Bukefalos 28 år!

Nedförsbacke?

N

Nixan

Jag skulle vilja höra lite åsikter om vad ni inom barocken anser om ridning i nedförsbacke och om ni tar hjälp av det nångång?

//Jenny
 
Jag har lärt mig att halter i nedförbacke är stärkande på bakdel & rygg. Men måste akta så hästen inte sänker ryggen och kör upp huvudet för då är det skadligt.

Men det var innan jag började med AR.. Kan ha fel..
 
Jag har inget emot att använda mig av yttre saker som att styra runt träd, kliva över bommar (grenar, stenar eller rötter) klättra upp och ned för backar och så för att hjälpa att stärka och/eller mjuka upp hästen. Däremot så undrar jag om hästen lär sig att göra centrerade halter genom att man gör halter i nedförsbacka...hm... Den kanske gör centrerade halter just i nedförsbacken men inte tillämpar samma princip när den kommer ned på rakmark igen. Hur som helst så vet jag inte (har ingen större erfarenhet av unghästträning). Min gammeltant har iallafall alltid varit duktig på att samla sig i nedförsbackarna och trippa ned försiktigt och det är ju alltid bra (skonsamt för knäna eller carpus är det ju på hästar) det är ju otrevligt när hästen bara rullar på nedför (och slitsamt för lederna).
Egentligen så borde det ju nästan bli tvärtom, om du lätt gör halt på din häst i en nedförsbacke så har du kvitto på att den bär sig på bakdelen. Om den är på framdelen så borde det ju bli dubbelt besvärligt att göra en halt i nedförsbacke? :confused:
 
Klattring tycker jag ar toppentraning :).

I uppbyggnadsfaser forsoker jag klattra mer uppfor an nedfor, om sa ar mojligt, och i sma, korta backar. Att klattra nedfor ar oftast lite svarare for balansen och kan vara slitsamt for knana (liksom det ar pa manniskor).
 
När jag var inne med en skadad häst på regionsdjursjukhuset för ett par år sedan så diskuterade jag med en väldigt erkänd och duktig veterinär klättring (i detta fallet ur konvalecenssynpunkt med "gällde" även annars) Han ansåg precis som alla andra att klättring uppför var otroligt stärkande och bra, MEN han ansåg att klättring nerför gav så mkt mer slitage än uppbyggnad att man aldrig skulle göra det! Hade man ingen möjlighet att bara klättra uppför (vilket man oftast av naturliga skäl inte har) så skulle man sitta av och leda sin häst nerför!

Så nuförtiden klättrar jag aldrig nerför även om det givetvis händer att man är tvungen att rida i nerförsbacke på vägen hem etc men jag lägger aldrig in klättring nerför ur träningshänseende.
 
Men herregud, vad har hänt med våra hästar om dom inte ska kunna gå i nedförbackar utan att ta skada?? Man måste väl kunna ANVÄNDA hästen...!
 
Jag jobbar både i uppförs- och nedförslutning. Uppför är det samlad skritt eller galopp som gäller. Nedför är det samlad lugn skritt med små steg, avbrutet av halter och ett par steg ryggning, och så trippande skritt igen. Både uppåt och nedåt strävar jag efter att hästen bär sin egen balans på slak tygel och med sänkt nacke.

Vi har en gräsklädd kulle med 30-45 graders lutning.

Hoppas detta är bra, jag försöker bygga muskler på kusen, främst i rygg och bakdel...
 
Åja, det handlar väl inte så mkt om kvalitén på våra hästar... och det är klart att de "kan" gå nerför en backe utan att "ta skada"... men poängen var ju att man inte skulle sitta och rida i nedförsbackar i tron och syfte om att stärka hästen. För ur den aspekten var det helt förkastligt eftersom att det gav mer slitage än vad det byggde upp. Alltså mer minus än plus. Och då finns det ju ingen poäng med det längre om man hade avsikten att stärka dem!
Det finns nog ingen sjukgymnast i världen som skulle rekommendera en människa att lyfta tungt med raka ben eftersom att detta sliter på våra ryggar även om det för den skull även skulle kunna ge en viss uppbyggnad. Men i det fallet tror jag inte att någon ens skulle tycka att människan var av dålig kvalité bara för det...

Nej, använda våra hästar ska vi självklart göra och låta dem få stärka sig på ett så naturligt sätt som möjligt men man bör också fundera på vilket som ger mest och bäst resultat. För det är väl hästens bästa som vi har för ögonen...? :smirk: Det finns tusen andra sätt att stärka sin häst på så för min del så tycker jag att det är ett ganska enkelt val att välja bort att TRÄNA i nedförsbackar (därav inte sagt att jag aldrig rider nerför)
 
När jag var inne med en skadad häst på regionsdjursjukhuset för ett par år sedan så diskuterade jag med en väldigt erkänd och duktig veterinär klättring (i detta fallet ur konvalecenssynpunkt med "gällde" även annars) Han ansåg precis som alla andra att klättring uppför var otroligt stärkande och bra, MEN han ansåg att klättring nerför gav så mkt mer slitage än uppbyggnad att man aldrig skulle göra det! Hade man ingen möjlighet att bara klättra uppför (vilket man oftast av naturliga skäl inte har) så skulle man sitta av och leda sin häst nerför!

Så nuförtiden klättrar jag aldrig nerför även om det givetvis händer att man är tvungen att rida i nerförsbacke på vägen hem etc men jag lägger aldrig in klättring nerför ur träningshänseende.

Veterinären sa ju faktiskt, enligt inlägget, att man aldrig skulle klättra nerför! :confused:
 
Nej, ur träningssynpunkt dvs om man klättrade med hästen för att stärka den så skulle man aldrig klättra nerför utan enbart klättra uppför... fanns det inte backar så att man bara kunde klättra uppför och ändå komma till nästa backe så skulle man leda sin häst nerför för att sedan kunna klättra uppför igen.
Att man sedan kan rida sin häst i nerförsbacke när mar rider ut el dyl är ju en annan sak! Det var inte så han menade...
 
detta var det mest befängda jag läst på länge - inte spelar dte nån roll för hästen om DU gör det "ur träningssynpunkt" eller om bara gör det "för att du måste". Slitaget är väl detsamma?

Nå, jag anser nog ändå att friska hästar mår bra av att klättra både uppför och nerför.
Har du en häst som varit halt eller har andra problem så ska man givetvis vara försiktig med klättring övht.
 
Ja men herregud!! Det är väl för sjutton skillnad om man sitter och klättrar i backar för att stärka hästen eller om man rider nerför en slänt eller backe på uteritten någon enstaka gång??? :confused: :confused: :confused: Poängen är ju att det sliter och då bör man ju inte göra det gång på gång!!!

Anledningen till att jag tog upp det var för att jag själv blev förvånad över att det var så pass slitande vilket jag inte visste tidigare. Allmänt heter det bara att klättring är bra för hästen. Jag tyckte att det kunde vara värt att dela med sig av... :smirk:

Jag kan ju tycka däremot att det verkar ganska befängt att "själv anse" när det faktiskt finns ngn som seriöst har bedrivit studier och kommit fram till denna uppfattning... :angel: Men som sagt, var och en lever ju salig i sin tro...
 
Ok, vi tolkar nog lite olika. Själv ser jag uteritten och det naturliga klättrandet uppför och nerför som en naturlig del i träningen.Själv skulle jag aldrig drömma om att sitta å klättra uppför och nerför i samma backe gång på gång. Det verkar trist...
 
Nej, jag tror inte på alla studier jag läser.
Därtill så nämnde denna veterinär detta i samband med att du hade en halt häst, som jag förstod det? För mej är det självklart att man ska vara försiktig med klättring med hästar som har haft problem i sina kroppar. Men då inte bara när man gör det "ur träningssynpunkt" utan överhuvudtaget. Slitaget är lika stort oavsett varför du gör en sak.
Det var din formulering jag reagerade på.

Friska hästar mår bra av klättring - det är min tro (och visst finns det studier som stöder den), men oftast handlar det inte om VAD du gör utan HUR du gör det.
 
Sv: Nedförsbacke?

Anledningen till att jag använde ordet ur "träningssynpunkt" var för att reaktionen blev från Tussemaja att hon trodde att veterinären menade att en häst aldrig någonsin klarade av att gå nerför en backe... Och eftersom jag då lyckats felcitera honom så till den milda grad att det gick att tolka på detta viset så försökte jag förklara vad han egentligen menade...

Innebörden av hans uttalande var (utan för mga ord som kan misstolkas) Klättring uppför är MKT bra för hästar. Klättring nerför ger ett väldigt stort slitage på senor och ligament. Klättring nerför ger mer slitage än uppbyggnad och bör undvikas att utföras i allt för stor utsträckning. Detta var resultatet av studier som han bedrivit då han jobbar mkt på travet och forskar mkt i travhästens skador, slitage och bästa uppbyggnad. Han är väldigt uppskattad inom "travet".

Däremot så menade han inte att dagens hästar är av så otroligt dålig kvalité att de inte ens kan gå nerför en backe. Han menade inte heller att man som ryttare ska slängas sig av hästen i panik så fort man stöter på en nedförsbacke när man är ute och rider :D Däremot så borde ryttarna ha det i baktanke. Vara medveten om det.

Som hobbyryttare, fritidsryttare eller liknande så innebär det nog inte så mkt. Hästen klarar mkt väl av naturlig ridning som ibland går både uppför och nerför på uteritter.

Men det blir skillnad för de ryttare som är aktiva tävlingsryttare och vars avsikt är att ta fram starka tävlingsindivider el dyl. Sådana ryttare har olika träningsmetoder för att utveckla sina hästar och föra dem mot toppen.
(Det ÄR skillnad på upplägget av hästens utbildning beroende på om det är Helena Larsson eller "Sven Svensson" som utbildar en häst. Det går ju inte att komma ifrån. Största skillnaden är nog att den erfarna ryttaren gått vägen från "scratch till färdig" så många gånger att de har hela trappan väl synlig framför sig och inte fastnar på vägen eller kanske går bakåt en period eller prövar alternativa sidospår under en annan period vilket oftast är fallet för den mindre rutinerade ryttaren. Den erfarna ryttaren har kommit fram till en väg och en träningsfilosofi som de tycker fungerar och kör på efter den i förhoppningsvis lagom takt.)

En sådan ryttare, eller kusk för den delen, använder sig ju oftast av olika metoder utöver tex dressyrträningen för att bygga upp och stärka sin häst. Att klättra med hästen är ju vanligt förekommande. En sådan ryttare utför då klättringen ur träningssynpukt dvs som en del av träningen för att stärka sin häst. De kan mkt väl köra ett träningspass som går ut på att klättra. Alla som har jobbat i ett större tävlingsstall eller varit i kontakt med en större anläggning el dyl vet att det ofta är vikt en dag i veckan åt klättring. Dvs klättringen handlar då inte om att man råkar stöta på en backe under uteritten utan själva målet med dagens träningspass är just att klättra. Vid ett sådant träningspass bör enligt denna veterinär klättringen bara göras uppför(det handlar alltså om mer än 1 backe. Nerför bör aldrig ryttaren sitta på.
Detta är ju dock inte jämförbart med att någon gång ibland rida i en backe på uteritten.

Jag skulle vilja påstå att det inte handlar om HUR du gör det utan om HUR OFTA du gör det och framförallt om att vara medveten om hur pass slitande det är. Är man bara det så är det inte ett så stort problem. Det handlar ju inte om att man ska överbeskydda sin häst. LITE av ALLT ger ofta friska och sunda hästar.

Att ta till sig av information tycker jag är viktigt. Ofta kan man dock inse att informationen inte är relevant för ens egen situation alla gånger. Att veterinären upplyser om en sådan här sak kanske inte betyder så mkt för fritidsryttaren som mest rider sin häst lite lätt i naturen medans det kan innebära en enorm skillnad för en youngrider som satsar på SM nästa år...
De flesta ryttare befinner sig väl däremot oftast lite mittimellan dessa två typer utav ryttare.

Hur som helst (efter denna långa utvikning :D ) så var jag inte inne med en häst som var halt utan hade en ömmande rygg efter en för trång sadel. När vi då diskuterade konvalecensridning så gled vi in i en mkt intressant diskussion där han upplyste om detta. Det var alltså inget specifikt för just min häst och dess problem utan var ur en allmän aspekt som gällde ALLA, friska hästar.

NÅJA, det finns säkert mga som kommer att ha synpunkter på detta men eftersom att jag kommer att befinna mig i GREKLAND en vecka så kommer jag inte att kunna svara. Jag ska bara SOLA, SOLA, BADA, BADA och åka luftmadrass! :d :love:
 
Sv: Nedförsbacke?

Jag förstår vad du menar Saigon.

Kruxet är ju många gånger att klättring tar på ganska bra även om man bara gör få repetitioner i en svag backe med en otränad eller en konavalecent häst. Det är oerhört lätt att överdosera klättringen omedvetet. Been there, done that :angel:
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har selen Drive out Duo Plus? Är ni nöjda? För- och nackdelar? Ska mäta lite i helgen och kanske klicka hem en sådan...
Svar
0
· Visningar
192
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 411
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 110
Senast: mamman
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 842
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp