Bukefalos 28 år!

Ni som är föräldralediga...

feel

Trådstartare
Vad gör ni hela dagarna med era små?

Jag blev itutad att det skulle vara sjukt jobbigt att ha barn, dagarna skulle vara fulla och man skulle inte ha någon tid över. Så är inte fallet, dottern är 5 månader och jag vet inte vad vi ska hitta på för att få dagarna att gå? Sambon jobbar 7-16 varje dag, jag har några barnlediga kompisar men de flesta har ju fullt upp med sitt, de allra flesta av mina vänner har inte barn så de jobbar ju hela dagarna.
 
Sv: Ni som är föräldralediga...

Inte föräldraledig just nu då men när jag var.

Lunch med kompisar som jobbar, de kan ibland ta en timma eller kanske till och med 1,5.
Lunch med mamma som jobbar.
Öppna förskolan.
Sångstund på biblioteket.
Sångstund på lilla lokala biblioteket.
Bara hänga på biblioteket i deras bebisanpassade rum.
Jumpa på friskis o svettis, pass med bebis eller pass med barnvakt, fanns säkert en fyra pass i veckan totalt.
Bootcamp mammajumpa (fanns inte då iofs men verkar kul)
Promenera med BVCs mammagrupp (inte jag dock iofs eftersom de knappt satte igång en).
 
Sv: Ni som är föräldralediga...

Jag gjorde utflykter och långpromenader. Utforskade nya delar av stan, gick på museum... Jag har nog aldrig gått så mycket som då, tyckte det var rätt skönt att för en gångs skull ha så mycket tid att jag kunde flanera runt och ta lite omvägar utan att behöva stressa. Inte så mycket socialt umgänge däremot, precis som för dig så jobbade nästan alla mina vänner på dagarna.
 
Sv: Ni som är föräldralediga...

Jag gjorde sant som jag gjorde innan jag fick barn, typ red och handlade mat, stadade och fixade dar hemma, gjorde en massa projekt.

Jag skulle vilja pasta att foraldraledigheten ar lugn och skon och att det ar nar man borjar jobba igen som tiden blir knapp for allt man vill gora.
 
Sv: Ni som är föräldralediga...

*kl*

Bor i ett ganska litet samhälle, så tyvärr är utbudet på baby-aktiviteter väldigt litet. Ska börja på babysim en gång i veckan snart, alltid nåt. Finns ingen slags träning/gympa där man kan ha med barnen heller...

Ska kolla om det finns någon slags öppen förskola.
 
Sv: Ni som är föräldralediga...

Har lite samma här.. Går på babysim en gång/veckan och sånggrupp en gång/veckan.. Jag är ensam hemma i vår umgängeskrets och BVC har inte någon föräldragrupp.. Men vi har hittat lite nya kompisar och vi försöker träffa dem eller gå till Öppna förskolan någon gång i veckan.. Annars är det typ datorn, städa, och så klart leka o krypa runt massa på golvet (Algot är nu snart 10 månader) :)
 
Sv: Ni som är föräldralediga...

Ska bli väldigt intressant att följa denna tråden, hoppas många skriver! Jag tycker det nämligen det verkar så väldigt långtråkigt att vara föräldraledig:o
 
Sv: Ni som är föräldralediga...

Det beror val pa vad for slags liv man lever?

Du kommer sakert ha skittrakigt, bast du later bli.
 
Sv: Ni som är föräldralediga...

Jag har varit hemma i 11 månader, först sjukskriven 4 månader, och så föräldraledig i 7 månader.
Jag har inte haft tråkigt nån gång.
Har ju visserligen 5-åringen hemma halva veckorna också. Vi åker ofta till öppna förskolan, badhuset, lekparken, hälsar på föräldralediga vänner, går på picnic, tar promenader, myser och leker hemma.
Dagarna för alldeles för fort. Man måste ju hinna laga mat och äta också.
 
Sv: Ni som är föräldralediga...

Jag håller med, mina dagar går också jättefort, hinner knappt gå upp förän det är dax att gå och lägga sig igen ju! :crazy:

Vi bor på gård så där finns ju en del som ska göras, i övrigt gör jag allt jag brukar, sköter hus, matlagning, odlingar, djur... och därtill tar det ju sin lilla tid för bebis vill ju umgås, hon äter var 3:e timme och det tar ju en bra stund varje gång... och så ska hon sova, stora dottern (5-år) vill leka osv.

Jag trivs jättebra med att vara mammaledig, har inte det minsta tråkigt trots att jag inte åker iväg och gör en massa saker. Jag hinner inte åka i väg på en massa aktiviteter, men babysim ska vi iaf gå på tänkte jag. Min plan är att vara hemma tills lilltjejen blir tre, nu först med föräldrapeng och senare med vårdnadsbidrag.

Med första barnet tyckte också jag att det var lite långsamt att gå hemma. Men nu vet jag hur kort den här tiden ändå är, och har fullt upp med att försöka hinna njuta så mkt som möjligt av min bebis!:love:
 
Sv: Ni som är föräldralediga...

Jag hade förväntat mej att man skulle ha mycket att göra men så värst mycket fanns det inte att göra ändå när Alex var så liten. Vi var i stallet ibland och fördrev tiden, gick på babysim 1 gång/vecka och på babycafe med babyrytmik 1 gång/vecka. Jag hade trott att man skulle träffa fler föräldra lediga på dessa aktiviteter som inte heller hade så mycket att göra, så man kunde hitta på lite saker, men dom flesta hade fullt upp med sitt hela tiden, nästan så dom sprang ifrån babycafet/babysimmet.

Jag hade en kompis med barn i samma ålder som Alex och vi bhittade på saker ibland, typ kolla in andra öppna förskolor, gå i affärer, fika, baka hemma hos någon, promenera mm.

Sen har vi varit några föräldrar från babycafet som åkt på picknick i vasaparken.

Under den här tiden har barnen varit så små så det har blivit lättare och roligare med tiden att ge sej ut på saker för att det ger barnet mer(iaf som jag ser, han tyckte nog att det var kul att ligga i pölen på öf och kolla på lampor oxå).

Vi har hittat ett nytt par att umgås med mer än bara på öf, jag hade nog väntat mej fler. Men alla verkar redan ha sitt lixom . Kan ju bero på vilken ålder man själv är i oxå, jag var typ yngst på öf och desutom först i vår kompiskrets att skaffa barn, dom äldre mammorna hade en massa kompiar sen tidigare med barn.

Nu däremot(när jag börjat jobba...) så finns det mer att hitta på, för Alex är äldre, 11,5 månader. Nu är djur, bilar, träd, sång, andra barn, gungor och diverse saker man kan sitta på och gunga eller åka jätte roligt, då blir utflykterna roligare att göra ensam, eller utan någon i min ålder ska man väl säga, för Alex är ju med:)

När nästa bebis kommer så blir det nog mer fullt upp, då komer den bara hänga med på Alexs aktiviteter.
 
Sv: Ni som är föräldralediga...

Om inte din kommun har verksamhet som öppen förskola brukar kyrkan ha barncafé... Och finns det inga baby-arrangemang så lär ju fler ha samma problem, sätt upp en lapp på bvc, låna kyrkans församlingssal och fika en gång i veckan... Jag har passat på att verkligen ha varit ledig när jag varit föräldraledig, jag jobbade 12 timmar om dygnet i flera år innan jag skaffade barn så nu har jag tagit det rätt lugnt... :p
 
Sv: Ni som är föräldralediga...

Fast fördelen med ett litet barn är ju just att man kan göra vuxensaker, sånt som man själv tycker är kul. Jag gick rätt mycket på museum i början när jag var mammaledig, exempelvis, det kan man ju glömma nu med en ettåring som springer runt...

Däremot håller jag med om att man kan göra flera saker tillsammans, och det är roligt på ett annat sätt. Men med en liten bebis behöver man inte göra så barnanpassade saker, bebisar är ju ofta nöjda bara de får titta på lite saker och ha föräldrarna i närheten (givet att de inte är hungriga eller har ont).
 
Sv: Ni som är föräldralediga...

Är barnet fem månader kanske det är dags att börja jobba snart, då löser sig problemet? Om du jobbar inte vill gå tillbaka heltid på en gång kanske ni kan dela på det?Jobbar du deltid och är föräldraledig deltid kanske det inte blir lika långtråkigt? :)
 
Sv: Ni som är föräldralediga...

Jag brukar gå på öppna förskolor (2 st). Nu har mitt favoritställe lagts ned så jag måste leta upp nått annat som har öppet minst ett par dar i veckan.
 
Sv: Ni som är föräldralediga...

Jo absolut, visst kunde man göra lite sånt som man själv hade nytta av när dom var mindre och satt/låg stilla samt sov mycket. Men ändå så tyckte jag att man inte hann med så mycket ändå, det var alltid nått som skulle göras emellanåt som att byta blöja, amma, rapas.
När Alex var i den åldern så var det kallt ute och jag hade haft några mjölkstockningar så man var så bunden till att kunna komma in i värmen för att mata.

Nu är det mycket lättare tycker jag. Men sen går iofs inte Alex än och finner sej ganska bra med att sitta i vagnen än så länge, samtidigt som han är med och pekar och "pratar" om allt han ser så det blir kul ändå, så vuxen saker som tex museum/djurparker är lättare nu än då. För oss.
 
Sv: Ni som är föräldralediga...

Kan väl ge mig på en liten redogörelse för vad jag/vi pysslar med :)

Vi har lärt känna 3 par med barn i samma ålder via nätet och hängt mycket tillsammans. Det var nog extra uppskattat för oss föräldrar när barnen var riktigt små, att få älta spädbarnsvardagens alla göromål med andra som var i samma situation och inte blev trötta på att höra om blöjbyten och amningsbekymmer :) Numera (mitt barn är snart 14 månader) så uppskattar även barnen dessa träffar och leker med varandra och varandras leksaker (som av någon anledning alltid är såå mycket roligare än de egna :D)

Öppna förskolan, babysång och kyrkans babycaféer är andra ställen som vi spenderat tid på.

Och när vi "bara" varit hemma har jag fått massor gjort i huset! Sonen har alltid sovit ett 2-3 timmars pass mitt på dagen så då har jag kunnat måla/tapetsera/städa/fixa stallet/bara slappa vid datorn.

Efter kanske 9 månaders ålder började sonen bli en riktigt trevlig shoppingkompis dessutom!
 
Sv: Ni som är föräldralediga...

umgicks en massa massa med vänner i samma situation.
åkte på raodtrip eller bara åkte ut och åkte en sväng.

fast väldigt mycket av min tid gick åt till att fördriva tiden, tyckte det var jättejobbigt att vara hemma själv och kände mig ständigt stressad över att jag inte kunde sysselsätta mig.

så det var nog mest stress hemma hos oss.
blev lite lättare när hon blev äldre och uppskattade de saker jag uppskattade! som att gå en promenad i skogen och titta efter grodor. :D

tror det kommer bli annorlunda nu med tvåan, han får ju bara hänga med på det jag och M hittar på!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 283
Senast: Hajfisk
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
623
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 768
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp