Nervös häst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare kickij
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 830
K

kickij

Min häst är så tittig och på spänn hela tiden och speciellt när vi ska rida tillsammans med andra hästar. Har du nåt bra tips?

Sv: Nervös häst

Spelar det någon roll om du rider först eller sist?
Min gamle häst vill aldrig gå sist, för då hittar han alltid på en massa hyss och bråkar, men får han gå först är han helt lugn, ha vill ha koll helt enkelt och så har jag nästan alltid ridit ensam. :smirk:

Kazam

Min lilla häst kan också vara spänd...Jag brukar jobba henne lite mer då så hon får något annat att tänka på tex öppna eller sluta på vägen små serpentiner övergångar eller dyl.
Rider ibland bara "rätt"ut i skogen så hon får tänka på var hon sätter fötterna.
Tycker att det funkar bra.
Lycka till

Håller med "Rosenlund", att bara knalla rakt ut i spenaten är bra för dem, har hjälpt många stirriga hästar som jag har ridit. På en vanlig plan väg kan man hitta på mycket hyss, men när man helt plötsligt måste koncentrera sig går mycket energi åt till det. Alltså inte på några stigar, utan där ingen brukar gå. :rofl:

rid med hästar som hon känner bra och som hon är kompis med. Prova var hon går bäst, i täten mitten lr kanske sist.

Liknande trådar

Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: Edla
·
Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 599
Senast: Edla
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
985
Senast: skogaliten
·
Träning Fått tips om att fästa gummimatta på frambommen i transporten för att få min häst som skrapar när han blir frustrerad att sluta skrapa...
Svar
12
· Visningar
742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Tillbaka