Newbie TävlingsFrågor

GunslingersGamble

Trådstartare
Hej, Tänkte fråga lite då jag aldrig tävlat western. Tävlat i hoppning och dressyr i några år men aldrig western. Har lite frågor jag gått och grundat på...

-Måste man rida med boots,När måste man rida med boots E,D?.

-Har läst ngnstans att man inne på banan inte får byta tygelhand under en hands fattning.

-Hört att när man väll inne på banan bytit från två-hand till en-hand får man ej byta tillbaka till två-hand.

-Får man bära Säkerhetsväst?

-Måste man ha eget lasso under klasser som t.ex. Ranch Trail?.

-Får man rida en-hand med "snaffle" bett. eller gäller det bara stång?.

-Måste man bära bältes buckla,eller är det bara en mode grej som "alla" bär?.

-Vem får hämta avfallen hatt.

-Får man minus poäng för tappad hatt inom horsemanship/reining?.

-Är chaps ett krav eller bara en mode grej "alla" bär?.

-Får hästen bära brösta i Reining?.

-värmer upp med nosgrimma, glömmer ta av den,väl inne på banan. Vad blir konsekvensen?.

Jätte Tacksam för svar! ;) :)

Med vänlig hälsning!
 
Sv: Newbie TävlingsFrågor

Jag har inte regelboken här just nu men jag vill bara säga att du är varmt välkommen in i "vi newbies"-tråden om du vill :D
 
Sv: Newbie TävlingsFrågor

Svaren på dina frågor beror lite på nivå och jag svarar enbart gällande WRAS.

Med tränsbett gäller tvåhandsfattning. Med stångbett gäller enhandsfattning.
Om du tävlar på lättare nivå än B, får du välja betsling på vuxen häst.
På unghäst (tom året då de är fem) måste du rida på tränsbett.

Vad gäller klädsel, så är chaps, buckles och så vidare valfria tillbehör.
Tappad hatt hämtar man lämpligen efter avslutad ritt. Numera leder tappad hatt inte till poängavdrag utom i fartgrenarna (om jag är rätt uppdaterad) även om det egentligen bryter mot regeln att man alltid ska ha hatt eller hjälm när man sitter på hästen...

Nosgrimma är förbjuden utrustning så den ska du nog inte ha på framridningen heller. Spö är förbjudet att ha på tävlingsområdet.

Brösta har du i vilken gren du vill.

Boots - menar du på dina fötter eller menar du något slags benskydd till hästen?
Säkerhetsväst är tillåten.
 

Liknande trådar

Western Hoppas innerligt att detta forum (buke) än idag kan leverera :bow: Det var ju BARA 5 år sedan jag själv var aktiv här inne :nailbiting...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
18 912
Senast: kryddelydd
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 194
Senast: KSF
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 339
Senast: raggsock
·
K
Hästhantering Hejsan! Jag behöver hjälp. Det är så att jag rider på ridskola, ca. 3 gånger i veckan. Hästen jag rider där ärungponny, 7 år. Jag...
Svar
5
· Visningar
1 610
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp