Bukefalos 28 år!

Ni med två hundar..

Askur

Trådstartare
Tanken ifrån första början var att skaffa en till hund till sommaren då semestern börjar men nu har vi kommit över en kull och är helt fästa i en utav valparna. Så ni som skaffat valp så här års, efter semestrarna osv.. Hur har ni löst och underlättat det på bästa sätt? Vi har en hund i dagsläget.

Tacksam för svar :)
 
Jag har haft sambo som varit hemma när jag inte själv har kunnat. Så det var kanske inget bra svar ;). Men kanske kan ni hitta någon hundvakt som är bra? Att ha hand om en valp som är så formbar ställer ändå lite högre krav på hundvakten än om det är en "färdig" hund tycker jag.
 
Jag köpte Elvis tidigare i somras visserligen men hade ändå ingen semester planerad. Vi har pusslat för att få till det så han inte ska vara ensam, min sambo har fått ta det mesta ansvaret dagtid när jag jobbar. Han kan ha hundarna med på jobbet i viss mån.

Annars är väl hundvakt ett bra alternativ? Sålänge ni hittar någon bra :)
 
Nån träningskompis som ni litar på som har möjlighet att vara valpvakt?

Jag tycker ju att man helt enkelt ordnar livet så att det ska fungera om/när man nu kärar ner sig i en hund. Men så har jag fem hundar nu också :o
 
Hur löser ni det med nuvarande hund? Går det att ordna för valpen på samma sätt?

Ni får pussla helt enkelt. Dagmatte är väl det bästa (och enda?) alternativet om ni inte själva an ha med valpen på jobbet eller jobbar i skift. Alla andra klarar det ju på nått sätt, så då kan ni lösa det också! Den inställningen har jag, om den är bra eller dålig vet jag inte, men den är ju sann! :D
 
Våran nuvarande hund är med sambon på jobbet men att ta med två hundar är inget alternativ, tyvärr. Särskilt inte en valp.
Så dagmatte är en självklarhet men nu kom det med så kort varsel och då blir det inte lika lätt.
Sen vill jag väl helst vara med valpen de första veckorna så den lär känna mig och sambon först. :(
 
Hur gammal är valpen i fråga nu?
När vi skaffade valp förra året så var han kvar hos uppfödaren tills han var 10 veckor (född i slutet av september) för att jag också skulle kunna vara hemma lite med honom (sambon är hemma dagtid ändå) och det hade jag möjlighet till över jullovet. Kanske har ni möjlighet att ta lite semester under julen när det ändå är en hel del röda dagar?
 
Våran nuvarande hund är med sambon på jobbet men att ta med två hundar är inget alternativ, tyvärr. Särskilt inte en valp.
Så dagmatte är en självklarhet men nu kom det med så kort varsel och då blir det inte lika lätt.
Sen vill jag väl helst vara med valpen de första veckorna så den lär känna mig och sambon först. :(
Hade jag inte kunnat ha valpen hemma första tiden hade jag nog faktiskt avstått från just den valpen. Även om valpen fixar att byta miljö så vill jag gärna ha trygghet och samma plats i början när den flyttar från mamma.
 
Kan han ha med sig valpen pa jobbet och lamna den aldre hunden till hundvakt? Jag skulle inte lamna en valp till hundvakt, da skulle jag hellre avsta fran valpen.
 
Så ni som skaffat valp så här års, efter semestrarna osv.. Hur har ni löst och underlättat det på bästa sätt?

Tog hem I i oktober förra året, då hade jag först semester i två veckor och sen jobbade jag deltid i två månader med arbetstider som gick lite omlott med makens så det fungerade för valpen med sällskap av vår vuxna hund.

Tog hem J med kort varsel i slutet av maj, då handlade det om att lösa de första fyra veckorna tills makens sommarledighet började och hon var lite äldre, 13 veckor. Det blev väl inte helt optimalt men funkade ändå över förväntan med hjälp av hundgård, vår andra hund, snäll arbetsgivare och make och vuxna barn.

Med tidigare hundar har jag ibland kommit överens med uppfödaren om att de får stanna kvar lite längre, ibland mot betalning.

Så om du gärna vill ha just den här valpen, sätt dig ned med penna och papper och gör en plan vecka för vecka för övergången från liten valp till den daglösning ni har för er andra hund. Även om det sedan inte går helt som på räls men du har en grundstruktur, som du kan diskutera med uppfödaren. Du behöver veta hur många veckor/dagar/timmar du behöver lösa med hundvakt och sätta igång och jobba på lösningen.

Om du skulle ta hem valpen nu så kanske det handlar om tiden fram till jul som du behöver lösa för att valpen sen efter helgerna ska ha samma dagtillsyn som er vuxna hund.

Ja, jag såg att du skrev att er vuxna hund är med din sambo på jobbet och att det inte funkar sen med två hundar, och därför antar jag att du menar att ni ska ha en annan daglösning för båda hundarna sen. Eller menar du att du alltid ska ha dagmatte till den här även i fortsättningen? I så fall hittar du dagmatten först och köper valpen sen.
 
Tanken ifrån första början var att skaffa en till hund till sommaren då semestern börjar men nu har vi kommit över en kull och är helt fästa i en utav valparna. Så ni som skaffat valp så här års, efter semestrarna osv.. Hur har ni löst och underlättat det på bästa sätt? Vi har en hund i dagsläget.

Tacksam för svar :)


Ta semester nu om möjligt, eller fixa någon familjemedlem som kan vara hemma.

Jag känner inte till ngt seriöst hunddagis som tar emot små valpar, och jag skulle själv inte vilja lämna bort en nyinköpt valp till dagmatte. Det händer så himla mycket de första veckorna, det vill jag vara med och kunna påverka.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 298
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 355
Senast: geting
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 726
Senast: alicegard
·
Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 325
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp