Sv: Ni med småbarn och häst
Sonen är 1 år nu, men han har varit med i stallet sen han var 1 månad ca.
Jag har en häst som jag rider 4 ggr/vecka och en hagpensionär som skrittas ut ca 1 gg/vecka.
När jag är ute i stallet på morgonen och mockar, fyller på hö, matar hönsen och ankorna o.s.v. sitter han i vagnen. Det handlar om 30-45 min. Mycket längre än så har han inte ro att sitta i vagnen, så det funkar inte att rida med honom där. Däremot händer det att jag rider medan han sover middag för då sover han oftast 2 timmar. Eller så får han sova middag uppe hos sin farmor och farfar 300m bort, så tar de honom ifall han vaknar före jag är klar. Då kan jag ju rida ut också, annars är det åkern vid stallet som gäller.
Men oftast rider jag på kvällar och helger när pappan är hemma. Däremot om jag inte ska rida den dagen utan bara ge kraftfoder, visitera o.s.v. så sitter han i vagnen utanför hagen (har lösdrift hemma).
Ska vi iväg och träna eller tävla följer i allmänhet både sonen och pappan med, dels för att hästen inte går att lasta ensam, dels för att jag inte får dra släpet på mitt körkort (men jag har tänkt ta släpkort i vinter). Då brukar pappan gå en runda med vagnen medan jag rider.
Det funkar utmärkt för mig än så länge med häst och småbarn. Kan tillägga att jag under sommaren har jobbat 2 dgr/v, nu under vintern kommer jag att vara hemma heltid igen.