Bukefalos 28 år!

Nekade ledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
De allra flesta barn klarar den situationen bra så länge de har några kompisar och de flesta förskolor gör sitt bästa för att någon vuxen ska vara med som känner barnet. Visst om man har ett mycket otryggt barn med speciella behov och ingen pappa till barnet som an rycka in kan det säkert bli problem i enstaka fall.

En tvååring behöver inte ha speciella behov för att behöva ha en vuxen hen känner på plats hela tiden.
 
Vilket beteende? Om medarbetare försöker övertyga sina kollegor om att de minsann förtjänar semestern bättre pga barn så är det ju inteett särskilt trevligt beteende som personen såklart har ansvar för i relationen kollegor emellan, Det gäller ju samtliga kollegor oavsett vad ens anledning till ledigheten är.

Men själva situationen är ju arbetsgivarens ansvar. Har man ett så dåligt system för semesteransökningar att situationen uppstår att medarbetarna "går på" varandra så är det verkligen dags att göra något åt saken.
Vad rekommenderar du för system som förhindrar att medarbetarna "går på" varandra. Låsa in folk i olika rum eller? Visst finns det klantiga system men inget system i världen hindrar folk från att bli oeniga om semestrar om det krockar.
 
Nä, du gör inte det. Föräldern som har ett osäkert barn som behöver stöd och trygghet från en vuxen hen känner upplever nog situationen annorlunda. Åldern på barnet spelar dessutom stor roll. Tvååringar bryr sig sällan om andra barn så till den grad att de fungerar som ett stöd istället för en trygg vuxen famn att krypa upp i. För en 5-åring är det ju annorlunda och då kan det absolut räcka att det finns kompisar där.
Då får man se till att i god tid söka föräldraledighet för den period det behövs. Det är få som har problem med att en kollega vill ha föräldraledighet en sommar för sin tvååring. Det som folk upplever som ett problem är de som sätter i system att ta föräldraledighet varje år när det innebär att samma andra kollegor får anpassa sin egen semester med nya ursäkter om varför deras barn måste styra allt i år igen.
 
En tvååring behöver inte ha speciella behov för att behöva ha en vuxen hen känner på plats hela tiden.
Det klara för sjutton inte en vanlig förskola om någon personal blir sjuk.


De flesta barn klara faktiskt av att bli omhändertagna av vuxna de inte känner utan att få men för livet och efter ett par dagar så är det inte någon okänd längre. Och som sagt det är knappast en vanlig situation att man behöver bete sig som en rövhatt för att undvika det. Det är bara att ansöka om föräldraledighet i god tid just den/de veckor det är bekymmer med dagis och sen ge andra chansen vid andra tillfällen. Det är inte rimligen så att barnet är 2 år i resten av sitt liv och att det är vikarier på dagis vid varje jul/påsk/sportlovs/sommarsemester.

Det är inte rövhattigt att vid enstaka tillfällen verkligen behöva semester en viss period. Det är att sätta det i system att se till att man får det oavsett vad vid flertalet tillfällen utan hänsyn till andras behov.
 
Nu har jag absolut inte sagt att det är så på min arbetsplats. Jag svarade på en annan användares inlägg om att de som gör så tidigare varit barnlösa och därför har fog att göra så.
Jo jag förstod det. Men nu existerar barn i samhället och därför har föräldrar under några år lagliga rättigheter att ta ledigt. Efter dom åren så är dessa människor som vilka kollegor som helst och täcker upp för andra som är föräldralediga. På mitt jobb har vi just nu 6 föräldrar som kämpar med förskoleåldern, lov, vab. Dom har det tufft. Och dom kommer inte att tjafsa när andra som kommer sen behöver vara lediga.
 
Vad rekommenderar du för system som förhindrar att medarbetarna "går på" varandra. Låsa in folk i olika rum eller? Visst finns det klantiga system men inget system i världen hindrar folk från att bli oeniga om semestrar om det krockar.
Finns väl ingen anledning för folk att bli oeniga med varandra om det inte är deras beslut att fatta.

Ett exempel är väl att man som arbetsgivare är tydlig med att alla semesteransökningar behandlas lika, att vissa medarbetare inte prioriteras över andra om båda sökt semester, i kombination med att man är tydlig med att det är arbetsgivaren/chefen som fattar beslut och alla tveksamheter/synpunkter ska tas den vägen.

Ett annat exempel är väl att se till att ha en beredskap i verksamheten som "tål" större bortfall, vikarier etc. Självklart olika förutsättningar för olika verksamheter men väldigt många kommer nog väldigt långt på just bättre beredskap.

Ett annat är väl helt enkelt att införa ett system. På mitt senaste arbete där vi hade schemalagd arbetstid hade vi ett rullande schema för de "populära" helgerna. Man visste evigheter i förväg att i år jobbar jag påsk men är ledig på midsommar. Jobbar jul men är ledig nyår. Året efter var det tvärtom. Man kunde söka semester även om man skulle jobba men då var det upp till arbetsgivaren om det kunde lösas med vikarier, eller om någon kollega frivilligt ställde upp. Pågick inga övertalningskampanjer eller liknande. Vi hade även två perioder sommarsemester. Vartannat år hade man tidig semester och vartannat år sen. Upplevde aldrig att det var några bekymmer. Även om det säkert fanns enskilda undantag som hanterades av arbetsgivaren.
 
Finns väl ingen anledning för folk att bli oeniga med varandra om det inte är deras beslut att fatta.

Ett exempel är väl att man som arbetsgivare är tydlig med att alla semesteransökningar behandlas lika, att vissa medarbetare inte prioriteras över andra om båda sökt semester, i kombination med att man är tydlig med att det är arbetsgivaren/chefen som fattar beslut och alla tveksamheter/synpunkter ska tas den vägen.

Ett annat exempel är väl att se till att ha en beredskap i verksamheten som "tål" större bortfall, vikarier etc. Självklart olika förutsättningar för olika verksamheter men väldigt många kommer nog väldigt långt på just bättre beredskap.

Ett annat är väl helt enkelt att införa ett system. På mitt senaste arbete där vi hade schemalagd arbetstid hade vi ett rullande schema för de "populära" helgerna. Man visste evigheter i förväg att i år jobbar jag påsk men är ledig på midsommar. Jobbar jul men är ledig nyår. Året efter var det tvärtom. Man kunde söka semester även om man skulle jobba men då var det upp till arbetsgivaren om det kunde lösas med vikarier, eller om någon kollega frivilligt ställde upp. Pågick inga övertalningskampanjer eller liknande. Vi hade även två perioder sommarsemester. Vartannat år hade man tidig semester och vartannat år sen. Upplevde aldrig att det var några bekymmer. Även om det säkert fanns enskilda undantag som hanterades av arbetsgivaren.
Arbetsgivare ljuger om denne säger att alla semesteransökningar behandlas lika, har man många anställda som drar kortet föräldraledighet så har man inget annat val än att ta hänsyn till det.

Och hur rättvis man än är och hur mycket man än talar om att det är arbetsgivaren som tar beslutet så hindrar det inte att folk blir oeniga eller utövar påtryckning.
 
Arbetsgivare ljuger om denne säger att alla semesteransökningar behandlas lika, har man många anställda som drar kortet föräldraledighet så har man inget annat val än att ta hänsyn till det.

Och hur rättvis man än är och hur mycket man än talar om att det är arbetsgivaren som tar beslutet så hindrar det inte att folk blir oeniga eller utövar påtryckning.

Nu pratade jag om två medarbetare som båda söker semester. Om den ena söker föräldraledighet har man ju en helt annan situation.
 
Jo jag förstod det. Men nu existerar barn i samhället och därför har föräldrar under några år lagliga rättigheter att ta ledigt. Efter dom åren så är dessa människor som vilka kollegor som helst och täcker upp för andra som är föräldralediga. På mitt jobb har vi just nu 6 föräldrar som kämpar med förskoleåldern, lov, vab. Dom har det tufft. Och dom kommer inte att tjafsa när andra som kommer sen behöver vara lediga.
Ja men det var inte det jag argumenterade emot, utan att de som av olika skäl inte kan eller vill skaffa barn aldrig får den möjligheten. Jag är fullt medveten om att de allra flesta föräldrar inte är rövhål dom utnyttjar sina kollegor och systemet, utan det är några få som sätter det i system. Det jag opponerar mig emot är att någon tar sig friheten att tycka att deras liv och deras åtaganden är viktigare än andra. Om det sen är en mamma/pappa som nödvändigtvis ska vara ledig exakt den tiden de vill varje gång eller om det är Bengt, 62 som ska åka på golfresa och vägrar anpassa sig spelar ingen roll. Ingen människa är väl mer värd än någon annan?
 
Nu pratade jag om två medarbetare som båda söker semester. Om den ena söker föräldraledighet har man ju en helt annan situation.
På en arbetsplats med två medarbetare som inte har möjlighet att ta ut föräldraledighet så är semesterplaneringen säkert inte så särskilt komplex. Denna tråden handlar dessutom om just mer komplexa problem där en del utnyttjar föräldraledigheten för att pressa sig till önskad semester. På de allra flesta arbetsplatser som det blir tjafs är man mer än 2 och det är en mix av olika typer av ledigheter som ska matchas, alla med sina regler och förutsättningar.
 
Det klara för sjutton inte en vanlig förskola om någon personal blir sjuk.


De flesta barn klara faktiskt av att bli omhändertagna av vuxna de inte känner utan att få men för livet och efter ett par dagar så är det inte någon okänd längre. Och som sagt det är knappast en vanlig situation att man behöver bete sig som en rövhatt för att undvika det. Det är bara att ansöka om föräldraledighet i god tid just den/de veckor det är bekymmer med dagis och sen ge andra chansen vid andra tillfällen. Det är inte rimligen så att barnet är 2 år i resten av sitt liv och att det är vikarier på dagis vid varje jul/påsk/sportlovs/sommarsemester.

Det är inte rövhattigt att vid enstaka tillfällen verkligen behöva semester en viss period. Det är att sätta det i system att se till att man får det oavsett vad vid flertalet tillfällen utan hänsyn till andras behov.
Fast det handlar ju inte bara om att lämna en två-åring med okända människor, det handlar ju även om pedagogernas semester och deras barns pedagogers semester osv osv. Och om logistik, förskolan kan helt plötsligt vara någon helt annanstans vilket gör jättelånga dagar.
Jag har inte den minst lust att vara ledig v28-31 när vår förskola är stängd, men hade min sambo inte tagit föräldraledigt hade jag behövt göra det. Jag är i långa perioder ensam med vårt barn och har ingen släkt nära, som tur är har jag ett jobb där det inte är något problem. Jag har inte heller sett det som ett problem att jag innan barn behövde jobba vissa veckor när kollegor var föräldralediga, arbetsgivaren äger ju faktiskt min tid, det är så det är att vara anställd.
 
På en arbetsplats med två medarbetare som inte har möjlighet att ta ut föräldraledighet så är semesterplaneringen säkert inte så särskilt komplex. Denna tråden handlar dessutom om just mer komplexa problem där en del utnyttjar föräldraledigheten för att pressa sig till önskad semester. På de allra flesta arbetsplatser som det blir tjafs är man mer än 2 och det är en mix av olika typer av ledigheter som ska matchas, alla med sina regler och förutsättningar.

Nu går det runt runt.

Jag började i den här tråden att skriva om fenomenet när folk brukar och missbrukar föräldraledighet och vad jag tycker om det.

Fick då invändningar om att det är ett lika stort problem att föräldrar som inte har föräldradagar och söker vanlig semester också förväntar sig förtur framför andra och drar ”barnkortet” som inte hade med föräldraledighet att göra.

Så då skrev jag om den situationen också, och då har du invändningar på det inlägget att det minsann handlar om föräldrar som söker föräldraledighet för att få förtur ;)

Jag har aldrig hävdat annat än att det är två olika situationer och skrivit om båda i tråden :)
 
Eventuell stängning brukar väl vara några veckor, inte hela sommarlovet.
Är det då två föräldrar i bilden, vilket jag fortfarande tror är vanligast, så kan väl knappast personen X alltid behöva vara ledig exakt veckorna A-D.
Jag hade nog smällt in i väggen om jag var tvungen att lägga min semester på helt andra veckor än min partner. Att först vara ledig dygnet runt ensam med en tvååring och sen behöva jobba heltid igen hade knäckt mig. Föräldraledigheten är ju inte till för föräldrar, men den kanske kan behålla föräldrar i arbete också. Att vara ledig med ett litet barn är inte som det var att vara ledig under mina första 33 år i livet...
 
Jag hade nog smällt in i väggen om jag var tvungen att lägga min semester på helt andra veckor än min partner. Att först vara ledig dygnet runt ensam med en tvååring och sen behöva jobba heltid igen hade knäckt mig. Föräldraledigheten är ju inte till för föräldrar, men den kanske kan behålla föräldrar i arbete också. Att vara ledig med ett litet barn är inte som det var att vara ledig under mina första 33 år i livet...
.. Eller separation..
 
Jag hade nog smällt in i väggen om jag var tvungen att lägga min semester på helt andra veckor än min partner. Att först vara ledig dygnet runt ensam med en tvååring och sen behöva jobba heltid igen hade knäckt mig. Föräldraledigheten är ju inte till för föräldrar, men den kanske kan behålla föräldrar i arbete också. Att vara ledig med ett litet barn är inte som det var att vara ledig under mina första 33 år i livet...

Men om omsorgen är stängd tre veckor och ni föräldrar har fyra veckor var semesterledigt så bör ni kunna få till ledighet även tillsammans.
Jag har varit ensamstående och haft barn, nästintill på heltid, och heltidsjobb sen innan min unge var två år. Du behöver inte föreläsa på något sätt om hur det är att vara förälder.

Dessutom är det ju så att om föräldrar konstant ska ha trumf på hand så kanske övriga på arbetsplatsen aldrig får ha semester tillsammans med sin partner.
 
Jag hade nog smällt in i väggen om jag var tvungen att lägga min semester på helt andra veckor än min partner. Att först vara ledig dygnet runt ensam med en tvååring och sen behöva jobba heltid igen hade knäckt mig. Föräldraledigheten är ju inte till för föräldrar, men den kanske kan behålla föräldrar i arbete också. Att vara ledig med ett litet barn är inte som det var att vara ledig under mina första 33 år i livet...

Vilken slags arbete har din partner som gör att du skulle vara "ledig dygnet runt ensam med en tvååring"? Föräldraledigheten är väl visst till för föräldrar; föräldrar som vill ha tid att ta hand om sina barn på tid där de annars måste arbeta. Jag hänger inte riktigt med i vad du menar.

Jag tror du kan stryka "ledig med" ur din sista mening. Det kan vara enormt påfrestande att vara förälder, men jag förstår inte varför det skulle prioriteras på ett sätt som gör att det ska gå ut över andras möjlighet att få semester?

Nu lyder föräldraledighet under ett annat regelverk, och planerar man och informerar i god tid så har man möjligheten att ta ledigt och om man gör det under några få småbarnsår tror jag ingen reagerar speciellt negativt. Sätter man i system att söka föräldraledigt först efter planeringen är klar för att man är missnöjd, eller "hotar" med att ta föräldraledigt istället om man inte får de semesterveckor man vill - så får man räkna med att det reageras starkt negativt.

(Det kan till och med reageras så starkt negativt att personen som gör det helt plötsligt får ett helvete med sitt liv hela hösten och våren - för ingen, ingen alls är särskilt intresserad att ens diskutera byten av pass längre. Hypotetiskt exempel som skulle kunna ha inträffat på slutet av 90-talet.)
 
Barns behov av föräldrar tycks dock kulminera även under tider som jakt och OS. Under just vad de får för utbyte där?
Barn är också väldigt sjuka just vid sådana event som OS. Även måndagar, många småbarn som är bakis..

Vi har en på jobbet som är duktig på att ta ut FL över sommaren just för att garantera de veckorna hen vill ha. Jag jobbar i en branch där det är mycket, mycket svårt att ta in temporära vikarier så ända sättet att täcka upp är att neka andra semester under vissa perioder.

Om det är något som bidragit till att störa mig på "föräldrar" så är det att komma ut i arbetslivet och se hur fruktansvärt egoistiska vissa människor kan vara, mår på riktigt illa vid tanken på att de uppfostrar andra människor och överför sina värderingar på dessa. Tack och lov är de relativt få..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 740
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi I snart ett år så har vi försökt komma til skott med juristen och banken efetr min fars bortgång. Dethar varit ursäkt, på ursäkt, på...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 128
Senast: Trott
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 369
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp