Sv: Nervositet
Hur gör ni för att hantera er nervositet inför tävling? Jag har kollosalt dåliga nerver och kommer aldrig mer att tävla hoppning. Dressyr känns lugnare, men jag har en häst som känner minsta lilla spänning i mig, och han utnyttjar det till tusan...
Vill ha bra tips! Allt från tips på andningsövningar till tabletter

tas tacksamt emot!
nej tabletter ska vi väl inte behöva blanda in..
jag har tappat lite av min nervositet med åren, så är det ju med allt, jag minns första gången jag skulle tävla, jag var så nervös och hade så ont i magen så jag ville försvinna från platsen..
när jag gick banan så glömde jag bort vägen jag gått säkert 10 ggr.
fick sitta och hysteriskt plugga på banskissen tills den bara var en ryttare före mig..
hästen känner ju att man är spänd, precis som du erfarit..
här kommer ett väldigt långt svar där jag ger alla mina bästa tips, som jag själv använder mig av, oavsett häst eller tävlingsnivå/plats;
för det första- tillåt dig själv att vara nervös, det kommer avta ju mer du tävlar, lite nervositet är bra det gör dig mer fokusferad, tänk att publiken är färger på väggarna eller blommor runt ridbanan..
titta inte ner på din häst, titta bara på hindren och planera din ritt, gå banan sakta och noga, håll inte andan (min föredetta specialitét

) försök iallafall att andas lite ibland, din andning blir mer och mer naturlig ju mer du slappnar av, tillåt din häst att vara spänd och se sig omkring medans du koncentrerar dig på att vara avslappnad i din ridning, en orutinerad häst eller en häst med lätt hetsigt temperament behöver beröm, lugnande klappar och väl planerad, avkopplad uppvärmning, då kommer hästen automatiskt att bli lite mer koncentrerad.. börjar du bråka med hästen och försöka tvinga fram koncentration och att hästen ska gå i stadig form etc. på tex. framhoppningen leder det bara till motstridighet från hästens sida, vilket gör att du kommer tappa tålamodet..
tappat tålamod i kombination med nervositet är ingen höjdare
kom i god tid till tävlingplatsen så att det inte blir stress, hög stress är negativt för både ryttare och häst.. låg stressfaktor kommer att uppstå i vilket fall när det börjar dra ihop sig..
ta ut hästen i tid, värm upp lite i taget under en längre stund, då hinner både du och hästen vänja er vid tävlingsplatsen..
gör inte som många ryttare på tex. lokal nivå - kasta sig in på framhoppningen efter att ha skrittat hästen i 5 min, hoppa fram som om det var "flest språng på framhoppningen vinner"..
ta din tid.. gympa länge, öppna sluta, fram-bakdelsvändningar, skänkelvikningar i alla gångarter (iallafall så mycket din hästs utbildning räcker till), hästen kommer då bli lösgjord vilket är en förutsättning för att den ska hoppa bättre, lyssna bättre och framför allt förebyggande för skaderisken, när det är 6 starter kvar, rider du in på framhoppningen, tänk att du har all tid i världen, trava lite, vänta till de mest hysteriska ekipagen flyttat sig sen tar du 4-5 blandade språng. klar, om du blir klar tidigt typ 3 starter kvar till din, ta lite skritt-trav och vänta på din tur om det finns tid över.. (ps! försök spara dina språng in i det sista, då hinner du inte tappa koncentrationen på hinder vilket gör att du inte blir lika nervös) GALOPPERA in på banan, ingen mjäkande, visa publiken att nu är det du som rider in och visa din häst att nu är det framåt som gäller!!
sist men inte minst.. rid inte för sakta, det gör att både du och hästen hinner börja se allt "farligt" runtomkring.. lycka till med nervositeten..
lycka till!