Transport av häst: hästbuss v/s släp

S

snitsig

Jag kommer att behöva flytta min häst 50 mil. Problemet är hur han ska transporteras. "Hästbuss" hade med tanke på åkkomforten varit det självklara alternativet om det inte vore för att hästen är väldigt kaxig. Muckar ofta för att inte säga alltid bråk med nya bekantskaper och ger sig inte i första taget. Kan inte samåka med annan häst i vanlig transport även om han känt den väl och haft rangordningen klar för sig, det har lett till bråk från hans sida och transporteringen har inte gått att slutföra med båda hästar ombord.

Därför är jag lite tveksam till hur detta skulle fungera ombord på en hästlastbil. Visserligen har de väl inte kontakt med varandra på samma vis som i ett vanligt släp, men känner jag min häst rätt kommer han ändå att försöka bråka med sina grannar. Hur ser väggarna ut i en hästlastbil egentligen, står de pall för sparkar? Kan hästarna ha kontakt huvud mot huvud? Vad gör chauffören om denne märker att två hästar där bak står och fajtas och inte verkar ge sig? Och är det jag som bär ansvaret för eventuella skador på lastbil respektive "medresenärer" som min häst under transportens gång orsakar? (Tilläggas bör att det handlar om en c-ponny, det är alltså ingen bjässe på 1,70 som i så fall ska in och röja runt.)

Har tidigare transporterat ett flertal andra hästar med hästbuss vilket alltid har gått prickfritt och jag har varit mycket nöjd, men de hästarna har (även om vissa varit både ranghöga och ganska snarstuckna) inte varit i klass med den här som verkar outtröttlig när det kommer till bråk. Dock vet jag ju inte hur lång tid den aktuella resan kommer att ta, och det känns ju till och med för honom nästan som att han rimligen borde lugna sig efter ett tag - vem orkar stå och bråka en hel dag? Men man vet ju aldrig...

Å andra sidan finns då alternativet att jag själv kör upp hästen i vanligt släp. Det absolut smidigaste hade i så fall varit att avverka hela sträckan på samma dag då jag inte har någonstans att hysa in hästen längs med vägen, men är det överhuvudtaget genomförbart? Har en gång för länge sedan kört en häst 2 x 50 mil på två dagar, men det skulle jag aldrig göra om trots att det gick bra och dessutom var det innan de nya reglerna för transportering kom.

Det är bra väg hela vägen och hästen åker väldigt bra i släpet: går alltid raka spåret in, är lugn och tillfreds och har inte heller några problem att vare sig bajsa eller kissa under färd. Dock kan ju inte komforten vara densamma som i en hästlastbil, vare sig "åkmässigt" eller ventilationsmässigt. Dock vet jag ju att han här kommer att vara lugn och inte härja runt en massa, vilket jag inte är lika säker på om han skulle åka hästlastbil. Men, som sagt, är det överhuvudtaget genomförbart att åka 50 mil på samma dag (med pauser osv, måste kolla upp vad som gäller enligt transporteringsreglerna)? Hur gör t.ex. personer som åker och tävlar på avlägset belägna platser, delar de verkligen upp en 50-milssträcka på två dagar?

Detta blev långt, men vore jättetacksam om någon orkar läsa igenom och komma med synpunkter! :)

(Får hoppas att tråden hamnade på rätt ställe också, annars får ni väl triangla!)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Transport av häst: hästbuss v/s släp

Du kan lugnt åka 50 mil på en dag med transport. Se till att det inte blir för varmt i släpet och stanna ett par ggr och erbjud hästen vatten bara. Absolut inget täcke och gärna överluckan baktill öppen. Har åkt den sträckan till och från tävling många ggr utan problem. Har också åkt 110 mil i ett svep (d v s utan att lasta av) med stor lastbil/transportör, inte heller det några problem.

Mvh Wildrose
 
Senast ändrad:
Sv: Transport av häst: hästbuss v/s släp

åkte för några veckor sen till uppsala med min unghäst 55mil, och sedan två dagar senare(alltså åka en dag, vila en, åkta tillbaka trejde) 55 miltillbaka, för att göra en scint. Fungerade utmärkt!
Min är ändå unghäst. Det är bara att stanna då och då, för att fylla på hö, ev. ge lite havre och ge vatten.
 
Sv: Transport av häst: hästbuss v/s släp

Kanske du kan boka två platser, så att en är tom mellan din ponny och den andra hästen?
Fast det kanske bli för dyrt? Men kanske billigare och mindre jobbigt än att köra och hämta den själv.
 
Sv: Transport av häst: hästbuss v/s släp

Jag har samma tankar som du, ska flytta tvååriga hingsten ca 50 mil söderut, men han är väldigt hingstig när han träffar nya och jag är rädd att han skulle härja en massa på lastbil.
Har nog bestämt att köra själv.

Vill du ha något ställe att övernatta på kan jag nog skaka fram sånt både kring sundsvall/härnösand och kring stockholm/uppsala. PMa i så fall :idea:
 

Liknande trådar

Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 390
Senast: Robina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 862
Senast: jemeni
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 442
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Var på lokal hoppning idag. Och blev både förvånad och förfärad över det här med hästar i transporten utan tillsyn. Om en häst är stökig...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 816
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp