Bukefalos 28 år!

Ni med egen gård

Sv: Ni med egen gård

Bergvärme ?? i Skåne???
Det går nog inte så bra, men ett tips kanske är jordvärme ??
Det har vi men kan inte säga att det har sänkt våra kostnader så mycket som du beskrev.
Det är tufft med uppvärmningen i blåsiga Skåne vill jag lova.
 
Sv: Ni med egen gård

Det vi kunnat göra är att ha jordvärme (enda alternativet som går där tror jag) men enda stället o lägga detta är i gräshagarna isf och att gräva upp dem är inte nåt alternativ i nuläget men får vi mer mark så kommer det alternativet givetvis att kollas upp... Det är juh dock inte gratis att lägga in detta heller... Vi har installerat värmepump nu tills vidare som vi hoppas kommer sänka våra kostnader något... Tyvärr är huset gammalt och har inte några bra isolerade väggar och inte sula heller så detta kyler tyvärr ner en hel del på vintern... (på sommaren e det dock väldigt skönt att ha ett svalt hus! :love: ) Slår man ut vår kostnad för elen under hela året så blir den juh inte så farlig, de e vintermånaderna som e värst och som väl e så är juh inte vintern så lång här nere... förutom i år då *suck* Då vi som sagt inte har så mkt annat som kostar (inget lån) så är inte elen något vi störs av men visst hade det varit härligt att kunna tjäna in en del av dem pengarna... :d Sen kommer stället aldrig att säljas så att värdet sänks pga av elkostnaderna spelar ingen större roll heller, det är värdetar till tillräckligt mkt ändå trots att det är eluppvärmt ;)
 
Sv: Ni med egen gård

hehe mm vi har inte så mkt berg här nere juh :angel:

jordvärme e nåt som står på önskelistan men vi får se i framtiden om det går att lösa... snart lär de komma en smäll när det kommunala avloppet ska dras in så de står som prio ett...

vi bor i värsta blåshålet så vi vet mkt väl hur de känns när vinden viner runt knutarna och de kyler alldeles för bra tyvärr...
 
Sv: Ni med egen gård

Ni har alltså renoverat ett hus som var beboeligt för 1,5 miljoner, och varken tilläggsisolerat eller installerat en billig och miljövänlig uppvärmning?
Jösses!
Elpriset är snart uppe i runt 2:- totalt per kWh.
Det innebär nog att era uppvärmningskostnader kommer att landa på 7 500:-/mån om vintrarna.

Jag förstår att du skriver " De e inte billigt o bo på gård ".
Men det kan det visst vara om man är litet om sig och kring sig.

I Skåne så är en stor redig luftvärmepump mycket effektiv då medeltemperaturen inte är så låg.
Vinden spelar där ingen roll.
Pumpar man mot ett vattenburet system med varmvatten-beredare så kan man sänka sin energiåtgång till 1/4 om man har tur.
 
Sv: Ni med egen gård

Trodde denna tråden skulle handla om linafina som ville veta lite om kostnader o dyl. när man bor på gård och inte om vår elräkning... :confused:
Vi har själva valt att leva med vanliga elelement och i ett mindre bra isolerat hus... Vi har isolerat om innertak och hela yttertaket, bytt ut alla fönster o dörrar... ytterväggar har ej gjorts och kommer kanske att göras i framtiden om vi skulle känna att de finns behov för det, golvet skulle innebära att hela grunden var tvungen o grävas ur o göras om vilket inte var ett alternativ då vi hade ca 2 månader att riva allt och bygga upp nytt innan vi skulle flytta in... Huset var beboligt ja men inte fräscht och ej av den standar jag vill bo i därav all renovering och det finns en gräns på hur mkt man kan lägga ner på en gång oxå och vår gräns pressades ganska så rejält... jag har redan sagt att ett annat alternativ till uppvärmning fanns inte för oss då vi flyttade in! Jordvärme kommer kanske att vara ett alternativ för oss i framtiden men som QQQ skrev så sänker de inte några kostnader så värst drastiskt... Vi har räknat o kollat olika alternativ och det som passade oss just nu var värmepumpen och med den har vi redan märkt skillnad på elförbrukningen. Vi har inga problem att klara av vår elräkning och kommer klara oss utmärkt även om den höjs så jag e inte speciellt orolig över att priserna går upp...
 
Sv: Ni med egen gård

Jag tycker inte det är minsta jobbigt med egen gård- trots att vi bor i ett renoveringsobjekt utan dush och varmvatten och knappt någon värme emellanåt. Hästarnas vatten bär jag i dunkar från köket. DET är ganska jobbigt :p. Fördelarna med att ha egen gård uppväger nackdelarna typ en miljon gånger om! Men man måste tycka det är ROLIGT med gårdsarbete. Jag tycker det är livskvalité och avkopplande att såga ved, bära vatten, skotta snö, måla, sköta om djuren osv osv. Har man inställningen att sådant är jobbigt och hellre vill göra annat på sin fritid ska man naturligtvis inte ha gård! Har dessutom alltid stått i kollektivstall där det var MER jobb än på den egna gården.

Vi köpte våran gård för 300 000, men efter all renovering kommer vi troligen ha ett lån på nästan en miljon. Gården består av ett tvåvåningtorp från 1930 (140 kvm), ett litet gästhus (60 kvm), timrad bastu, ladugård (ca 100 kvm) och 1 ha skogshage. Ska köpa loss ytterligare 1 hektar då vi planerar föl. Sommarbete lånar vi av andra bybor. Har för närvarande två hästar och tre hundar och en katt.

Elen kostar ca 3-4000 kr i månaden vintertid (obs! norra norrbotten) med direkverkande el. Har varit inne på att konventera till pellets eller ved men funderar på att gräva jordvärme istället... Lånet ca 3000 kr. Har eget vatten och avlopp. Sophämtning 50 kr. Försäkringen vet jag faktiskt inte. Några hundralappar :crazy: Pendlar med två bilar 9 mil om dagen vilket kostar oss ca 5000 kr i bensin och 5-600 kr i försäkring. Läskigt mycket man lägger ned på bensin! Någon dator och bredband har vi tyvärr inte men man vänjer sig :cry:. Och den enda tv-kanal som man ser vad det föreställer är kanal 2. Vi borde skaffa digitalbox, jag vet :angel:.

Det enda jag egentligen saknar i mitt liv just nu är en liten traktor. Det är ett måste för att kunna hantera gödsel, plogning och höbollar! Nu får vi förlita oss på närmsta granne. Men för 20 000 kan man hitta helt ok traktorer a´la 60-tal för enklare gårdssysslor.
 
Sv: Ni med egen gård

Zimson skrev:
Trodde denna tråden skulle handla om linafina som ville veta lite om kostnader o dyl. när man bor på gård och inte om vår elräkning....
Men det är ju att diskutera kostnader att diskutera er elräkning.
Och vad man kan göra åt den.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 437
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 198
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
29
· Visningar
2 982
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp