Nedtypad transport och däck, någon som VET hur det är?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag som brukar vara hyfsat uppdaterad och vägt upp en bil och ner en transport börjar nu bli mer än lovlig förvirrad.

Jag har en transport som är nedtypad 50 kg, detta gjordes av släpvagnsfirman. Släpet är nedviktat mha däcksbyte.

JAG har alltid levt i tron och när jag kollade upp det 02 (jag stod mellan att väga ner släpet litegrann eller väga upp bilen litegrann och kollade båda alterntiven med bilprovningen men valde att väga upp bilen) fick som svar var att man INTE får sätta på orginaldäcken/däcken med högre bärighet efter nedvägning.

Dvs väger du ner släp med hjälp av lägre bärighet/däsckdimension så måste du för att det ska bli lagligt fortsätta köra med 'nedvägningsdäcken'. Om man lägger på däcken man hade innan så kommer man om man har otur bli ålagd att göra en ny regbesiktning och då vägs vagnen upp (igen).

Jag vet dock att X personer besiktigat sitt släp med 'fel' däck efter nedtypning utan problem, men det betyder ju inte att det är rätt utan att bilprovningen inte bemödar sig om att kolla.

Sen har jag hört något om att om du har satt på de ordinarie däcken igen och blir stoppad i en poliskontroll så kan du bli rapporterad för olovlig körning. Du har då däck med högre bärighet än släpet är (nedtypat) för och då anses du ha gjort en förändring på släpet som återställt det till tidigare skick och släpet är (även om det inte är omregistrerat igen) att räkna som den högre vikten. Och om den överstiger B-kortsvikten (vilket den ju nästan alltid gör, det finns ju en anledning man väger ner) så drar du på B-kort ett släpt som du måste ha BE för att få dra och då är det olovlig körning. Förutom böter, att du inte får fortsätta etc så kan man med maximal otur bli av med körkortet (är väl dock tveksamt om man verkligen skulle det i praktiken, men).

Så, jag har varit fullt övertygad om att man måste ha den dimension som släpet är nedtypat med tills man (ev) vill typa upp det igen.

Risken att 'åka fast' är säker minimal, men..

Av en slump så tittade jag vad jag egentligen har för däck på släpet. Jag har varit helt övertygad om att de haft rätt dimension. Jo men tjena.. Släpet är nedtypat med 185/70 däck, och i nya regbeviset står 'Däcksdimension bak 185/70R14'. Och vad sitter det på mitt släp? Jo orginaldimension, 195/70 *sucka*

JAG misstänker att med otur så om jag möter en nitisk polis så ligger jag illa till. Men vissa personer påstår att polisen inte bryyyr sig, och inte bilprovningen heller, de tycker det är bättre att man kör med orginaldimension för det är säkrare så det skiter i reglerna i det fallet. Och så kanske det är för majoriteten, men när jag möter griniga Herr POlis som haft en dålig dag, ligger i skilsmässa med frun och allmänt är på kasst humör kan jag ju ge mig fan på att han både kollar däck och följer lagen till punkt och pricka.

Så HAR jag fel, eller är det rätt som jag fått lära mig (dvs jag ska ta försäljaren i örat och kräva andra däck med rätt dimension?) Jag kan ju ringa polisen/bilprovningen och fråga men dels har de stängt nu, och vis av erfarenheten vet jag att frågar man 5 personer kan man få fem - olika - svar.
 
Sv: Nedtypad transport och däck, någon som VET hur det är?

Min man höll på att bli av med körkortet idag enligt polisen som stoppade honom men de var schyssta... Han hade lånat grannens släp och skulle köra upp våran hästen som har varit konvalecent till tränaren idag... Det var 50 kg övervikt och de skippade att anmäla honom för att det var påsk och en gångs företelse och inte hans släp... Men han var något nervös när han var tvungen att åka hem med släpet igen oxå...
Så de stoppar hästtransporter och visst kan de vara griniga... Jag har varit med i bilen när de har tjafsat om en skylt som borde finnas på ett slitter nytt släp och en lampa som satt tre cm fel...
Så kolla upp det efter helgen med däck osv för att vara på den säkra sidan...
 
Sv: Nedtypad transport och däck, någon som VET hur det är?

Snurrfian skrev:
Min man höll på att bli av med körkortet idag enligt polisen som stoppade honom men de var schyssta... Han hade lånat grannens släp och skulle köra upp våran hästen som har varit konvalecent till tränaren idag... Det var 50 kg övervikt och de skippade att anmäla honom för att det var påsk och en gångs företelse och inte hans släp... Men han var något nervös när han var tvungen att åka hem med släpet igen oxå...
Så de stoppar hästtransporter och visst kan de vara griniga... Jag har varit med i bilen när de har tjafsat om en skylt som borde finnas på ett slitter nytt släp och en lampa som satt tre cm fel...
Så kolla upp det efter helgen med däck osv för att vara på den säkra sidan...

Jo, mailat bilprovningens tekniska avdelning (men de läser ju inte det förrän tisdag) och ska kolla det.

Det finns ju mer nackdelar med om man blir stoppad, de kollar och anser att dte är olovlig körning. Du får nämligen inte köra en meter till förrän du endera fått dit en bil som får dra det på B-kort eller fått dit någon med BE som kan köra hem dig. Och det är ju inte alltid det lättaste och står man då 15 mil hemifrån med häst i släpet så, tja..

Så jag vill vara säker på att det är rätt och jag sitter säkert liksom.
 
Sv: Nedtypad transport och däck, någon som VET hur det är?

Jag har det precis som dig. Jag fick mitt ena släp nedvägt för någon månad sedan med däckbyten. Fick sedan transporten me orginaldäcken (iof så vet jag inte om jag skulle vågat åka med nedtypningsdäcken :crazy: )
Undrar hur polisen ställer sig till att jag fått punktering under färd och valt att byta till de däck jag hade som reserv=orginaldäcken :angel:
Jag har inte änns bytesdäcken till mitt första släp utan kör med orginaldäcken trots nedtypning. Har aldrig funderat på det och haft släpet i 3 år, iof aldrig blivit stoppad med släp heller :D
 
Sv: Nedtypad transport och däck, någon som VET hur det är?

Welsh skrev:
Jag har det precis som dig. Jag fick mitt ena släp nedvägt för någon månad sedan med däckbyten. Fick sedan transporten me orginaldäcken (iof så vet jag inte om jag skulle vågat åka med nedtypningsdäcken :crazy: )
Undrar hur polisen ställer sig till att jag fått punktering under färd och valt att byta till de däck jag hade som reserv=orginaldäcken :angel:
Jag har inte änns bytesdäcken till mitt första släp utan kör med orginaldäcken trots nedtypning. Har aldrig funderat på det och haft släpet i 3 år, iof aldrig blivit stoppad med släp heller :D

Jag får rapportera vad bilprovningens äger, har ju mailat dem.
 
Sv: Nedtypad transport och däck, någon som VET hur det är?

Jag vet! :)
Det är inte dimesionen i sig som är avgörande när du väger ner m hj av däcken utan vilken bärighet däcken har. Jag tror att det brukar stå på däcken hur många kilo de får bära per styck (=väldigt viktigt att inte överlasta!!!). Annars finns det i handlarnas däcksbroschyrer hur mkt varje däck är bärigt för.
Generellt är det mkt vingligare att kröa med däck för låg vikt är t ex C-däck som är 8-lagrade.

Det är ett "läskigt" sätt att väga ner släpet på, troligtvis aneldningen till att det inte är tillåtet fr o m i år (på släp som registreras/registreras om i år alltså).
Jag gjorde det själv på mitt gamla släp för ett antal år sedan.
 
Sv: Nedtypad transport och däck, någon som VET hur det är?

Fredag skrev:
Jag vet! :)
Det är inte dimesionen i sig som är avgörande när du väger ner m hj av däcken utan vilken bärighet däcken har. Jag tror att det brukar stå på däcken hur många kilo de får bära per styck (=väldigt viktigt att inte överlasta!!!). Annars finns det i handlarnas däcksbroschyrer hur mkt varje däck är bärigt för.
Generellt är det mkt vingligare att kröa med däck för låg vikt är t ex C-däck som är 8-lagrade.

Det är ett "läskigt" sätt att väga ner släpet på, troligtvis aneldningen till att det inte är tillåtet fr o m i år (på släp som registreras/registreras om i år alltså).
Jag gjorde det själv på mitt gamla släp för ett antal år sedan.


Det är visst tillåtet även i år. De enda släp det inte är tillåtet på är på släp som tas i bruk första gången from 1/1. Men på äldre släp kan du fortfarande göra det, utan problem. Mitt är en 96:a och det är nedvägt i februari i år.

Ang 'faran' med det så håller jag med dig om att det inte är det bästa sättet, men i mitt fall handlar det om 50 kg ner i vikt, så jag känner mig inte så orolig. Hade det handlat om mer vikt dock så hade jag valt ett annat sätt. Men släpet är inreggat på 1250 och nedvägt till 1200, och det maxlastas inte (än iaf, får väl se när tvååringen växt klart vad hon väger). Får lasta (efter nedvägning) 540 kg, och jag lastar 400 - 450 kg.

Men om det är BÄRIGHETEN och inte dimensionen (det låter vettigt men jag trodde mindre dimension betydde mindre bärighet?), VARFÖR står det i mitt registreringsbevis då att 'däcksdimension bak 185/70R14'?

Och vad kan man då ev råka ut för om man har en större dimension än vad det står i registreringsbeviset? (Alltså, är det olagligt eller tillåtet?) För jag har ju 195/70 och i regbeviset står det att däcksdimensionen baks ka vara 185/70. Är det för det är den MINSTA dimension man får köra på, eller är det så att det är den dimensionen man SKA (måste) köra på?

EN djungel det här. Ska gå ut och se om jag kan hitta någon bärighet på däcken så återkommer jag.

(bilprovningen fick nog en hjärnblöning av mitt mail för de har inte svarat)
 
Sv: Nedtypad transport och däck, någon som VET hur det är?

Nu har jag kollat sommardäcken (det var lättare än att försöka kräla i leran och kolla vinterdäcken som sitter på :angel: ) och det står 'max load 615 kg', det innebär att däcken har en bärighet för 615*2 = 1230 kg (eller hur?). SLäpet är nedvägt till 1200 kg, var innan på 1250 kg.

Det ska alltså innebär att jag HAR rätt däck??? *hoppas hoppas*
 
Sv: Nedtypad transport och däck, någon som VET hur det är?

Nu blev jag nyfiken på detta.
Var tvungen att gå ut och kolla vad det står på mina däck.
Det står 165R13 och i regpappren står det 135R12.
Innebär det då att jag är olaglig?
Verkar ju knasigt om så är fallet eftersom transporten är köpt
direkt från Värmlandsvagnen, det borde dom väl veta?
Har besiktat kärran två gånger utan att dom sagt nåt i allafall.
 
Sv: Nedtypad transport och däck, någon som VET hur det är?

HD skrev:
Nu blev jag nyfiken på detta.
Var tvungen att gå ut och kolla vad det står på mina däck.
Det står 165R13 och i regpappren står det 135R12.
Innebär det då att jag är olaglig?
Verkar ju knasigt om så är fallet eftersom transporten är köpt
direkt från Värmlandsvagnen, det borde dom väl veta?
Har besiktat kärran två gånger utan att dom sagt nåt i allafall.

Vad har du för modell och årsmodell, blir lite nyfiken eftersom det står sån pluttig dimension i regbeviset? =)

Och det där är ju min nya fråga (eftersom dimensionen inte automatiskt var kopplad till bärighet), vad däckdimensionen i regbeviset står för, om det är en rekommendation eller det 'största' man får använda?

För min bärighet tycka ju vara rätt iaf *phu*
 
Sv: Nedtypad transport och däck, någon som VET hur det är?

Jag har en Värmlandsvagn 1500B
Årsmodell 00
Nedklassad till 1250 kg
Det är en boggikärra som var nedklassad när jag köpte den.
Misstänker att de däck som sitter på är vad den ska ha om man vill
ha den som 1500 kg men vem vet.
Detta verkar vara mer invecklat än vad jag trodde.
Jag ska försöka ringa tillverkaren i veckan eftersom jag vill klassa upp den och inte har en aning om hur man gör.
Jag har haft släpet i fyra år men jag har aldrig tänkt på att kolla detta med däcken.

Jag trodde att det som stod i regbeviset var "minsta" och det borde ju inte vara fel att ha kraftigare i min värld.
Fast min värld är kanske inte kompatibel men vägverkets :)
 
Sv: Nedtypad transport och däck, någon som VET hur det är?

Du har rätt i att regeln endast gäller nya släp, kan vara tillverkade tidigare, men nyregistrerade 2005.
Bärigheten, ja. Det verkar som om dina däck är korrekta. Eftersom det inte finns däck för vareviga kilotal måste de ju godkänna lite skillnad, men där är jag inte säker.
Vad jag menade med att det är ett "läskigt" sätt att registrera ned släpet på är att "normalt" har man däck som kanske bär dubbelt upp mot vad släpet är godkänt för vilket ger en extra säkerhet för t ex punkteringar. Men med hög bärighet på däcken kommer också väghållning, vilket är lika viktigt. Gissa om det blev skillnad när jag "äntligen" fick väga tillbaka mitt gamla släp och kunde sätta på 8-lagrade däck - det var som natt och dag att dra vad gäller väghållning... :crazy:
Av den anledningen rekommenderar inte jag att använda just däcken som nedvägningsinstrument. En draghandske påverkar i alla fall inte väghållningen, sedan kan kanske risken för mekaniskt problem likställas med risken för punktering (med släpet går stadigt).
Vad gäller godkända däcksdimensioner så kan jag inte det utantill. En dimension upp och ned jämfört med vad som står i regbeviset ska inte vara ngt problem tror jag, men där hittar du nog vad som gäller på vägverkets hemsida. Dimensionerna har inget att göra med vikten på däcken i alla fall (mer än indirekt).
Hoppas att du fått lite hjälp på traven! :)
 
Sv: Nedtypad transport och däck, någon som VET hur det är?

Fredag skrev:
Du har rätt i att regeln endast gäller nya släp, kan vara tillverkade tidigare, men nyregistrerade 2005.
Bärigheten, ja. Det verkar som om dina däck är korrekta. Eftersom det inte finns däck för vareviga kilotal måste de ju godkänna lite skillnad, men där är jag inte säker.
Vad jag menade med att det är ett "läskigt" sätt att registrera ned släpet på är att "normalt" har man däck som kanske bär dubbelt upp mot vad släpet är godkänt för vilket ger en extra säkerhet för t ex punkteringar. Men med hög bärighet på däcken kommer också väghållning, vilket är lika viktigt. Gissa om det blev skillnad när jag "äntligen" fick väga tillbaka mitt gamla släp och kunde sätta på 8-lagrade däck - det var som natt och dag att dra vad gäller väghållning... :crazy:
Av den anledningen rekommenderar inte jag att använda just däcken som nedvägningsinstrument. En draghandske påverkar i alla fall inte väghållningen, sedan kan kanske risken för mekaniskt problem likställas med risken för punktering (med släpet går stadigt).
Vad gäller godkända däcksdimensioner så kan jag inte det utantill. En dimension upp och ned jämfört med vad som står i regbeviset ska inte vara ngt problem tror jag, men där hittar du nog vad som gäller på vägverkets hemsida. Dimensionerna har inget att göra med vikten på däcken i alla fall (mer än indirekt).
Hoppas att du fått lite hjälp på traven! :)

Tackar för svaret =) Jo jag kan inte förstå det på annat sätt än att mina däck är korrekta. Men det där med bärighet, även icke-nedvägda släp brukar ha en bärighet som inte är så långt över totalvikten, iaf de som jag hört mig för om nu senaste dagarna (folk med släp som har max totalvikt på sina). Men det är ju bara bra om de lägger på 'kraftigare'

Och jag håller som sagt generellt med om att det är bra att däcksbyteskravet försvinner, även om det då blir svårare att väga ner till t ex 1290 kg? Det är ju lite större 'hopp' på kulhandskarna.
 
Sv: Nedtypad transport och däck, någon som VET hur det är?

Jag ska kolla mina däck ikväll, har 8-lagrade på boggivagn. Aldrig kollat bärigheten faktiskt!
 
Sv: Nedtypad transport och däck, någon som VET hur det är?

Det man kan göra är att få ett intyg från tillverkare/generalagent på att släpet inte får dra mer än det du nu vill ha, och sen typa ner till den vikten. Det var iaf tipset vi fick från tekniska servicen på bilprovningen när vi nu ska typa ner vårat 20 kg. Vi har fått intyg från tillverkaren och ska dubbelchecka med bilprovningen igen innan vi åker in med det.
 
Sv: Nedtypad transport och däck, någon som VET hur det är?

psychogrrl skrev:
Det man kan göra är att få ett intyg från tillverkare/generalagent på att släpet inte får dra mer än det du nu vill ha, och sen typa ner till den vikten. Det var iaf tipset vi fick från tekniska servicen på bilprovningen när vi nu ska typa ner vårat 20 kg. Vi har fått intyg från tillverkaren och ska dubbelchecka med bilprovningen igen innan vi åker in med det.

Släpet får dra, nu blev det fel va? ;)

Min är ju redan nedtypad så själva den detaljen har jag inga problem med =)
 
Sv: Nedtypad transport och däck, någon som VET hur det är?

Haha, bra att man läser igenom det man skriver innan man skickar :D

Man tycker ju återförsäljaren borde kunna typat ner ditt släp utan däckbyte?
Hur det är med såna regler vet jag dock inte, bara att jag tycker det är ett riskfyllt sätt att väga ner ett släp.
 
Sv: Nedtypad transport och däck, någon som VET hur det är?

Det verkar både jobbigt och dyrt att byta däck för att typa ner. Mycket enklare att byta kulhandsken. Ta ett 1800 släp, sätt på en handske som tål max 1500 så blir man tvungen att typa om släpet. Det blir 1500 då, för handsken tål inte mer .... händelsevis ... :devil: ... så gjorde jag.

Man kan välja bland olika handskar med olika max belastning, men det kan kanske vara svårt att hitta nån med en exakt vikt som passar. Se upp med olika dimensioner och hålplacering på olika drag. Det finns mellanlägg som gör att grova handskar passar på klenare drag.

Det finns tabeller för hur mycket olika handskar är godkända för, SBP har en lista, annars har leverantörer också samma lista.

Väl nedtypat så är det tillåtet att använda en handske som tål mer igen, till exempel den som satt från början. Man får ha för kraftig handske, men inte för klen. Är släpet typat 1800 så måste handsken vara typad för minst 1800. Många reservdelshandskar tål mycket mer än så. Det står på handsken vad den är godkänd för.

Borde vara samma sak med däcken. Har man för klena däck så blir det till att typa om precis som du har gjort, men som sagt, mycket dyrare och besvärligare. Däremot kan man ju tjäna lastvikt på att ha klenare däck, dom väger något mindre, men dom måste ju minst klara släpets totalvikt.
 
Sv: Nedtypad transport och däck, någon som VET hur det är?

Alexandra_W skrev:
Av en slump så tittade jag vad jag egentligen har för däck på släpet. Jag har varit helt övertygad om att de haft rätt dimension. Jo men tjena.. Släpet är nedtypat med 185/70 däck, och i nya regbeviset står 'Däcksdimension bak 185/70R14'. Och vad sitter det på mitt släp? Jo orginaldimension, 195/70 *sucka*

Glömde ju, det är inte alls säkert att ett 195/70 har ett högre belastningsindex än ett 185/70. Tillåten belsatning för däck bestäms för varje däckstyp och det är inte bara storlek som avgör.

Antal bärlager, hastighetsindex och konstruktion i övrigt spelar roll. Varje typ av däck har ett belastningsindex LI (load index) som kan vara från 0 till 280 (i min tabell), svarar mot 45kg till 136000 kg. Däckfabriken anger vad deras däck tål, det står dessutom ingjutet i gummit på sidan av däcket.

Ett sexlagers 185 H-däck tål ganska säkert mycket mer än ett 4-lagers 195 Q-däck. Hittade en tabell, http://www.khmotorsport.se/belast.htm
 
Senast ändrad:
Sv: Nedtypad transport och däck, någon som VET hur det är?

Kollat mina däck nu!

De är på 595 kg vardera (max last), jag har 4 st vilket ger en total maxlast på 2380 kg. Mitt släp har en totalvikt på 1450 kg, med maximal totalvikt konstruktionsmässigt på 1600 kg - gott om marginal för däckens lastkapacitet med andra ord! :)
Säkerligen p g a att jag har 8-lagrade däck.
 

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Jag kommer att behöva flytta min häst 50 mil. Problemet är hur han ska transporteras. "Hästbuss" hade med tanke på åkkomforten varit det...
Svar
4
· Visningar
1 426
Senast: skuggi
·
S
Träning Nu vet jag inte om jag ligger på rätt forum eller inte men... Jag börjar med att berätta historien bakom och avslutar med min...
Svar
7
· Visningar
1 041
Senast: Carla
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp