Bukefalos 28 år!

Ni som är medryttare / har medryttare

Mina medryttare har alltid bara fått betala del av skokostnaden. Ju fler dagar de ridit, desto högre del av skoningen. Ev tränarkostnader har de stått för själva.
 
- Vad har ni för överenskommelse med hästägaren?
Jag har fullt ansvar för dom, så det är snarare jag som måste säga till när jag ska bort än att ägaren säger till när hon är borta. Jag bokar in hovslagare och håller koll på vaccinering och sånt där :) Tycker att jag har det väldigt bra då jag i stort sett har fria händer.
- Hur ofta rider ni?
Så mycket/ lite jag vill. Men ca 5 dagar i veckan.
- Betalar ni?
Nepp
- Får ni betalt?
Jajemen
- Tränar ni för tränare?
Ja om det är AR-inriktat. Har varit på några kurser och har sällan betalt fullpris. Skulle nog få hoppträna oxå.
- Tävlar ni?
Nej, men får åka på pay and jump om jag vill.
 
Ni som är medryttare:
- Vad har ni för överenskommelse med hästägaren?
Jag har hästen två gånger i veckan då jag får välja om jag vill rida, tömköra eller göra något annat med henne, samt hjälper ägaren med hennes stalltjänst en gång i veckan. Får på mina dagar ha hästen som min egen, men ägaren har sista ordet.

- Hur ofta rider ni?
Ungefär två gånger i veckan

- Betalar ni?
Jag betalar halva skoningen, blir 400 kr i månaden.

- Tränar ni för tränare?
Inte nu, men får om jag vill/hittar en tränare. I så fall betalar jag själv.

- Tävlar ni?
Nej
 
- Vad har ni för överenskommelse er medryttare?
Man kommer dom dagar som är sagt, tar hand om häst, mocka två vindskydd, fylla/byta 2 vattenkar och ev fodra och ibland fylla på halm. Hö och halm är alltid färdigt packade i påsar att bara bära ut i hagen.
Ofta behöver man inte göra allt själv, det är fyra hästar det handlar om på två ägare och flera medryttare, chanserna är alltså stora att fler ska ut samma dag då delas sysslorna upp, den som är sist ute fodrar.
Tar hand om utrustning.
- Hur ofta rider dem?
Har flera, för att tidigare underbara medryttare bett att få komma tillbaka efter studier utomlands och graviditet och dom är så bra så jag kan inte säga nej! :love:

En tjej rider 1 dag i veckan på Kallblodet.
En tjej rider 2 dagar i veckan och växlar mellan Kallblodet och russet beroende på hästarnas behov.
En mor och dotter rider 1-2 dagar i veckan på Kallblodet och russet.
Sen har två små flickor +deras föräldrar som rider/åker på shettisen och russet en dag i veckan, skogspromenad där föräldrarna traskar med.
- Betalar medryttaren eller betalar ni medryttaren?
Inga pengar åt något håll. Vill familjerna med småbarnen ha en sadel till shettisen får de köpa en själva (ponnyputa) men flickorna gillar att rida barbacka.
- Om medryttaren tränar/tävlar vem betalar de kostnaderna?
Medryttaren
 
Ni som har medryttare:
- Vad har ni för överenskommelse er medryttare?
Jag har två. Duktiga ödmjuka ryttare som hjälper mig med motionering, lättare joggpass på banan. Främst eftersom jag genomgått operation och haft ridförbud. Men även för att det är trevlig sällskap såklart!

- Hur ofta rider dem?
Olika men eftersom det är 5 hästar som ska hållas igång, 3-4 dgr i veckan.

- Betalar medryttaren eller betalar ni medryttaren?
Ingen betalar något men de hjälper till i stallet när det behövs. Givetvis skall hästar och utrustning skötas klanderfritt.

- Om medryttaren tränar/tävlar vem betalar de kostnaderna?

För min del är det isf mest aktuellt med pay and jump och det betalar jag. Det är min häst och min häst som utvecklas genom att få se nya tävlingsplatser,få rutin mm. Därför tycker jag det är självklart att jag som ägare betalar.

Ev träningar för andra än mig själv får de dock bekosta.
 
- Vad har ni för överenskommelse med hästägaren?
Att jag tar hand om hästen och allt runt omkring på mina dagar. Detta innebär att jag ryktar, visiterar, rider/promenerar, mockar, packar hästens höpåsar till nästa dag, ger honom hans mineraler och fyller på vattenhinken. De vanliga stallsysslorna, med andra ord. I överenskommelsen ingår också att jag inte MÅSTE motionera hästen om det t.ex. är fruktansvärt dåligt väder, men det gör jag nästan alltid ändå. :)

- Hur ofta rider ni?
En dag/vecka (alltid samma dag) men ibland oftare om ägaren är bortrest.

- Betalar ni?
Ja. Jag betalar 400 kr/månad. Detta går till skoning.

- Får ni betalt?
Nej.

- Tränar ni för tränare?
Nej, men jag skulle säkert få om jag ville. Jag är dock inte så intresserad av det, då jag är en skogsmulleryttare.

- Tävlar ni?
Nej.
 
Har varit medryttare till flera olika ponnyer/hästar genom åren så jag svarar lite sammanfattande:

Ni som är medryttare:
- Vad har ni för överenskommelse med hästägaren?
Det har alltid varit så att de dagar jag haft hästen är det jag som sköter allt - mockning, fodring osv. Ibland har det ingått in/utsläpp och/eller fodring av alla hästar i stallet beroende på när jag varit där. Vanliga stallsysslor helt enkelt.

- Hur ofta rider ni?
1-5 ggr/vecka har det varit. Oftast 1-2 ggr/ vecka.

- Betalar ni?
Har bara betalt för ett medryttarskap, då red jag en ponny en dag i veckan i ett stall i en fin stadsdel i en stor stad. Ironiskt nog var det en av de tråkigaste hästar jag ridit och det jobbigaste medryttarskapet eftersom ägaren (ung tjej) hela tiden la sig i allt. Jag betalade en sjundedel av vad det kostade att ha ponnyn och det var inte värt det så det höll inte så länge. Red sedan flera andra hästar i samma stall under flera år - gratis - då ägarna var tacksamma för hjälp och avlastning när de inte hann med.

- Får ni betalt?
Nej.

- Tränar ni för tränare?
Det har jag gjort med en av hästarna. Jag hängde då på en annan ryttare i stallet som red för tränare och behövde inte betala.

- Tävlar ni?
Nej, jag är inte intresserad av att tävla.




Jag har själv bara haft medryttare i en period, när jag gick på gymnasiet och hade en fin liten arab som behövde ridas var dag.

Ni som har medryttare:
- Vad har ni för överenskommelse er medryttare?
Att hon skulle mocka och göra andra stallsysslor under sina dagar.

- Hur ofta rider dem?
Hon red 2-3 dagar i veckan.

- Betalar medryttaren eller betalar ni medryttaren?
Ingen betalade något men hon var en fantastisk ryttare och red till min häst på ett sätt jag inte kunde så det var som betalning!

- Om medryttaren tränar/tävlar vem betalar de kostnaderna?
Ingen tävlade. Hon hade gärna fått tävla min häst i dressyr om hon velat, inte hoppning då han varit tävlingshoppare innan jag köpte honom men inte trivdes med det. Hade hon velat tävla hade hon fått stå för kostnaderna.
 
Jag red en häst åt en annan under gymnasiet. Ägaren hade två hästar och den här hästen hade hamnat lite mellan stolarna när ägaren hade tidsbrist och kombinationen hann egentligen mest med den andra hästen och fick ont i ryggen av den jag red. Red i stort sett varje dag, och skötte allting kring hästen/utrustning kopplat till ridningen. Dock mockade ägarens mamma (även åt deras andra häst) och skötte in- och utsläpp. Betalade inget för hästens löpande kostnader, men betalade träningar och tävlingar själv. Fick låna deras hästtransport gratis, och de ställde upp och körde till alla träningar/tävlingar.

Nu har jag en familj som rider min shettis ett par gånger i veckan. Dealen är att de rider och pysslar med honom för att han också ska få vara delaktig och komma ut lite, men jag sköter allting annat. I nuläget är jag med, men stannar kvar i stallet och mockar och fixar medan de är ute med honom. Flickan har inte ridit så länge (mamman har dock haft häst hela sitt liv), så det blir ingen riktig ridning för min andra häst om vi hade ridit med, men lär hon sig skulle vi mycket väl kunna rida ihop. De betalar ingenting, och det skulle inte kännas rätt att kräva dem på pengar. Flickan vill ha något att rida på och borsta (har visst stått i kö till enda ridskolan som finns i tre år...), Lilleman behöver någon som kan rida på honom och som är lättare än 50 kilo, win-win för alla. Jag står i nuläget för all utrustning till honom, men skulle de vilja ha något mer än det han har (träns och "riktig" sadel som legat på B-ponny, inte den där shettisvarianten med handtag) får de stå för det själva. Han är så pass stor och grov, och jag så pass liten till växten, att jag skulle kunna sitta upp själv om han krånglade, men annars är planen att köra lite med honom som omväxling.
 

Ni som har medryttare:
- Vad har ni för överenskommelse er medryttare?

Hon mockar och fixar foder när hon har pållen. Hon har sina barn varannan vecka och vi har inget jättebehov av medryttare, utan mer en lätt vuxen som kan dressyrtrimma ponnyn emellanåt. Hon har inte tid att ha häst på heltid längre, så vårt upplägg passar oss bägge bra.
- Hur ofta rider dem?
En gång varannan vecka, ev. två vid behov.
- Betalar medryttaren eller betalar ni medryttaren?
Ingen betalar något.
- Om medryttaren tränar/tävlar vem betalar de kostnaderna?
Hon får stå själv för ev. kostnader.
 
Jag har två som hjälper mig med mina hästar.

Den ena har mitt äldre sto som promenadrids på heltid. Jag rider kanske ca 2ggr/månaden på henne när jag har tid över. Hon rider mest ute i skogen lugnt. Hästen triangelmärkt och får inte tävla. Har varit med på någon "ridskoletävling" här hemma i trail.

Den andra rider oftast 1-2ggr/vecka. Ibland mer. Tävlar och tränar, betalar det själv. Är jag som är tränaren och brukar oftast byta tjänster, ex en fodring mot lektion.

Dem betalar ingenting och får inget betalt.
Vi har hela tiden öppen dialog :) inget nedskrivet på papper utan bara kommit överens. Känner dem båda sen innan & jag som frågat om de vill rida mina hästar.
 
Har medryttare till Fröken. Dock har medryttaren varit skadad men får snart rida igen

Ni som har medryttare:
- Vad har ni för överenskommelse er medryttare?

Medryttaren tar hand om hästen (visitering, mockning, iordningställande av mat och vatten). Hon skall ta hand om hästen och dess utrustning som om den vore hennes egen och det har funkat hittils.

Om något går sönder står jag för inköp av nytt, så länge som det inte är uppenbart slarv som orsakat skadan.

- Hur ofta rider de?
2ggr/v är vår deal. Dock ibland 1ggr, ibland 3. Har varit lite flytande utifrån behov från bådas sida.

1ggr/v på bana och 1ggr/v uteritt (eller på annat sätt utanför bana). Sen är det så att vädret är fruktansvärt/jättetrevligt så är det inte hela världen det blir en extra dag på bana/en vilodag/en extra uteritt nån gång ibland.

- Betalar medryttaren eller betalar ni medryttaren?
Medryttaren betalar 200kr/månaden vilket blir ungefär 2/7 av skoningskostnaden.

- Om medryttaren tränar/tävlar vem betalar de kostnaderna?
Medryttaren får gärna tävla och träna, men får betala själv. Jag står dock för hästens licens.
 
Ni som är medryttare:
- Vad har ni för överenskommelse med hästägaren?
Jag rider två gånger i veckan på bestämda dagar. Rider oftast ut men får rida på banan också om jag vill. Sällan något problem att ändra dagar eller hoppa över en gång då hästen får tillsyn och skötsel ändå. Väldigt kravlöst då jag inte måste åka dit om jag har ont om tid eller är sjuk. Inget stallarbete ingår (förutom att tex borsta stallgången efter sig) men jag hjälper till om jag råkar vara där när ägaren har "stalldag".

- Betalar ni?
Nej.

- Tränar ni för tränare?
Har inte gjort det än men jag får rida för dressyrtränaren som kommer till grannstallet. Vi har också tänkt åka på kurs tillsammans någon gång.

- Tävlar ni?
Nej.
 
- Vad har ni för överenskommelse med hästägaren? De dagar jag rider mockar jag till hennes hästar (1 storhäst + 1 shettis), ägaren har eget stall. Hjälper även till med fodringar, ut-/insläpp, höskörd mm. Allt utifrån vad jag har tid med. Hjälper även till att sköta stallet/hästarna när ägaren är bortrest.
Ägaren är min faster och jag har fått rida gratis på hennes hästar genom åren (förutom vår älskade kallblodstravare som jag fick ha på foder), har hängt där regelbundet sen ca 15 år tillbaka nu!
- Hur ofta rider ni? 2 ggr/vecka, ibland mer beroende på hur mkt tid ägaren har eller om jag ska tävla och behöver mer ridtid.
- Betalar ni? Nej, dvs ingen månatlig summa. Men jag bidrar själv med vissa saker, ex sadelinköp (bidrar med en slant), annan utrustning, inköp av strö mm. Helt på eget bevåg. En gång om året brukar jag köpa biljett till ägaren till någon clinic el liknande, nu i år blev det biljetter till EM i Göteborg :)
- Får ni betalt? Nej.
- Tränar ni för tränare? Ja, och ägaren följer gärna med.
- Tävlar ni? Ja, och ägaren har stöttat mig och följt med på nästan alla tävlingar.

Jag är väldigt bortskämd :love:
 
Jag är medryttare.

- Vad har ni för överenskommelse med hästägaren?
Jag har hästen som min egen 2 dgr/veckan (fasta dagar men kan byta vid behov) samt tar hand om den om ägarna åker bort. På mina dagar mockar jag boxen & hagen, gör höpåsar & kraftfoderhinkar, fyller vatten ute, motionerar hästen & tar in den på kvällen.

- Hur ofta rider ni?
Får rida de dagar jag har honom (ut eller på banan) men brukar variera mig med att promenera, longera & tömköra.

- Betalar ni?
Nej.

- Får ni betalt?
Nej.

- Tränar ni för tränare?
Nej.

- Tävlar ni?
Nej.

(Har 2 km till stallet)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
Svar
18
· Visningar
903
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 511
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
785
Senast: valy
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 774
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp