Ni med Syntetsadel!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare glittertuss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 514
G

glittertuss

Har funderat på att köpa mig en hoppsadel nu istället för min allround som jag använder när jag hoppar. Är egentligen ingen hoppryttare. Tävlar nästan uteslutande dressyr och har därför kostat på mig en fin dressyrsadel (Passier Grand Gilbert) för åtskilliga tusenlappar ( :crazy: )

Känns därför inte som om jag kan kosta på mig en lika dyr hoppsadel även om jag allra helst vill ha en i läder :love: Ska vara med i vårat allsvenska lag div 3 nu (hjälp!! hur ska detta gå?) och vill också därför ha en hoppsadel med rätt stöd.

Min allround är okej, men en smula sliten och har inte rätt stöd. Har därför funderat på att köpa en syntetsadel (hoppmodell) eftersom de är lite billigare och ändå få en hyffsat bra sadel.

Ni som har syntetsadlar!
Vilket märke är enligt er det bästa?
För/Nackdelar med syntetsadlar?
Bästa hoppmodellen?

Tacksam för svar! :)

Jag har en Isabelle Werth Wintec. Det materialet heter Equisuede och är helt suveränt. Jag har ridit i min sadel varje dag i fyra år och den ser ut som när den var ny. Bara att torka av med en frottéhandduk eller borsta med mjuk borste om den blivit dammig. Den är dessutom väldigt lätt jämfört med en traditionell sadel och såååååå skön. Har aldrig haft en bättre sadel. Jag har inte provat någon av Wintecs hoppsadlar av nyare modell, men om jag var du skulle jag titta på Wintec Jumping Pro. Den är av materialet equisuede. Kanske kan vara något... Kolla http://www.wintec.net.au/

Lycka till!

Jag har en GRIFFIN (runt 2000 kr) allround som jag är ganska nöjd med. Jag tycker den är MYCKET bättre än om man skulle köpa en "billighetssadel" i läder för samma pris. man får bra grepp då man sitter i den och det blir varmt om rumpan på vintern.
Pållan tycker också om den, tack vare att den är så lätt. Det går ganska bra att hoppa i den. Men till det använder jag en lite dyrare kvalitetssadel (Stübben). har dock provat att hoppa i syntetsadeln på terrängbana och det gick bra.

Lätt att sköta om är den också. ;)

Jag har en Wintec Isabell och en Wintec allround. Båda sadlarna är superbra tycker jag, sköna att rida i, lätta att sköta. En stor fördel med Wintec är också att man själv väldigt enkelt kan byta bom om det behövs. Dessutom kan man få dem med Cair, luftstoppning. Min häst har haft sadeltvång men funkar numera jättebra! Nackdelen är väl att de inte är lika snygga som lädersadlar. Men jag tror stenhårt att det är bättre med en bra syntetsadel än en "dålig" lädersadel som kostar lika mycket

Jag har nyligen köpt mig en syntetsadel, en Griffin.

Jag gillar materialet jättebra, säger som de andra, lätt att sköta om och varmt om rumpan.

varför satsar du inte på en bra begagnad lädersadel för samma peng som en ny syntet?
jag har en syntet med läder i också men det är inget som rekomenderas. Blä för kvallan.. :( Om det blir syntet i allafall så är nog wintec bra.

Jag har en Wintec (förvisso en allround...) som jag trivs mycket bra med. Precis som någon här ovan skrev så är även min sadel i Equi-suede som ger kanonbra grepp i sadeln.
Jag använder min både i markarbete och hoppning (nu håller jag mig visserligen i lätt klass, runt metern, därför räcker en allround utmärkt) och det funkar jättebra.
Personligen tycker jag att de som är i "läder" är lite väl hala, så skulle jag köpa en Wintec hoppsadel skulle jag nog satsa på den modellen som är i equi-suede. Å andra sidan får du tex. en Hubertus till ungefär samma pris, om du hellre vill ha läder :)

Jag har en Wintec allround, den är underbar. :love:
superskön, passar hästen perfekt och så var den billig, kostade 5000 bara. :)
den knarrade en del i början men inte numera.

Jag har wintecs hoppsadel är nöjd med den.
Du kan själv avgöra var benstöden ska sitta är flyttbara med kardborre.
Har haft min i drygt två år nu.
Måste säga att den har mindre märken och liknande än vad en vanlig lädersadel brykar få på samma tid. Nackdelen med synteten är att rider man långa runder i skogen så andas inte matrialet som läder så att man blir svettig i backen till och med nu under vintern.
Men tycker att det är bra alternativ jämfört med en billig lädersadel, som till det priset troligtvis skulle vara av dålig kvalite eller begagnad så att man inte vet vad den varit med om tidigare.

Mvh

Camilla

¨Jag har en Griffin hoppsadel som jag köpte begagnad för ca 2.000 kr. Den är skön att irda i, den ger bra stöd och är dessutom ganska snygg! Är jättenöjd med den!

Jepp, du har en poäng där. Ska åka till ett närliggande sadelmakeri i veckan haär och se vad de har att erbjuda. Tänkte ta med en hög sadlar hem att provrida.

Dock har jag hittat en hel del fina syntetsadlar här på internet, bäst tycker jag nog om Wintec och Griffin.

Jag har en Wintec flatseat och tycker om allt med den utom en sak: den är ganska hal! Så om du ska tävla i hoppning så är det bättre att satsa på den som heter pro, den har equisuede, 'mocka', i sits och på vulster. Passformen och balansen i sadeln är bra, och jag byter koppjärn på 10 min om hästen skulle ändra sig eller man vill använda sadeln till en annan häst. Koppjärnen kostar 270-300 kr. Jag har ridit i min sadel i 2 år, och den ser NY ut. Det är livstids garanti på bommen. Helt klart mycket sadel för pengarna!

Jag har en griffin Robert Whitaker Showjumper, och jag måste säga att det är mycket sadel för pengarna !

Den har rejäla knästöd som dessutom är reglerbara. Den är dessutom väldigt skön att sitta i, en del hoppsadlar är otrevliga att tex rida ut i, men det är inte den här.

Anledningen till att jag köpte syntet är att min häst bara är 4 år, ¨så jag ville inte lägga ut en massa pengar för en ny lädersadel, och det kan bli mycket krångel med att hitta en beg. som passar.
Jag tycker att den här sadeln är både snygg och funktionell, och kan verkligen rekommendera den.

bibban

Liknande trådar

Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
2 000
Senast: ameo
·
Utrustning Hur är dom i bommen? Har en häst som jag letar hoppsadel till men han behöver en ganska rak vid sadel. I dagsläget har han en...
Svar
0
· Visningar
995
Senast: bambi82
·
E
Dressyr Jag funderar på en ny sadel till mitt arabsto. Just nu har vi en hoppsadel och vi har mestadels ridit i skogen och tränat lite dressyr... 2
Svar
20
· Visningar
3 482
Senast: ecila
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom... 188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
661 578
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka