Ni med småbarn och häst

Mirre

Trådstartare
Hur gör ni?

Har ni barnet med i stallet?

Hur gamla är era barn?

Hur gör ni när ni rider?

Sv: Ni med småbarn och häst

Har ni barnet med i stallet? Ja om inte hans pappa är hemma

Hur gamla är era barn? 2 år

Hur gör ni när ni rider? Parkerar honom i barnvagnen i ridhuset eller vid ridbanan
27223597.jpg

Sonen började åka med till stallet när han var en månad. Ammade i sadelkammaren och anpassade stallbesöket med hans sovtider.
Hade sen hästen ute på foder medans sonen var 2-7 månader, när jag sen tog hem henne hade vi bara en bil så jag åkte till stallet när maken kom hem efter jobbet. De var väldigt sällan sonen behövde åka med.
När se sonen blev 10 månader flyttade vi och jag tog hem hästen. När jag fortfarande var mammaledig så red jag när hans pappa kommit hem på kvällen. Hade jag utsläpp så var sonen med i vagnen.

När jag sen började jobba igen och skift så red jag på morgonen/dagen och då fick han sitta i vagnen.
Det är vagnen som gäller om det är hästar i stallgången eller jag rider. Sonen får bara vara "lös" när alla hästar är ute/i sina boxar eller om han hjälper mig och borsta.

Mina stallkompisar påstår att jag ger honom en regäl dos lugnande innan jag åker till stallet, för det kan handla om timmar han får lov att sitta i vagnen!

Sonen är 1 år nu, men han har varit med i stallet sen han var 1 månad ca.

Jag har en häst som jag rider 4 ggr/vecka och en hagpensionär som skrittas ut ca 1 gg/vecka.

När jag är ute i stallet på morgonen och mockar, fyller på hö, matar hönsen och ankorna o.s.v. sitter han i vagnen. Det handlar om 30-45 min. Mycket längre än så har han inte ro att sitta i vagnen, så det funkar inte att rida med honom där. Däremot händer det att jag rider medan han sover middag för då sover han oftast 2 timmar. Eller så får han sova middag uppe hos sin farmor och farfar 300m bort, så tar de honom ifall han vaknar före jag är klar. Då kan jag ju rida ut också, annars är det åkern vid stallet som gäller.

Men oftast rider jag på kvällar och helger när pappan är hemma. Däremot om jag inte ska rida den dagen utan bara ge kraftfoder, visitera o.s.v. så sitter han i vagnen utanför hagen (har lösdrift hemma).

Ska vi iväg och träna eller tävla följer i allmänhet både sonen och pappan med, dels för att hästen inte går att lasta ensam, dels för att jag inte får dra släpet på mitt körkort (men jag har tänkt ta släpkort i vinter). Då brukar pappan gå en runda med vagnen medan jag rider.

Det funkar utmärkt för mig än så länge med häst och småbarn. Kan tillägga att jag under sommaren har jobbat 2 dgr/v, nu under vintern kommer jag att vara hemma heltid igen.

Hur gör ni? Försöker åka till stallet när sambon inte jobbar.

Har ni barnet med i stallet? Ja om jag inte ska rida.

Hur gamla är era barn? 1 år

Hur gör ni när ni rider? Tar inte med mig henne.

Ja ibland. Oftast får han vara hemma hos sin pappa eller mormor.

Hur gamla är era barn?
4 månader imorrn.

Hur gör ni när ni rider?
Har inte med Ludwig då. Han sover aldrig mer än 30 min i sträck och det känns inte sjysst mot hästen att styra ridningen efter barnet.

Jag har en dotter som är 2,5 månader och en skogsmulle på lösdrift. Min dotter följer med dit om jag bara ska kolla läget typ fylla på vatten och kolla hästen och om hovis kommer. Annars rider jag 2-3 ggr i veckan när hennes pappa är hemma och ibland följer de med när jag rider. Jag ammar inte kan jag tillägga och har ridit sen 2 veckor efter förlossningen men har även en medryttare till honom.

Det händer att dottern (9 mån) följer med. Låter bli att rida om hon inte sover, då funkar ju ridhuset. Eller så har jag med mig en vän ut, som blir som lite barnvakt, himla smidigt ;).

Eller så får dottern rida ;)
123_54266927.jpg

Ibland, om ingen annan kan passa dem när jag åker till stallet

Hur gamla är era barn?

3½år resp 1½ år

Hur gör ni när ni rider?

Då är barnen hemma. Skulle aldrig våga ha med mig barnen när jag är ensam med dem och jag ska rida (inte ens i en vagn utanför ridbanan) Tänk om något skulle hända mig (t.ex att jag ramlar av rejält), vem ska då ta barnen??

Har ni barnet med i stallet? Ja ibland. Men jag försöker att åka ut när sambon har slutat eller är ledig. Men ibland blir det sent så då får barnet följa med till stallet. 1 gång i veckan brukar jag ha turen att få lite barnvakt också så jag kan åka ut i lugn och ro. Sen har jag medryttare som hjälper mig ibland.

Hur gamla är era barn? 6 månader

Hur gör ni när ni rider?
Om jag måste ha med honom försöker jag få in en sovtid och så ställer jag vagnen utanför ridbanan. Ibland blir det att jag tömkör hästen på banan också.

Jag tar med dottern till stallet när jag inte rider.
Hon är 3år.
Hon är inte med när jag rider, av samma orsak som någon annan gav. Om något händer på ridbanan och jag skadar mig svårt vad händer med mitt barn...
Nu när hon är 3år så är hon dessutom inte still 1 minut!

Nar barnen var yngre fick de folja med och sova i vagnen utanfor ridbanan (skulle aldrig parkera vagnen INNE pa ridbanan om utifall att hasten trots sin normala snallhet av ngn anledning skulle fa frispel :crazy:) och bara om jag inte var helt sjalv i stallet - men om personalen var dar sa gick det ju bra :)

Nu far de bara folja med om jag inte rider eller om det ar minst en person till med som kan passa, sa jag rider oftast nar de ar pa dagis eller med pappan/annan familjemedlem.

kl

My har hängt med mig till stallet från att hon var en vecka gammal. Så småningom började hon kunna vara hemma med sin pappa i ca två timmar så då hände det att jag åkte dit utan henne (men var ändå stressad eftersom jag amamde fritt och hon oftast blev hungrig efter 1,5-2 timmar).

Sen hon var 6 månader ungefär så har det fungerat så bra med annan mat (gröt till en början) att det inte längre var några problem att lämna henne längre stunder med sin pappa. Nu, hon fyllde 8 månader idag, är hon hemma med sin pappa ca 4 dagar i veckan och med mig i stallet resterande 3.

Jag brukar passa på att markarbeta hästen när My är med. Då kan hon hänga på min mage eller min rygg, det tycker hon är skoj. Vi går också på promenader med hästen och barnvagnen med jämna mellanrum. Hon älskar att sitta i vagnen och titta på hästarna så ibland fungerar det även att rida om hon sitter i vagnen utanför paddocken. Men oftast brukar jag passa in ridpassen när hon sover i vagnen, när jag har någon med mig i stallet eller när hon är hemma med sin pappa ( då kan man ju också rida ut).

Jag tycker faktiskt att det har fungerat över förväntan att ha häst och barn.

//JUlia

min dotter på 3 år är i stort sett alltid med mig i stallet, nu bor vi iofs på gård och har eget stall så det är väl inte så konstigt ;) hon har varit med i stallet sen hon var nyfödd, i början låg hon i vagnen hela tiden och satt även i vagnen sen. Nu för tiden så går det INTE - spring i benen hela tiden! :bump:

när hon var riktigt liten så red jag när hon sov middag, då låg hon i vagnen som jag ställde utanför paddocken (där hästarna ej kunde springa på henne). Eller så satt hon i vagnen och tittade på! Nu när hon är äldre så motionerar jag hästarna när sambon är hemma eller när hon är på dagis eller om hennes mormor är här och passar henne.

får se hur det blir sen när barn nr 2 kommer, vad jag hinner med och inte.. stallsysslorna är ju inga problem. Och jag har bara en häst att motionera i dagsläget.
Har börjat få lite mockhjälp i stallet då dottern tycker att det är jättekul att mocka! Får hoppas att det håller i sig :rofl:

Jag är inte alls så duktig som alla andra - jag har bara med mig Ludvig, 11 mån, ut till hästarna om jag verkligen MÅSTE. Han är ingen sådan där "vagnunge", utan vill helst vara med o sitta på ryggen i bärsele, och det tycker jag inte känns OK när man hanterar hästar - hur snälla de än är.

Jag mockar tomt stall med honom på ryggen ibland, och samma sak passar jag på att mocka med honom sovande i bilen med dörren öppen utanför stalldörren om han sover när vi kommer hem. Om jag måste ta ut/in hästarna (3 st) när vi är ensamma hemma sitter han i samma bilbarnstol, men för det mesta pusslar vi jag, sambon o inackorderingshästens matte så att man inte behöver ha honom med sig.

Han har aldrig sovit länge och regelbundet på dagen så jag har kunnat rida, en halvtimme här o en där ungefär. Är ju skillnad om man har ett barn som i princip alltid sover en o en halv timme eller så.

Jag har turen att ha en mycket närvarande pappa/sambo så det funkar bra, jag rider min häst ca 4 ggr per vecka o tränar för tränare en gång av dem. Sedan får jag ju lite extra hästdos på jobbet då jag ju är ridlärare o just nu jobbar 35 % - vi delar på föräldraledigheten denna termin.

kl

jag har två barn, en pojke på 3 år och en flicka på 7 mån. Jag rider på kvällar och helger när maken passar dem. Fast på morgonen brukar jag ta med flickan i vagnen ut i stallet när jag ska släppa ut och mocka, hon är nöjd med att sitta i vagnen den stunden.

Hur gör ni?

Hur gamla är era barn?

Hur gör ni när ni rider?

Ja, när han är på gott humör och är nymatad så är han med i stallet. Men man får vara snabb med att sköta hästarna för lille sonen avskyr vagnen som står still. Vill helst vara uppe i famnen.
När pappan är hemma så får han ta hand om lillen. När lillen kan sitta så kan han sysselsättas i en tom box med massa leksaker, så kan jag sköta hästarna och mocka m.m
Har bärsjal nu, han somnar gott i den. Men min rygg håller inte riktigt. Men en bra dag så hinner jag utfodra hästarna, men jag hanterar inte hästarna med honom i den. Det skulle vara livsfarligt!

Lillen är snart 2 månader

Rider bara när svärfar eller sambon är hemma. Då lillen inte gillar en stående vagn så är det inget alternativ att försöka rida med vagnen i närheten.
Har ju 3-4 stycken som kommer och rider hästarna med jämna mellanrum, så de får lite motion, så jag behöver inte ha dåligt samvete.

Hur gör ni?

Hur gamla är era barn?

Hur gör ni när ni rider?

Eftersom jag bor på landet med hästarna hemma blir det enklare.

Alice 17 ½ mån, är med och släpper ut hästarna på morgonen och när vi tar in för kvällen, in rider hon.

Jag mockar när hon sover och rider när min man har kommit hem eller om jag skulle få barnvaktsbesök någon gång...

Jag hade i stort sett bara med bebis när jag bara skulle mocka/fixa foder. Någon gång hade jag med bebis när jag skulle tömköra/longera men det gick inte bra, ingen av mina döttrar har varit nöjd i babyskydd eller vagn mer än några minuter (babyskyddet funkade allra första tiden, medans jag mockade, men inte lägre tid än så).

Hur gör ni?

Har ni barnet med i stallet? Ja det händer ganska ofta, när hon var mindre så sov hon i vagnen eller bilen men nu är hon med och brukar sitta i en bärstol på min rygg eller i vagnen när jag fixar.

Hur gamla är era barn? Hon blir snart 1 år.

Hur gör ni när ni rider? Då jag har en häst med sadeltvång som kräver en del pyssel så har jag aldrig dottern med när jag ska rida. Hade jag haft en annan häst ex min förra så hade jag teroretiskt kunnat rida på banan om hon satt i vagnen, men tror ändå att jag skulle ridit när jag hade dottern hemma för det är svårt att fokusera helt och fullt när man blir avbruten av en uttråkad tjej som inte vill sitta i vagnen!

Lilljäntan är snart 5 mån och hon får följa med till stall och tävlingar, sitta i vagnen alt i bärsele och klappa de snälla hästarna på nosen vilket hon är helt fascinerad av, gäller bara att hålla de små fingrarna borta från lika nyfikna hästtänder :crazy:
Jag undviker att ta med henne in i hagen eller ställa henne inom räckhåll för hästar öht, står hellre med jäntan på andra sidan staketet och fotar.

Däremot blir det ingen ridning för mig när dottern är med ut, om jag inte har med en barnvakt, då vi inte har ridbana/ridhus eller annan lämplig plats att ställa vagn och dotter tryggt under uppsikt medan vi rider. Sen ska det ju gärna matcha med hennes sovstunder också... Har lyckats få med henne till ridhuset en gång, när vi löshoppade unghästar, och det gick över förväntan bra, så om hästarna fortsätter att vara lättlastade så ska vi nog försöka med detta snart igen! :bump:

Liknande trådar

Småbarn Jag ska köpa vantar till barnen och blir tokig på vad jag ska välja. De har tunna tumvantar i bomull som blir för blöta och kalla nu...
Svar
16
· Visningar
1 114
Senast: Dunet
·
Småbarn En kollega sa till mig idag att hon inte använder parfym för att hon har barn ( som är drygt 1 år). Är detta en rekommendation att även...
Svar
7
· Visningar
758
Senast: Fille
·
Småbarn Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger på sista refrängen, och det är dags att skrota den. Jag har tittat på Thules cykelvagnar. När... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 966
Senast: Seaside
·
Småbarn Min femåring åker bakåtvänt i en Britax Max-Way Plus, men nu börjar han bli för lång för den. Bältet vid axlarna hade behövt höjas ett...
Svar
19
· Visningar
867
Senast: lillaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka