NH eller inte... lite tankar från mig...

Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Därför jag frågade om någon sett filmen om Cloud, där ser man tydligt hur flockarna är som hästarna går i. Det går inte att ta miste på ändå att hästar har rang, sen att dom har olika uppgifter i flocken har dom ju, men samtidigt har dom en ledare som styr mycket av vad flocken ska gå och vad dom ska göra etc. En som ser till att flocken håller ihop.

Ja i en vild eller störe flock är det en som håller i hopp flocken och en del meniskor ser dena häst som den med störst rang men gör hästarna det eller ser dom den hästan och den hästens uppgift som vilken annan upgift som hälst.

Tar du bort den hästen som håller i hopp flocken blir det ingen fugerande flock likväl som om du tar bort den som spanar, leder till vattenet, leder till maten, försvararen och säkert några jag har glömt så fungerar inte en vild flock utan den splitarar eller blir uppäten (i fångenskap fungerar det).

Kram

Ps Man ser det man vill se beroende på vad man förväntar sig och vad man har lärt sig innan man studerar det man tittar på.
 
Senast ändrad:
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Obs! Detta inlägg är inte riktat till någon speciell.

Bukefalos -alltid samma visa: Jag har rätt å du har fel också pågår debatten in absurdum:(

Ponera att vi alla enbart är simpla varelser med en stark kärlek till hästar...

Problemet med hästhantering/ hållande av häst över huvud taget är att det finns mycket lite vetenskaplig forskning, vilket ger utrymme till otroligt mycket spekulation. Det finns dock lite... Så varför inte - om man nu påstår sig vara genuint intresserad utforska det som faktiskt finns?
Som sagt, det är alltid svårt att ta till sig nya saker, men om man inte gör det så händer ju ingenting. Tycka är vi alla bra på! Men att ta reda på hur det faktiskt ligger till är en helt annan femma...

Det är en väldigt fin film Cloud, men det är INTE vetenskap utan en film.
Var öppen, då händer det grejer :)
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Bukefalos -alltid samma visa: Jag har rätt å du har fel också pågår debatten in absurdum:(
Det är det som gör det så omöjligt, man kan inte disskutera med folk som anser att det jag gör är rätt och det du gör är fel. Thats it liksom. Det är inte bara antingen eller.

Det är en väldigt fin film Cloud, men det är INTE vetenskap utan en film.
Var öppen, då händer det grejer :)

Jo men det är ju så, man får utforska och vara öppen för det som faktiskt finns dokumenterat. Sen får man diskutera sakerna runt omkring det som finns.

Sen är filmen om Cloud en dokumentär, en som följt hästen under 9 år i vilt. Vad mer kan man göra om man vill lära känna hästarnas beteende än att följa dom vilt? Det är ju inte en film om en häst bara. Man kan inte lära sig hur hästarnas naturliga beteende i flock är i fångenskap hur stor hage man än har. Enda sättet att lära sig det på är egentligen att följa dom vilt.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

För att hantering ska vara enkelt, krävs det att man har en häst som är enkel. Vad gör man då när man inte har det?

Jag har stött på hästar som har lärt sig slåss med huvuden, de som man måste plocka bort allt tänkbart läskigt innan intag, huvudskygga, bakåtskygga, uppsittningsrädda, bomrädda och mycket, mycket mer. Jag vill ha bra verktyg på hur situationer ska kunna lösas. Vad är det för fel med det?
När jag ser människor runt omkring mig som inte ens försöker lösa sina, kliar jag mig alltid i huvudet och undrar hur de orkar?!

Ridning är inte lätt, så inte heller hantering. Men precis som i ridning så lär vi inte hästen något den inte kan, utan tar tillvara på naturliga rörelser och försöker lära dem efter vårt signalsystem.

Du säger;
Jag förkastar inte allt nytt, utan är uppriktigt intresserad, men har inte hittat ngt som jag tyckt har varit genomtänkt eller naturligt på riktigt. Bara ngns metod.
Vems metod utgår du ifrån nu? Någonstans måste man ha lärt sig, eller?
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

För att hantering ska vara enkelt, krävs det att man har en häst som är enkel. Vad gör man då när man inte har det?

Jag har stött på hästar som har lärt sig slåss med huvuden, de som man måste plocka bort allt tänkbart läskigt innan intag, huvudskygga, bakåtskygga, uppsittningsrädda, bomrädda och mycket, mycket mer. Jag vill ha bra verktyg på hur situationer ska kunna lösas. Vad är det för fel med det?
När jag ser människor runt omkring mig som inte ens försöker lösa sina, kliar jag mig alltid i huvudet och undrar hur de orkar?!
Varför ska det vara enkelt- innan man har kunskap om hur hästar KAN fungera?
Det låter som om du anser att hästen ska bli foglig för att du ska slippa tänka på hur hästar fungerar. Unghästar eller konvalescenter ska inte få visa humör eller livfullhet.

Alla fel som du beskriver har troligen uppstått för att okunniga har köpt fel häst från början o sen inte har kunskapen eller tagit hjälp med sådant som man inte kan. Normala försiktighetsåtgärder för att inte SKAPA problem.

Det du tycker är ett problem kanske andra överser med.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Fast nu läser du in hur jag agerar utan att veta. Jag låter min häst bralla om vi är ute och galopperar, för jag vet han gör det av glädje.
Jag vill inte ha en maskin till häst, men jag tycker att det ska vara "frihet under ansvar". Ju mer jag litar på min häst och vet att i slutändan är det mitt ord som gäller, vågar jag göra både det ena och det andra med honom.

Vissa kanske inte tycker det är ett problem att hästen sliter sig vid intag, utan tycker det är inga problem att gå från kedjegrimskaft till stigbett. Att inte kunna leda in sin häst från hagen utan handskar och hjälm.

Varför ska det inte få vara enkelt?

Det är ju trots allt även en fråga om säkerhet.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Precis, så ser jag det också..
Inga robotar till hästar men så långt det går så säkert som möjligt för häst och människa.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Det är bra det du skriver MEN man ska inte klandra/klaga på andra ex ridskolor eller andra som inte riktigt förstår NH.
En del vill inte att sina hästar ska "lyda" minsta vink med fingret..

Och det där med dominans / ledarskap .. Visst det kan vara bra på ett sätt, självklart! Men man ska vara ett team, eller hur? man ska lita på varandra och känna att man kan ta stöd av varandra. Vad händer den gång man blir osäker och inte vågar ta "första steget" hur tror du att hästen ska ta singnalerna då (ledarskap osv)?

Bättre att hålla ihop lära sig av varandra låta hästen visa och ta första steget om det skulle vara .. Men allt är så olika haft en av mina hästar sedan jag föddes (22år är hästen) och vi kan varandra utan och innan, inga dominas saker där inte, men det tar tid att li soppas vänner och lita på varandra, men låt det göra det :)
Dock min andra häst som är en avkomma efter den äldre har ett j*kla humör haha, och henne får man ju säga till ordentligt någon gång ibland (inga skrik, slag osv men ett nyp i nästan lite mörkare röst) det funkar.. Dom ska inte tro att dom kan härska och bete sig hur som helst absolut inte men de ska inte lyda minsta vink heller, de är ju inga robotar :P haha.

lite bara vad jag tyckte sen är det upp till var och en :)
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

En del vill inte att sina hästar ska "lyda" minsta vink med fingret..
Näe, vill inte nh människor heller. Nh har inte med lydnad att göra. Man kan få hästen att lyda minsta lilla vink om man vill det, och inte ens det betyder att hästen är en robot, bara det att hästen är otroligt lyhörd för vad man vill. Det är ju upp till en själv om man vill träna på sånna saker eller inte.

Och det där med dominans / ledarskap .. Visst det kan vara bra på ett sätt, självklart! Men man ska vara ett team, eller hur? man ska lita på varandra och känna att man kan ta stöd av varandra. Vad händer den gång man blir osäker och inte vågar ta "första steget" hur tror du att hästen ska ta singnalerna då (ledarskap osv)?
Vad menar du med det? Ska man lämna över ansvaret till hästen när man blir rädd? Hästen ska aldrig behöva oroa sig att man som männska utsätter hästen för fara, då måste ju hästen vara på sin vakt hela tiden och ev. fly om den anser att det behövs.

Att däremot låta hästen ta eget ansvar är viktigt, vet inte hur många gånger jag hamnat mellan konstiga nerfallna träd i skogen tex då jag måste lita helt och hållet på att min häst ska reda ut det där själv, hitta enklaste vägen att ta sig förbi. Eller övht inte hjälpa hästen såfort den hamnar i ett konstigt läge, låta hästen lista ut själv vart den ska ta vägen. På så sätt så utvecklas också hästen, den får bättre självförtroende när den får ta eget ansvar och tänka ut saker också.
Bättre att hålla ihop lära sig av varandra låta hästen visa och ta första steget om det skulle vara.

Vad menar du med att hästen ska ta första steget om det behövs?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Ja jag finner ingen anledning till att använda sporrar. Spö används också fel om den används för att rappa till hästen... Hästar ska inte vara RÄDDA för spö.

Ja, tyvärr, erfarenheten är inte det bästa för min del vad gäller sättet man fick lära sig hantera hästar från ridskolan o traditionella tränare. Jag gillar det inte. Det betyder inte att alla gör så men det är det sättet jag fått se överallt där jag sett folk hantera hästar på traditionellt vis...

Bara det här med KLAPPA en häst med handflatan är något jag undrar varför man gör? Skulle det vara skönt för hästen?? Det finns väl inget naturligt för hästen i det? Är det inte bättre att klia den/smeka den? Var har klappandet kommit ifrån?!

Men olika hästar gillar olika precis som hundar och andra djur gällande klappandet, det signalerar ju att hästen gjort rätt etc.
Sen håller jag med dig i mycket men som med allt annat man får vara selektiv och även försiktig när man dömer ut det "traditionella och ridskolor" En del ridskolor är bra, en del instruktörer är bra vissa inte.
NH är bra till viss del tycker jag men i fel händer kan det bli helt galet tror jag.
Jmf med hundvärlden, ett tag gick många hundmänniskor och kickade sina hundar där bak, dom hade ju sett Cesar på TV göra så....
Alltså sunt förnuft kommer man oftast längst med:)
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Jag håller också på att bli frälst Nh;are. Därmed inte sagt att jag tänker svälja allt med hull och hår. jag tänker bara berätta om mina erfarenheter av hästhållning som de flesta personer ser den. Men innan dess, Spöet som alla pratar om, man behöver inte banka vettet ur hästen för att ett spö ska vara missbrukat. Om man tvingar hästen att gå fram i fel situation kan det sänka respekten även utan smärta.

På min ridskola har jag till och med fått tipset att ta med ett spö in till en "aggresiv" häst, hästen i fråga har varit farlig mot mig en gång och aldrig mer utan spö i hand. När jag stod och tog hand om en häst såg jag en annan tjej ta ut en av de omtalade "stona" på gången, hon band upp henne i båda sidor och hade ett extra grimskaft på den sida hon inte var, detta lade hon över halsen och när hästen visade minsta tendens till osäkerhet med bakåtfällda öron och blottade tänder blev den knuffad, ryckt i huvudet och skriken åt. Nu säger jag inte att alla 'klassiska' ryttare skulle hantera sina djur så men det är definitivt det jag lärt mig på ridskolan och jag tycker att det är fel.

Jag håller naturligtvis med alla om att fel händer = fel oavsätt medtod som används. Det jag gillar med tex Parelli är hans morotspiska. Jag tror att kompromisser är bäst oavsätt vad det gäller, fanatism har aldrig lett till något bra.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Tyvärr har NH fått väldigt dåligt rykte pga icke seriösa utövare. NH är ju ett väldigt luddigt begrepp och vi hästmänniskor har olika meningar om vad som är naturlig hästhantering.
Många tror också att det är något man gör ist för ex hoppning eller dressyr. I mina kretsar är det oftast ett komplement för att få ett bättre samspel med sin tävlingshäst och för att kunna ha kul ihop med hästen.

För mig betyder det att jag är en naturlig flockledare som skyddar min häst och en ledare han litar på i alla lägen.

Jag tränar enl Parellimetoden vilken jag tycker fungerar bra. Pisk är inget som förekommer hos oss, men en carrot stick finns alltid med när vi tränar. Den visar vägen och är en säkerhet när jag jobbar från marken.

Min gubbe är en klockren, left brain extrovert och har gått från att varit en drake till ett busigt lamm.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Ja jag finner ingen anledning till att använda sporrar. Spö används också fel om den används för att rappa till hästen... Hästar ska inte vara RÄDDA för spö.

Ja, tyvärr, erfarenheten är inte det bästa för min del vad gäller sättet man fick lära sig hantera hästar från ridskolan o traditionella tränare. Jag gillar det inte. Det betyder inte att alla gör så men det är det sättet jag fått se överallt där jag sett folk hantera hästar på traditionellt vis...

Bara det här med KLAPPA en häst med handflatan är något jag undrar varför man gör? Skulle det vara skönt för hästen?? Det finns väl inget naturligt för hästen i det? Är det inte bättre att klia den/smeka den? Var har klappandet kommit ifrån?!


På ridskolan dä jag rider har dom minsta eleverna inte fått använda spö. Tror till och med dom hade en typ spöutbildning ett tag... Det har också varit några få hästar som man inte fått använda spö på.
Nu är det sporrförbud på samtliga hästar. Man har fått rida med sporrar på vissa hästar och beroende vilken grupp du rider i, alltså att du har ridit längre och däför kommit en bra bit i ridningen. En ridlärare har tyckt att jag skulle rova med sporrar när vi rider skänkelvikning, av den enkla anledningen att stigbygeln hämmar mig då, det går mycket lättare utan, men jag kan ju inte alltid plocka bort stigbyglarna. Det handlar ju då om en förstärkning, inte att sitta och nöta och banka med sporrar.
Jag tycker inte man ska behöva en massa olika "hjälp"medel för att kunna rida en häst, men ibland kanske det behövs. En del saker ska man ju dock veta hur man använder.
Jag är också lite intresserad av NH, men kan inte direkt klaga på hästhanteringen på "min" ridskola. Men det finns säkert ridskolor runt om i landet som inte alls är bra. Mycket av hur jag hanterar hästar har jag lärt mig av att bara vara med hästar och fösöka förstå.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 214
Senast: Acto
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 174
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp