Ni med överviktiga hästar/ponnyer - hur gör ni med fruset gräs?

S

ScareCrow

Vet inte om det är rätta stället att skriva det här, men om det inte är det så får någon flytta tråden :)
Sitter här inne just nu och är i valet och kvalet om jag ska lägga ut hästarna eller om jag ännu ska vänta någon timme. Saken är den att den ena ponnyn är rejält överviktig, på gränsen till att man börjar oroa sig för fång, och vi håller på som bäst att banta ner honom. Nu inatt har det varit minus grader och gräset i hagen är fruset ännu. Ponnyn har aldrig haft fång/kolik eller liknande, men man är lite orolig ändå för det frusna gräset. Hur gör ni andra? Låter ni dem stå inne tills det har tinat upp eller lägger ni ut dem på morgonen som vanligt bara? Hur pass orolig behöver man vara nu på hösten med det frusna gräset? Andra hästar har jag alltid lagt ut som vanligt bara, utan några som helst problem, men nu då man har denna ponny i stallet så är man lite fundersam...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni med överviktiga hästar/ponnyer - hur gör ni med fruset gräs?

Tycker att du tänker rätt, men som jag förstår måste det vara kallare typ-5 så består fruktanhalten hela dagen värre om det sedn är soligt.

Är det låg medeltemp så får gräset nu ingen tillväxt- bara lagrar energin.

Jag skulle ge frukost en ute o titta om den äter gräset. Mina gör det inte.

Om det är din ponny- banta den så tål den mer- totala eneriintaget blir även mindre.
 
Sv: Ni med överviktiga hästar/ponnyer - hur gör ni med fruset gräs?

Min får inte gå på fruset gräs, just nu är hon inte fet men rund, men jag vill inte riskera fång.
Jag har tillgång till sandpaddock och där får hon gå tills det blir snö på gräset, för hon äter fruset
gräs även om hon får mat i hagen!
 
Sv: Ni med överviktiga hästar/ponnyer - hur gör ni med fruset gräs?

Hur pass orolig behöver man vara nu på hösten med det frusna gräset?

Du bör visst vara orolig för din överviktiga ponny. Dock inte på grund av fruktan som axel säger utan på grund av en hög sockerhalt i gräset. Stressat gräs lagrar inte fruktan utan socker och en överviktig ponny på bete får inte fång på grund av fruktan utan på grund av en hög sockerhalt i gräset (och eventuellt stärkelse om det finns klöver eller andra baljväxter).

Din ponny bör inte gå på bete överhuvudtaget nu utan utfodras med hö.
 
Sv: Ni med överviktiga hästar/ponnyer - hur gör ni med fruset gräs?

Usch jag oroar mig trots stora, friska (vissa dräktiga) hästar :crazy:
 
Sv: Ni med överviktiga hästar/ponnyer - hur gör ni med fruset gräs?

Vi har inte hästarna i sommar/beteshagarna längre, utan de har gått i vinterhagarna nu i snart en månads tid. MEN, det finns ju lite gräs där också, visserligen rejält nerbetat men i alla fall. Det är ju ändå så pass långt att de får tag i det och kan äta lite av det. I största delen av hagen finns det dock inget gräs alls, på grund av det eviga regnandet som vi har haft, så hagen har ju blivit upptrampad och lerig :( Men, som sagt, det finns ändå lite att äta ännu. Är det stor risk med det gräset också?
 
Sv: Ni med överviktiga hästar/ponnyer - hur gör ni med fruset gräs?

Ja min är ju både dräktig och frisk, däremot så börjar hon bli lite rund på grund av att hon numera blivit ett rabiat
monster som måste få mat för att hålla sig lugn (Springer på bakbenen in från hagen om hon får mindre än 3-4 kg
till lunch vid 11-12 och kommer in vid 16-17.) och jag oroar mig med, därav sandhage. :(
 
Sv: Ni med överviktiga hästar/ponnyer - hur gör ni med fruset gräs?

Jag har ju bara stora hagar med gräs och växtlighet. Inga sandhagar eller dylikt alls. För några år sedan skänkte jag inte det en tanke men efter min första (och förhoppningsvis sista) upplevelse med en fånghäst (dräktigt sto, ej i överhull och mitt i vintern :crazy:) så är jag numera supernojjig....

Oroar mig för kolik också ska tilläggas.
 
Sv: Ni med överviktiga hästar/ponnyer - hur gör ni med fruset gräs?

Vi har inte hästarna i sommar/beteshagarna längre, utan de har gått i vinterhagarna nu i snart en månads tid. MEN, det finns ju lite gräs där också, visserligen rejält nerbetat men i alla fall.

Känsliga hästar, dvs. hästar som är insulinresistenta, bör helst gå i en gruspaddock under vintern.

Man måste förstå växternas metabolism för att undvika att IR-hästar får fång.

När växter blir stressade så ändrar dom sin metabolism. Stress kan uppkomma vid t.ex. torka, låga temperaturer och frost. För att gräset ska kunna överleva vinterkylan så genomgår växten en process som kallas för härdning. Gräset börjar att lagra det socker den producerar genom fotosyntesen istället för att använda energin till att växa. Denna process börjar redan vid temperaturer ner mot ca. +4 till +5 grader C.

Det är alltså sockermolekyler som lagras i gräset inte fruktan. Fruktaner som tidigare har bildats genom anabolism bryts istället ner till rena sockermolekyler. Detta för att kunna transportera sockermolekylerna ner genom stjälken till rötterna där sockret lagras under vintern. Fruktan består av långa kedjor av sockermolekyler och är för stora för att kunna transporteras ner genom stjälken. Det socker som lagras i rötterna under vintern använder växten sedan på våren till att börja växa igen.

Det är alltså sockerhalten som är hög i stressat gräs och det är sockret (glukos) som tas upp i hästens tunntarm och orsakar en insulinrespons och det är en hög halt av insulin i blodet som kan orsaka laminitis och fång.

Problemet med att ha en IR-häst i en nerbetad gräshage under vintern är att de kan börja att speka upp gräsrötterna som är mycket sockerrika och äta dessa om de inte har fri tillgång på grovfoder. Har man en överviktig ponny så kan man inte ha fri tillgång till grovfoder. Därför bör en IR-häst gå i en gruspaddock vintertid.
 
Sv: Ni med överviktiga hästar/ponnyer - hur gör ni med fruset gräs?

Intressant.:laugh:

Varför skriker man så högt om just fruktanet?

Jag inbillar mig( pga att mina hästar inte äter frostgräs) att det smakar annorlunda. Glykolsmak;)
 
Sv: Ni med överviktiga hästar/ponnyer - hur gör ni med fruset gräs?

Vad är då kvar i toppen av gräset som är långt vintertid, ex en vall som fått växa till sig?

Funderar även på om hästarna själva känner av denna gräsförändring och till viss del styr sin kropp på något vis, hos oss iaf kan man se hästarna som sommartid går på stort gräsbete mycket hellre åt det nya gräset som kom än det som var högt och övervuxet. När de släpptes in på vall för några veckor så kunde man se att de började äta undergräset som var kort, men nu sedan det blivit kallare så har de börjat rata det korta och istället äter mestadels bara topparna av det längsta gräset istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med överviktiga hästar/ponnyer - hur gör ni med fruset gräs?

Blandar du inte ihop det nu?

Stärkelse kan inte transporteras inuti växten utan allt måste lagras där det produceras. De växter som lagrar socker som stärkelse, de som växer i varma klimat, kan därmed inte lagra hur mkt energi som helst.

Men fruktan kan transporteras inuti växten vilket är anledningen till att vära svenska gräs innehåller massor med fruktan.

Man kan naturligtvis undra varför fruktan går att transportera men inte stärkelse. Båda har ju en liknande uppbyggnad. Det kan jag inte svara på. Men däremot så har jag läst på många ställen att fruktan lagras. Sedan är det möjligt att det omvandlas tillbaka till socker när det är vinter. Var har du läst det någonstans? Men man måste ju samtidigt undra när detta sker? När blir det vinter?
 
Sv: Ni med överviktiga hästar/ponnyer - hur gör ni med fruset gräs?

Det är alltså sockermolekyler som lagras i gräset inte fruktan.

Man kan naturligtvis undra varför fruktan går att transportera men inte stärkelse.

Spelar det någon roll i vilken form socker ökar i frostgräs?

Jag kommer inte ihåg exakt terminologin i kolhydratskemin men glukos är det vi kallar socker. Både fruktos (fruktan) och glukos är en monosaccarider. Har för mig att frukos och glukos har samma molekylstruktur, men är spegelvänd. Stärkelse är en polysaccarid - en längre form av monosaccarider. Ang. transporten av stärkelse gissar jag att stärkelse måste lösas upp i mindre enheter - därmed inte i den bemärkelsen stärkelse längre?!.

Som jag ser det så finns det olika teorier om fruktan/glukos i frostgräs dess samband med fång. Jag är inte insatt i hur växters metabolism fungerar. Fruktan, socker och stärkelse är kolhydrater oavsett potentiell "skadlighet" för IR-hästar och bör därför undvikas, oavsett.
 
Sv: Ni med överviktiga hästar/ponnyer - hur gör ni med fruset gräs?

Spelar det någon roll i vilken form socker ökar i frostgräs?

Jag kommer inte ihåg exakt terminologin i kolhydratskemin men glukos är det vi kallar socker. Både fruktos (fruktan) och glukos är en monosaccarider. Har för mig att frukos och glukos har samma molekylstruktur, men är spegelvänd. Stärkelse är en polysaccarid - en längre form av monosaccarider. Ang. transporten av stärkelse gissar jag att stärkelse måste lösas upp i mindre enheter - därmed inte i den bemärkelsen stärkelse längre?!.

Som jag ser det så finns det olika teorier om fruktan/glukos i frostgräs dess samband med fång. Jag är inte insatt i hur växters metabolism fungerar. Fruktan, socker och stärkelse är kolhydrater oavsett potentiell "skadlighet" för IR-hästar och bör därför undvikas, oavsett.

Första frågan : det beror på hur man tror att ett fånganfall startar.

Glukos och fruktos har samma molekylformel men fruktos är en femring med 4 C atomer och en O atom medan glukos är en sexring med 5 C atomer och en O atom.

Fruktan är polymerer av fruktos. De består av en glukos i ena änden och sedan ett antal fruktkosmolekyler. Det finna alltså långa fruktaner och korta , flera olika sorter.

Trots att de alltså liknar stärkelse så bryts de inte alls ner på samma sätt i kroppen. Stärkelse kan ju däggdjur spjälka mhja enzymer till disackarider och sedan till glukos. Men alla däggdjur (ingen som vet riktigt) saknar enzymer som kan spjälka fruktan. Fruktanerna måste alltså fermenteras av mikroorganismer till fettsyror. Detta sker i grovtarmen. Om det kommer för mkt fruktan på en gång till grovtarmen så tar fel bakterier överhanden vilket leder till en feljäsning (mjölksyrabakterierna tar över) alla andra bakterier dör, pH sänks, tarmens slemhinna börjar läcka ut döda bakterier och toxiner in i kroppen. Det finns studier som visar att detta sedan kan påverka IR. Och det finns de som menar att detta kan förstärka IR effekten. Men det blir inte alls samma händelseförlopp som om du ger lagom mkt stärkelse till en häst, då får du ju en förhöjning av blodsockervärdet. Om man ger för mkt stärkelse så rinner den vidare till grovtarmen och då blir det ungefär samma händelseförlopp som med fruktanerna.

Våra svenska gräs är C3 växter. De har inte samma fotosyntesreaktioner som C4 växterna i varmare klimat. Det medför att våra gräs inte lagrar socker som stärkelse utan som fruktan. Fruktanerna kan transporteras inom växten och lagras på flera olika ställen. C4 växterna lagrar socker som stärkelse men detta kan ej transporteras så lagringsmöjligheten är begränsad.

Hoppas det inte blev för rörigt. Jag kan ha blandat ihop beteckningarna C4 och C3 men det fungerar så som jag har beskrivit det-
 
Sv: Ni med överviktiga hästar/ponnyer - hur gör ni med fruset gräs?

Våra svenska gräs är C3 växter. De har inte samma fotosyntesreaktioner som C4 växterna i varmare klimat. Det medför att våra gräs inte lagrar socker som stärkelse utan som fruktan. Fruktanerna kan transporteras inom växten och lagras på flera olika ställen. C4 växterna lagrar socker som stärkelse men detta kan ej transporteras så lagringsmöjligheten är begränsad.

Hoppas det inte blev för rörigt. Jag kan ha blandat ihop beteckningarna C4 och C3 men det fungerar så som jag har beskrivit det-

Jag har så svårt att "se" allt det här framför mig. Så syntetes av kolhydrater sker var? I rötterna? Är det sedan den transporten, från roten, du menar?

Då är ju min nästa fråga (för att greppa det här), hur sker transporten? Vet du det?

En annan fråga. På vilket sätt skyddar då fruktan själva gräset. Mer lätttillgänglig energi, eller?

Jag vet att växter har vakuoler där vissa bla. vatten lagras. Kanske lagras lite annat smått och gått där?
 
Sv: Ni med överviktiga hästar/ponnyer - hur gör ni med fruset gräs?

Jag har så svårt att "se" allt det här framför mig. Så syntetes av kolhydrater sker var? I rötterna? Är det sedan den transporten, från roten, du menar?

Då är ju min nästa fråga (för att greppa det här), hur sker transporten? Vet du det?

En annan fråga. På vilket sätt skyddar då fruktan själva gräset. Mer lätttillgänglig energi, eller?

Jag vet att växter har vakuoler där vissa bla. vatten lagras. Kanske lagras lite annat smått och gått där?

Jag vill inte påstå att jag har detta klart för mig. Jag har en gång i tiden läst 10 p växtfysiologi men det var för mkt mkt länge sedan.

Jag menar att fruktanerna transporteras från kloroplasterna in mot grässtammen och antagligen ner mot rötterna. Grässtubbar innehåller massor av dessa farliga kolhydrater (därför ska man inte låta en IR häst bete gräs som är slaget), Men nu blir jag osäker på om det är sockret eller fruktanerna som transporteras. Jag tror inte att syntesen sker i rötterna. Jag måste kolla det, minns inte.

Jag har ingen aning om hur transporten sker. Jag kan inte ens gissa. Det har jag aldrig funderat på. Men helt klart intressant.

Jag har förstått det som att fruktan sänker fryspunkten för gräsets vätskor.

I min gamla fysiologi bok står det inte ett ord om fruktan, det "fanns" kanske inte då.

Men jag har läst en hel del om detta på nätet, bla av C Watts som har skrivit en hel del om kolhydrater i gräs och insulinresistenta hästar.
 
Sv: Ni med överviktiga hästar/ponnyer - hur gör ni med fruset gräs?

Jag har förstått det som att fruktan sänker fryspunkten för gräsets vätskor.

Jaha, så är det ju säkert....

Men jag får ändå inte ihop det. Fotosyntesen är ju beroende av solljus, även temperaturberoende. Frysgrader kommer på natten, så den ökade produktionen av fruktan borde ju ske oberoende av fotosyntesen.

Det enda jag lärt mig om växter är just fotosyntesen, som sker det gröna på en växt. Men rötter - borde kunna tillgodogöra sig energin ifrån jorden och en ev. källa av glukos/fruktan till ståt.

Men produktionen/frisättningen av glukos/fruktan borde också ske ganska fort. Med tanke på att frysgrader kanske bara är i någon timma per dygn.

Så om fruktaner i själva verket skulle vara lagrade någonstans, annat än i rötterna, och inte BARA produceras vid frysgrader, borde det ju bli precis lika tillgängligt jämt.

Nej, jag kan för lite om det här. Men jag skulle gärna vilja veta.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 283
Senast: Lynxsa
·
Hästvård Vi har en ponny på 23år som visade tecken på fång när hovslagaren kom i början av januari. Det fanns en liten blödning i en framhov och...
Svar
13
· Visningar
1 603
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp