Bukefalos 28 år!

Ni andra med röriga hus?

Bor du i ett hus så kanske du kan avvara ett rum/utrymme som "skräprum"?
Då skulle jag först kånka in ALLT där som antingen ska slängas, skänkas eller säljas. Låta det rummet bli ett enda förråd om det skulle behövas. Alltså städa rent huset ordentligt så att övriga rum är helt "rena" och undanplockade, med bara de möbler och saker du vet att du vill ha i de rummen. Sen bestämmer du en dag där du går igenom skräprummet, är det enorma mängder kan du dela upp det i flera dagar. Tex en slängdag, en skänkdag, en sälj-dag. Släng allt som du inte skulle kunna skänka eller sälja. Skänk allt som du inte kommer orka lägga energi på att sälja. Välj ut det som är värt att sälja och spara det till sist. Samlar man allt på ett ställe tycker jag att det är enklare att få överblick på situationen och stressen minskar om de övriga rummen är i ordning under tiden. Bättre ett kaosrum än lite kaos överallt, tycker jag :D

Min erfarenhet säger att man sällan saknar det där man gjorde sig av med även om man känner sig lite osäker. Det är så skönt att göra sig av med saker! Jag har alltid haft en tendens att skuffa in allt skit i lådor och skåp för att jag vill ha rena ytor och inte orkar städa ordentligt, men jag har blivit bättre på att sortera ut och är faktiskt ganska hård när jag rensar. Har jag inte använt en pryl eller ett plagg det senaste året så är nog inte behovet av det så stort. Och skulle jag någon gång behöva det så får jag väl köpa ett nytt.
 
Hur står ni ut? Eller ni vill upp bo så?
Hur jag än gör så blir det fel :(
Får aldrig ordning här hemma trots miljoner försök. Vet inte vad jag ska göra längre.
Jag vill bara ha ett fint hem!

Men det är saker överallt som ger mig ångest mycket som ska fixas med. Mycket sälja, skänka, behålla. Huset är fullt av prylar!! Kan man inte bara slänga ALLT och inte se tillbaka?
Hur blir man en bättre planerare?
Hur undviker man berg av saker som måste säljas? :arghh: :banghead: :cry:

Jag har det rörigt och ostädat.
Jag är inomhus ganska lite och det är ett effektivt sätt att inte lida så mycket av det.

Jag undviker att shoppa så mycket nya grejer, utom böcker och ridkläder, och därmed undviker jag att fylla på.
Men jag borde bli bättre på att plocka och städa.
 
Sälj, ge bort, skänk till välgörenhet, kasta.
Så har vi sakta men säkert fått ordning på vårt hus, eller rättare sagt hela vår gård. Vi har fortfarande ett par rum och någon hylla där oredan är lite väl stor, men något får jag stå ut med då sambon är mer än lovligt rörig i sin "ordning" ;)
Jag gillar att göra mig av med saker, han gillar att spara.

Har inrättat ett "skräprum", i ladugården. Där bär jag ut ALLT som ska till tippen så småningom så slipper det stå inne i hallen i väntan på domedagen. Kräver ju dock att ett sådant utrymme finns att tillgå, ett rum eller liknande.
 
Jag bryr mig inte jättemycket om ifall det är stökigt hemma, jag har inte energin till att gå och småplocka. Däremot gillar jag inte att småstäda, dvs göra "lite" fint i röran utan städar jag så är hela huset (rummet) tömt, avtorkat och snyggt.
 
Jag har vänner som påstår att dom har det rörigt, visst, det är mycket grejer men jag SER INTE röran eller om det är ostädat. Dom tycker jag är så befriande enkel (ja det är två som sagt ungefär likadant) och när det gått upp för dom att jag faktiskt aldrig bryr mig så har dom slutat panikstäda när jag kommer. För er som mår dåligt över era röriga ostädade hem rekommenderar jag er att gå med i fejjangruppen "Family life-the true story" samt köpa boken "Orka torka". Ren terapi för själen båda två. :)
 
TACK för att ni delar med er och visar att jag inte är ensam om det här. Det gjorde att jag fick lite energi att tömma här hemma och har snart fyllt släpet för att köra till tippen.
Ska fylla lite till, typ till släpet lagliga maxgräns :p
AQFAAAACdzdodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ2MjE4NTcyNTk5M181NzI3MmYwMmUwODdjMzc5ZDU5YWUxYjguanBn
 
Mitt tips är att inte skapa några ytor att proppa undan saker på.
Någon föreslog ett skräprum, men det tycker jag inte är en bra ide.
Det enda som händer är att man fyller upp det med skräp och sen blir det fullt och man har fortfarande inte löst problemet.

Vi har förvaring för sopsortering som töms när dom blir fulla.
Inte ok att flytta ut dom i garaget.
Reklam nej tack på brevlådan. Inte lämna papper på bänken utan sortera och slänga direkt.
Gå över till E-fakturor.
Titta på tv-programmet "extrema samlare". När man sett ett sånt program grips man av omedelbart behov av att rensa ut. :D

För övrigt är garaget ett "Big no no".
Förra året gjorde vi att krafttag. Vi hade en del skräp där, inte mycket, men tillräckligt för att göra garaget oanvändbart.
Jag sålde en del på blocket, typ barnvagnar, soffkuddar till utemöbler, mm.
Fick faktiskt ihop 3-4000.
Sen inredde vi garaget med en sån där fuskgräsmatta som folk brukar ha på balkongen. Barnen fick pingisbord, tennisnät osv så vart det ett sportrum för barnen.
Vi har fortfarande kvar garderober där vi har ridkläder, skridskor, badgrejer och annat säsongsbetonat.

Ungarnas alster sorteras och läggs i låder märkta med "barnets namn" och årtal.
Resten slängs. Dom får själva välja vad dom vill spara och förvånansvärt nog slänger dom fler grejer än vad jag trott.

Jag brukar sortera ungarnas kläder med jämna mellanrum.
En del saker säljer jag på tradera och blocket. Annat går till myrorna och det trasiga kläderna slängs i tyginsamlingen på tippen.
Ofta gör jag så när jag själv vill köpa något därifrån så "tvingar" jag mig att sälja först.
Jag har ett bankkonto enbart för tradera, typ. Från det betalar jag grejer och får betalt för grejer jag säljer. Tanken är att det ska vara +-0 där, vilket det inte riktigt är........:angel:

Vi har nästan all förvaring dold. Bokhyllor med skjutdörrar, garderober med skjutdörrar, skåp osv. Inga grejer framme i köket.

Några kattvindar har vi med grejer på som vi inte har rört på 7 år, sen vi flyttade in. Helt värdelös förvaring. Det är omöjligt att komma åt grejerna och det är skitjobbigt att krypa in där och stå halvböjd, typ.
Hade jag gjort om huset idag hade jag tagit bort alla kattvindar och haft lådor på hjul bakom garderobsinredningen (som också är på hjul).
Så kattvinden blir ett framtida projekt att ta tag i.

Vi har i stort sett inget skräp framme, vilket gör det lättstädat.
Eftersom det är lättstädat är det också möjligt att hålla efter utan allt för stor arbetsinsats.
Vårt hem är oftast välstädat och välorganiserat. Jag skulle bli väldigt stressad av att leva med kaos.
 
Satte ut lite annonser med. Två som kommer å köper billigt idag å en som hämtar en pryl jag skänker. Känns lite bättre nu!

Satte ett gäng kläder på tradera med för nån vecka sen och borde köra ett gäng till (för dom ger pengar å är inga skitkläder) men får bli när jag orkar.
 
Åh jag behöver också den här tråden.. Jag är ett vandrande kaos och vi har aldrig riktigt fått ordning sedan vi flyttade in i höstas. Det saknas i alla fall en bokhylla och en garderob, man blir inte direkt inspirerad av att göra i ordning när allt inte "får plats" (även nödvändiga saker!) och böckerna ligger i kartonger i förrådet :(

Sen "städar" sambon genom att kasta in saker på udda ställen och så är min garderobsdel som jag kämpar så med i totalt kaos :arghh:
Han tycker att det är städat när det är fria ytor, jag tycker det är städat när det är dammsuget och organiserat :grin:
 
Folk gillar gratis. Nu slåss dom om en pryl :p
Men kommer strax en å hämtar. Nästan så man skulle tagit betalt ;) Men skönt att bli av med det :)

Å en som hämtat lite saker å en annan på G. Det här var roligt :D
 
Åh jag behöver också den här tråden.. Jag är ett vandrande kaos och vi har aldrig riktigt fått ordning sedan vi flyttade in i höstas. Det saknas i alla fall en bokhylla och en garderob, man blir inte direkt inspirerad av att göra i ordning när allt inte "får plats" (även nödvändiga saker!) och böckerna ligger i kartonger i förrådet :(

Sen "städar" sambon genom att kasta in saker på udda ställen och så är min garderobsdel som jag kämpar så med i totalt kaos :arghh:
Han tycker att det är städat när det är fria ytor, jag tycker det är städat när det är dammsuget och organiserat :grin:
Kunde varit jag som skrev det där
 
:down:

Men vi får stötta varandra i tråden helt enkelt!

Jag har semester nu en vecka. Vill helst inte lägga all min lediga tid till att rensa (sambon skulle ju aldrig göra det :cautious:) men ska göra lite i alla fall hade jag tänkt.
Jag är själv hemma ett par dagar nu. Första gången utan sonen så jag behöver vara occupied. Har redan börjat :D

Till min mans försvar ska jag säga att han är perfekt när huset ser hemskt ut och gästerna är på G. Swish säger det så ser det städat och mysigt ut. Jag kan inte snabbstäda skälv så jag är tacksam
 
Ååh...en tråd för mig det här :D
Jag har dock blivit lite bättre på att rensa bort onödiga saker, men jag har en akilleshäl...har en hel del gamla saker (från barn- och ungdomsår) kvar i mitt föräldrahem. Det är visserligen inte i vägen för någon, varken för mig eller föräldrarna, men det känns lite som ett mentalt "sakberg". Har däremot kommit på en metod som verkar fungera iallafall liiite för mig, och det är att ta lite i gången, och vara nöjd med det lilla jag åstadkommer var gång. Förut tänkte jag snarare att allt skulle behöva rensas igenom på en gång, vilket gjorde att jag aldrig ens kom igång för det kändes för övermäktigt.

En fråga i ämnet. Ni som är bra på att organisera, sortera och förvara, hur får ni lådor, boxar, hyllor och whatnot att stämma överens måttmässigt? Har ni mätt allting och har med er måtten när ni handlar eller vad? När jag köper någon sorts förvaring, låt oss säga någon snygg korg, så visar det sig alltid vara något mått som är fel. Det jag ska förvara i den är för stort, korgen är för stor för det tänkta stället, eller något annat som gör att det bara ser apfult ut...:arghh:
 
@MCP: Eftersom jag bor i ett väldigt gammalt hus utan standardmått (och det är lite snett och vint också :D) så mäter jag alltid när jag ska ha något. Det kvittar om det är en korg eller en bokhylla.

Jag är ju uppvuxen här i huset så jag är rätt bra på vad som passar in :)
 
En fråga i ämnet. Ni som är bra på att organisera, sortera och förvara, hur får ni lådor, boxar, hyllor och whatnot att stämma överens måttmässigt? Har ni mätt allting och har med er måtten när ni handlar eller vad? När jag köper någon sorts förvaring, låt oss säga någon snygg korg, så visar det sig alltid vara något mått som är fel. Det jag ska förvara i den är för stort, korgen är för stor för det tänkta stället, eller något annat som gör att det bara ser apfult ut...:arghh:

De allra flesta av mina lådor står i garderober/skåp, så jag behöver inte bry mig om hur de ser ut. Jag har mest möbler från IKEA, till dem köper jag lådor och sånt på IKEA eftersom i princip allt är anpassat.
Sen har jag platsbyggda gamla garderober med fasta hyllplan, där blir det till att mäta och leta lådor som passar. Smidigast är att handla online tycker jag, då kan man lättast leta reda på rätt mått. Det blir glapp på någon centimeter här och var, men det blir fortfarande bättre än att inte ha lådor alls.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
18 906
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 715
Senast: sjoberga
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 631
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp