Ni som är lokförare

Sv: Ni som är lokförare

Usch för att gå upp så tidigt.. Men skönt när man jobbat klart på morgonen :D

Nej tack gode gud för att det inte blev så... På förra arbetsplatsen hade vi glas, men iaf gardiner för.. Men tågmupparna satt lik förbannat och glodde in i springorna medan man körde. Eller ännu värre, stod och knackade på för dom ville prata med en... Och fråga om dom inte kunde få åka i hytten...
 
Sv: Ni som är lokförare

Nej verkligen inte ;) Men han var nog ganska bra för tågvärdarnas del, han jobbade ju egentligen på persontågen och körde bara gods lite extra. En gång hade dom haft med ett gäng killar i 20-års åldern som levt rövare på tågen. När tågvärden försökte få av dom vägrade dom. Så hon gick och hämtade denna förare, som tog med sig yxan ut i vagnen och frågade om det var någon som skulle gå av? Dom gick av, och snabbt gick det...

Man har hört en hel del roliga järnvägshistorier, lärarna på skolan brukar vara experter på att berätta massa roliga historier om både speciella förare och knäppa resenärer.
 
Sv: Ni som är lokförare

(Hmm mjäe jag är klar först 17.19, har som sagt en bit att åka. Och en bunt djur att ta hand om först nu när husse är utomlands och jobbar).
 
Sv: Ni som är lokförare

Dessutom måste man vara frisk med fullt färgseende.

Hur frisk? :angel:
Mitt färgseende är det inget fel på, men har en utsliten disk i ryggen som troligen ska stelopereras nu. I dagsläget klarar jag ändå av att "hugga i" om det behövs och göra grovjobb, kan dock inte göra det -hela tiden-, dvs ha ett jobb som går ut på grovjobb.

Jag vill gärna utbilda mig till lokförare, men känns lite tråkigt om jag ska åka ut på den punkten. :cautious:

/Caisa, som är jävligt less på att ge upp jobb pga en halvdålig rygg.
 
Sv: Ni som är lokförare

Något liknande hände i tisdags när jag stod inne hos tkl i Helsingborg. En stressad lokförare ringde och undrade varför han inte fick köra och han tyckte att tkl minsann kunde ställa upp en tågväg upp till en viss signal. Tkl kände igen rösten och svarade lugnt och sansat att föraren fick vänta där nere för det fanns andra tåg som skulle köra där och att lokföraren skulle inte lägga sig i Tkls jobb..

Så det gäller att hålla sig väl med Tkl. Hjälper vi dom så hjälper dom oss så gott det går :)
 
Sv: Ni som är lokförare

Är du tkl? Jag ska ringa dig jätteofta :D

Trivs du med jobbet?

Är fjtkl-aspirant på fjärren i Gävle. :D Har varit elev och utbildat mig sedan februari, så jag börjar bli redo för uppkörning strax. :) Trivs jättebra! Ett oerhört varierande, utmanande och spännande jobb.
 
Sv: Ni som är lokförare

kl

Nu är jag inte nån lokförare, men väl dotter till en fd lokförare så jag lägger mig i litegrann ändå!

Min pappa körde både gods och persontåg, vilket gjorde att han var borta väldigt mycket när jag var liten. Kommer ihåg att min högsta önskan var att han skulle börja köra buss istället så att han skulle komma hem på kvällarna som vanliga pappor (som femåring kanske man inte riktigt förstår att busschaufförer också jobbar kvällar). Så har man barn kanske man ska tänka steget längre, att man inte kommer att vara hemma så mkt på barnets vakna tid (beroende på vilka arbetstider/bolag man har förstås)

När han väl var hemma så hade han ibland jour, kommer speciellt ihåg vid ett tillfälle då det handlade om just en påkörning. Någon hade hoppat framför tåget och pappa fick åka till platsen för att köra loket tillbaka till lokstallet istället för föraren som kört först, minns att det tog hårt på honom och såklart på han som körde också. Han berättade ibland hur han kört på djur som inte dött, och fått lov att gå ut och ha ihjäl dem för att dom skulle slippa lida (älgar, renar, rådjur you name it.) En gång hade han kört på en björn, men den hade dött på en gång (vet dock inte sanningshalten i den storyn, kan ha vart lite påhittad för att imponera på en dotter ;) )

Jag tvivlar inte på att det är ett bra jobb, men de är ju så mkt mer än att bara köra tåg... Fast nog har jag haft funderingar på det yrket jag också.
 
Sv: Ni som är lokförare

KL

Jag satt vid en jarnvags overgang haromdagen och raknade vagnar pa godstaget som korde forbi. Det var 300 vagnar med containrar som kordes av tva lok fram, tva i mitten, en 'caboose' i slutet. Jag var tvungen att kolla och pa den har kontinenten kan tagen bli 4.8 km langa ... och man vantar och vantar ... och vantar en stund till innan bommarna kan ga upp igen. :cautious:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
577
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 388
Senast: Mois
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 728
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 033
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp