Ni andra med röriga hus?

MM

Trådstartare
Hur står ni ut? Eller ni vill upp bo så?
Hur jag än gör så blir det fel :(
Får aldrig ordning här hemma trots miljoner försök. Vet inte vad jag ska göra längre.
Jag vill bara ha ett fint hem!

Men det är saker överallt som ger mig ångest mycket som ska fixas med. Mycket sälja, skänka, behålla. Huset är fullt av prylar!! Kan man inte bara slänga ALLT och inte se tillbaka?
Hur blir man en bättre planerare?
Hur undviker man berg av saker som måste säljas? :arghh: :banghead: :cry:
 
Hur står ni ut? Eller ni vill upp bo så?
Hur jag än gör så blir det fel :(
Får aldrig ordning här hemma trots miljoner försök. Vet inte vad jag ska göra längre.
Jag vill bara ha ett fint hem!

Men det är saker överallt som ger mig ångest mycket som ska fixas med. Mycket sälja, skänka, behålla. Huset är fullt av prylar!! Kan man inte bara slänga ALLT och inte se tillbaka?
Hur blir man en bättre planerare?
Hur undviker man berg av saker som måste säljas? :arghh: :banghead: :cry:

Jag bor iof i lägenhet men är en hopplös samlare, sådär att när jag tagit bort ett eluttag i väggen så sparar jag det "för det kan va bra att ha nån gång" och jag lägger det då inte i källaren utan typ på köksbordet, där ligger det i 3 månader :angel:

Har dock börjat bättra mig, försöker sortera alla "prylytor" (typ hyllor och byråer) 1 gång i månaden, en del slängs, en del sorteras in där det ska vara och en del som jag är tveksam på hamnar i papplådor i garderoben. Jag jag inte saknat det tills nästa rensning slängs det.
Jag säljer ENBART saker som inbringar 100kr eller mer, tex en kasse barnkläder, ett bord eller stolar typ.
Slöseri men der blir aldrig sålt så jag måste dra gränsen nånstans.

Sen stoppar jag saker i papplådor från Ikea (sånna med lite mönster/färg på) och märker upp med vad det är i.
Den staplas lådorna på lämplig plats.

Jag har också reducerat antalet "skräpsamlingsplatser" så som byråer, låga hyllor och där det samlas massa jox.
Har ist skruvat upp små fyrkanter/hyllor där jag vet att jag behöver lägga ifrån mig saker, tex har jag två i hallen för solglasögon, plånbok, nycklar och hundsaker.

Tror inte detta röriga svar hjälper sig så mycket men det är ett bevis på att du inte är ensam iaf :cool:
 
Man flyttar :angel:

Nejmen, det som kan fungera är att bestämma sig för att INTE köpa mer saker. Sedan om det är väldigt mycket, ta hjälp av någon god vän som kan hjälpa till med sortering. En sådan vän kan nämligen komma in och fråga om du verklgien behöver femtioelva prylar "bara för att det kan vara användbart i framtiden" eller om det kan vara läge att göra sig av med åtminstone något av det.

Ett alternativ kan också vara att hyra ett förråd, få iväg ALLT dit och bestämma ett sista datum där man vill att förrådet ska vara tömt. Därefter ta en liten bit i taget i förrådet, bara för att få det lite lättare hemma under tiden. Ett riktigt stökigt hem kan ju göra att det blir svårare att slappna av och ladda batterierna.
 
Och jag är en rensare. Har otroligt få grejer som är viktiga och rensar både hus och förråd så ofta jag kan. Vi bor 4 pers på 85 kvm med noll förvaring både inne och utan för huset. Funkar fint tack vare Att jag rensar ofta. Alla kläder som inte används har en lapp på sig, används det inte inom ett år skänks det. Barnens urvuxna grejer sparas inte. En grej in = två grejer ut.
 
Jag bor också trångt så vi har en regel att kommer en grej in så måste en annan ut. Gäller allt i från möbler till köksgrejer (burkar, koppar, kastruller mm) och kläder.
Hatar grejer och stök ändå lyckas två som bor här i stugan röra till det rätt bra emellanåt iallafall:D
 
Ja man får ju sälja saker. Men om man fortsätter att köpa saker så hjälper ju inte det.
Jag köper inte saker som jag inte har en specifik plats för dem. Det har också fått mig att inte köpa saker om det inte är exakt vad jag vill ha. Jag kan leta efter en sak i ett halvår innan jag hittar exakt rätt. Det är ju kanske inte alltid optimalt men det håller huset rent iaf.
 
Hur står ni ut? Eller ni vill upp bo så?
Hur jag än gör så blir det fel :(
Får aldrig ordning här hemma trots miljoner försök. Vet inte vad jag ska göra längre.
Jag vill bara ha ett fint hem!

Men det är saker överallt som ger mig ångest mycket som ska fixas med. Mycket sälja, skänka, behålla. Huset är fullt av prylar!! Kan man inte bara slänga ALLT och inte se tillbaka?
Hur blir man en bättre planerare?
Hur undviker man berg av saker som måste säljas? :arghh: :banghead: :cry:

Vårt problem är kläder som använts en gång samt pappershögar. Det tar 7 minuter så är högarna där igen.
 
Jag önskar jag hade bättre ordning... men det är på g iaf. Det är mycket som ska sorteras in men det är liksom att några ställen måste tömmas först för att sorteringen av resten ska klicka på plats. Det utrymmet är ute i en lada och jag har helt enkelt inte velat greja med det när det är kallt. Nu när vädret är bättre ska det bli fart på det hela.

Sedan ska jag slänga/ge bort mer. Jag vill inte ha en massa prylar som inte behövs.
 
Jag försöker tänka när jag står i affären om jag verkligen behöver prylen jag håller i handen eller tittar på. Har jag redan en bra hemma, eller vill jag köpa denna nya bara för den är ny eller kanske finare? 9 gånger av 10 funkar det och jag lägger tillbaka prylen och köper den inte :)
 
Hur står ni ut? Eller ni vill upp bo så?
Hur jag än gör så blir det fel :(
Får aldrig ordning här hemma trots miljoner försök. Vet inte vad jag ska göra längre.
Jag vill bara ha ett fint hem!

Men det är saker överallt som ger mig ångest mycket som ska fixas med. Mycket sälja, skänka, behålla. Huset är fullt av prylar!! Kan man inte bara slänga ALLT och inte se tillbaka?
Hur blir man en bättre planerare?
Hur undviker man berg av saker som måste säljas? :arghh: :banghead: :cry:
Antingen så flyttar man, då har man inte något annat val än att rensa, eller så bestämmer man sig t ex för att nästa helg ska jag bara rensa, rensa och rensa och ingenting annat. Och under veckan skaffar man sopsäckar, lådor eller vad som kan tänkas behövas vid rensningen. Det tar längre tid än man tror att sortera upp i slänga/skänka/sälja.

Vad det gäller vardaglig renhållning så ser alltid ett hem med var sak på sin plats alltid mer välstädat ut, även om det inte är det. Släng reklam och tidningar, lägg räkningar på sin plats/pärm. Ren diskbänk gör enormt mycket. När man borstar tänderna kan man lika gärna torka handfatet samtidigt, sen ställer man in tandborsten/krämen i sin mugg in badrumsskåpet. Hänga upp kläderna när man tar av dem inför natten och inte bara slänga på golvet. Ställa skorna snyggt och prydligt i skohyllan. Mössor och vantar i sin lättillgängliga låda, schampoflaskor i sin hylla, Osv osv osv. :up:

Små små saker som man låter bli rutin, och det underlättar hela livet. Jag skulle blir galen i ett ständigt stökigt hem med grejer överallt. Så jag ser till att ha så lite framme som möjligt, det mesta står/ligger och väntar i skåp, garderober och lådor, använder jag nånting lägger jag tillbaka det när jag är klar. Men det betyder inte att jag är pedant, jag fixar lite oordning, bara det inte blir för mycket eller tar över.

Lycka till :)
 
Hur står ni ut? Eller ni vill upp bo så?
Hur jag än gör så blir det fel :(
Får aldrig ordning här hemma trots miljoner försök. Vet inte vad jag ska göra längre.
Jag vill bara ha ett fint hem!

Men det är saker överallt som ger mig ångest mycket som ska fixas med. Mycket sälja, skänka, behålla. Huset är fullt av prylar!! Kan man inte bara slänga ALLT och inte se tillbaka?
Hur blir man en bättre planerare?
Hur undviker man berg av saker som måste säljas? :arghh: :banghead: :cry:

Om grejer inte är relativt lätta att sälja och faktiskt ger en slant så ger jag till Röda Korset eller slänger. Det finns mycket man tycker att man kan sälja, men som få faktiskt är intresserade av att köpa.
Jag försöker vara hård med att grejer som inte används inte blir liggandes.

Sen har jag mycket lådor till förvaring. Då behöver man bara kasta grejerna i rätt låda och inte ställa dem snyggt. Sen tycker jag att det blir lättare att hitta i lådorna också, bara att ta fram rätt låda och leta i den.
Förutom prydnadssaker har jag egentligen inga andra grejer ståendes framme, allt har en låda att bo i. För vardagssaker som nycklar och solglasögon etc har jag en "slarv-låda" som sådana grejer lätt kan läggas i. Den lådan/korgen står lättillgängligt.
 
Skänk eller släng istället för att sälja om det inte har ett högt återsäljsvärde.Det stjäl mycket tid att försöka sälja saker.

Jag håller på att rensa min lägenhet med Kon Mari-metoden och måste säga att det fungerat helt otroligt bra (varning, jag är nyfrälst på den här metoden och inte särskilt kritisk alls ;)). Det är en rensnings- och organiseringsmetod påhittad av Marie Kondo som har skrivit en bok om det. Jag har inte läst boken utan tittat på otaliga youtube-klipp om ämnet. Det finns en huvudregel och det är: Om saken ger dig glädje/gör dig glad, behåll den. Annars skickar du den vidare (skänker/slänger). Eftersom metoden är så "enkel" har den fungerat jättebra för mig som ogillar de där långa checklistorna med punkter för varje sak som får rensningen att kännas ännu tråkigare. Man börjar med att rensa ur bland sina kläder genom att dra ut allt i en hög på golvet (för att det ger en överblick över hur väldigt mycket kläder man har) och sedan ta i varje plagg och fråga sig om det gör en glad. Fokus ligger på det man behåller, inte det man slänger. Jag fick lite panik till en början när hela min basgarderob åkte ned i skänk-påsarna, men efter ett tag insåg jag att jag hade massor av kläder jag kunde ha. Jag har senare fått gå tillbaka och rensa mer kläder eftersom jag insåg att jag "fuskat" i början och behållt sådan som inte gjort mig glad. När man är klar med kläder går man vidare med de andra kategorierna som jag tror är böcker, kök, badrum, komono och memento. Med risk för att det här blir jättelångt att läsa klipper jag här så kan den som tycker metoden låter intressant spana på youtube istället.

Jag är nästan helt klar med min lägenhet, började i mars och hade sista april som deadline. Nu väntar jag på att se om vi får någon grovsops-container i år eller om jag behöver hyra släp för att åka till återvinningen. Jag ska lägga till att jag alltid haft väldigt mycket grejer och oordning och försökt lösa det med organisering istället för att rensa, samtidigt som jag inte är typen som gillar att organisera eller städa. Nu när jag har mycket mindre saker överallt behöver jag inte lägga massa tid på det jag tycker är tråkigt.
 
Jag är en slängare och sparar sällan saker. Dessutom rensar jag ungefär en gång om året och kastar sånt som jag inte använt på ett år.

Jag är likadan. Om jag inte har behövt saken på ett år så är sannolikheten minimal att jag någonsin skulle behöva den igen.

Mitt problem är papper och lära mig att sortera papper oftast slutar det med att jag bara slänger dem.

Sen försöker jag att alltid ha en ren diskbänk det gör massor för hemmet tycker jag.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
7 698
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 552
Senast: sjoberga
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 461
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp