Ni med hormonfria preventivmedel

Vad tycker ni om dem?
Jag måste vara urusel på att googla, men var hittar man fakta om säkerheten och eventuella biverkningar? För/nackdelar.
Tänker främst på kopparspiral, pessar, p-dator, kondom, men finns det fler jag inte känner till så säg till.

Har haft kopparspiral i över tio år och är jättenöjd. Blödde mer än vanligt i början men sen har det normaliserat sig. Inga smärtor eller annat. Ingen partner som klagat över att den känns. Tycker att det är sjukt skönt att inte utsätta mig, och miljön, för onödig hormonpåverkan.
 
Jag vet inte hur mycket det är värt att säga detta,
men jag hade stundvis problem med smärta då mitt ex hade kopparspiral.

Nu hade hon liknande problem som beskrivits av andra här i tråden, så det var ett enkelt beslut att ta att kopparspiral inte passade oss.


Om partnern känner av den så kan man klippa av trådarna helt, då ska den inte kännas.

För övrigt så har jag haft lite mer blödning, men det har avtagit med tiden. I övrigt inga biverkningar. Ta maxdos smärtstillande innan insättning är mitt tips. Det bästa preventivmedlet enligt mig.
 
Jag har haft kopparspiral och cervixpessar. Kopparspiralen funkade bra i tre år, sedan flyttade den sig ur läge och då tog jag ut den. Sedan har jag kört med cervixpessar, vilket har funkat bra, lite meckigt att sätta in det i början. Kräver ju viss framförhållning men sen kan det ju sitta på plats hyfsat länge (48 h enligt återförsäljaren). Så om en vill går det ju att ha det inne nästan jämt men ta ut den varannan dag och rengöra. Känns dock inte helt fräscht tycker jag.
 
Om partnern känner av den så kan man klippa av trådarna helt, då ska den inte kännas.

För övrigt så har jag haft lite mer blödning, men det har avtagit med tiden. I övrigt inga biverkningar. Ta maxdos smärtstillande innan insättning är mitt tips. Det bästa preventivmedlet enligt mig.
Mig fick dom ge abortpiller OCH söva för att få den på plats. Men det var det värt :)
 
Vi har kört en kombination av säkra perioder och kondom. Det som är bra är att det är strulfritt, inga hormoner, känns bra i knopp och kropp. Dåligt är väl att kondom är lite omständligt och oskönt och att det inte är 100% säkert. Ibland kan ju ägglossningen komma när den inte bör, och har enbart kört på normal ägglossningsgrejs. Men är man lite försiktig och noga är det väldigt liten risk. Vi är i ett långt förhållande så om det skulle ha blivit något hade det inte blivit jordens undergång, annars hade jag inte vågat.

Hur menar du, inte 100% säker. Jämfört med "säkra perioder" är väl kondom extremt säkert?
 
Jag har kopparspiral sen något år tillbaka. Fick leta lite innan jag hittade någon som ville ens prova sätta in den (inga barn, en del barnmorskor är fortfarande fast i att man måste ha fött barn), men sen var det klart på nolltid!
Värmekudde på magen en stund innan och duktig personal (det visste jag visserligen inte innan de satte in den), kändes knappt någonting! Lite konstigt, visst, men det gjorde inte ont. Då var cellprovet tio resor värre..

Har inte märkt några biverkningar. Sambon tyckte det stacks i början, men klippte ner trådarna lite så nu är det inga problem. Jag fick dock inte klippa av dem helt (eller ja, jag klipper ju inte ;)), de förklarade varför men jag minns inte vad det var.. Det går ju bra ändå!

Ang 100% säkra metoder:
Avhållsamhet.

Kan ge ganska otrevliga biverkningar, men det fungerar!
 
  • Gilla
Reactions: Sol
Men kondom är inte heller 100% säkert.
Nej, det är möjligt, men i sammanhanget lät det extremt mystiskt; vi kör säkra perioder och kondom, nackdelen med kondom är att det inte är 100% säkert...


Sen undrar jag hur man räknar på säkerhetsprocenten med kondom. Rätt använd måste den vara i stort sett 100% säker. Går den sönder har man troligtvis gjort ngt fel. Dessutom är det ju så uppenbart när den gått sönder, att man kan ta dagen efter piller, så löser det sig ändå (troligtvis).

KL
Kanske lyser det igenom,men jag anser att kondom är det alra bästa preventivmedlet.
 
Nej, det är möjligt, men i sammanhanget lät det extremt mystiskt; vi kör säkra perioder och kondom, nackdelen med kondom är att det inte är 100% säkert...


Sen undrar jag hur man räknar på säkerhetsprocenten med kondom. Rätt använd måste den vara i stort sett 100% säker. Går den sönder har man troligtvis gjort ngt fel. Dessutom är det ju så uppenbart när den gått sönder, att man kan ta dagen efter piller, så löser det sig ändå (troligtvis).

KL
Kanske lyser det igenom,men jag anser att kondom är det alra bästa preventivmedlet.

Kondom när det är osäkert och utan resten = ibland har man ägglossning på annan tidpunkt än normalt och då kan det ske små överraskningar.

Det hjälper inte med dagen-efter-piller om ägget redan släppt eller om man väger typ mer än 80kg (om man ska tro de senaste varningarna).

Om kondomen trasats sönder är det ju lätt att märka men alla sprickor är inte så rejäla...

Jag säger inte att kondom är dåligt, bara att det inte är 100% säkert det heller.
 
Jag har haft kopparspiral vid två tillfällen. Första fungerade hur bra som helst - blödde dock mer och det var väl nackdelen. Spiralen togs ut när vi ville ha ett till barn. Efter barn nummer två sattes spiral nr två in. Fungerade inte alls. Blödde massor typ konstant, stora koagler (ursäkta) kom ut och det kollades såklart upp eftersom misstanken var att spiralen inte satt på rätt plats. Vilket den gjorde. Ingen kunde förklara varför det blödde så jävligt, men ut åkte spiralen illa kvickt och sen dess törs jag inte testa igen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 386
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 942
Kropp & Själ Jag ska plocka ur min hormonspiral (Mirena) på måndag. Jag har varit som ett åskmoln sen någon vecka efter att den sattes in...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 554
Senast: ExtraW
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 629
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp