Bukefalos 28 år!

Ni som är medryttare / har medryttare

BusBarro

Trådstartare
Hej!

Ni som är medryttare:
- Vad har ni för överenskommelse med hästägaren?
- Hur ofta rider ni?
- Betalar ni?
- Får ni betalt?
- Tränar ni för tränare?
- Tävlar ni?

Ni som har medryttare:
- Vad har ni för överenskommelse er medryttare?
- Hur ofta rider dem?
- Betalar medryttaren eller betalar ni medryttaren?
- Om medryttaren tränar/tävlar vem betalar de kostnaderna?
 
Ni som har medryttare:
- Vad har ni för överenskommelse er medryttare?
- Hur ofta rider dem?
- Betalar medryttaren eller betalar ni medryttaren?
- Om medryttaren tränar/tävlar vem betalar de kostnaderna?

Jag har en medryttare som rider 2 gånger i veckan. Fasta dagar
Det som ingår förutom motionerande av hästen är att mocka och ställa i ordning kraftfoderhinkar.
Hon betalar 2/7 av vad hästen kostar - då har jag räknat på i stort sett allt.
Medryttaren betalar sina egna träningar och tävlingar.

Min medryttare tar hästen när jag är bortrest och jag tar hästen själv när hon är bortrest, vi reglerar ingenting på priset i de fallen.
 
- Vad har ni för överenskommelse med hästägaren?
Jag rider hästen, mockar och gör iordning allt foder. Däremot händer det ibland att allt är fixat när jag kommer ut då ägaren bor väldigt nära stallet och ibland går förbi och fixar allt för att hen kände för det.
- Hur ofta rider ni?
2 dagar i veckan. Fasta dagar som är lätta att ändra om behov finns från endera sidan. Jag tar mer dagar om ägaren är bortrest eller frågar om det. Det är inga problem för mig att resa bort om jag vill det men då meddelar jag i god tid.
- Betalar ni?
Nej
- Får ni betalt?
Nej
- Tränar ni för tränare?
Inte just nu men om jag vill så får jag, då betalar jag själv
- Tävlar ni?
Nej. Skulle nog få om jag ville.
 
Är inte men har varit. Vi hade världens slappaste upplägg :D och, ägaren var världens bästa :love:

- Vad har ni för överenskommelse med hästägaren?
Jag red när jag ville, men smsade ägaren innan jag åkte så hon kunde tala om ifall han redan gått hårt pass/något hänt/om hon planerat att göra ngt med hästen för dagen. Jag var alltid välkommen oavsett dock, man kan ju alltid borsta/mysa/jobba lite i stallet/annat. Var inte ombedd att göra någon stallsyssla men jag brukade ändå minst mocka rent, sopa rent, och se till att mat var fixat för kvällen innan jag gick.

- Hur ofta rider ni?
Det blev lite olika iom att jag kunde komma och gå lite som jag ville, allt från 5-1 dagar i veckan, när jag var sjuk eller hade mycket att göra inget alls.

- Betalar ni?
Nope, tror ägaren bara var glad om jag ville komma och motionera hästen, rörde sig om en lite knepig häst som tyckte jag var en bra människa, och som dessutom hade lite sjukdomsproblem.

- Får ni betalt?
Nej

- Tränar ni för tränare?
Jag fick absolut om jag ville, men tränaren kunde aldrig när jag var där.

- Tävlar ni?
Nej, mest för att jag inte var intresserad. Hade säkert fått tävla dressyr om jag frågat, men inte hoppning (problem med bakbenen) Dock hade hästen nog inte varit världens enklaste att tävla med.
 
Ni som är medryttare:
- Vad har ni för överenskommelse med hästägaren?
Inget skrivet. Men muntligt att de dagar jag rider så kollar jag så att det finns vatten i hagen när jag kommer, jag tar hand om hästen på en bra sätt när jag är där och är rädd om utrustning och övriga djur när jag är där. Följer deras regler när det gäller deras stall och djur.
- Hur ofta rider ni?
2-4 gånger i veckan. Inga fasta dagar då det bara är jag som rider hästen men jag meddelar innan jag kommer och rider. Oftast dagen innan men ibland tidigare samma dag.
- Betalar ni?
Nej, de hinner inte med hästen och är glada att den får motion och uppmärksamhet
- Får ni betalt?
Nej
-Tränar ni för tränare?
Inte varje vecka men jag tränar ibland för en som de också tränar för. Det betalar jag naturligtvis själv liksom tävlingar. Jag hade gärna tränat för tränare varje vecka men det har inte gått att lösa än så länge.
- Tävlar ni?
Har varit på en P&R och planen är jag ska åka med tävla dressyr när de åker på en tävling där det funkar att jag åker med. Men i lätta klasser då hästen inte ska gå höga klasser längre. Pensionerad tävlingshäst.
 
Hej!

Ni som är medryttare:
- Vad har ni för överenskommelse med hästägaren?
- Hur ofta rider ni?
- Betalar ni?
- Får ni betalt?
- Tränar ni för tränare?
- Tävlar ni?
Jag har två egna men är även medryttare på två.
Egentligen skulle jag bara rida den ena men ta båda på mina dagar (alltså mocka).
Sen fick jag rida båda.

- Vad har ni för överenskommelse med hästägaren?
Göra det som vi kommit överens om, men alltid mocka åt båda.

- Hur ofta rider ni?
I början en gång i veckan, sen ca 2, nu ca 1 (då min egen kommit hem med sin föl igen och ska igång).

- Betalar ni?
Nej, men självklart betalar jag om jag får vara med på träning.

- Får ni betalt?
Nej och det skulle jag absolut inte vilja heller!

- Tränar ni för tränare?
Jag får vara med på stallets hoppträningar om det inte krockar med ägarens dressyrupplägg. Har även fått rida den ena (å hon den andra) på hennes dressyrträningar samt att jag fick ta dit min gamla tränare en gång. Det uppskattade jag verkligen för vi pratar samma språk och hon är grym på dressyr :)

- Tävlar ni?
Nej men jag skulle säkert få låna honom på någon pay and jump eller liknande om jag frågade. Jag är dock tveksam till om jag vill för det skulle inte vara så kul om det hände något, jag vet själv hur det är att ha häst och hur besviken/ledsen man blir även om det inte är den andra personens fel. Hon frågade dock om jag ville rida på stallets jultävling (de kör dressyr på fm å hopp på em typ) men då jobbade jag :(

Jag älskar upplägget, det är win-win. Dessutom är det en unghäst och en läromästare så jag får verkligen ut något de gångerna jag rider i ridhus. Dessutom är de så himla gulliga i det stallet! :heart
 
Ni som är medryttare:
- Vad har ni för överenskommelse med hästägaren?

Har precis börjat som medryttare och vi har sagt att vi startar upp lite smått och sen är det flexibelt hur det utvecklas. Rider ägarens ena häst just nu, i framtiden kanske också hennes andra ibland. Hon vill väl att jag fixar mockning, höpåsar och foder till hästen jag rider men jag brukar fixa åt båda hästarna oavsett vilken jag ska rida.
Ägaren har svårt att hinna med sina båda hästar utan stress så hon är mest glad för avlastning.

- Hur ofta rider ni?
I dagsläget en dag i veckan + ibland på helgen. Som det sett ut hittills rider jag dressyr på min fasta dag och sen har vi sagt att vi rider ut tillsammans någon dag på helgen om det passar båda.

- Betalar ni?
Nej.

- Får ni betalt?
Nej

- Tränar ni för tränare?
Inte nu eftersom jag precis börjat rida hästen. Tror dock att det är möjligt om jag vill, och kan även få lektioner av ägaren om jag vill.

- Tävlar ni?
Inget vi pratat om eller som varit aktuellt. Vet att den förra medryttaren fick tävla men hon betalade också en slant varje månad. Tror möjligheten kan finnas om jag skulle vilja i framtiden.

Har ca 1,5 mil till stallet. Tar kring 20-25 minuter med bil beroende på trafik.
 
-Vad har ni för överenskommelse er medryttare?
Packa 1 dygns höpåsar och mocka två kärror i lösdriften

- Hur ofta rider dem?
Snitt 2ggr/vecka

- Betalar medryttaren eller betalar ni medryttaren?
Inga pengar växlar händer

- Om medryttaren tränar/tävlar vem betalar de kostnaderna?
Om det skulle bli aktuellt får de betala. Hästen är dock pensionär så det är egentligen bara skogsmullande på schemat för honom.
 
Ni som är medryttare:

- Vad har ni för överenskommelse med hästägaren?

Ägaren vill att hästen motioneras så mycket som möjligt och pysslas om, då han själv har tappat intresset. Plus att hans sambo vill ha ridsällskap. Jag har inga andra "måsten" även om hjälper till med övrig skötsel om jag kan.
- Hur ofta rider ni?
3-4 gånger i veckan vanligtvis, sedan beror det på hur mycket tid som finns för både mig och sambon (som jag alltid rider med).
- Betalar ni? Eller får betalt?
Nej.
- Tränar ni för tränare?
Nej, men det är inget hinder om jag vill heller.
- Tävlar ni?
Nej, men jag tror säkert att jag fått om jag velat.
- Hur långt har ni till stallet?
7 minuters bilresa. Ca 30 min med cykel.
 
Ni som har medryttare:
- Vad har ni för överenskommelse er medryttare?

Dom har dotterns ponny 2 ggr i veckan, rider, sköter, mockar o gör i ordning mat o vatten.
- Hur ofta rider dem?
2 ggr i veckan, fasta dagar.
- Betalar medryttaren eller betalar ni medryttaren?
Nej. Jag är nöjd med att få hjälp dom dagar + att ponnyn får jobba.
- Om medryttaren tränar/tävlar vem betalar de kostnaderna?
Dom betalar själva, dom har varit iväg på träningar o P&J med honom o det är deras grej, så det står inte jag för.
 
Ni som har medryttare:
- Vad har ni för överenskommelse er medryttare?

Kom när ni har tid. Vill ni rida 1 dag i veckan ena veckan så är det ok. Vill ni rida hela veckan nästa vecka så är det ok. Detta så länge jag inte själv MÅSTE göra något.
Jag bor på gården så jag gör allt runt hästarna om det inte är så att jag är borta och de är här. De mockar om jag inte hunnit.
Min granne, som är ena medryttaren (jag har ju två hästar) fodrar och tar in ibland när jag är borta på middag eller så. Även hennes man hjälper till ibland på dagarna.

- Hur ofta rider dem?

Allt från 0-4 dagar i veckan. En pluggar på högskola och en har ett socialt krävande jobb och småbarn.

- Betalar medryttaren eller betalar ni medryttaren?

De betalar med tjänster och eller hjälp med att köra en vagn eller så. De känner alltid att de står i skuld till mig och jag känner alltid att jag står i skuld till dem så lösningen fungerar idag alldeles utmärkt. Det hade varit värre om det varit så att vi alla känt att vi "betalat" för mycket.

- Om medryttaren tränar/tävlar vem betalar de kostnaderna?

Det betalar de själva så länge det inte är jag som vill att de ska träna en häst till något speciellt. Säg att jag frågar om de inte kan starta i en gren som de själva kanske inte är jätteintresserad av men ändå kan tänka sig det. Då betalar jag.

Jag har haft betalande medryttare genom åren och det fanns en tid då det var något jag tyckte var bra. Då red och körde jag så mycket själv att jag delade med mig av hästen. Nu mer är det så att jag inte hinner med två hästar själv och är väldigt glad att dela träning, bekymmer och glädje med dessa fantastiska medryttare.

Jag är så glad i mina medryttare att jag faktiskt får lite fuktiga ögon när jag tänker på dem.
 
- Vad har ni för överenskommelse er medryttare?
Det enda jag krävt är kommunikation och framförhållning. Det är okej att inte kunna ta den dag vi tidigare kommit överens om men under förutsättning att det meddelas i god tid.

- Hur ofta rider dem?

Allt mellan 1-5 dagar i veckan beroende på hur mitt, hennes och hästarnas scheman ser ut.

- Betalar medryttaren eller betalar ni medryttaren?

Vi växlar inga pengar. Mina hästar är mer eller mindre outbildade travhästar som alla går på banan. Hade inte med gott samvete kunnat kräva henne på pengar för att lufsa på oskolade travare. Om jag begärt att hon skulle träna hästarna hade jag betalat henne, men hon är bara intresserad av att skogslufsa och andas hästdoft och det är finemang för mig. Jag vill ändå inte ha hästarna tränade, det sköter jag själv, men tjänsten går ändå åt båda hållet genom att jag får dyrbar fritid över före/efter jobbet ett par dagar i veckan.

- Om medryttaren tränar/tävlar vem betalar de kostnaderna?

Hon tävlar inte, men jag har sagt att vill hon någon gång vara med på en P&R eller klubbtävling för skojs skull ställer jag gärna upp och skjutsar häst och medryttare gratis.
 
Ni som har medryttare:
- Vad har ni för överenskommelse er medryttare?
- Hur ofta rider dem?
- Betalar medryttaren eller betalar ni medryttaren?
- Om medryttaren tränar/tävlar vem betalar de kostnaderna?

Min medryttare har jag haft i snart sex (!) år .
Hon rider normalt en gång/vecka .
Vi är goda vänner (kände inte varandra innan annat än ytligt) och jag har tränat för henne många år samtidigt som hon ridit min häst även om jag senaste 3 åren rider för annan tränare .

Min " medryttarvän" är rutinerad men har en skadad rygg (hästrelaterad) som gör att hon inte kan rida på heltid/ha egen häst längre .

Hon rider min häst flera dagar /veckor när jag är sjuk/åker bort på semester. Ställer upp i alla lägen .

Ingen betalar någon något .

Hon får träna /tävla om hon vill självklart men gör det inte pga sin ryggskada . Däremot rider hon ypperligt dressyrarbete på min häst de dagar hon trimmar .

Skattar henne högst i världen som
Medryttare och vän . Hon är guld på alla sätt :heart
 
Senast ändrad:
Ni som är medryttare:
- Vad har ni för överenskommelse med hästägaren?
Jag rider och utbildar hennes häst efter eget huvud, men hon har såklart sista ordet.
- Hur ofta rider ni?
Tre dagar vecka
- Betalar ni?
nej
- Får ni betalt?
Nja, vi byter lite tjänster
- Tränar ni för tränare?
Ja, ägaren betalar
- Tävlar ni?
Nej
 
- Vad har ni för överenskommelse med hästägaren?
Vi har inget kontrakt, det är min vän sen förr då jag brukade hjälpe henne i stallet. Vi är både deprimerade och har ibland skit dagar så vi har inget uppgjort. Vi säger Ses på måndag men ingen blir ledsen om en av oss ställer in. Vi rider ofta tillsammans. 4 hästar.
- Hur ofta rider ni?
Planen vi stävar efter är nära på varje dag, rider tillsammas på 2, tar de andra nästa dag.
- Betalar ni?
Nej inget bestämt, men jag bjuder gärna på fika eller lägger till lite pengar till hovis/vet eller annat.
- Får ni betalt?
Nej.
- Tränar ni för tränare?
Inte just nu men kan se mig göra det i framtiden, har icke tagit upp det med ägaren men ser inte att hon skulle säga nej.
- Tävlar ni?
Nej, är inte intresserad av att tävla island, än :angel:
 
Är inte medryttare nu, men har varit.

Ni som är medryttare:
- Vad har ni för överenskommelse med hästägaren?

Överenskommelse att på mina dagar göra allt som ingår, dvs mockning, ev stalltjänst, göra i ordning mat, ta hand om hästen på bästa sätt, ridning/longering/promenad osv. Ägaren har berättat vad hon förväntat av mig som medryttare, tex hur hon brukar lägga upp ridningen, vad hon vill att jag ska göra osv.

- Hur ofta rider ni?
Har varit allt från 1-4 dagar i veckan

- Betalar ni?
Hos nån betalade jag halva skoningen, vilket var typ 300 kr i månaden, hos en annan betalade jag inget

- Får ni betalt?
Nej

- Tränar ni för tränare?
Har fått göra det om jag velat och betalat själv, alternativt fått lektion av ägaren

- Tävlar ni?
Nej, har inte haft intresse utan mest ridit "skogsmullar"
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 511
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
782
Senast: valy
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 768
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp