Bukefalos 28 år!

Nh direkt på ny häst?

bamboocha

Trådstartare
Hej!

Jag får hem min första egna häst om tre veckor. Jag har bara ridit "klassiskt" på ridskola och varit medryttare/skötare fram tills nu.
Och Efter att ha läst i veckovis om NH på nätet och sett youtube klipp vill jag verkligen göra detta nu när jag kommer ha min egna häst. Har beställt hem DVDer och Böcker och NH-utrustning för att kunna lära mig :)
Jag bara undrar, Är det bra att börja direkt med NH träning när jag får hem honom?
För mig känns det som en bra grej för att lära känna varandra samtidigt :)
Hästen är inte van vid någon NH nu och han är 11 år.
Eller ska jag rida vanligt i början och inte börja med NH förrän efter ett tag?

Ser verkligen fram emot detta men behöver alla tips man kan få :) är ju nybörjare på det här med NH..
 
Sv: Nh direkt på ny häst?

Börja inte med en massa "övningar". Främst för att du inte har en aning om vad du håller på med. *sagt med mycket vänlig ton*

Klappa din nya häst, gå promenader med den, rid och motionera, beröm den mycket och var lugn och juste i all hantering. Det behövs inte en massa annat. :)


Titta på dina dvd-filmer, och gå kurs om du har lust - men det finns enormt mycket rena dumheter och dravel i NH-svängen så börja inte applicera en massa saker på din häst innan du har lite mer kött på benen.
 
Sv: Nh direkt på ny häst?

Som ovanstående säger :) Börja inte med för mycket. Jag är ganska dålig insatt i vad för NH som finns i böcker och på film, men börja med promenad och bara lär känna varandra och om du lägger in nh i promenader (jag gör det för att inte få min dam att bara gå rakt på mig t.ex.) så är ju det bara positivt. Att du ska kunna börja med att flytta din häst som du vill utan grimskaft och liknande är tyvärr inte sannolikt. Beroende på hur hästen är från början kan du få lägga ned massa tid bara att få honom att gå bredvid dig utan att dra eller kliva på dig eller så går det väldigt bra och du kan nästan gå med honom utan grimskaft på en gång (dock inte att rekommendera innan ni lär känna varandra utanför inhägnat område). Jag tänker att nh inte är en specifik träning, såsom t.ex. hoppning är, utan mer något man alltid arbetar med. Hästen får inte springa över en när man går på promenad, ergo han får inte heller springa över när du tar in/ut honom från stallet.

Jag hoppas att jag inte förstör det roliga för dig nu :) För mig och min dam har nh hjälpt jättemycket. Innan jag var på träning hos en tränare med henne gick hon knappt att leda och i somras ledde jag henne utan grimskaft :D (detta dock på väg till sommarhagen och kompisarna så det mesta hon skulle göra var att springa de hundra metrarna fram till hagen om något skulle gå snett, vilket det inte gjorde :angel:)
 
Sv: Nh direkt på ny häst?

Börja inte med en massa "övningar". Främst för att du inte har en aning om vad du håller på med. *sagt med mycket vänlig ton*

Klappa din nya häst, gå promenader med den, rid och motionera, beröm den mycket och var lugn och juste i all hantering. Det behövs inte en massa annat. :)


Titta på dina dvd-filmer, och gå kurs om du har lust - men det finns enormt mycket rena dumheter och dravel i NH-svängen så börja inte applicera en massa saker på din häst innan du har lite mer kött på benen.

Mkt bra inlägg. :bow:
 
Sv: Nh direkt på ny häst?

Börja inte med en massa "övningar". Främst för att du inte har en aning om vad du håller på med. *sagt med mycket vänlig ton*

Klappa din nya häst, gå promenader med den, rid och motionera, beröm den mycket och var lugn och juste i all hantering. Det behövs inte en massa annat. :)


Titta på dina dvd-filmer, och gå kurs om du har lust - men det finns enormt mycket rena dumheter och dravel i NH-svängen så börja inte applicera en massa saker på din häst innan du har lite mer kött på benen.

Klokt inlägg!
 
Sv: Nh direkt på ny häst?

Kan bara hålla med. En del av övningarna ger ett stort psykiskt tryck på hästen. Det krävs en skicklig lärare som vet när man ska sluta i exakt rätt ögonblick.
Vanlig enkel hästhantering samt vara lugn och konsekvent är en bättre start.
 
Sv: Nh direkt på ny häst?

säger som övriga . Extremt dåligt läge att börja Tolka ngt man själv är osäker på i samband med en ny Häst .
 
Sv: Nh direkt på ny häst?

Börja inte med en massa "övningar". Främst för att du inte har en aning om vad du håller på med. *sagt med mycket vänlig ton*

Klappa din nya häst, gå promenader med den, rid och motionera, beröm den mycket och var lugn och juste i all hantering. Det behövs inte en massa annat. :)


Titta på dina dvd-filmer, och gå kurs om du har lust - men det finns enormt mycket rena dumheter och dravel i NH-svängen så börja inte applicera en massa saker på din häst innan du har lite mer kött på benen.

Som sagt, mycket bra inlägg :bow:

TS: lär känna din häst först på det vis som du är van och som du kan. Sedan när ni känner varann så kan ni leta upp en bra tränare och börja utforska NH tillsammans. Som sagt finns det mycket skit, och det finns också en hel del metoder som inte funkar bra på alla hästar. Det är därför du måste lära känna din häst först, så att du kan SE och KÄNNA vad som funkar för er.

Det du absolut kan göra redan nu, är att läsa och kolla på klipp om hur man lär sig att läsa hästar. Sätt dig och kolla på dem i hagen, försök förstå dig på vad du läst och sett.
Sedan när du sköter om hästen, promenerar med den eller rider så kan du tänka på de här sakerna, se hur hästen reagerar på det du gör och försök förstå vad den vill säga.
Om du hittar en bra tränare(NH) så borde denna kunna komma ut och BARA ha en eller flera lektioner med dig i just hur man läser hästar. Du kanske kan få följa med tränaren och få se hur andra jobbar med sina hästar också.

Börja INTE göra några "övningar", jag är själv NH-människa och jag tycker självklart att det finns jättemycket skoj att göra och lära, men tro mig, det blir SÅ lätt fel om man börjar göra övningar och tror att det ska ge er mer kontakt. Det gör det inte förrän du kan läsa hästen och reagera korrekt.
 
Sv: Nh direkt på ny häst?

Gå på kurs!

Nya hästar umgås jag mycket med, kollar av läget och grunderna. Det är dumt att pressa en häst man inte känner, det kan bli tokigt.
 
Sv: Nh direkt på ny häst?

Jag instämmer helt i vad alla andra har sagt! Men jag tycker helt klart att du ska börja från början med den NH'n som lägger grunden från marken, dvs att han ska stanna när du stannar, inte springa över/förbi dej, ska ha uppmärksamheten på dej, vänta osv. Detta behöver man inte vara ngn expert för att få till, man gör bara som hästarna i hagen gör, man är tydlig med sitt kroppsspråk. Jag gör alltid dessa övningar med ALLA hästar jag ska hanters, för det är en bra säkerhet, och jag har hittills inte träffat mer än en (1) häst som inte tog till sej det till 100%, men den hade andra problem också.

Lycka till!
 
Sv: Nh direkt på ny häst?

Hej!

Grunden i NH är att läsa din hästs signaler och att umgås med den, bara utföra grundläggande övningar, alltså gå med den på ett bekvämt sätt, att du kan stanna den, backa den och be den komma mot dig. Alltså inte det första du gör är en Join-up eller liknande ;) Jag skulle ta ett par veckor med att umgås med hästen, promenader, borsta mycket osv. :) Jag skulle även föreslå att du hittar en tränare inom natural horsemanship som du kan åka på kurs hos när du och din häst har lärt känna varandra lite för att gå vidare i själva NH utbildningen av er båda. Lycka till! :)
 
Sv: Nh direkt på ny häst?

De 2 sista förslagen är för mig vanlig daglig hästhantering.
Det handlar om säker hästhantering där hästen lyssnar på dig sen kan man kalla det vad man vill.
 
Sv: Nh direkt på ny häst?

Hej!

Grunden i NH är att läsa din hästs signaler och att umgås med den, bara utföra grundläggande övningar, alltså gå med den på ett bekvämt sätt, att du kan stanna den, backa den och be den komma mot dig. Alltså inte det första du gör är en Join-up eller liknande ;) Jag skulle ta ett par veckor med att umgås med hästen, promenader, borsta mycket osv. :) Jag skulle även föreslå att du hittar en tränare inom natural horsemanship som du kan åka på kurs hos när du och din häst har lärt känna varandra lite för att gå vidare i själva NH utbildningen av er båda. Lycka till! :)
Om hästen är i kondition så får man nog börja NH-traggla med hästen då den ackumulerar överskottsenergi.

På det har vi för hästen ny miljö, nya kompisar samt en ny ägare som inte talar samma språk som säljaren.

rid o pyssla om den så bondar ni mkt mkt fortare.
 
Sv: Nh direkt på ny häst?

Jag menade inte att man inte skulle rida också ;) det jag skrev var utöver vanlig ridning, kanske skulle skrivit det tydligare. En hel del människor avslutar aktiveringen med sin häst efter ridpasset, istället för att gå med den (basic-övningarna som jag skrev), stå ett bra tag och borsta den och så vidare.
 
Senast ändrad:
Sv: Nh direkt på ny häst?

Varför försöka laga något som inte är trasigt? Varför inte vänta med att få hem hästen och lära känna varandra istället för att skapa problem från början? :confused:
 
Sv: Nh direkt på ny häst?

det jag egentligen menade med nh övningar var från marken med ledning och att han ska se att jag är ledaren osv.. inte hela faderullan på en gång, utan grundövningar bara.. lära sig kroppspråket lite osv. jag kanske tänkte helt fel men de va också därför jag frågade :)
Tack för tipsen iallafall!
 
Sv: Nh direkt på ny häst?

Klokt beslut!

Att tänka på också är att många hästar reagerar väldigt mkt på ny miljö och ny ryttare. Det är därför väldigt viktigt att ta det lugnt den första tiden och låta hästen få vänja sig vid den nya miljön.

Ta hjälp av duktig tränare för hjälp med ridningen så fort som möjligt.

När du och hästen sedan känner varandra väl kan ni börja lära er nya saker tillsammans.

Lycka till med din nya häst!
 
Sv: Nh direkt på ny häst?

det jag egentligen menade med nh övningar var från marken med ledning och att han ska se att jag är ledaren osv.. inte hela faderullan på en gång, utan grundövningar bara.. lära sig kroppspråket lite osv. jag kanske tänkte helt fel men de va också därför jag frågade :)
Tack för tipsen iallafall!

Hästar är inte dumma. De ser igenom en människa direkt om den är den värdig "ledare" eller inte.
Var den du är o var bara konsekvent o snäll. Hästar som tycker om sin rättvisa ägare uppskattar den o VILL vara med den.
håll inte på o flytta den bara för att visa din makt, utan flytta den för att du behöver o rid den sedan för tränare som kan synka ihop er.

Lycka till.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 821
Senast: Solstig
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 118
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 577
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp