NH eller inte... lite tankar från mig...

Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Då är vi överens. För så tror jag också det är! och jag tror inte heller att ALLA som håller på med traditionell hantering använder våld. Men det är tyvärr väldigt vanligt. Och det är DEN biten som fått mig att tycka att det är inget bra att kommunicera med hästen... Det är dock inte ALLt som är dåligt inom den traditionella hanteringen!

Och tyvärr är det väldigt vanligt att hästen bryts ned psykiskt inom NH, eftersom det uppenbarligen är så oerhört svårt att lära ut vad NH går ut på. Vilket inte är så konstigt iof, eftersom det inte heller här på forumet går att få ett entydigt svar.
Är psykisk misshandel bättre än fysisk?

Men, här ska också noga poängteras, att allt NH-utövande är inte skit. Det är bara det att de som är riktigt riktigt duktiga med hästarna brukar inte kalla sin hantering för något särskilt namn...
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Jag tror inte hästar uppfattar klappar som en obehaglig sak när de lärt sig hur människor använder sina klappar. DE kopplar ju ihop en handling med en sinnesstämning. Om den är gald och nöjd, uppfattar att människan är glad och nöjd- och blir klappad i den sinnesstämningen kommer den snart att förstå att det är positivt. En ohanterad häst bli klart rädd om man klappar den! Men hästen lär sig ju "människospråk" precis som vi lär oss hästspråk. Man lär hästen att uppskatta en klapp. Att bli ordentligt kliad på manken är ju annars toppen tycker de flesta- så gör ju hästar med varandra. Det är hästspråk! Det får hästen att slappna av tycker jag
Helt rätt.
Jag använder oxå överdrivet klappande vid inlärning o sen vill de bara göra den saken.
Kliande eller om man vill kalla det för att hästar smeker varandra är en social sak- inte belöning.

Stoet tröstar fölet genom att gnugga manken med mulen.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Jag kan rekommendera följande sida om man är intresserad av hästens inlärning: http://www.aebc.com.au/home

Kanske inte så mkt nytt under solen men underbyggt av vetenskapliga metoder och stundtals mkt intressant :)
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Kan du tala om vad det handlar om- när man inte vill köpa ngn bok.

tycker bara att bilderna visar på en ryttare som är spänd, framåtlutad o ramar in hästen- vad säger det hästen:crazy:
Fast den rids ju iallafall o inte en ryttare som måste först fixa allt till fots o tror att även uppsuttna problem då per automatik löses.

bilder säger inte ngt egentligen, men den slutsatsen drog jag:cool:
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Kan du göra en sammanfattning av det som står på sidan?
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Vad gäller det där med dominans så säger Hempfling, som är en hästfilosof och har ägnat mycket tid åt att studera hästar, " Den som kan dominera blir älskad". Han förklarar det givetvis också och för mig känns det logiskt.
Jag tror att ni som påstår att ni inte dominerar eller bryr er om ledarskap/rangordning, ni är älskade av hästen för att ni av naturen dominerar som personer. Ni gör på ert sätt, inget särskilt som ni kan peka på, ni är kanske inte ens medvetna om det! Ni är bara på ett naturligt sätt dominanta.
Är det ingen som reflekterar över att nästan alla idoler är män?

De har mkt testosteron o är inte lika nervösa utan självsäkra. Det är det det handlar om- att man inte tvekar- inte dominerar. Är en självklar ledare.

Nej jag har ännu inte sett ngn som utövar NH som gör helt rätt- på hästars vis. Det är bara en metod som ngn hittat på o som man marknadsför som naturlig/ etologisk / rätt sätt osv.

däremot är det av vikt var man befinner sig i förhållande till hästen- om man är pådrivande eller motande- för flyktdjuret. Är den "jagad" eller trängd.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

En tanke bara.

Om du nu inte tycker om den "traditionella" hanteringen pga våldet, varför blir du då förnärmad när folk säger sig ogilla nh pga repvifteriet?
Våld är inte vad traditionell hästhantering går ut på, och nh är inte (som jag förstått att du tycker) repvifteri.


Sedan kan jag undra, om vi nu kan enas om ovanstående, att våld inte är = traditionellt, och nh inte är = repvifteri, vad är då skillnaden på inriktningarna?
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Jag har besökt oerhört många tävlingsplatser (dressyr) genom åren och kan på rak arm erinra mig två tillfällen (sedan mitten av 80-talet) som lett till anmälan då spö missbrukats.
Jag har även jobbat i proffsstall, som du kallar det, med dressyr- resp. travhästar, och ingenstans har man haft åsikten att hästen ska "spöas upp" för att lyda.
Så jag undrar fortfarande vad det är för underligt folk du har omkring dig. Såtillvida det inte är så att en endaste liten "dutt" med spöet innebär att hästen "rappas upp" enligt dig. Vi har ju alla olika referensramar.

Som sagt - jag är inte ensam om att uppleva den traditionella hantering som för hård där man ofta anvädner våld. Kanske är det för att det ändå är den vanligaste formen av hantering och i den vanligaste finns det förstås flest utövare och då också flest rötägg/okunniga (rötägg är de som inte bryr sig om hästen utan rider bara för sin egen höga nöjes skull och okunniga räknar jag till dem som inte menar nåt illa egentligen men som fått lära sig fel och inte är kunniga nog att förstå att det är fel) ? Inte vet jag men jag har ju bara erfarenhet av vanligt hästfolk, inga proffsstall, som du. När jag skriver att jag sett vissa proffs använda våld så menar jag att jag sett på tävlingsplats elelr på TV.
Vad jag menar är inte en "dutt" med spöet (som när man använder spöet som förlängd arm), utan rapp som gör mer eller mindre ONT för hästen. Och den attityden man samtidigt har för hästen... :crazy:

När det gäller NH så bygger mina åsikter på mer än några få personer...

Samam gäller för mig vad gäller den traditionella hanteringen.

En reflektion angående tricks. Anser du, som NH-inspirerad, att tricks är "naturligt" för hästen?

ALLt kan inte vara naturligt. Då skulle man inte kunna använda hästen till NÅT! Man eftersträvar så naturligt som MÖJLIGT inom NH, t ex har jag hästen på lösdrift också. Men allt genomsyrar inte naturlighet...

För övrigt är anledningen till att man ifrågasätter att skaffa häst för att träna tricks med, hellre än att rida/köra, just det att hästen behöver motion. Fysisk motion. Inte bara psykisk.

Jag har nog vart otydlig. Självklart komemr hästen min mestadels att användas till ridning/körning och därmed alltså få motion men vad jag försökt att säga att jag inspireras och är intresserad av så mycket MER än av sporten med hästen. Jag är glad att bara få ha en vän i en häst. Jag är nyfiken och tycker det verkar kul att pröva att lära den några tricks... men det är inte DET som är huvudsyftet med hästen! Det är ALLT vi kan göra tillsammans. Givetvis vill jag att han ska tycka det är kul också, det vi gör. Om han verkar tycka att det är tjatigt o tråkigt att träna tricks, ja då fortsätter vi väl inte med det. Jag har dock inte ens prövat än, han är ju bara 3 ½ år.
Jag inspireras mycket av den akademiska ridningen och kommer försöka utbilda honom inom det. Inkörd är han nu under hösten och han kommer köras då och då även om det, iaf inte i nuläget, är vad jag tycker är roligast. :)
Han löshoppades för några veckor sen också och verkade tycka att det jättekul! Nu vilar han mest, årstiden är inte den roligaste tycker jag, så han får ha sina vilomånader nu efter allt han lärt sig under hösten. (både körts och ridits in även om vi inte hunnit så långt med nåt av det)

Efter dagens besök kan jag återigen konstatera att han är redan sådan som jag vill och som skulle förväntas av de flesta. Han var nämligen väldigt ohanterad när jag köpte honom och var bortskämd som tusan, inte avskiljd från mor sin (drygt 2år var han). Han var bufflig, nonchalant, respektlös... inte van att ställas krav på. MEN såå snäll och go´! Och kelig och social. Han behövde bara lära sig hur man beter sig och jag har hela tiden vart väldigt mjuk och försiktig men ändå bestämd. Försökt va så iaf! Jag har utvecklat mig själv och mitt sätt att hantera hästar, jag har lärt mig mycket av att för första gången ha en unghäst. Det är jättekul! :idea:
Jag kommer inte hålla på tjata på honom genom upprepade NH-övningar när det redan fungerar så bra. Jag har faktiskt förstått, tro det eller ej, att man inte ska göra det om hästen redan är bra och dessutom är Hempfling mycket klok vad gäller den biten... att man inte ska tjata på dom... och det tycker jag låter klokt. han håller inte heller på med flyttningar av hästen och "repviftande" utan enbart kroppsspråk!
Jag har tagit bitar lite här och lite där och har räknat Hempfling dit också men han är ju egentligen ingen traditionell NH-människa.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Är det ingen som reflekterar över att nästan alla idoler är män?

De har mkt testosteron o är inte lika nervösa utan självsäkra. Det är det det handlar om- att man inte tvekar- inte dominerar. Är en självklar ledare.

Jo det har jag! Det har tänkt på många ggr. Män har det mer naturligt i sig. En del kallar det för dominans, det gör även Hempfling, du får kalla det för vad du vill. Och nu säger du själv att det är samma som "självklar ledare"?
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Jag lovar att återkomma med en liten sammanfattning av Andrew Mclean senare, måste tyvärr jobba lite nu. Men jag återkommer i kväll :)
Kul att ni är intresserade!
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Jo det har jag! Det har tänkt på många ggr. Män har det mer naturligt i sig. En del kallar det för dominans, det gör även Hempfling, du får kalla det för vad du vill. Och nu säger du själv att det är samma som "självklar ledare"?
Nej!
Läs igen.


Det är det det handlar om- att man inte tvekar- inte dominerar. Är en självklar ledare.
Att man föregår med mod o en självklar säkerhet- pondus.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Jag tycker det låter som om du har riktigt skoj med din häst!;)

Här vilas det för övrigt också nu eftersom det är himla kallt och jag har jobbat alldeles för mycket ett tag.


MEN, tradionell hästhantering bygger lika lite på våld som NH egentligen gör.
Jag tycker att många som vill börja med NH krånglar till det för sig. Man läser böcker (jättebra, det gör jag med), men man analyserar för mycket och funderar och grubblar. Istället för att bara vara med hästen, sköta om den och umgås. Och på så sätt lära sig mer och mer vartefter. Ingen är som sagt fullärd från början, det är inte alls farligt att göra fel. Så länge inte hästen far illa.

Det är detsamma inom ridning, somliga analyserar ned till minsta ben och muskel. Istället för att bara rida och öva upp sin känsla ju mer "ridtimmar" man får.

Jag tror att med analyserandet och grubblandet kommer också osäkerheten.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Jag tror att med analyserandet och grubblandet kommer också osäkerheten.

Fast det är ju faktiskt så också att ju mer man läser ju mer osäker blir man att man gör rätt. Så är det med ridningen för mig iallafall, ju mer jag och häst tränar och ju längre vi kommer desto mer har jag att lära mig och ju mer inser jag hur otroligt mycket man hela tiden måste förbättra för att det ska bli ännu bättre.

Jag tror det är viktigt att analysera och tänka på vad man faktiskt gör ibland däremot så får det ju inte gå till den gränsen att det blir prestationsångest och en stress pga det.

Jag har fått en otroligt bättre kroppskontroll eller vad man ska säga efter att jag faktiskt började tänka på vad det är jag gör. Alla smågrejer som faktiskt är ibland avgörande för att häst ska förstå. Och framförallt varför jag gör allting jag gör.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Andrew Mclean och hans medarbetare har gjort omfattande studier vad gäller hästars beteende och lärande framför allt. Dessa studier är gjorda på vetenskaplig grund och alltså förhållandevis objektiva (till skillnad från NH-litteratur och andra klassiska läror som är subjektiva framställningar utifrån en viss utövares perspektiv)

Det finns mycket att fördjupa sig i men det som kanske är mest intressant i den här debatten är att hästar INTE verkar ha någon rangordning.
Det finns inga dominanta resp. undergivna hästar, utan hästar kan ta olika beteenden vid olika tillfällen beroende på massor av olika saker. Hästar är absolut inte dumma och de har en väldigt komplicerad social struktur.

Sedan tar han upp det här med att lära in en hjälp i taget och vikten av att ta allt stegvis.
Han påstår också att hästar är gjorda för att lära sig massor av saker. Men eftersom att hästar varken resonerar eller gissar så är tydligheten av allra yttersta vikt.

Han pratar också om hur viktigt det är att hästen känner sig lugn och trygg vid inlärning och betonar vikten av att hästen aldrig ska hamna i flyktbeteende (springa fort, bocka, stegra, sparka bakut osv) tillsammans med sin människa. Det är viktigt att hästen lär sig taktfasthet och den ska aldrig jagas av sin människa. Vilket man ibland ser vissa NH-människor göra.

Som ni förstår är det väldigt svårt att sammanfatta flera år av vetenskapliga studier på några rader. Men jag rekommenderar er som är intresserade av hästar och dess inlärning att studera hans artiklar då det inte finns så mycket vetenskapliga avhandlingar gällande hästar tyvärr. Men hans/deras jobb är enormt och där finns mycket för den genuint intresserade att hämta!
Undrar ni över något specifikt så kanske jag kan svara, i alla fall försöka :)

Han var här och höll föredrag för veterinärerna och forskarna på SLU för några veckor sedan, då hade han även en öppen clinic. Vem vet, han kanske dyker upp igen…
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Det finns mycket att fördjupa sig i men det som kanske är mest intressant i den här debatten är att hästar INTE verkar ha någon rangordning.
Det finns inga dominanta resp. undergivna hästar, utan hästar kan ta olika beteenden vid olika tillfällen beroende på massor av olika saker. Hästar är absolut inte dumma och de har en väldigt komplicerad social struktur.
Detta är sant. Gör om flocken o den blyga kan tuffa till sig.
Sen har ju ålder en betydelse o erfarenheter. Eller bara att det kommer in en ny BRA schysst häst.

jag tror att hästarna ser upp till en god ledarhäst. Den som hittar mat o vatten o skyddar de andra. Den har visat vad den går för- vilket vi oxå ska göra- vara dess trygghet.

En osäker häst kan göras till mer självsäker med rätt människa- så att det faktiskt blir en förändring med de andra hästarna i hagen.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Mkt intressant läsning :). Finns ju en hel del nyare studier på hund som visar på liknande erfarenheter gällande dominans o rang inom flocken, där har man dessutom vid flera tillfällen påvisat att det vi kallar dominans o rang enbart existerar inom samma art. Orkar inte leta källa, den som är nyfiken får googla själv ;)
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Kl
Ang. det där med dominans, varje gång någon häst flyttar på någon annan så är väl det ett dominant beteende? Vad annars är det egentligen? Hästar flyttar ju på varandra, även om hästar förändras när dom kommer till nya flockar. En häst tar väl den platsen som passar den? Den kan vara hög i rang på ett ställe och låg på ett annat.

En häst som är "ranglåg" (vet inte vad jag ska kalla det om inte undergiven eller ranglåg) flyttar ju på sig om den som är högre vill komma fram till vad det nu är den vill komma fram till.

Sen så bossar dom ju inte runt varandra hela tiden för det är ju inte bra men flyttar på varandra gör dom ju. Och vad kallas det om inte dominant? Eller att en häst faktiskt bestämmer till viss del över den andra.

En ledare betyder ju också någon som håller ordning i flocken, en som säger till när andra hästar beter sig illa eller förstör för flocken. Är inte den ledaren till viss del dominant då? För vad jag sett i flockar så är hästar ganska hårda mot varandra när det gäller uppförande och beteende.

Eller vad innebär ordet dominant för er?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Kl:ar mig själv.

Någon som förresten sett filmen om Cloud? Den tycker jag visar väldigt klart ocg tydligt hur vildhästar beter sig med flockarna hit och dit.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Kul att du tar upp det här med hundarna då min far arbetade med den forskningen under 70- 80-och 90-talet :)

Det är väldigt svårt för människor att ta till sig nya saker, speciellt när de tycker att det gamla funkar. Så är det och så kommer det förmodligen alltid att vara.

Ett litet tips till alla er som håller benhårt på ledarskap och rangordning - testa att gå till stallet en dag och se hästarna som dina jämlikar. Se om ditt sett att interagera med dem förändras. För du kan ju fortfarande be dem flytta på sig tex :)
Det kanske visar sig att du hanterar hästarna precis likadant som alltid. Eller så får du dig kanske en tankeställare.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Ett litet tips till alla er som håller benhårt på ledarskap och rangordning - testa att gå till stallet en dag och se hästarna som dina jämlikar. Se om ditt sett att interagera med dem förändras. För du kan ju fortfarande be dem flytta på sig tex :)
Det kanske visar sig att du hanterar hästarna precis likadant som alltid. Eller så får du dig kanske en tankeställare.

Fast jag tror alla i den här tråden iallafall ser hästarna som jämlikar bara det att vissa tycker att ledarskapet är viktigare än andra. Hästarna måste ju veta vad det är som gäller när dom umgås med oss annars blir dom väl förvirrade och osäkra? Min häst blir det iallafall, och förvirrade och osäkra hästar är inte säkra hästar.

Flyttar tex ranglåga hästar (eller vad man kallar dom om inte rangen finns?) på ranghöga hästar? Ligger dom då isåfall helt jämlika med varandra? För jag tror aldrig jag har sett en ranghög häst blivit bortknuffad av en ranglåg.

Helt jämlik kan man väl inte ens vara med hästarna helt och hållet?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 327
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 214
Senast: Acto
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 174
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp