Western nördar, se hit!

Jag har beställt ett par slutna tyglar nu. Dom delade är bara ett irritations och stressmoment för mig, trivs verkligen inte med det 😬 Är så mycket annat nytt att vänja mig vid nu och orkar inte bråka med tyglarna. Får se om det blir bättre när dom här kommer ☺
 
Jag har beställt ett par slutna tyglar nu. Dom delade är bara ett irritations och stressmoment för mig, trivs verkligen inte med det 😬 Är så mycket annat nytt att vänja mig vid nu och orkar inte bråka med tyglarna. Får se om det blir bättre när dom här kommer ☺

Vaaaaa?! Delade tyglar är ju bäst! Tyckte också de var ett otyg i början men så red jag förra veckan i dressyrsadel och "vanliga" tyglar och höll på att få spunk för att tyglarna var för korta och lätta helt plötsligt 😂
 
Vaaaaa?! Delade tyglar är ju bäst! Tyckte också de var ett otyg i början men så red jag förra veckan i dressyrsadel och "vanliga" tyglar och höll på att få spunk för att tyglarna var för korta och lätta helt plötsligt 😂

Dom jag köpt nu ska ha lika mycket tyngd och är inte så korta ☺ Jag blir tokig av dom dubbla tyglarna när jag behöver korta eller länga tyglarna, rör bara ihop det och till slut har jag bara ett helt tjoffse med tyglar i händerna för att jag typ kortar upp ändarna med😂
 
Hej! En till novis här! 🙋‍♀️ Jag är gammal ridskoleryttare som inte har ridit regelbundet på åratal. Första gången i westernsadel kände jag mig rätt "lost", hehe. Jag rider tyvärr bara sporadiskt, men tycker att det är såå kul! Blir medveten om min kropp och mina omedvetna signaler på ett sätt som jag inte minns från ridskoletiden (iofs var inte det i går, direkt 😄). Sedan är det otroligt häftigt att kunna gå från galopp till stopp genom att princip bara sänka hälarna 😍.
 
Har haft en liten dipp i ork, plus att jag haft fullt upp med annat, så ridningen har blivit lite lidande, tyvärr. Min häst är dessutom väldigt lättfödd, så nu behöver han verkligen ut och röra på sig :angel:
I helgen är det iaf kosseclinic igen, ska bli roligt! Sen bokade jag igår in en barrel race träning, ska bli roligt det med
Och så ska jag och en stallkompis tävla sorting snart. Så jag har iaf lite att se fram emot, och träna inför. Hoppas det höjer motivationen lite!
 
Äntligen blir de häst igen. Och självklart western, Får strax hem en liten tinkertjej som kan grunderna i reining, ska bli så kul och utvecklas ihop. Inte ridit på ca 2½år så nu ska vi lära känna varandra så blir mest skogsturer i början och bygga kondition, sen ska vi rida för tränare och kanske komma ut på nån liten tävling under hösten. :)
 
En liten fundering. Vissa som rider western använder ju inte hjälm. Min underbara tränare motiverade hans motstånd till hjälm med orden "Om jag sätter på mig en hjälm så planerar jag ju att åka av. Och det tänker jag inte göra!" 😁 Står uppstallad på en ridskola med min häst. Red igår medan sambon filmade och det pågick en ridlektion på andra delen av ridbanan. Sambon fick sitta upp på kusen en liten stund (utan hjälm) när jag var klar. Detta noterades av ridläraren som kommenterade att vi inte fick göra så iom att ridskolan hörde till ridsportförbundet. Men... Hästen är ju privat och reds privat och inte i ridskoleverksamhet så att säga. Måste jag verkligen ha hjälm? Tänk om jag vill ha hatt! Då måste jag ju byta stall.
 
Hej! Här kommer en till som vill börja med western efter att ha ridit engelskt i alla år sedan barnsben. Har varit utan egen häst i ca 10 år men har under åren haft medryttarhästar från och till. Har nu varit helt utan hästkontakt i 1,5år och suget är enormt! Jag har under tiden blivit väldigt intresserad av westernridning och vill verkligen börja med detta! :D

Jag bor i Nacka i Stockholm och med vad jag lyckats hitta så verkar det vara minst 40-50 minuter med bil till närmsta klubb där man kan börja lära sig. Jag har tyvärr ingen bil för tillfället. Har ni tips på ställen man kan lära sig i Stockholmstrakten? Och tips generellt för en total westernnybörjare kanske? :D
 
En liten fundering. Vissa som rider western använder ju inte hjälm. Min underbara tränare motiverade hans motstånd till hjälm med orden "Om jag sätter på mig en hjälm så planerar jag ju att åka av. Och det tänker jag inte göra!" 😁 Står uppstallad på en ridskola med min häst. Red igår medan sambon filmade och det pågick en ridlektion på andra delen av ridbanan. Sambon fick sitta upp på kusen en liten stund (utan hjälm) när jag var klar. Detta noterades av ridläraren som kommenterade att vi inte fick göra så iom att ridskolan hörde till ridsportförbundet. Men... Hästen är ju privat och reds privat och inte i ridskoleverksamhet så att säga. Måste jag verkligen ha hjälm? Tänk om jag vill ha hatt! Då måste jag ju byta stall.
Svenska Ridsportförbundet har beslutat att hjälm ska bäras vid uppsutten ridning och körning inom förbundets verksamhet. Det är svårt att hitta i regelverket, men när jag var aktiv påstod man från förbundets sida att en klubb som inte säkerställde att regeln efterlevdes kunde bli utesluten (å andra sidan var detta när dressyrryttare oftare red med hatt - så tungan var kluven). En uteslutning skulle bl.a. innebära att medlemmar utestängda från alla tävlingar under ridsportförbundet. Händer en olycka kan det också bli svårare att få ut pengar från försäkringar (visst skydd går via Ridsportförbundet)

Ridsportförbundets regler gäller för medlemmar och sannolikt också på anslutna anläggningar (kanske då främst som ett resultat av att klubbarna för in regeln i sina egna avtal, stadgar och trivselregler e.dy l.).

(OT så din ridlärare kör bil utan bälte också - eller planerar han för bilolyckor? :nailbiting:)
 
Senast ändrad:
Mm men vad räknas som förbundets verksamhet? Ridlektioner enbart eller även privatryttare som står uppstallade och inte ingår i ridskolans ridverksamhet?

Kan ju förtydliga att jag själv alltid rider med hjälm (och planerar inte att sluta med det) och sambon fick hoppa av illa kvickt när jag insåg att vi glömt sätta på en hjälm på honom. Vad min tränare gör får ju stå för honom såklart, men känns lite som det "tänket" är mer utbredd bland westernfolk.
 
Sambon fick sitta upp på kusen en liten stund (utan hjälm) när jag var klar. Detta noterades av ridläraren som kommenterade att vi inte fick göra så iom att ridskolan hörde till ridsportförbundet. Men... Hästen är ju privat och reds privat och inte i ridskoleverksamhet så att säga. Måste jag verkligen ha hjälm?
Svenska Ridsportförbundet har beslutat att hjälm ska bäras vid uppsutten ridning och körning inom förbundets verksamhet.
<...>
Ridsportförbundets regler gäller för medlemmar och sannolikt också på anslutna anläggningar (kanske då främst som ett resultat av att klubbarna för in regeln i sina egna avtal, stadgar och trivselregler e.dy l.).
Jag har väldigt svårt att föreställa mig att det beskrivna skulle kunna sägas falla inom SvRF verksamhet, rent formellt. Samtidigt finns en osäkerhet kring frågan, jag har stött på frågan tidigare både i forum och IRL men den har såvitt jag vet aldrig prövats skarpt i något uteslutnings- eller sanktionsärende. (Vilket kanske iofs skulle ha begränsat värde ändå, eftersom SvRF säkert har tolkningsföreträde.) Jag tror som @BornAgain att det i praktiken handlar om att klubbar och anläggningsägare för att förenkla reglerar hjälmanvändningen själva. Och på den nivån har man ju som besökare bara att rätta in sig, gilla läget eller flytta...

Min egen uppfattning är att hjälm är en väldigt bra grej, jag rider i princip aldrig utan. Men att det bör vara upp till varje myndig ryttare att själv besluta om, precis som exempelvis på cykel.
 
En liten fundering. Vissa som rider western använder ju inte hjälm. Min underbara tränare motiverade hans motstånd till hjälm med orden "Om jag sätter på mig en hjälm så planerar jag ju att åka av. Och det tänker jag inte göra!" 😁 Står uppstallad på en ridskola med min häst. Red igår medan sambon filmade och det pågick en ridlektion på andra delen av ridbanan. Sambon fick sitta upp på kusen en liten stund (utan hjälm) när jag var klar. Detta noterades av ridläraren som kommenterade att vi inte fick göra så iom att ridskolan hörde till ridsportförbundet. Men... Hästen är ju privat och reds privat och inte i ridskoleverksamhet så att säga. Måste jag verkligen ha hjälm? Tänk om jag vill ha hatt! Då måste jag ju byta stall.

Oavsett hur reglerna ser ut tycker jag att det är oansvarigt att rida utan hjälm just på en ridskola. Alla vuxna på ridskolan är förebilder för barn och ungdomar och som sådan tycker jag att minimikravet är att ha hjälm på sig. När jag red ridskola (som vuxen) hade jag alltid Säkerhetsväst (förutom hjälm). Eftersom ridskolan regler så att alla under 18 år måste ha väst så tyckte jag att jag skulle föregå med gott exempel och också ha det.
 
En liten fundering. Vissa som rider western använder ju inte hjälm. Min underbara tränare motiverade hans motstånd till hjälm med orden "Om jag sätter på mig en hjälm så planerar jag ju att åka av. Och det tänker jag inte göra!" 😁 Står uppstallad på en ridskola med min häst. Red igår medan sambon filmade och det pågick en ridlektion på andra delen av ridbanan. Sambon fick sitta upp på kusen en liten stund (utan hjälm) när jag var klar. Detta noterades av ridläraren som kommenterade att vi inte fick göra så iom att ridskolan hörde till ridsportförbundet. Men... Hästen är ju privat och reds privat och inte i ridskoleverksamhet så att säga. Måste jag verkligen ha hjälm? Tänk om jag vill ha hatt! Då måste jag ju byta stall.
Du måste säkert ha hjälm vid ridning på en till SvRF ansluten anläggning, ja.

Varför är det så viktigt att inte ha hjälm?
 
Mm men vad räknas som förbundets verksamhet? Ridlektioner enbart eller även privatryttare som står uppstallade och inte ingår i ridskolans ridverksamhet?

Kan ju förtydliga att jag själv alltid rider med hjälm (och planerar inte att sluta med det) och sambon fick hoppa av illa kvickt när jag insåg att vi glömt sätta på en hjälm på honom. Vad min tränare gör får ju stå för honom såklart, men känns lite som det "tänket" är mer utbredd bland westernfolk.

Jag har tränat för en väldigt erfaren westerntränare. Han hade alltid på sig både hjälm och säkerhetsväst när han satt upp på elevernas hästar.
Även de hästar som var tryggast i världen.
 
Mm men vad räknas som förbundets verksamhet? Ridlektioner enbart eller även privatryttare som står uppstallade och inte ingår i ridskolans ridverksamhet?

Kan ju förtydliga att jag själv alltid rider med hjälm (och planerar inte att sluta med det) och sambon fick hoppa av illa kvickt när jag insåg att vi glömt sätta på en hjälm på honom. Vad min tränare gör får ju stå för honom såklart, men känns lite som det "tänket" är mer utbredd bland westernfolk.
Du måste säkert ha hjälm vid ridning på en till SvRF ansluten anläggning, ja.

Varför är det så viktigt att inte ha hjälm?


Tror du missförstått mig. Jag har alltid hjälm och har inte planerat att sluta med det. Att sambon fick hoppa upp utan var en lapsus av mig och han beordrades ner illa kvickt när jag insåg det. Efter kommentaren från ridläraren blev jag dock nyfiken vilka regler som egentligen gäller för privata ekipage på ställen som är anslutna till ridsportförbundet. Att jag skulle behöva byta stall om jag skaffar hatt var mer tänkt som ett skämt 🤭
 
Kul med en till novis! Jag pm:ar dig 🙂.

Hej! Här kommer en till som vill börja med western efter att ha ridit engelskt i alla år sedan barnsben. Har varit utan egen häst i ca 10 år men har under åren haft medryttarhästar från och till. Har nu varit helt utan hästkontakt i 1,5år och suget är enormt! Jag har under tiden blivit väldigt intresserad av westernridning och vill verkligen börja med detta! :D

Jag bor i Nacka i Stockholm och med vad jag lyckats hitta så verkar det vara minst 40-50 minuter med bil till närmsta klubb där man kan börja lära sig. Jag har tyvärr ingen bil för tillfället. Har ni tips på ställen man kan lära sig i Stockholmstrakten? Och tips generellt för en total westernnybörjare kanske? :D
 
Mm men vad räknas som förbundets verksamhet? Ridlektioner enbart eller även privatryttare som står uppstallade och inte ingår i ridskolans ridverksamhet?

Kan ju förtydliga att jag själv alltid rider med hjälm (och planerar inte att sluta med det) och sambon fick hoppa av illa kvickt när jag insåg att vi glömt sätta på en hjälm på honom. Vad min tränare gör får ju stå för honom såklart, men känns lite som det "tänket" är mer utbredd bland westernfolk.
På min klubbs anläggning är det också obligatoriskt med hjälm, inget vi någonsin ifrågasatt. Tränar vi där används hjälm, punkt slut.
När vi har tävlingar är det dock ok att vuxna ekipage rider med hatt.
Tycker överlag att hjälm börjar komma in alltmer även bland vuxna ryttare, vilket känns bra. Kan då tillägga att jag i många år red utan hjälm när jag tränade hemma, men inte nu längre
 
Nu har Ruby kommit till de Dalsländska skogarna. :)
 

Bifogade filer

  • Ruby.jpg
    Ruby.jpg
    204,7 KB · Visningar: 41
Lasttränad utan minsta protest 🙌 på torsdag kommer han äntligen hem 😍🐴
Letar boots, har ni några nybörjar råd? Verkar vara många olika typer av strl, har ni några favoriter? Några "tänkt på" råd? 🤔
 

Bifogade filer

  • received_308096926786613.jpeg
    received_308096926786613.jpeg
    331,3 KB · Visningar: 37

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp