Bukefalos 28 år!

Nexgard mot de förgrymmade fästingarna!!

Lena Furberg

Trådstartare
Aldrig har vi haft såna fästingangrepp på hunden (Beauceronen) som i år!! Jag plockar en handfull varje dag, hundstackarn får spader snart. Han känner av fästingarna direkt de bitit och börjar salivera kopiöst, drägglet bara forsar samtidigt som han tuggar frenetiskt - och då oftast "bara" lyckas platta till och döda fästingen, som sen sitter kvar i huden som en torr flik och fortfarande kliar.

Igår köpte jag ut Nexgard, en månadsdos, som han fått - 3 stora tabletter (han väger över 50 kg). De andra fästingmedlen tål han inte.

Men nu får jag inte det hela att gå ihop ändå - om detta medlet dödar fästingarna inom 48 timmar (vilket är lång tid att klia sig på...) sitter de väl bara kvar? Och stör lika mycket? Jag har fått för mig att fästingarna inte KAN släppa taget sedan de väl borrat sig fast, det är därför man så ofta får loss bara kroppen på krypet när man drar loss dem. Det är väl bara efter några dygn de kan släppa taget, sedan området för bettet blivit inflammerat och "löst"? Vad är vitsen med hundra döda torra fästingar sittande överallt på hunden, då är det väl bättre att de får växa sig större så man åtminstone får grepp att dra loss dem? Smittan (den eventuella) lär väl ändå ha överförts inom 48 timmar?

Någon här som använt Nexgard? Min hund har rätt mycket päls fast det inte är en "pälsras" och fästingarna är svåra att hitta. Han har dem ÖVERALLT!!! :arghh::arghh::arghh:
 
Jag har inte använt det själv (kör vidare med scalibor, Monster har det inte på sig utan jag bara stryker det mot honom ca var tredje dag) men vad jag hört är att de ska trilla av sedan de dött i alla fall.

Intressant med en till hund som reagerar så starkt på fästingar, folk brukar protestera att jag inbillar mig när jag säger att Monster blir helt nipprig när en bitit honom!
 
Aldrig har vi haft såna fästingangrepp på hunden (Beauceronen) som i år!! Jag plockar en handfull varje dag, hundstackarn får spader snart. Han känner av fästingarna direkt de bitit och börjar salivera kopiöst, drägglet bara forsar samtidigt som han tuggar frenetiskt - och då oftast "bara" lyckas platta till och döda fästingen, som sen sitter kvar i huden som en torr flik och fortfarande kliar.

Igår köpte jag ut Nexgard, en månadsdos, som han fått - 3 stora tabletter (han väger över 50 kg). De andra fästingmedlen tål han inte.

Men nu får jag inte det hela att gå ihop ändå - om detta medlet dödar fästingarna inom 48 timmar (vilket är lång tid att klia sig på...) sitter de väl bara kvar? Och stör lika mycket? Jag har fått för mig att fästingarna inte KAN släppa taget sedan de väl borrat sig fast, det är därför man så ofta får loss bara kroppen på krypet när man drar loss dem. Det är väl bara efter några dygn de kan släppa taget, sedan området för bettet blivit inflammerat och "löst"? Vad är vitsen med hundra döda torra fästingar sittande överallt på hunden, då är det väl bättre att de får växa sig större så man åtminstone får grepp att dra loss dem? Smittan (den eventuella) lär väl ändå ha överförts inom 48 timmar?

Någon här som använt Nexgard? Min hund har rätt mycket päls fast det inte är en "pälsras" och fästingarna är svåra att hitta. Han har dem ÖVERALLT!!! :arghh::arghh::arghh:
Två av mina får Nexgard i år och jag tycker det fungerar precis lika bra som Bravecto - mina har inte fått en endaste krypande fästing ens med medlet i kroppen :) Trots att det inte ska vara avskräckande, så verkar fästingarna inte ens gå på - så jag är helnöjd :)
 
Intressant med en till hund som reagerar så starkt på fästingar, folk brukar protestera att jag inbillar mig när jag säger att Monster blir helt nipprig när en bitit honom!
Min ena märker jag direkt på om hon får en fästing - så fort dom bitit så får hon spunk och tuggar sig för att försöka få bort den, vilket gör att det blir rött och irriterat om jag inte märker det direkt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 643
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 460
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 527
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 050
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp