Ni med småbarn och ingen möjlighet till barnvakt/avlastning

Jag lyfter den här tråden och undrar om någon vill dela med sig av erfarenheter av just kommersiella barnvaktstjänster som MyNanny. Finns det ens flera?

Vi har noll avlastning i vardagen (även om vi skulle lösa akut situation med hjälp av grannar) och har börjat nudda vid tanken på att köpa nån timme eller två ibland. För att kunna städa eller renovera hemma, hämta eller lämna på förskolan nån gång, eller bara andas litet och försöka minnas att vi är ett kärlekspar och inte bara verksamhetspartners. Vi tror oss se flera fördelar med att anlita en kommersiell tjänst istället för någon privat bekants bekant. (Sen behöver förstås barn och barnvakt få möjlighet att gradvis lära känna varandra.)

Vi har haft hjälp av MyNanny med två olika barnvakter. Vi har varit jättenöjda men fick sluta anlita dom för att jag tyckte att dom har för dyra eftersom minsta bokade tid var tre timmar.

Pratade just med en av deras säljare. Ekonomiskt känns det hanterbart, man kunde t ex ha ett löpande avtal med en månads uppsägning och, i vårt fall, hamna på runt 250 kr/tim efter RUT om man bokar 7,5 tim/mån. Det är mest att det känns främmande att ha en helt ny människa som tar hand om det mest värdefulla vi har. Fast så är det ju på förskolan också iofs. Får se hur vi gör.

Vi har provat Mynanny. Funkade helt okej. Hade två olika tjejer. Vi använde Mynanny när vi hade fått en förskoleplats vi inte ville ha och istället väntade på den platsen vi ville ha.

Hej,
Jag undrar hur ni med småbarn utan möjlighet till barnvakt/avlastning någon gång tänker/överlever? 🤔

Jag har själv två små barn och vi har ingen möjlighet till avlastning alls. Jag älskar mina barn till månen och tillbaka men det vore trevligt att kunna umgås med maken utan barnen någon gång.
Undrar därför hur ni tänker och hur ni får ork och förhållandet att fungera?

Mvh Frida

Jag och barnens pappa anlitade barnvakt via barnvaktsföretag några gånger. Det gick bra, men blir ju ganska dyrt.

Vi tryckte på knappen och just nu väntar vi på att myNanny skall tilldela oss en person, som kommer på en första kemidejt inom någon vecka. Vi tänker börja litet försiktigt med 7,5 timmar i månaden. Litet kluvet; kostnaden är verkligen inget vi behöver men samtidigt kan de två-tre lufthålen i månaden komma att göra stor skillnad i tillvaron.

Vi tryckte på knappen och just nu väntar vi på att myNanny skall tilldela oss en person, som kommer på en första kemidejt inom någon vecka. Vi tänker börja litet försiktigt med 7,5 timmar i månaden. Litet kluvet; kostnaden är verkligen inget vi behöver men samtidigt kan de två-tre lufthålen i månaden komma att göra stor skillnad i tillvaron.

Åh men du! Jag tycker att det låter som världens bästa grej!
Kidsen kommer ha det toppen och ni kommer få lite egen tid att andas på! Försök att inte bara använda det för praktiska saker utan unna er en fin dejt eller något. Eller en långpromenad i skogen med glögg och pepparkakor. Eller vad som helst. 🧡

Jag tror att det kommer bli toppen! För alla inblandade :)

Vi har inte heller någon som vi kan lämna alla barnen till , har inte haft barnvakt för alla tre samtidigt sedan yngsta föddes i november 2021. Hade det varit praktiskt möjligt för oss att anlita ett barnvaktsföretag hade vi absolut gjort det! Precis som du säger de där lufthålen gör nog stor skillnad.

Vad spännande. Uppdatera oss gärna sen :).
Vi har inte heller mycket möjlighet till avlastning, i alla fall inte i närheten mer än typ akuta saker. Annars finns släkt 10 mil bort så det är inte så man åker fram och tillbaka dit bara sådär.

Tycker det låter intressant att prova.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 225
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 393
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
10 067
Senast: Hajfisk
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Fuxhingst
  • Sadelgjordslängd

Omröstningar