Bukefalos 28 år!

Ni andra med röriga hus?

Såå...två frågor till här nu.

Hur förvarar ni ert smink?
Jag har inga kopiösa mängder, men ändå en hel del, och nu är det mesta av det i en byrålåda, alldeles huller om buller, och jag hatar det :arghh:

Gamla tidningar, typ Min Häst (vi talar tidigt nittiotal), vad kan man göra med dem?
Slänga är ju förståss ett alternativ, men jag måste ju nog medge att det skär lite i hjärtat så gärna några andra tips också.
Har inga barn, och finns inga släktingar/vänner med barn i lämplig ålder att skänka dem åt...så jaa, har ni några tips så släng fram dem :D

Jag har så pass få sminksaker att jag har dem i en liten necessär, i en låda i badrummet.

Man kan skänka tidningar till någon loppis/röda korset etc. :)
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Vilken bra tråd!

Mitt hus är kaos. Fast jag typ inte äger några prylar eller möbler! Jag fattar inte och får ångest när jag kommer hem till folk som har det fint och "mysigt".

Jag har lixom ingen koll på vad som är min och husets stil. En bokhylla och en skänk i vardagsrummet som just nu bara innehåller en soffa och tv skulle ju göra rätt mkt :angel: Och jag kan ha grejjerna där i istället för i flyttlådor.
 
*spinner vidare*

Jag håller på att rensa min lägenhet med Kon Mari-metoden och måste säga att det fungerat helt otroligt bra (varning, jag är nyfrälst på den här metoden och inte särskilt kritisk alls ;)). Det är en rensnings- och organiseringsmetod påhittad av Marie Kondo som har skrivit en bok om det. Jag har inte läst boken utan tittat på otaliga youtube-klipp om ämnet. Det finns en huvudregel och det är: Om saken ger dig glädje/gör dig glad, behåll den.

Påminner mig om boken "Rensa i röran med Feng Shui". Man kan tycka vad man vill om Feng Shui men boken är otrolig inspirerande.
 
Nu har jag inget rörigt hem, men mitt tips är att inte samla högar med säljas/skänkas/slängas. Det blir bara liggande. Sälj det på en gång eller kör till tippen.
Gör ett ordentligt städryck nu och sen försöker du hålla dig ifrån sparaträsket ;)
Väldigt få saker som slängs saknar man efteråt tycker jag.
 
Tolksele hänger utan vidare betänkligheter ut sig själv!
Del av badrummet före:

wp_20160503_08_25_00_pro_572891dae087c33f9d079141.jpg


Smink och diverse annat på golvet för förvaringen var slut. Badrumsskåpet fullt.

wp_20160503_13_53_23_pro_5728921fe087c36b72b8a4e6.jpg


Nu är grejerna i korgar från Ikea som man fäster med sugproppar (livrädd för att borra i kaklet).
En korg är tom men ikväll ska saker få flytta in där med (bland annat min necessär som står på tvättmaskinen).

Detta var roligt!! Nu ska jag klura lite på nästa projekt bara :)
 
Såå...två frågor till här nu.

Hur förvarar ni ert smink?
Jag har inga kopiösa mängder, men ändå en hel del, och nu är det mesta av det i en byrålåda, alldeles huller om buller, och jag hatar det :arghh:

Gamla tidningar, typ Min Häst (vi talar tidigt nittiotal), vad kan man göra med dem?
Slänga är ju förståss ett alternativ, men jag måste ju nog medge att det skär lite i hjärtat så gärna några andra tips också.
Har inga barn, och finns inga släktingar/vänner med barn i lämplig ålder att skänka dem åt...så jaa, har ni några tips så släng fram dem :D
Smink har jag i en öppen korg i badrummet och går väl igenom den 2-4 gånger per år och rensar ut sånt jag inte använder.


Min Häst- tidningar har jag sålt. Däremot har jag en hel drös med mat- och baktidningar och de förvarar jag i en låda i min expedithylla. Den är dock snart full, så jag skulle nog behöva rensa lite där också...
 
@Ramona tack, jag är jättenöjd! :) Enkelt och billigt och de slukar en hel del. Förutom en korg som sambon lyckats överlasta (hade två sen innan) så sitter de faktiskt uppe oväntat bra också. Typ 60:- styck på ikea.
 
Nu är jag inte hemma så min man har fått sköta affärerna idag :D

Ett styck sänggavel har åkt till sin nya ägare och en kvinna skänkte vi en ståbräda till barnvagnen. Hon skickade detta till mig sen å det gör ju att man tycker det är kul att ge bort saker :)


Tack för ståbrädan! Den passade perfekt på vagnen och stortjejen har redan provat den. I hallen förvisso men hon var glad som en spelman. Den ska få rulla många mil! Och när hon vuxit ifrån den (får en cykel i sommar) så ska jag skänka den vidare om den har skick nog för det. Tusen och åter tusen tack!
 
Tolksele hänger utan vidare betänkligheter ut sig själv!
Del av badrummet före:

wp_20160503_08_25_00_pro_572891dae087c33f9d079141.jpg


Smink och diverse annat på golvet för förvaringen var slut. Badrumsskåpet fullt.

wp_20160503_13_53_23_pro_5728921fe087c36b72b8a4e6.jpg


Nu är grejerna i korgar från Ikea som man fäster med sugproppar (livrädd för att borra i kaklet).
En korg är tom men ikväll ska saker få flytta in där med (bland annat min necessär som står på tvättmaskinen).

Detta var roligt!! Nu ska jag klura lite på nästa projekt bara :)

Så bra det blev :)
 
Hur står ni ut? Eller ni vill upp bo så?
Hur jag än gör så blir det fel :(
Får aldrig ordning här hemma trots miljoner försök. Vet inte vad jag ska göra längre.
Jag vill bara ha ett fint hem!

Men det är saker överallt som ger mig ångest mycket som ska fixas med. Mycket sälja, skänka, behålla. Huset är fullt av prylar!! Kan man inte bara slänga ALLT och inte se tillbaka?
Hur blir man en bättre planerare?
Hur undviker man berg av saker som måste säljas? :arghh: :banghead: :cry:
Jag har städat kontoret,datorummet idag:);):D:love::d:d:grin::up::up: Är jag inte duktig? tja det är lite kvar en hög i ena hörnet... I princip färdigt, nästan.

Jag borde nog ta den där högen till tippen , men det kan finnas något bra att ha i den, kanske..#hoardermentalitet
 
* spinner vidare*
Jag har städat kontoret,datorummet idag:);):D:love::d:d:grin::up::up: Är jag inte duktig? tja det är lite kvar en hög i ena hörnet... I princip färdigt, nästan.

Jag borde nog ta den där högen till tippen , men det kan finnas något bra att ha i den, kanske..#hoardermentalitet

*känner igen*

Är det inte typiskt. Det blir en hög kvar...som blir liggande. O ibland ställer jag mig frågan "vad gör att man inte kan avsluta"? Eller mer...kan göra klart. Ta detta med renovering...hur ofta blir inte de sista listerna kvar?
 
L
Såå...två frågor till här nu.

Hur förvarar ni ert smink?
Jag har inga kopiösa mängder, men ändå en hel del, och nu är det mesta av det i en byrålåda, alldeles huller om buller, och jag hatar det :arghh:

Gamla tidningar, typ Min Häst (vi talar tidigt nittiotal), vad kan man göra med dem?
Slänga är ju förståss ett alternativ, men jag måste ju nog medge att det skär lite i hjärtat så gärna några andra tips också.
Har inga barn, och finns inga släktingar/vänner med barn i lämplig ålder att skänka dem åt...så jaa, har ni några tips så släng fram dem :D
Jag har köpt en grej i hård genomskinlig plast med massor av fack för att placera läppstiftet, mascara osv. Den är gjord för smink men funkar nog till skrivbord och annat också.
Köpte den på en lokal inredningsbutik, men har även sett liknande på andra ställen.
Har dock glömt bort var. :o Fiffigt, va! :D
Kanske inte så väldigt hjälpsamt.....

Hur som helst, det kanske går att googla på eller fråga efter i tänkbara butiker.

Jag är jättenöjd med min. Stort plus att den får plats i lådan under handfatet också så slipper den stå framme och ta plats.
 
Jag har f-n inte tid att städa nu! :arghh: men det behövs! :arghh: :arghh:

Stressigt med jobb som behöver bli färdigt (eller färdiga då i plural, kul med två uppdragsgivare samtidigt :meh:) och aptrött av pollenallergi när jag kommer hem :down: Jag tror det blir röjning i helgen :cautious: Vi får se om jag törs ta bilder :p

Vad gäller sminket har jag det (lilla) jag använder oftast i en sminkväska jag fått gratis i någon kampanj. Det andra bor i en skrubb som är nära badrummet i en genomskinlig Smartstore-låda med lock. Jag ÄLSKAR Smartstore, de lådorna är suveräna.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
@Vallmo tackar :) nu när du nämner det så låter det bekant, ska prova googla. Funderar även på någon typ av avdelnings-fack-någonting grej för lådor (typ sådana man har för bestick och sådan) eftersom jag ju har allt i en byrålåda redan :D
 
Perfekt tråd! Speciellt idag då jag sitter i soffan med dagens första kaffekopp och bannas över alla j-la prylar!! Är en samlare och shoppare. Shit va grejer vi har:o

Har en fråga: hur har ni era handdukar,sängkläder och gardiner ordnade?? Vi bor i ett äldre hus med inbyggda hemsnickrade garderober fr husets början. Vi har bytt ut alla garderober förutom i ett rum där dessa förvaras. Spånskivorna är gamla,luktar alltså inte det fräschaste. Tanken är att alla tre skrubbar ska blåsas ur och byggas om till en stor. Men det är ett projekt om typ 5 år. Har andra prion först. Tänker mig att riva ut hyllplanen. Sätta in nya? Då är det fortf skitsvårt att hålla ordning. Skrubbarna är djupa. Jag älskar såna där plastbackar fr typ Biltema som man stapla saker på varandra. Men hur praktiskt e det??
 
@Vallmo tackar :) nu när du nämner det så låter det bekant, ska prova googla. Funderar även på någon typ av avdelnings-fack-någonting grej för lådor (typ sådana man har för bestick och sådan) eftersom jag ju har allt i en byrålåda redan :D

Jag har sådana där besticklådor i min skrivbordshurts och de är helt perfekta för att hålla ordning på pennor och andra små kontorsprylar. Jag köpte de billigaste på IKEA som gick i hurtslådorna (hurtsen är fö också från IKEA :p).
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
17 18 19
Svar
375
· Visningar
23 675
Senast: Lillefrun
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 637
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 814
Senast: sjoberga
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 746
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp