Ni med koll...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Krulidut
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 500
K

Krulidut

.. Om allt går som jag vill (tar ut seger i förskott jag vet men endå :angel: jag är sådan) så kommer jag att passa på ponnyn (maxad D..) som jag ska provrida, såg henne hoppa idag och gaah :love: jag ska ha henne på foder i 3 år och mer MEN ingen utrustning ingår mer än pannbandet :angel: det jag kan komma på nu är

Sadel (allround blire..)
Träns
Bett
Sadelgjord
Schabrak (har 2 st men får väll köpa 3 st till..)
Martingal (behövs enligt mig..)
Vintertäcke
Regntäcke
Svettäcke
Grimma
Bakskydd
Jodd
[EV. nya benskydd fram]

Jag har

2 schabrak
1 par fram ponny senskydd (tror dock att jag får köpa nya..)
2 st lindor
Grimmskaft
Ryckgrejsimojs
div. sjuksaker
Fluggardin
Flughuva

asså hjärn stille stånd, har säkert missat massor :o :p:rofl:

//anna

Sv: Ni med koll...

Hmm...Stallapotek måste du ju ha. Sax, bomull, termometer, vaselin, co-flex linda (självhäftande), jodopax, tvål och några flaskor så att du kan späda ut jodopaxen. Brems kan vara bra att ha, men inte nödvändigt.

Stigläder och stigbyglar till sadeln behövs ju annars verkar listan bra. En del saker är säkert sånt du kommer på att du behöver efterhand och då är det bara att köpa det. Paddar till nattlindor (om nu hästen ska ha det) eller om du lindar med paddar när du rider.

har bommul, sax, vaselin (fick det i 15 år present av min bästa homosexuelle killkompis :o :rofl: ) flex linda.

Jodopax har jag inte, vad för tvål bör jag ha? Och flaskor kan man ju ta ut förådet

stigläder och stigbyglar ja det lan vara bra :angel:

Lindar väldigt sällan men det kommer bli ett par BoT lindor (sånna med kardborre band) om natten, har fått förmig att de är jävligt bra :angel:

Tänker inte lägga till något på listan för jag är lite sån "vänta och se vad som behövs"-person och skulle säkert missa en massa själv..

MEN - tänk på att inte rusa iväg och köp en massa innan du fått hem hästen (eller iaf fått rätt storlekar från ägaren!) och det är ju inte bara om det inte är klart att man ska ha den på foder utan för att man riskerar att stå där med en massa utrustning som inte passar och kanske inte har slantar kvar för att köpa rätt storlekar :p
Gjorden måste vara rätt längd, alla täcken och även grimma måste vara rätt storlek, träns, sadel, skydd, schabrak är väl inte hela världen bara man inte köper 5 st i samma storlek eller 5 allroundschabrak och man bestämmer sig för en dressyrsadel eller liknande scenario, köp för guds skull ingen dyr sadel! Känner man inte hästen kan det vara lätt att man märker i efterhand att den inte passar (nu menar jag såklart inte att du ska hålla dig under 2000:- men inte över 6-7000:- och sprillans ny sadel om man säger så..) eller att den musklar ur/bygger om pga annat foder.

Jag gjorde misstaget att köpa en del utrustning innan jag hade fått hem hästen. Hade ändå inte köpt så mycket - en dressyrgjord 60cm, två täcken (fleece och regn-) 135cm och kanske något mer (hade en del sen innan också). Det kändes liksom rätt till en d-ponny.
Johejdu.
Hästen (ponnyn) visade sig ha 145 cm i täckesstorlek, vara på gränsen till att behöva längre gjord (65-70cm) och vilken tur att jag inte hade köpt grimma eller träns! Jag hade nog gissat på cob eller liten full men den hade stor full/x-full -de flesta fullgrimmor t o m för små mao... En grej som man fått uppleva i efterhand när kusen fått 3 av sina grimmor förstörda och man har försökt rota i lagret med reservgrimmor/testa nyinköpta grimmor! :p

Smått och gott som ryktgrejer, stallapotek, lindor+paddar, eventuellt någon varm filt + täckesgjord som tillfälligt svettäcke alt. ett slit och släng- vintertäcke som inte gör så mycket om man kasserar rätt snabbt och köper nytt, grimskaft, o dylikt är ju lugnt att köpa redan från början.

Bett skulle jag också vänta med förutom eventuellt något "standard" tränsbett. Hästmunnar kan ha väldigt olika storlekar och fungera bra på olika typer av bett. Min ena kuse har t ex 10,5-11cm i längd på sina (oledade) bett och är 157cm hög har Full i grimstorlek. Kan inte ha tjockare bett än ca 15mm för att inte bli orolig i munnen av att inte kunna stänga den.

Om du inte satsar på att rida första veckan eller så mer än något lättare motionspass utan försöker hitta en sadel under den tiden, då har du lite tid på dig att ta ut sadelutprovare eller allmänt testa en massa sadlar för att sen skaffa till passande tillbehör såsom schabrak/gjord/stigläder/martingal. Och köpa det samtidigt som du bestämt vilken sadel du ska köpa. Helst också tränset om man vill att det ska matcha, men det kan ju vara bra att åtminstone ha ett slit-och-släng när man ska provrida sadlar! :p

Senast ändrad:

Lindar väldigt sällan men det kommer bli ett par BoT lindor (sånna med kardborre band) om natten, har fått förmig att de är jävligt bra :angel:

De är bra, enligt min erfarenhet, men man får ju fundera på varför man ska använda dom? (du kanske inte är lika snål/har lika tight ekonomi som mig iofs! ;) )
Den enda bra motiveringen som jag hört egentligen (som väl är hyfsat bevisat att de fungerar för dessutom) är att ha dom när hästarna ska stå inne mycket. För att förbättra cirkulationen. Tror iofs man skulle kunna få lika bra resultat av vanliga lindor i syftet ökad blodcirkulation.
För vilka andra anledningar finns det?
Rehabilitering? - den dagen, den sorgen *host* DÅ kan det eventuellt vara bra att investera. Bota symptom? Hmm... Förebygga? -bra träning och lindor om man absolut vill ha något.

Det finns ofta massor med vardagsgrejer man vill ha eller behöver för att förbättra hästens välbefinnande. Satsa på en bra beräknad foderstat, bra sadel, och den biten först och främst och se vilka attiraljer som kan tänkas behövas allteftersom är mitt råd!
För att som sagt inte hamna i situationen att man får tight med pengar till vintertäcket som absolut skulle behövas, skoningen för över 1000.-, träckprovet till våren, eventuell höanalys osv. Sånt som hästen faktiskt mår bra av!

Det är bara att ta vanlig flytande tvål, grönsåpa går bra det med och funkar dessutom bra till att tvätta svans och så.

Jodopax har jag inte, vad för tvål bör jag ha? Och flaskor kan man ju ta ut förådet

Jodopax rekomenderas faktiskt att det inte ska användas längre, o jag har faktiskt aldrig haft användning för det (har varit hästägare ca 10 år). Använder alltid Lactacyd-tvål, mild men är ändå ngt anticeptisk. Annars är Blue-spray bra att ha på små ytliga sår för att förhindra infektion.

Hoppas du trivs med hästen!

detta hör ju inte till tråden alls men känner ett stort behov av att fråga :angel:

JAnvänder alltid Lactacyd-tvål, mild men är ändå ngt anticeptisk.

har läst i många trådar här på buke om denna tvål ^^ vf rekomenderar många denna till all möjlig användning?
vad är det för sorts tvål?
var kan man köpa den?
vad kostar den?
jaa, säg all man kan tänkas behöva veta :D

PM annars om du, eller någon annan, inte vill ta det här i tråden...

detta hör ju inte till tråden alls men känner ett stort behov av att fråga :angel:

har läst i många trådar här på buke om denna tvål ^^ vf rekomenderar många denna till all möjlig användning?
vad är det för sorts tvål?
var kan man köpa den?
vad kostar den?
jaa, säg all man kan tänkas behöva veta :D

PM annars om du, eller någon annan, inte vill ta det här i tråden...

Vanlig mild tvål...Sitter med en gratis prov folder i min hand och i den står det...Tvålen du använder där nere, ge det där känsliga stället där nere en speciell omtanke...haha...
Den går att köpa i lite större, välsorterade varuhus typ Maxi, city gross...osv.. men har du tur kanske du hittar den i en vanlig liten butik...
Pris...?...ja du... tippar på 30-40kr flasken...kanske...

Tvålen du använder där nere, ge det där känsliga stället där nere en speciell omtanke...

HAHAHAHAHAHA, aah okey :rofl::rofl:
men tvättar du rent allt med denna?
är den flytande eller sådan hård tvål?

hästen står 1 km ifrån mig :angel: men jag kommer inte att rusa iväg INNAN jag bestämt mig när allt ät klart osv. frågar jag nuvarande fodervärd om strl. och vad hon har använt för saker på henne. Vintertäcke köper jag inte förrän vid behov :angel: man kan ju vara nått om nått ekonomiska.

Sadel blire när jag fått hem henne, då blire transport in till Kings troligen och prova massa sadlar. och då i samma veva köper man lite annat grejsimojs.

Hon är ganska nätt (welsh/arab korsning "Holländsk import") så det är ingen dunderklump :angel:

Påstår du att min häst är dunderklump! :eek: :rofl:
Bra att du kollar med ägaren iaf, låter som en bra plan!

Ovanligt f ö att inte sadel och krimskramset (utrustningen :angel: ) följer med när man ska ha foderhäst.
Slutar säkert på lika mycket slantar till utrustningen som att köpa en ny häst :devil:

Hm, intressant, kommer på att jag hört något om det men jag kollade aldrig upp det noggrannare. Fast det kan vara bra att ha ifall man vill göra jodopax omslag, har behövts på min häst några gånger.

Ja just det, Lactacyd tvål är det ju jag har i stallet. :idea:

:rofl: nej men det är en kanon ponny (dock T-märkt :angel: ) har inte provridit ännu men jag får ha henne gratis men ägaren har ingen utrustning till henne så hon som är fodervärd nu fick köpa eget.

kommer OM hästen passar säkert sluta med att jag köper henne :smirk:

Ja hoppas det går bra nu då! :)

Tänk på att ny utrustning tappar värde redan när du tar den från butiken, begagnad håller ett hyfsat värde :angel:

men jag vet inte om jag missat en massa, men hur gick det med den här skimmeln?

ska du inte ta hand om honom längre?

Slutade på honom runt nyår, det funkade inte :( Jag och ägaren red så TOTALT olika. Hon hade en nackskada som gjorde att hon enbart red med säte och skänkel (helt rätt vill säga..) och hon märkte skillnad på honom efter som att vi red så olika.. osså tog jag upp helgerna :angel: och jag saknade att rida med en kompis.

tror du att jag köper nytt :eek: sååå oekonomisk är jag faktist inte :angel: blir en begagnad kvalitéts sadel ofc ;) en allround.
Kan bli en dressyr i framtiden med :)

okej, jag har inte riktigt hängt med i svängarna. =)

men hur kommer det sig att ponnyn är T-märkt då?

(vet du att du är sjukt lik Anna i nya tider?! iaf på bilden)

Senast ändrad:

hahah :D nej har egentligen bara jaft uppe en tråd om det men det var bara totola tror jag som skrev i den * :bow: till henne eller vem det var*

Hon är holländs import och hon fick en skada med läktid på 4:a månader (= INGET) sedan tog det ju ett tag att rida igång osv. jaa du vet. De T-märkte för att få ut försäkringspengarna och sålde henne till Sverige och köpte en ny ponny då deras unge skulle täcla eller nått.

Denna ponny har gått 120 (D-ponny Arab/welsh korsning)
19 år och sååå läcker.

Liknande trådar

Utrustning Tror nog att det är fler än jag på det här forumet som har lite mera prylar än vad man egentligen kanske behöver :angel: Men så började...
Svar
15
· Visningar
1 656
Senast: Bliss
·
Utrustning Jag har inte tänkt så förut men nu när jag jämför med andra så känns det som om jag är lite bortskämd och slösaktig med utrustning till... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 619
T
Tävling Vad anser Ni är en bra hederpris vid tävling där prispengar ej delas ut? Ska det vara hästrelaterat eller kan det vara något annat... 2
Svar
32
· Visningar
3 360
Senast: Beatrize
·
Utrustning Gissa vad jag har hemma just nu? ;) Två provsadlar - en ST Island och en ST Dressage!!! :bump::banana: På lördag ska jag provrida... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
36 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka