Bukefalos 28 år!

Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

Sv: Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

ok.. men hur ska man lägga på renskinnet?
mothårs eller medhårs?:angel:

Helt klart medhårs... Både hästen och fd renens hår ska gå åt samma håll.. Om du lägger på det tvärtom och sadeln åker fram måste ju renhåret åka rakt in i huden.. Kan inte alls vara skönt! :eek:

Magini
 
Sv: Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

Men gud jag blir inte klok!!:cry: Nu åker sadeln ut på annons på stubben!:cry::(
Han får ju bara mer och mer vita hår!, vart utan problem nu några dagar, har använt fårskinn närmast hästen (belv så tjockt med renskinnet jag hade) och sadeln har legat super! Visst den är liiite smal, men det vet jag ju, men den ligger ju inte dunder dåligt som andra sadlar kan göra:crazy:
Men så igår såg jag igen dessa vita hår komma framkrypandes , lite på sidan a ryggraden och utspritt brevd manken på båda sidor:cry:
Fy! Ska sälja sadeln nu så fort som möjligt så man får ut pengar att kunna åka till Cheval och prova ut en ny sadel..
buhuhu... jag som älskar denna sadel så mkt=(
Men självklar går hästens bästa först!

men... tänk om det bara är så att han blivit känslig? men så plötsligt? han har ju inte vart så här förut, inte haft några skav/sår/tuffs vid sadelläget, uatn helt plötsligt är det bara vita hår, fler och fler och fler vita hår:cry: Whyyyyy!?
*deppig*
 
Sv: Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

Dom vita håren kan du inte göra något åt nu. Dom kommer i samband med pälssättningen, är orsakade av tryck under sensommaren.
Används inte sadeln under vintern kommer sannolikt hästen att återfå ordinarie färg till nästa pälssättning.

/P Döben
 
Sv: Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

Helt klart medhårs... Både hästen och fd renens hår ska gå åt samma håll.. Om du lägger på det tvärtom och sadeln åker fram måste ju renhåret åka rakt in i huden.. Kan inte alls vara skönt! :eek:

Magini

Ett uttalade från någon som inte vet vad den talar om. Prova att rida med skinnet med och mothårs.
Du lär märka skillnaden.
Sen vet du vad som fungerar.

/P Döben
 
Sv: Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

Dom vita håren kan du inte göra något åt nu. Dom kommer i samband med pälssättningen, är orsakade av tryck under sensommaren.
Används inte sadeln under vintern kommer sannolikt hästen att återfå ordinarie färg till nästa pälssättning.

/P Döben


oK, Jo sadeln är ute på annons nu, och ska (om jag har råd) åka med hästen till sadelutprovare denna vecka och testa lite sadlar..

Men du skrev -"Används inte sadeln under vintern kommer sannolikt hästen att återfå ordinarie färg till nästa pälssättning."

Är det om man inte använder sadel alls eller kan jag använda sadel om jag nu hittar en som passar honom?
Mvh Linn
 
Sv: Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

Du kan använda sadel.
Men det måste vara en som passar och inte ger tryck. Annars är risken stor att de vita stråna blir permanenta.

/P Döben
 
Sv: Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

Ok vad skönt!=)
Hoppas på att dom försvinner till våren då!
 
Sv: Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

Ett uttalade från någon som inte vet vad den talar om. Prova att rida med skinnet med och mothårs.
Du lär märka skillnaden.
Sen vet du vad som fungerar.

/P Döben

Eller så är det det jag har gjort.... :crazy:
 
Sv: Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

Har testat med och mothårs på renskinnet nu med en gammal allround sadel som jag fått låna tills vidare ..
Vet inte riktigt vad jag ska säga, ser ingen större skillnad..
Men det verkar ju skönast¨på nåt sett att lägga medhårs så inte renskinnet gräver sig in i pälsen på han om det börjar glida:crazy:
 
Sv: Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

Tcker du ska ha renskinnet åt det hållet du tycker hästen verkar trivas med bäst. Bevisligen så tar inte hästen skada av att ha den åt något håll så det är säkert en personlighets sak...

Smaken är som baken... :D
 

Liknande trådar

Utrustning Renskinn-säsongen är tillbaka för min skav känsliga häst. Dock svettas han väldigt mycket under sadeln vid nästan varje pass. Han är...
Svar
9
· Visningar
1 315
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Har en fundering som jag hoppas att jag kan få hjälp med. Min häst har nyss fått en ny sadel som ligger ann perfekt. Dock är han ojämnt...
Svar
4
· Visningar
935
Utrustning Jag har märkt att min sadel känns lite "framtung". Jag har ridit med fårskinnspadd hela vintern och då har sadeln legat bra. Nu började...
Svar
9
· Visningar
3 213
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 216
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp