Ni med dåliga höfter

Sv: Ni med dåliga höfter

Jag läste mig till en rekommendation här på Buke i någon tråd. Jag testade en Startrekk Espaniola (bomlös typ "skolsadel"). Funkar! Iaf för mig. Fast - det är ju en sadel att "sitta ner i". Inte jättebra att hoppa med s a s.

Det finns flera trådar om detta - sök! Det gjorde jag och hittade en massa bra tips.

mkt sjukgymnastik och en sadel du själv tycker är skön.
jag själv triv mkt bra i childeric, den nya modellen som inte är så djup.
Fast samtidigt trivs jag bra i amerigo och inovan.
så det viktiga är nog kobinationen mellan sadel/häst/ryttare.
och sen har jag o min stackar kropp dåliga dagar och d¨finns det inte en sadel i världen som är bekväm...

jag är dålig överallt typ :p så jag är extremt kräsen. älskar min måttbeställda childeric! :love:

min ponny har en prestige top dressage. den funkar också, dock lite hård jmf med childericen. det värsta jag nånsin suttit i är bates, så sjukt breda i midjan.

men allt beror väl på exakt var man har ont och på vilket sätt.

Kroppen blir mer knslig för var år känns det som. Höfterna och ländryggen smärtar bara jag sätter mig i fel sadel. Men de jag inte fått ont i höfterna av så här långt, en äldre Hidalgo dressyr, Espaniola och gamla Wintec.

Fick inte ont av min CB till att börja med men efter att jag började rida i Espaniolan så fick jag ont även i CB. Har nu en ny Espaniola som jag fick lite träningsvärk av men jag hoppas och tror det försvinner när den är inriden. Väntar även hem en ny Hidlagodressyr som jag hoppas blir lika bra som den gamla ur smärtfrihet.

för mig är det inte baar viktigt med rätt sadel. utan nästan viktigare med att den ligger korrekt på hästen.
och det allra viktigaste är hästen själv. Jag kan inte rida vissa hästar, då de inte är bekväma att sitta på.
Min egna är en stor mjuk soffa.:love:

kl

Min sjukgymnast (har ny diagnos som betyder helt annat träningsupplägg mm än annars) föreslog att jag skulle minska ridningen pga min stora överrörlighet i höfter och knän. De flesta förstår nog vad jag tycker om det :angel:.

Har en bakplåtsbred häst och tycker det har funkat kanon med min bomlösa men visst har jag känt av höfterna trots den inte är alls lika bred som tex börjes. Men problemet som är svårast att åtgärda är att hästen är bred och jag ska undvika att bredda höfterna. Har ont både här och där så behöver mjukt och därför har jag gillat min sadel.

Inte lätt med en häst med en inte helt lätt rygg att hitta sadel åt och sen en krånglig ryttare med en mindre budget. Men blir till att spara ihop bara man hittar till vad :D

Måste ni oxå ha precis rätt stigläderlängd för att det ska funka bra? Bäst funkar det dock för mig utan stigbyglar

remmis: Håller med att det är absolut de viktigaste och har hittat det i min 5 växlade häst.

*kl*

Då jag numera bara har dryga 10% muskelstyrka kvar i kroppen + reumatism så är det viktigaste för mej att jag SITTER mjukt. Och då menar jag verkligen SITTER, för jag kan inte längre rida lätt. Kan inte ens ta mej över en tröskel utan smärtblockerande sprutor heller... :(

Så min "nya", bättre begagnade, Pessoa Don Neco kan jag sitta i flera timmar utan att få ont i kroppen.

Annars så är den gamla Stübben Parzivalen, också den i dubbelsytt läder, dom gamla Wintec Sport sadlarna sadlar som fungerar också...

Jag är säkerligen mindre och tightare kring höfter än dig och liksom dig överrörlig både här och där. Har tidigare haft mjuk bomlös på 115 graders rygg som var OK även om jag kände av problemet.

Nu är W uppe i sina nätta 120 grader men trots bredden så sitter jag ändå smalare i både Espaniolan och Hidalgon, de är så bra byggda att min lilla kropp inte behöver böja och bända sig för att sitta i sadlarna.

Helt klart värda att prova om man har bakplåtshäst och trasig kropp. Jag behöver ha långa stigläder, får kramp i knä och ljumskar om jag har ett hål för kort oavsett vilken sadel jag har.

Till detta så har jag också en underbar massör, stabiliseringsträning och styrketräning. Jag blir bättre ju mer jag rör på mig även om det är ett helvete innan jag nått över tröskeln där smärtan blir mindre istället för kraftigare av träningen.

Intressant att läsa hur olika sadlar och modeller vi mår bäst av att rida i med våra liknande fysiska problem.

Senast ändrad:

Körde mitt första stabiliseringspass mm idag och är just nu bara på nivån att stå och gå utan att hamna i ytterlägen. Lära sig att stå och gå vid 35 :D.

Min kuse ligger oxå på ca 120 och anläggningsyta max ca44cm så utvalet är inte så stort direkt. Den bomlösa funkar i alla fall men visst hade det kunnat vara bättre. Men det dyker nog upp något passande så småningom

Är intressant att läsa vad som funkar för andra

min är en bra bit över 110 grader i allfall. så jag har ingen liten räka hemma. och childericen gör att han går att sitta på.
för mig varjerar det med stigläderlängden.
vissa dagar vill jag kunna sträcka ut benen och andra dagar när bäckenet roterat och tiltat så är jag så spänd i ljumskar och svank att jag faktiskt kortar lädrena. Gör ej underverk för dressyrsitsen men då kan ja rida i allfall.
rider även en smal liten plutt och på den passar det med inovan och superlånga läder.

jag är oclså överrörlig, trasig, har scolios, whiplash och diverse kroniska inflamationer både här o där....
träning i all ära, både ridning och stabilitets och under bättre perioder riktiga gympass... under sämre peroider myser ja mest i stallet eller ligger under täcket hemma och kräks av smärta...:cool:
det gäller att försöka lära sig sin kropp och vad den orkar..

jag är dålig överallt typ :p så jag är extremt kräsen. älskar min måttbeställda childeric! :love:

min ponny har en prestige top dressage. den funkar också, dock lite hård jmf med childericen. det värsta jag nånsin suttit i är bates, så sjukt breda i midjan.

men allt beror väl på exakt var man har ont och på vilket sätt.

Är Childeric olika breda i midjan för olika modeller? För jag har provat en och det GICK INTE! :eek: Efter tio minuter skritt hade jag så ont att jag fick hoppa av. :( Jag tyckte den var BRED i midjan, kände det direkt när jag satt upp i den.

Hej hej.

intressant tråd...

jag är påväg att börja rida igen efter att för snart 3 år sedan fött tvillingar efter en frukantsvärd graviditet och förlossning.
Jag lider svårt fortfarande av foglossning och ja då överrörlighet i kroppens alla leder med..
Bröt även svanskotan under förlossningen som tyvärr har läkt fel, vriden åt vänster. (pga av rent slarv från sjukvården)

Ni kommer väl svimma... men ja, jag har en ardenner! Inte det bästa kanske.. opps...
Men ja, några bra tips när man måste sitta med benen rakt ut?
Jag har ett foglossningsbälte ämnat just för ridning, men hjälper ju lixom föga när man öppnar upp bäckenet till max.
Minsjukgymnst avråder mig inte från att rida, trots hon borde, hon säger att det ger ju stryrka i mage, rygg och bäckenbotten om jag tänker på min stackars kropp då jag rider...
Dock är jag i läget då jag gråter av smärta från det jag sitter av å några dagar framåt..
Men lycka är värt en del den med....

Finns det nåt man kan göra? Ni som verkar ha lite mer erfarenhet???

Ärligt talat hade jag nog försökt BÖRJA rida (och därmed vänja in kroppen) på en smalare häst först och när det går bra hade jag gått över till ardennern - ifall det gick. Har du någon kompis som har häst som du kan få rida då och då? Eller har du möjlighet att låna/ta på foder en extra häst en period?

Ärligt talat hade jag nog försökt BÖRJA rida (och därmed vänja in kroppen) på en smalare häst först och när det går bra hade jag gått över till ardennern - ifall det gick. Har du någon kompis som har häst som du kan få rida då och då? Eller har du möjlighet att låna/ta på foder en extra häst en period?

tyvärr finns ingen sådan möjlighet :( Då jag nästan måste rida på stor och kraftig häst då jag väger för mycket för nåt mindre.. därav storleken på häst ;) å såklart för jag har storhetsvansinne med nedärvt i mina gener :d:angel:

nä skämt å sido. Jag har funderat i dessa banor själv, men inte kommit fram till nån vettig lösning mer än å motionera med min ardenner. På gården har jag ett 24 årigt, pensionerat varmblod som är som jag i sin kropp, och så en kaxig shettis..
å plats, tid, råd för fler har jag inte.. + att jag skulle väl med få bo i stallet om jag kom med förslaget till maken min :D

men efter ni har ridit. Har ni nåt tips. Värme/kyla, nån träning efter/före? nåt hjälpmedel... ja några sådana tips??
jag vet att det är fullkomligt galet och rida i min situation. Men jag mår ännu sämre av att leva som handikappad vid 25 års ålder. Det är ju NU mitt liv är.. Jag kommer alltid få leva med dessa problem, det enda jag kan ge min kropp är mer muskler som gör ledernas jobb... och få upp lite på hästryggen mellan passen hos sjukgymnasten är livskvalité för mig...
det är så svårt att förklara för en sjukgymnast (som inte rider själv) känslan i kroppen efter en ridtur, både de positiva och negativa känslorna..
Därför tänkte jag om ni hade några spännadne tips??
Själv kan jag dela med mig av att använda TENS-apparat efter ridning, ja eller någon form av smärta eller smärtande träning. Sen lite tigerbalsam, eller, så går jag ut i stallet å tar hästarnas blue lotion (som mer bor inne nu :grin:) å ber gubben om en stunds massage :D

Något som jag tycker är skönt är:

Back on Track ryggvärmare som jag sätter runt höfterna/bäckenet istället för runt mage/rygg.
"Värmemadrass" i sängen - har gjort mig bra mkt mer rörlig på morgonen! :)

ohh, va ju jättebra tips ju..
Är sådant här man verkligen behöver, tips från verkligheten..

ska googla på ryggvärmaren nu :-)

Jag såg på TV en gång en tjej som började rida i damsadel när hon hade problem. Hon hade även fortsatt efter det att kroppen rättat till sig så pass att hon också kunde rida i vanlig sadel. Du kanske hittar henne om du googlar eller på YouTube. Jag har för mig att det var i en hästserie (Lotta Jankell???). Minns inte - men kommer ihåg själva inslaget eftersom jag tyckte det var coolt.

OBS! Det KAN ha varit så att hon red i damsadel när hon VAR gravid........

Ardenner - :-)

Jag har ju problem med hela kroppen, nervsmärtor och är svag, på det överrörlighet, så ja jag har haft väldigt svårt att hitta en sadel jag fungerar med.
Att min häst är ca 130 grader och har ett sadelläge på ca 35 cm vid gör ju inte saken lättare heller.

Jag har en Sensation hybrid och med den försvann både mina och hästens problem, jag älskar den sadeln och önskar verkligen att alla fick uppleva den underbara känsla som den ger:love:

Jag sitter smalt trots att min häst är så bred och får precis det stödet jag behöver, jag ramlar lätt framåt i andra sadlar men det gör jag inte med den här. Den är helt enkelt underbar och ska jag köpa en ny sadel någon gång så beror det på att jag har slitit ut den här:D För någon annan sadel kan jag inte tänka mej.
Att jag dessutom slipper köpa ny sadel varannan månad för att hästen ändrar sig är ju liksom nästan för bra för att vara sant:love:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 189
Hästvård Vi har utrett vår häst under en lång tid och nu ser det som vi hittat kärnan till dennes problem. Bäcken/höft. Frågeställningen som...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka