Western nördar, se hit!

Har kommit igång och tränar ganska mycket trail nu. Superkul men svårt med alla bommar. Red i mina ariat fatbaby idag för första gången, vilken skillnad i känsla! :love:

Sen blir min häst lite spänd när det blåser (som idag) så då tycker jag det Är svårt att ha långa tyglar, IOM att han kan sprätta iväg lite. När han är avslappnad så vill han gärna gå i riktig pleasureform och helst att jag har enhandsfattning. Hur gör ni?

Har precis börjat med galoppfattningar i paddocken och han får så mkt beröm och tycker därför att det är så kul att så fort han inte vet vad han ska göra så skuttar han in i nån slags galopp och ba ”visst var jag duktig nu matte, VISST?!?” :D

Sen rider jag oftast ut med engelsk utrustning, dels eftersom jag med flera andra här inne tycker det är svårt att rida lätt i westernsadel. Dels eftersom jag inte är så van vid delade tyglar än så är rädd att fumla och tappa dem om det skulle hända något.
Får rida ut med westerngrejer i sommar när han är lite trött och lugn :)

Längtar så tills man får tag på lite utrustning 🙄 just nu är hästen inte ens hemma 🙈 bara vänta... Inte min starka sida direkt 😩
 
Vill också rida western men det finns (vad jag vet) en klubb i hela länet (Örebro) och vi har en bra bit dit, har ingen häst nu heller och begränsat med tid med småbarn. Så jag får nog snällt vänta ett tag tills jag kan skaffa häst igen och har tid att åka.

Har börjat rida lektion i väntan på min egna som måste växa till sig innan det är dags 😉 (se tidigare inlägg) lätt värt både tiden och pengarna.. Som Texas skrev här kolla med wras eller i detta fallet vederbörande. Har tyckt det är sjukt svårt att lokalisera western folk, tränare som ryttare så det kanske finns någon närmre än du tror 😁✊
 
Idag har jag haft ett riktigt roligt ridpass! Jag ställde fram repgrinden och så växlade jag mellan att träna på den och andra övningar i skritt och galoppfattningar ur travsluta och ur skritt. Damen blir så pigg av det och lär sig jättefort att ur slutan fattar man galopp och då kan man inte göra en ordentlig sluta längre :laugh: Så jag fick börja växla mellan galopp ur slutan och halt och efter det var hon mer med mig och lyssnade på mig istället att bara tagga till. Roligt pass!

Jag ska rida henne för tränare snart för första gången på månader. Jag tycker själv att det har gått framåt rätt mycket sen sist så det ska bli spännande att höra vad tränaren säger :nailbiting::D
 
Idag har jag haft ett riktigt roligt ridpass! Jag ställde fram repgrinden och så växlade jag mellan att träna på den och andra övningar i skritt och galoppfattningar ur travsluta och ur skritt. Damen blir så pigg av det och lär sig jättefort att ur slutan fattar man galopp och då kan man inte göra en ordentlig sluta längre :laugh: Så jag fick börja växla mellan galopp ur slutan och halt och efter det var hon mer med mig och lyssnade på mig istället att bara tagga till. Roligt pass!

Jag ska rida henne för tränare snart för första gången på månader. Jag tycker själv att det har gått framåt rätt mycket sen sist så det ska bli spännande att höra vad tränaren säger :nailbiting::D

🤣 Inte lätt att ha mkt spring i benen, vad roligt de lät, bra övningar. Jag hoppas att förkylningen släpper sitt grepp om mig så jag kan rida lektion imorgon ✊
 
Har också så precis sadlat (hahha) om till western. Har insett att min lättstressade och knäppa kallblodstravare HATAR allt vad tygelkontakt heter och efter mycket om och men och efter at ha fått "hjälp" från duktigare folk än mig som egentligen mest försökte knövla ihop henne till att gå i en form och bettkontakt hon inte ville/kunde med hjälp av hjälptyglar som graman o dyl (slutade med att hästen blev förbannad och slet upp ett sår i kinden :mad:) blev jag lack och less, pratade med en kompis som är helsåld på western och blev snabbt upplockad och milt övertalad att va med på en clinic (eeeeeep! :nailbiting:) köpte en westernsadel och la ut min engelska utrustning till försäljning. Nu kan inga tränare mer kunna gnälla på att jag glappar i min tygelkontakt och att jag ska korta mina tyglar på en häst som uppenbart inte uppskattar sådant! :cautious:

Ps. Westernsadlar!!! :bow::love:
 
Har också så precis sadlat (hahha) om till western. Har insett att min lättstressade och knäppa kallblodstravare HATAR allt vad tygelkontakt heter och efter mycket om och men och efter at ha fått "hjälp" från duktigare folk än mig som egentligen mest försökte knövla ihop henne till att gå i en form och bettkontakt hon inte ville/kunde med hjälp av hjälptyglar som graman o dyl (slutade med att hästen blev förbannad och slet upp ett sår i kinden :mad:) blev jag lack och less, pratade med en kompis som är helsåld på western och blev snabbt upplockad och milt övertalad att va med på en clinic (eeeeeep! :nailbiting:) köpte en westernsadel och la ut min engelska utrustning till försäljning. Nu kan inga tränare mer kunna gnälla på att jag glappar i min tygelkontakt och att jag ska korta mina tyglar på en häst som uppenbart inte uppskattar sådant! :cautious:

Ps. Westernsadlar!!! :bow::love:

Haha härligt att höra ännu en nyfrälst 🙏 jag har länge sneglat på western världen men aldrig kunnat doppa tårna tillräckligt för att vända om, men fick nu en ypperlig chans och då var det bara springa med den 🏃‍♂️💨

Kul att ni hittat er grej och verkar trivas! Är just de, min tränare sa en sak som jag tyckte verkligen särskiljer världarna "du ska åka häst, hästen ska jobba inte du". Visst är det väl så i det stora hela men jag upplever iaf i engelsk ridning att jag måste vara mycket mer aktiv i min inramning, mitt knäslut, mina skänklar ska ligga an osv efter 30 år i sadeln tycker iaf jag att det är skönt att få "åka häst" 😂 (tro mig åkte INGEN häst på förra veckan lektion, jagade till och med fram årets förkylning)
 
🤣 Inte lätt att ha mkt spring i benen, vad roligt de lät, bra övningar. Jag hoppas att förkylningen släpper sitt grepp om mig så jag kan rida lektion imorgon ✊

Jag försöker komma på omväxlande och roliga övningar. Inte alltid helt lätt eftersom jag är ny inom western men jag gör mitt bästa. Med damen funkar det bäst att varva lugnande övningar som repgrinden och bommar med uppiggande galoppövningar. Men jag måste verkligen komma ihåg att variera mig väldigt mycket. Hon lär sig övningarna jättesnabbt och ligger steget före mig. T.ex. repgrinden vet hon vad som ska göras så hon väntar inte på mig. Så jag har börjat lägga in halter lite här och där så att hon ska fortsätta lyssna på mig. En gång i går började hon rygga innan jag hunnit öppna grinden 🤣
 
Jag försöker komma på omväxlande och roliga övningar. Inte alltid helt lätt eftersom jag är ny inom western men jag gör mitt bästa. Med damen funkar det bäst att varva lugnande övningar som repgrinden och bommar med uppiggande galoppövningar. Men jag måste verkligen komma ihåg att variera mig väldigt mycket. Hon lär sig övningarna jättesnabbt och ligger steget före mig. T.ex. repgrinden vet hon vad som ska göras så hon väntar inte på mig. Så jag har börjat lägga in halter lite här och där så att hon ska fortsätta lyssna på mig. En gång i går började hon rygga innan jag hunnit öppna grinden 🤣
Uff sådär gör min med, han kan allt själv! (Enligt honom) vi har en fast grind, och tycker han att jag är för långsam vill han gärna öppna den själv med huvudet sitt, och sen pressa sig genom, eller inte orka vänta på att jag stängt den utan backar eller straskar iväg... backa i L, kan själv, pole bending? Kan själv, köttar bara på men flyger pinnar gör det inget alls... han har även lärt sig hur man öppnar boxgallret. Han trycker in mulen mellan rören, lyfter upp och drar åt sidan xD
 
Jag försöker komma på omväxlande och roliga övningar. Inte alltid helt lätt eftersom jag är ny inom western men jag gör mitt bästa. Med damen funkar det bäst att varva lugnande övningar som repgrinden och bommar med uppiggande galoppövningar. Men jag måste verkligen komma ihåg att variera mig väldigt mycket. Hon lär sig övningarna jättesnabbt och ligger steget före mig. T.ex. repgrinden vet hon vad som ska göras så hon väntar inte på mig. Så jag har börjat lägga in halter lite här och där så att hon ska fortsätta lyssna på mig. En gång i går började hon rygga innan jag hunnit öppna grinden 🤣
😂😂😂 Låter som om damen behöver lära sig att väääntaa... 🙈 Det är faktiskt ett arbete i sig! Men man blir ju full i skratt som de beter sig ibland 🐎

Vi har haft en del olika övningar, sen senaste var att spåret var indelat i två volter (övre och nedre med koner) sen stod de också koner ca 2m in ifrån spåret ett par vid ena kortsidan och ett spelande par på andra kortsidan (hoppas du kan förstå detta 😂) vi skulle rida 2 varv i ena volten sen skulle vi vända upp för att rida rakt mellan konerna som speglar varann (träna rakriktning) direkt när vi kom ner dit så svängde vi in på den volten och samma sak. Lättast var det i galopp konstigt nog 🤷‍♀️🤣

En annan så kan du dela i spåret i 4 delar med koner, vid ena kon paret så ska du göra halt och rygga och därifrån fram i trav och vid nästa galopp vid nästa en liten volt och sista bryt av till trav och slalom mellan koner.
 
Fick min sista westernutrustning igår. Träns, curbstrap och split reins. Blev genuint förvånad över kvalitèn. Inte de allra dyraste grejerna som köptes men om man jämför med tex lädret på träns och tyglar från hööks i den högre prisklassen så är grejerna på Hööks rent skräp i jämförelse.

Nu ska det övas på att ridas western! Har även beställt en massa böcker i ämnet som den nörd man är! 😁🤓
 
Fick min sista westernutrustning igår. Träns, curbstrap och split reins. Blev genuint förvånad över kvalitèn. Inte de allra dyraste grejerna som köptes men om man jämför med tex lädret på träns och tyglar från hööks i den högre prisklassen så är grejerna på Hööks rent skräp i jämförelse.

Nu ska det övas på att ridas western! Har även beställt en massa böcker i ämnet som den nörd man är! 😁🤓
Har också fått hem 2 böcker, vart köpte du grejer ifrån och vad gav du? Längtar så jag kan dö tills jag ska få handla utrustning men är ju ett tag kvar 😣
 
Har också fått hem 2 böcker, vart köpte du grejer ifrån och vad gav du? Längtar så jag kan dö tills jag ska få handla utrustning men är ju ett tag kvar 😣

Köpte från Milsta. Oljat läder från Weavers protack - serie när det gäller tyglar och träns (bägge kring 700 kr) och curbstrapen nån random som var det som råkade matcha allt bäst när det gällde färg och form på spännena 😁 SÅ NÖJD!
 
Köpte från Milsta. Oljat läder från Weavers protack - serie när det gäller tyglar och träns (bägge kring 700 kr) och curbstrapen nån random som var det som råkade matcha allt bäst när det gällde färg och form på spännena 😁 SÅ NÖJD!

Weaver har jag förstått är en favorit för många 😁🙌 har också tänkt köra på de när de är dags... Är sugen på att fixa boots dvs till mig själv men måste ju prova då det är så mkt olika strl osv... Så man måste ta sig iväg någonstans också 🤷‍♀️
 
Vad SKOJ med så många nya westernryttare :love:

Ett tips är att kontakta koordinatorerna i eran region, så kan de lotsa er rätt och hjälpa till att hitta klubb/tränare i närheten.

Här hittar ni dem
https://wras.se/sida.asp?did=2&id=95&sid=64

Är själv koordinator i Mitt och blir alltid lika glad när någon hör av sig, vi finns här för eran skull 😎

Nygammal...
efter omkring fem års uppehåll tänkte jag prova att tävla igen. Nya hästar, nya utmaningar och tänkte anmäla till D-nivå på Dala Western Games.
 
Har också så precis sadlat (hahha) om till western. Har insett att min lättstressade och knäppa kallblodstravare HATAR allt vad tygelkontakt heter och efter mycket om och men och efter at ha fått "hjälp" från duktigare folk än mig som egentligen mest försökte knövla ihop henne till att gå i en form och bettkontakt hon inte ville/kunde med hjälp av hjälptyglar som graman o dyl (slutade med att hästen blev förbannad och slet upp ett sår i kinden :mad:) blev jag lack och less, pratade med en kompis som är helsåld på western och blev snabbt upplockad och milt övertalad att va med på en clinic (eeeeeep! :nailbiting:) köpte en westernsadel och la ut min engelska utrustning till försäljning. Nu kan inga tränare mer kunna gnälla på att jag glappar i min tygelkontakt och att jag ska korta mina tyglar på en häst som uppenbart inte uppskattar sådant! :cautious:

Ps. Westernsadlar!!! :bow::love:

Jag är inte helt säker på att det bara är bra att tänka långa tyglar så som du beskriver.
Jag har också en kbl-travare som jag ridit en del western på. Dock har han inte helt lätt för samling naturligt, och när man vill aktivera bakdelen mer blir man så illa tvungen att hålla emot lite fram för att hästen inte bara ska springa fortare, även inom western.
Min kbl-travare är tävlad tom B-nivå, men i samråd med westerntränare har jag därefter lagt in rätt mycket engelsk dressyr just för att få ihop hästen på rumpan.
Sedan är det klart att det är rätt stor skillnad om man tränar på D- jämfört med B-nivå, men jag vill ändå lyfta ett lite varnande finger för tanken på att rida med helt glappa tyglar.
 
Jag är inte helt säker på att det bara är bra att tänka långa tyglar så som du beskriver.
Jag har också en kbl-travare som jag ridit en del western på. Dock har han inte helt lätt för samling naturligt, och när man vill aktivera bakdelen mer blir man så illa tvungen att hålla emot lite fram för att hästen inte bara ska springa fortare, även inom western.
Min kbl-travare är tävlad tom B-nivå, men i samråd med westerntränare har jag därefter lagt in rätt mycket engelsk dressyr just för att få ihop hästen på rumpan.
Sedan är det klart att det är rätt stor skillnad om man tränar på D- jämfört med B-nivå, men jag vill ändå lyfta ett lite varnande finger för tanken på att rida med helt glappa tyglar.

Tack för klok input! Nä helt slappa tyglar är nog väldigt långt bort för oss i nuläget, men jag vill hitta någon form av kompromiss (i brist på bättre ord) med henne då hon så uppenbart inte uppskattar den kontakt som tex ofta lärs ut på ridskolor och vid klassisk engelsk ridning samt att harva runt på en ridbana tar ca 10 min innan hon blir spyless på om man inte ger henne något att tänka på som tex bommar och koner. Hon är en mkt speciell dam som troligen det slarvats fasligt med vid inridningen och jag har vid många tillfällen seriöst övervägt om jag ska ha kvar henne och ta den svåra vägen och utbilda oss båda två (är själv nybörjare och min första häst var en gammal läromästare som var helt perfekt att börja med) eller om det bästa vore att sälja och köpa en läromästare igen. Det som får mig att tveka att lägga ut en säljannons varje gång är att trots hennes svåra, lättstressade och ganska så ibland envisa natur så är hon en genuint snäll häst som jag bondat med. Tror hon skulle trivas att skolas om med mer westerntänk, och vem vet, om några år kanske vi kan ställa upp på någon D-tävling i trail och inte göra så dåligt ifrån oss.

Oj, förlåt för värsta romanen 😊
 
Jag är inte helt säker på att det bara är bra att tänka långa tyglar så som du beskriver.
Jag har också en kbl-travare som jag ridit en del western på. Dock har han inte helt lätt för samling naturligt, och när man vill aktivera bakdelen mer blir man så illa tvungen att hålla emot lite fram för att hästen inte bara ska springa fortare, även inom western.
Min kbl-travare är tävlad tom B-nivå, men i samråd med westerntränare har jag därefter lagt in rätt mycket engelsk dressyr just för att få ihop hästen på rumpan.
Sedan är det klart att det är rätt stor skillnad om man tränar på D- jämfört med B-nivå, men jag vill ändå lyfta ett lite varnande finger för tanken på att rida med helt glappa tyglar.

Jag är fortfarande nybörjare, så här följer lite svammel som möjligtvis inte alls är korrekt. Men såhär gör vi :D
Har en ponny som hatat att vara i paddocken och som jag nu försöker övertyga om att det är jättekul där :) Klickerträning funkar jättebra för oss! Men just nu fokuserar vi bara på att det ska vara kul att gå fram och då har jag helt släppt allt som har med bettet att göra. Det blir lite handbroms istället för uppmaning att forma. Vi är helt enkelt inte där ännu utan framåtdrivande måste funka hundra procent innan jag börjar joxa ”därframme”. Styr med neckreining (har stångbett) och sits och han går i ganska bra form även utan bettkontakt. Upplever att det blir mer framåtbjudning med honom med stångbett för att det är mer stilla i munnen. Även om många säkert tycker att jag satt på det för tidigt (gör självklart såhär i samråd med min tränare.).

Däremot rider vi med lite kontakt (tränsbett) och högre form i skogen så att det inte blir risk för ”framstupa sidoläge”. Vi rider också snabbare i skogen oftast, allt för att jobba med olika muskelgrupper och steglängd. Men då har han naturlig framåtbjudning och tar kontakten korrekt.

Så man får väl göra det som passar ens egen häst även om det finns en ”korrekt” utbildningsväg att gå.
 
Jag är fortfarande nybörjare, så här följer lite svammel som möjligtvis inte alls är korrekt. Men såhär gör vi :D
Har en ponny som hatat att vara i paddocken och som jag nu försöker övertyga om att det är jättekul där :) Klickerträning funkar jättebra för oss! Men just nu fokuserar vi bara på att det ska vara kul att gå fram och då har jag helt släppt allt som har med bettet att göra. Det blir lite handbroms istället för uppmaning att forma. Vi är helt enkelt inte där ännu utan framåtdrivande måste funka hundra procent innan jag börjar joxa ”därframme”. Styr med neckreining (har stångbett) och sits och han går i ganska bra form även utan bettkontakt. Upplever att det blir mer framåtbjudning med honom med stångbett för att det är mer stilla i munnen. Även om många säkert tycker att jag satt på det för tidigt (gör självklart såhär i samråd med min tränare.).

Däremot rider vi med lite kontakt (tränsbett) och högre form i skogen så att det inte blir risk för ”framstupa sidoläge”. Vi rider också snabbare i skogen oftast, allt för att jobba med olika muskelgrupper och steglängd. Men då har han naturlig framåtbjudning och tar kontakten korrekt.

Så man får väl göra det som passar ens egen häst även om det finns en ”korrekt” utbildningsväg att gå.


Till syvende och sist tror jag man måste hitta det som passar en själv och den hästindivid man rider, även om det inte alla gånger är "korrekt" förfarande. 😊
 
Läser ofta här. 🙂
Sysslar med western lite ibland. Är frälst på trail, ranchtrail och exca. (working equitation rider vi också)
Tävlar på inofficiella nån gång per år med både min islänning och korsningsponny 🙂
Klurar på om ponny ska få konvertera till western mer helt iår men har en bra bit kvar innan vi kan tävla på stång och en hand. 😂
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp