NH eller inte... lite tankar från mig...

Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Helt rätt.
Jag använder oxå överdrivet klappande vid inlärning o sen vill de bara göra den saken.

Min NH-instruktör fick göra mycket "klapp-träning" när hon jobbade på ranch i USA. Vid tävlingar ville cowboysarna gärna klappa ordentligt så hon såg till att hästarna var förbereda på detta :crazy::D

Milly, jag har börjat rida på ridskola denna höst. På min ridskola, största i Örebro, är sporrar förbjudna. Min ridlärare skulle bli väldigt arg om man använde spö på ett dåligt sätt.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

KL
Jag klippte min nallehäst igår o kom att tänka på- det här visar att min häst litar på mig- att jag inte gör den illa.

Första gången den klipptes för många år sen gick det inte att klippa benen. Den var kittlig o jag insisterade inte. Året efter "sa" den inget alls.

Har alltid förr klippt huvudet med en liten tyst maskin, men nu vad den dålig så därför blev det den stora maskinen.

Klippte runt ögonen o gropen vid tinningen samt en del på öronen o den stog hela tiden lös.
Han begriper ju när jag berömmer honom o han får sedan en morot:love:

Varje upplevelse tillsammans stärker ju banden- inte ledarskapet.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Varje upplevelse tillsammans stärker ju banden- inte ledarskapet.

Men det beror ju helt på hur man ser på det. Stärker man bandet så stärker man förtroendet och däremd också ledarskapet eftersom ledarskapet består av förtroendet.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Nej ledarskapet kan bestå av rena härskartakter.

Se bara på många chefer som inte klarar av att styra med demokrati.
Även hästen måste få säga sitt- inte tystas.

Det gäller att få folket/ hästen MED sig o inte mot dess vilja.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Nej ledarskapet kan bestå av rena härskartakter.

Se bara på många chefer som inte klarar av att styra med demokrati.
Även hästen måste få säga sitt- inte tystas.

Det gäller att få folket/ hästen MED sig o inte mot dess vilja.

Men det beror på som sagt hur man ser på vad ledarskap är. För mig är inte ledarskap någonting man bara får, det är någonting man förtjänar. Det är någonting som byggs upp efterhand. Man förtjänar att bli någon som hästen ska lyssna på.

Att bossa över någon kan vem som helst göra och det är inte ledarskap. Att få hästen att göra saker för att den faktiskt litar på en är en helt annan sak och ingenting som kommer direkt, det är någonting man bygger upp.

Man får aldrig ett bra ledarskap över någon häst om man tvingar den och trycker ner den för i en situation då det verkligen gäller som när hästen blir rädd, det är då det märks om man har ett ledarskap, om hästen sticker och flyr och tar saken i egna hovar eller om den lyssnar på ledaren och stannar kvar och litar på att det inte är någon fara.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Sen förövrigt så är jag fortfarande otroligt nyfiken på hur hästar fungerar i flockar när dom varken har rang eller ledarskap eller liknande i flocken. Utan dom är bara en grupp med hästar som får bete sig och uppföra sig hur som helst? Vad kallas den hästen som faktiskt håller ordning i flocken då? Eller är det inte övht någon som håller ordning i flocken?

För i flockar där dom inte har någon ordning i rangen eller vad man ska kalla det är det oftast fullt av konflikter och småbråk hela tiden. Såfort det inte är någon starkare ledarhäst i flocken så blir det att dom utmanar varandra konstant. När ingen riktigt är ledaren över någon, när ingen vet vad det är som gäller.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Sen förövrigt så är jag fortfarande otroligt nyfiken på hur hästar fungerar i flockar när dom varken har rang eller ledarskap eller liknande i flocken. Utan dom är bara en grupp med hästar som får bete sig och uppföra sig hur som helst? Vad kallas den hästen som faktiskt håller ordning i flocken då? Eller är det inte övht någon som håller ordning i flocken?

För i flockar där dom inte har någon ordning i rangen eller vad man ska kalla det är det oftast fullt av konflikter och småbråk hela tiden. Såfort det inte är någon starkare ledarhäst i flocken så blir det att dom utmanar varandra konstant. När ingen riktigt är ledaren över någon, när ingen vet vad det är som gäller.

Håller med dig.. Naturligtvis finns det ledardjur och ranghöga och ranglåga djur.
Det är det mest naturliga som finns.
Precis som med människor som också är ett djur.

Cloud filmen är ett bra exempel på detta.
Visst stärker man banden med olika saker man gör med sin häst och därmed också visar att man är en god ledare för denna eller vad man nu vill kalla det.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

I vår hästflock så skiftar aldrig ledarhästens plats. Antagligen kommer detta ske när hästen kommer upp i åren.

De andra hästarna flyttar aldrig på de ranghöga vid t ex mat & vatten.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

För mig är det naturligt att ta en ledarroll i min partnerskap med hästen...
Det är jag som guidar hästen tryggt och säkert fram och jag vill att den litar på mig. När den gör det då har jag fått sin ledarroll eller vad man nu vill kalla det.

Jag tror många hänger upp sig på ordet ledare.. Men för mig är det ett bra ord.. Då vi finner det i många olika inriktningar som: Alpha, chef, rektor, lärare, ledarhäst mm mm.
Alla djurarter som lever i flock har en ledare..
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

knapprån

Tycker det är tråkigt att det finns de som alltid ska haka upp sig på ord. Att de finns de som är trångsynta och alltid ser världen svart och vit.

Jag är själv väldigt intresserad av hästhantering, men eftersom jag också besitter en del sunt förnuft ser jag själv till att ta till den del jag finner logisk och intressant.
Att det inte skulle finnas mindre bra ridskolor är för mig lika självklart som att det finns de "NH"- tränare som man hade gjort sig själv en tjänst att kasta pengarna direkt i sjön.

Jag rider dressyr där det finns en väldigt traditionellt tänk, där jag har lärt mig väldigt mycket, precis som innan den amerikanska- (/spanska-) hästhanteringen. För mig känns det fullkomligt idiotiskt att förkasta alla de gamla lärorna, som finns inom "båda" grenarna, men att samtidigt inte ta till sig nya rön och forskningar just för att man alltid ska hålla sig till att "göra som man alltid har gjort".
Av någon underlig anledning så finns det för många bara en rätt skola, den svenska traditionella, all amerikansk kunskap är endast människor som har gått en helgkurs, på sin höjd en vecka eller två. Som om att ett så stort land inte har gedigna universitetsutbildningar. :confused:
Det går ju inte att bortse från att deras hästhistoria ser annorlunda ut från vår.

Jag kan ju bara svara för mig själv, att gå kurser för någon som jag anser kan hästhantering har bara hjälpt mig. Precis som jag tycker det är självklart att få in ny tankar och andra synsätt när det kommer till dressyren- varför begränsa sig inom ett område som jag lägger mest tid på, hanteringen?
Det har definitivt lärt mig tänk ännu mer häst. Även om jag anser att min häst har lärt mig det mesta jag kan, så hade vi aldrig kunnat skipa alla omvägar, som vi fortfarande tar med jämna mellanrum, och inte en enda gång känns det som om vi försöker oss på "quick fix" eller tar dåliga genvägar.

Jag kommer nog aldrig förstå de som står på tå, tittandes in genom ett smutsigt fönster där näsan knappt räcker upp till fönsterbläcket, och påstår att de har gett "NH" en riktig chans. Jag har fullförståelse att de finns de som inte har samma mål som mig, men att träna för en tränare (som bevisligen inte var mycket att hänga i julgranen) och säga att denne talar för oss alla är värdelöst och rätt oförskämt.
Precis som att jag har avverkat en del dressyr tränare innan jag hittade en som var rätt för mig.


Jag tycker det är skitkul med övningar på marken, jag tränar dels för att det är kul, att skapa ett starkare band till min häst. Men också för att den dagen vi stöter på ett problem så vet vi hur vi ska hantera det. Jag är övertygad om att en häst blir tryggare när den vet vad som förväntas av mig. För mig är det ledarskap.

Ledarskap är ett väldigt laddat ord. För vissa betyder det att man styr och ställer bara för att. För andra räcker det att man visar en gång att man är konsekvent och vilka regler som gäller. Medan vissa är ledarskap något man kan förhandla sig till eller muta.
Jag har träffat på kuvade hästar under båda kategorierna, utan att för den sakens skull förkasta hela dess system.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Sen förövrigt så är jag fortfarande otroligt nyfiken på hur hästar fungerar i flockar när dom varken har rang eller ledarskap eller liknande i flocken. Utan dom är bara en grupp med hästar som får bete sig och uppföra sig hur som helst? Vad kallas den hästen som faktiskt håller ordning i flocken då? Eller är det inte övht någon som håller ordning i flocken?

För i flockar där dom inte har någon ordning i rangen eller vad man ska kalla det är det oftast fullt av konflikter och småbråk hela tiden. Såfort det inte är någon starkare ledarhäst i flocken så blir det att dom utmanar varandra konstant. När ingen riktigt är ledaren över någon, när ingen vet vad det är som gäller.
Jo så är det, men om den sk. ledaren försvinner kan en helt annan rang uppstå.

Den goda ledaren är den som mest bara signalerar med öronen- självklar ledare. Inte en bully som ska ha all mat för sig själv osv.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Jag kommer nog aldrig förstå de som står på tå, tittandes in genom ett smutsigt fönster där näsan knappt räcker upp till fönsterbläcket, och påstår att de har gett "NH" en riktig chans.
Den här fordomen är tydlig även när det gäller annat nytt bra som man själv har fått nytta av- att andra bara inte förstår. Titta bara på klassisk ridkonst.

Jag förkastar inte allt nytt, utan är upprik´tigt intresserad, men har inte hittat ngt som jag tyckt har varit genomtänkt eller naturligt på riktigt. Bara ngns metod.

Bara en ny genväg eller korrigeringssätt.

Ang. tränare beror det mkt på om de kan se ekipaget som individuellt eller bara ETT sätt oavsett om hästen inte förmår.
Hantering är inte lika svårt som ridkonsten o där försöker man givetvis att hitta genvägar eller kanske rent utav bättre vägar( som inte leder till slutmålet) för ens egna ambitioner.Sällan är det dock inte hästen som inte kan, utan bara ryttarens oförmåga.
Jo ridning är svårt.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Jo så är det, men om den sk. ledaren försvinner kan en helt annan rang uppstå.

Den goda ledaren är den som mest bara signalerar med öronen- självklar ledare. Inte en bully som ska ha all mat för sig själv osv.

Är det inte ganska självklart att det kommer en ny ledare när den gamla försvinner? Vad annars skulle hända?

Och vad menar du med sk ledare? Hästar har ofta en väldigt stark ledare i sina flockar. Annars så splittras flocken mer eller mindre upp. Hästar kan inte vara i en flock utan en ledare om det ska vara harmoniskt och lugnt där.

Och det är väl heller ingen som menat på att en ledare är en mobbande häst som bara kör runt på alla? Det är ju det folket menar, en bra ledare är en rättvis ledare och hästar behöver ett ledarskap för att vara trygga. Varför ens skriver du det när det är det jag skrivit hela tiden?

Sen är inte heller ledarhästar särskillt snälla alltid heller när det gäller hästar som inte lyssnar, då kan dom ta i ganska ordentligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Den här fordomen är tydlig även när det gäller annat nytt bra som man själv har fått nytta av- att andra bara inte förstår. Titta bara på klassisk ridkonst.
Vilket skitsnack, jag blir trött på riktigt. Någon mer okunnig och mer fördomsfull människa när det gäller NH än dig har jag aldrig stött på..lyckligtvis antar jag.

Jag förkastar inte allt nytt, utan är upprik´tigt intresserad, men har inte hittat ngt som jag tyckt har varit genomtänkt eller naturligt på riktigt. Bara ngns metod.

Det är precis vad du gör, du förkastar nh så det bara skriker om det. Suger åt dig som en svamp när det gäller dålig sk nh som inte bör ens kallas för nh och förkastar allt bra som folk skriver. Det som är bra kommenterar du inte ens, det ignorerar du. Inte ens ledarskap kan du erkänna är viktigt inom hästhanteringen antagligen pga att det är ett ord som "nh folk" använder. Att ledarskap är någontnig man förtjänar och faktiskt kan bygga på nej nej.

NH folk sitter tex inte och pratar hela tiden heller med kort tygel, vad har du fått det ifrån ärligt? Hur löjlig får man vara. Vad är det liksom med dig?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Jag kommer nog aldrig förstå de som står på tå, tittandes in genom ett smutsigt fönster där näsan knappt räcker upp till fönsterbläcket, och påstår att de har gett "NH" en riktig chans.
Såhär definierades kunskapen av de otrognas sk. kunskap- insikt.

Om ledarskap verkligen användes som du beskriver det skulle jag inte ha några invändningar. Tyvärr går det sällan till så o de som utövar det ser det inte ens. Ser det som naturligt att flytta dem bara för att o backa dem när de inte lyder- fast man inte har varit tydlig med vad man vill- lärt in.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Såhär definierades kunskapen av de otrognas sk. kunskap- insikt.

Om ledarskap verkligen användes som du beskriver det skulle jag inte ha några invändningar. Tyvärr går det sällan till så o de som utövar det ser det inte ens. Ser det som naturligt att flytta dem bara för att o backa dem när de inte lyder- fast man inte har varit tydlig med vad man vill- lärt in.

Men det är inte så NH folk gör, vad är det du inte förstår? Kan du aldrig förstå att vettig nh inte håller på med sånt? Läser du ens vad folk i denna tråden skriver?

Otrognas kunskapsinsikt? Snälla. Okunnigas trångsynthet är bättre.

All hantering all ridning allting gör människor fel med ofta, inom allt, sk "vanlig hantering" eller vad som helst, det finns idioter överallt. Man förkastar inte vanlig hantering bara för att det finns idioter där. Likadant som man inte förkastar nh filosofin bara för att det finns idioter där.

Jag sitter inte och försvarar dålig sk nh. Det är det ingen som gör. Idioter finns det överallt, förkastar du all dressyr för det finns idioter där med eller? Eller all hoppning? Eller när folk står och anser sig syssla med "vanlig" hantering och trycker ner sin häst? Är all "vanlig" hantering dålig då med eller?

NH däremot anser du dig ha rätten att trycka ner för att det finns många idioter som sysslar med det?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Om det jag ser är dålig NH är det konstigt att det lärs ut av en som utbildar "instruktörer".

Titta bara hur Parellis fru lär ut repviftande. Hon har ändå förstahandsinfo o umgås HELA tiden med sin mentor.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Sen förövrigt så är jag fortfarande otroligt nyfiken på hur hästar fungerar i flockar när dom varken har rang eller ledarskap eller liknande i flocken. Utan dom är bara en grupp med hästar som får bete sig och uppföra sig hur som helst? Vad kallas den hästen som faktiskt håller ordning i flocken då? Eller är det inte övht någon som håller ordning i flocken?

För i flockar där dom inte har någon ordning i rangen eller vad man ska kalla det är det oftast fullt av konflikter och småbråk hela tiden. Såfort det inte är någon starkare ledarhäst i flocken så blir det att dom utmanar varandra konstant. När ingen riktigt är ledaren över någon, när ingen vet vad det är som gäller.

Jag funderar snare på hur en flock skulle fungera med bara en häst som var ledaren över allt.

En flock fungerar bättre om olika hästar i flocken har olika uppgifter så som spanare, skyddare, leder till vatten, leder till vinterbettet mm

Var ganska längesedan man kom på att det inte finns en sådan rangårdning bland djur som man innan trode utan flocken är mycket mer kompleserad än så.
Eller jo nu ljuger jag det finns dom djuren som har en strikt rangårdning och dom har man hittat på ställen där många djur lever mycket tätt i hopp, så som på bla kyckling fabriker.

Kram.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Därför jag frågade om någon sett filmen om Cloud, där ser man tydligt hur flockarna är som hästarna går i. Det går inte att ta miste på ändå att hästar har rang, sen att dom har olika uppgifter i flocken har dom ju, men samtidigt har dom en ledare som styr mycket av vad flocken ska gå och vad dom ska göra etc. En som ser till att flocken håller ihop.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Om det jag ser är dålig NH är det konstigt att det lärs ut av en som utbildar "instruktörer".

Titta bara hur Parellis fru lär ut repviftande. Hon har ändå förstahandsinfo o umgås HELA tiden med sin mentor.

Då är man där igen då, skriver det igen. All nh måste man inte tycka om, man väljer sin filosofi som passar än. All nh är inte bra, all nh bör inte ens få kallas för nh enligt mej.

Precis som när jag väljer dressyrtränare, bara för att en dressyrtränare kallar sig för dressyrtränare betyder inte det att jag måste dyrka den metoden tränaren lär ut. Det är många tränare jag bytt ut för att dom inte passar mig, för att jag anser att dom gör fel. Men jag förkastar inte alla dressyrtränare för det. Jag säger inte att den tränaren inte passar någon annan för det, men mig passade inte det träningsättet, min häst fungerade inte med det.

Jag har aldrig varit ett fan av perelli och vet många med mig som inte är det, nu menar jag inte heller att jag inte tycker om perelli, bara att det inte passar mig och min häst.

Alla nh männsikor viftar inte med rep, alla håller inte på med meningslösa flyttande på hästarna hela tiden konstant. Allt är inte svart eller vitt, det finnns otroligt mycket olika filosofier inom nh:n och man väljer den som passar än bäst. Man tar lite från alla av dom bitarna man håller med om.

Precis som inom alla grenar med hästar, jag tar lite från allt när det gäller dressyren också, jag tar och plockar ihop bitarna så att det passar min häst så han kan trivas och prestera som bäst men ändå håller jag på med dressyr. Även om jag tittar mycket på andra ideer än den vanliga klassiska dressyren.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 327
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 214
Senast: Acto
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 174
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp