Negativt med P.R.E?

Sv: Negativt med P.R.E?

Min häst biljarderar när man tvångsrider honom. När man rider lätt och korrekt går han som en klocka. Länga är inte heller några problem - när han har muskler för det. Alltså som vilken annan häst som helst.
 
Sv: Negativt med P.R.E?

Det avlas fram en mer modern PRE, ser väldigt halvblodslik ut i gången. Dessa funkar bättre men de är DYRA!!!!!

Varför köpa en häst som rör sig som ett halvblod och betala för en PRE?:confused:
Då kan man ju lika gärna köpa ett halvblod direkt.
 
Sv: Negativt med P.R.E?

Och varför ens vilja avla PRE med halvblodsrörelser? Riskerar man inte att mycket av det typiska med just PRE försvinner och man bara får ytterligare en variant av "varmblodig sporthäst"?
 
Sv: Negativt med P.R.E?

Varför köpa en häst som rör sig som ett halvblod och betala för en PRE?:confused:
Då kan man ju lika gärna köpa ett halvblod direkt.

Fast jag tror dom halvbloden är ÄNNU dyrare.

Jag är mer förtjust i Lusitanon än i PRE´n faktiskt. Skulle gärna ha en Lusitano senare i livet :)
 
Sv: Negativt med P.R.E?

Här får du mina personliga åsikter :); Det har avlats på barocktypen under en
längre tid men p g a efterfrågan så har man nu på en del stuterier tagit fram
en "ridhästmodell". Den är större, mer långlinjerad men dom jag har sett har
ändå ett rätt så typiskt PRE stuk. I Sverige så har vi bland proffsryttarna inte
så många hästar som biljarderar när dom är psykiskt och fysiskt lösgjorda. Men
en spänd PRE kan ibland biljardera. Inte alla men det händer. Ofta beror det
på att dom inte går fram till handen och stressar upp sig. Det är en konst att
rida en sådan här häst, man rider mkt "för tanken" och måste ha is i magen :)!
Ungefär som att köra en Lambourgini istället för en Volvo.
Ang längning, jag har sett flera stycken PRE som har väldigt bra ökningar, procentuellt sett så ser jag ingen skillnad gentemot halvblod, dom flesta hästar blir aldrig så starka och väl ridna att dom kan prestera en fin ökning. Det är svårt att få en spansk häst att gå fram till handen men det beror på
att dom inte är ridna på det sättet när dom kommer hit ifrån Spanien. Dom
hästar som kommer ifrån stora stuterier har i regel samma ridning som vi har så då går dom i den formen som vi vill ha. Naturligtvis så går det att göra om
en häst som bara knäpper av, bara man har en bra tränare. Det brukar inte ta så lång tid eftersom dom vill vara till lags och är snabba på att förstå vad man vill.
En PRE växer alltid ca 5 cm under ryttare så man skall inte stirra sig blind på
hur den ser ut i stallet.
Om du vill vinna tävlingar så skall du nog ha ett tyskt halvblod men om du vill ha en underbar vardag så tycker jag att du skall köpa en PRE ifrån en
välrenomerad person. Det finns dessvärre en del hästar som inte är
någon hit!
Lycka till! Kryddan
 
Sv: Negativt med P.R.E?

Och varför ens vilja avla PRE med halvblodsrörelser? Riskerar man inte att mycket av det typiska med just PRE försvinner och man bara får ytterligare en variant av "varmblodig sporthäst"?

Har haft en sådan häst och den var FANTASTISK!!!!! Det optimala hade varit att ha en av varje, en barock o en sportig ridhästvariant :D!
 
Sv: Negativt med P.R.E?

Man köper ju givetvis en PRE för dens underbara psyke. Jag är för rädd om mitt liv för att vilja brottas med ett halvblod.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 263
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 849
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej allihopa! Jag letar efter en ny kavaj eftersom jag snällt får inse att den jag har inte passar mig :banghead: idag har jag varit...
Svar
1
· Visningar
2 079
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp