Bukefalos 28 år!

Nekade ledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nackdelen är att det då blir först till kvarn som gäller. Är det en liten andel så spelar det mindre roll men sätter folk det i system så blir det inte roligt för den som kommer sist.

Jag tycker det är värre när man sätter det i system för att få vissa veckor, utan att berätta om det förrän det uppstår en konflikt. Men inget är perfekt.

Och eftersom arbetsgivaren kan neka, får man vara beredd på att vackert betala vad det kostar att avboka.
 
Som förälder kommer ens barn först, inte ens kollegor. Ibland undrar jag om barnlösa verkligen förstår den starka driften man har som förälder att göra det så bra som möjligt för sina barn.

Hade man kunnat göra alla nöjda och glada utan att själv gå in i väggen så hade man gjort det. Jag lägger skulden helt på företagen/cheferna som planerar verksamheten när jag hör om så många som verkar ganska oförmögna att planera och lägga upp en rättvis plan för semestrar osv.
Föräldrar behöver förstå att andras barn inte alltid är nummer ett och att andra också har behov och önskemål.

Företag har inte alltid så stort spelrum att planera så alla får det hyfsat bra man behöver ta hänsyn till verksamhetenockså. Just den starka rätten till föräldraledighet sätter käppar i hjulen för många om man har mycket personal med små barn. Det går ju inte att lova någon förtur vid nästa tillfälle om de med barn lägger beslag på de mest åtråvärda tiderna alltid.
 
Fast nu är ju lagen skriven så. Barns behov av att få vara hemma med sina föräldrar anses enligt lagen vara viktigare än en vuxen persons rätt att vara ledig en viss vecka.

Barnet klarar mycket väl av att vara hemma med en förälder, inte båda (om det nu finns två närvarande föräldrar). Jag sponsrar föräldrar tillräckligt med mina skattepengar som det är, jag tycker det är ett otyg när det dras "barnkortet" hej vilt. Många av mina singelkompisar har ytterst sällan fått de semesterveckor de velat ha pga att de med barn ska minsann vara hemma båda samtidigt.

Tack och lov är jag anställd av mig själv så jag slipper sådant där trams.
 
Som förälder kommer ens barn först, inte ens kollegor. Ibland undrar jag om barnlösa verkligen förstår den starka driften man har som förälder att göra det så bra som möjligt för sina barn.
Den förmågan sitter nog inte i om människan är barnlös eller ej, och jag förstår inte vad det där har att göra med att det är ett otyg att använda föräldraledighet som trumf till ledighet på bekostnad av andra.
 
Det finns gott om folk som förväntar sig förtur pga barn när det gäller vanlig semester. Alltså inte föräldraledighet. En del föräldrar ”drar barnkortet” ganska långt upp i barnens ålder dessutom, när man inte längre kan ta ut föräldraledighet.

Ja det ser vi också.
Värst av alla är chefen - han bokar alltid in klämdagar och alla lov utan att stämma av med nån annan. Alltid samma visa. Å andra sidan verkar vi klara oss bra utan honom ;)
 
Som förälder kommer ens barn först, inte ens kollegor. Ibland undrar jag om barnlösa verkligen förstår den starka driften man har som förälder att göra det så bra som möjligt för sina barn.

Hade man kunnat göra alla nöjda och glada utan att själv gå in i väggen så hade man gjort det. Jag lägger skulden helt på företagen/cheferna som planerar verksamheten när jag hör om så många som verkar ganska oförmögna att planera och lägga upp en rättvis plan för semestrar osv.
Jodå, vi barnfria förstår precis hur egoistiska föräldrar kan vara. Det blir liksom extra tydligt när man själv inte har barn. Så det är det verkligen ingen som missar, det behöver du inte vara orolig för. Dina barn är viktiga för dig, ja, självklart. Men för mig? Nä, inte ett dugg mer än alla andra människor. För mig är faktiskt jag viktigare än dina barn, ja, tillomed mina hundar är viktigare än dina barn. För mig. Och detta är ju inget konstigt. Det är så livet ser ut. Det blir däremot konstigt om man som förälder hävdar att man minsann måste vara ledig just de veckorna pga barnen och att alla utan barn bara måste ta hänsyn till det. Det är bättre att ha en diskussion, att vara flexibel, att kanske kompromissa lite. Till exempel om du tar de attraktiva veckorna detta år så kanske jag kan de dem nästa år, eller så kanske någon av oss kan tänka sig att dela upp sin semester? Bara som exempel såklart, jag har ingen aning om vem du är irl och jag pluggar så...

Att köra över andra är inte ett bra beteende oavsett om man har barn eller inte, och att skylla på barnen tycker jag bara är fult.

Nu har vi tyvärr ett system i Sverige som gör att föräldrar kan köra över de som inte har småbarn till 100% om de vill. Det betyder inte att det är moraliskt rätt för det.
 
Jodå, vi barnfria förstår precis hur egoistiska föräldrar kan vara. Det blir liksom extra tydligt när man själv inte har barn. Så det är det verkligen ingen som missar, det behöver du inte vara orolig för. Dina barn är viktiga för dig, ja, självklart. Men för mig? Nä, inte ett dugg mer än alla andra människor. För mig är faktiskt jag viktigare än dina barn, ja, tillomed mina hundar är viktigare än dina barn. För mig. Och detta är ju inget konstigt. Det är så livet ser ut. Det blir däremot konstigt om man som förälder hävdar att man minsann måste vara ledig just de veckorna pga barnen och att alla utan barn bara måste ta hänsyn till det. Det är bättre att ha en diskussion, att vara flexibel, att kanske kompromissa lite. Till exempel om du tar de attraktiva veckorna detta år så kanske jag kan de dem nästa år, eller så kanske någon av oss kan tänka sig att dela upp sin semester? Bara som exempel såklart, jag har ingen aning om vem du är irl och jag pluggar så...

Att köra över andra är inte ett bra beteende oavsett om man har barn eller inte, och att skylla på barnen tycker jag bara är fult.

Nu har vi tyvärr ett system i Sverige som gör att föräldrar kan köra över de som inte har småbarn till 100% om de vill. Det betyder inte att det är moraliskt rätt för det.

Glöm inte att föräldrarna var barnlösa innan och då fick stå tillbaka för de som då hade små barn. Att de sen när deras barn är stora kommer återgå till kategorin som får stå tillbaka. Nu är lagen sån att barnens rätt att vara lediga tillsammans med sina föräldrar går före vuxnas rätt att vara lediga en specifik vecka.
 
Det finns gott om folk som förväntar sig förtur pga barn när det gäller vanlig semester. Alltså inte föräldraledighet. En del föräldrar ”drar barnkortet” ganska långt upp i barnens ålder dessutom, när man inte längre kan ta ut föräldraledighet.
Som min före detta chef som helt enkelt bara vägrade jobba alla skollov. Ungen gick på gymnasiet. Say no more.... Hen drog också hem typ 16 december varje år och kom tillbaka efter trettonhelgen, det här var en verksamhet som enbart hade stängt julafton, juldagen och nyårsdagen.

Jag förstår att det är ett meck att få ihop tider med förskola och fritids, men tycker heller inte att vi "utan barn" alltid ska stå tillbaka för det. En före detta kollega körde det snyftiga barnkortet första julen vi jobbade, då var hennes man, tillika barnets far, föräldraledig så det var knappast så att hon måste vara hemma för att ta hand om barnet.
 
Glöm inte att föräldrarna var barnlösa innan och då fick stå tillbaka för de som då hade små barn. Att de sen när deras barn är stora kommer återgå till kategorin som får stå tillbaka. Nu är lagen sån att barnens rätt att vara lediga tillsammans med sina föräldrar går före vuxnas rätt att vara lediga en specifik vecka.
Ja, de har lagens rätt på sin sida. Men att vara ett rövhål med det är faktiskt valfritt.
 
Glöm inte att föräldrarna var barnlösa innan och då fick stå tillbaka för de som då hade små barn. Att de sen när deras barn är stora kommer återgå till kategorin som får stå tillbaka. Nu är lagen sån att barnens rätt att vara lediga tillsammans med sina föräldrar går före vuxnas rätt att vara lediga en specifik vecka.
Och de som, frivilligt eller ofrivilligt, aldrig skaffar några barn? Ska de aldrig få den semester de vill, för att de inte har det heliga småbarnskortet att dra? Är det inte framför allt att salta rejält i ett redan väldigt svidande sår för någon som kanske tampas med ofrivillig barnlöshet? "Du kan inte få några barn och nu ska du minsann inte få den semester du vill ha heller, för andra på din arbetsplats har minsann barn."
 
Glöm inte att föräldrarna var barnlösa innan och då fick stå tillbaka för de som då hade små barn. Att de sen när deras barn är stora kommer återgå till kategorin som får stå tillbaka. Nu är lagen sån att barnens rätt att vara lediga tillsammans med sina föräldrar går före vuxnas rätt att vara lediga en specifik vecka.

Pratar vi sommarsemester så handlar det ju inte om att barnen inte får vara lediga tillsammans med sina föräldrar heller, det handlar ju bara om att de inte får den specifika veckan om föräldern nekas ledigheten. Ledigheten kommer väl fortfarande tas ut en annan vecka, precis som för alla andra?

Sen kan jag förstå om man prioriterar de som har skolbarn under skollov under övriga året som inte sammanfaller med någon särskild högtid, typ sport- och höstlov, när det är möjligt för barnen att vara lediga. Men folk som är barnfria och vill resa undviker väl ändå gärna de veckorna eftersom allt är dyrare då.
 
Glöm inte att föräldrarna var barnlösa innan och då fick stå tillbaka för de som då hade små barn. Att de sen när deras barn är stora kommer återgå till kategorin som får stå tillbaka. Nu är lagen sån att barnens rätt att vara lediga tillsammans med sina föräldrar går före vuxnas rätt att vara lediga en specifik vecka.
Så alla vi som aldrig får några barn ska behöva stå tillbaka hela arbetslivet?
 
Glöm inte att föräldrarna var barnlösa innan och då fick stå tillbaka för de som då hade små barn. Att de sen när deras barn är stora kommer återgå till kategorin som får stå tillbaka. Nu är lagen sån att barnens rätt att vara lediga tillsammans med sina föräldrar går före vuxnas rätt att vara lediga en specifik vecka.
Så vi som aldrig får barn ska alltid förväntas stå tillbaka?
Edit: tvåa på bollen...
 
Fast nu är ju lagen skriven så. Barns behov av att få vara hemma med sina föräldrar anses enligt lagen vara viktigare än en vuxen persons rätt att vara ledig en viss vecka.
Nej, det är inte syftet med lagen. Utan det är helt enkelt att om det inte fanns inskrivet i lagen att arbetsgivare inte kan neka föräldraledighet, så skulle många inte få möjlighet att ta ut den överhuvudtaget. Det har inget med att vissa föräldrar är egoistiska svin.
 
Glöm inte att föräldrarna var barnlösa innan och då fick stå tillbaka för de som då hade små barn. Att de sen när deras barn är stora kommer återgå till kategorin som får stå tillbaka. Nu är lagen sån att barnens rätt att vara lediga tillsammans med sina föräldrar går före vuxnas rätt att vara lediga en specifik vecka.
Men bara för att någon beter sig illa gör det väl inte mer rätt att göra det själv?
 
Som förälder kommer ens barn först, inte ens kollegor. Ibland undrar jag om barnlösa verkligen förstår den starka driften man har som förälder att göra det så bra som möjligt för sina barn.

Hade man kunnat göra alla nöjda och glada utan att själv gå in i väggen så hade man gjort det. Jag lägger skulden helt på företagen/cheferna som planerar verksamheten när jag hör om så många som verkar ganska oförmögna att planera och lägga upp en rättvis plan för semestrar osv.
Ja och så finns det en del föräldrar som verkar tycka att det är nice att vara ledig på varenda studiedag trots att barnen är tonåringar och knappast behöver ha föräldranärvaro hela tiden hemma.
 
Det finns gott om folk som förväntar sig förtur pga barn när det gäller vanlig semester. Alltså inte föräldraledighet. En del föräldrar ”drar barnkortet” ganska långt upp i barnens ålder dessutom, när man inte längre kan ta ut föräldraledighet.

Okej, det har jag själv aldrig upplevt att föräldrar har prioriterats gällande "vanlig" semester för att de har barn. Jag har alltid uppfattat diskussionen utifrån hur den var i tråden innan artikeln, dvs att föräldrar använder föräldraledighet för att få ha sin semester som de vill.

Om det är så att föräldrar "drar barnkortet" så är det ju ett arbetsgivarproblem. Uppenbarligen har det ju skapats en kultur där sånt är möjligt. Att man som förälder motiverar sitt önskemål om ledighet med sina barn är ju helt förståeligt. Bekymret uppstår ju beroende på hur arbetsgivaren hanterar det.
 
Jag tycker det är bäst och utmärkt. Dels så kan chefen känna till ett absolut hinder för just de datumen som man själv inte känner till (även om det är lågsannolikt) och dels så kan chefen ta med det i planeringsinputen redan nu. Kan påverka olika beslut hela vägen fram till låsta semestergodkännanden, som gör att alla parter blir mer nöjda i slutändan.
Det gjorde jag ett år med samma chef som i mitt första inlägg i tråden. Ungefär ett år i förväg. Fick svaret att jag fick ansöka om det när det öppnades för den semesterperioden. Dvs någon månad innan.
Kunde ju inte börja boka på de premisserna, så det var bara att skippa de semesterplanerna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 316
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi I snart ett år så har vi försökt komma til skott med juristen och banken efetr min fars bortgång. Dethar varit ursäkt, på ursäkt, på...
2
Svar
21
· Visningar
2 933
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 967
Senast: Trott
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 337
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp