Ni som ammat efter ett års ålder, j´hur lång tid tog det för barnet att "glömma"?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare ako
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 122
  • Visningar Visningar 11 102

ako

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att nu helt sluta amma Ludvig. Han är 19 månader o har till nu fortfarande ammats 1-2 ggr per dygn. Med sorg i hjärtat ;) har jag dock nu bestämt mig för att sluta, eftersom han dels är fullkomligt tillräckligt gammal för det, med råge, och han dessutom har börjat vakna på nätterna igen,o jag har jättesvårt att natta om honom utan att amma (hans pappa kan natta om utan problem, och jag vill inte tillbaka till nattamning igen- jag vill sova). OBS, jag ammar honom inte till sömns när jag lägger honom, utan det är just när han vaknar på natten som det är jobbigt. Han fatar ju heller inte varför han får amma när han är sugen på dan men inte på natten o blir så klart jättefrustrerad.

Dock känns det ju hemskt att neka sin lilla unge att amma, när han tycker att det faktiskt är det bästa som finns :(... Hur länge tog det för era barn att glömma, nu andra som ammade lite längre?

Tack på förhand!

Sv: Ni som ammat efter ett års ålder, j´hur lång tid tog det för barnet att "glömma"?

Vi har lite av samma problem med E som är 14 månader, fast med nappflaska och välling. Det har fungerat jättebra hittills, hon har ätit 1 ggn per natt och det är helt ok. Men från det till att vakna ofta och VÄGRA somna om hon inte får flaskan är ohållbart i längden =(

Men jag känner liksom du, mig jätte hemskt som vägrar henne flaskan när hon gråter efter den..

Asch jag har ju inga tips, men kanske att dom råd du får kan appliceras på vårat problem också ( hoppas )

/C

Sv: Ni som ammat efter ett års ålder, j´hur lång tid tog det för barnet att "glömma"?

jag slutade amma min son när han var 18 månader, hade gärna fortsatt amma men ska ha bebis i höst igen så tyckte det var dags att sluta så han ska glömma de och det inte blir någon konkurrans.

han ammade bara på morgonen, men jag gjorde som så att när han visade att han ville ha så steg jag upp och lät han ligga kvar med sin pappa istället om han ville. Det har gått mkt lättare att sluta än vad jag trodde det skulle vara. Nu tillåts han bara ligga med handen på de på morgonen, men även det håller jag på att avvänja han ifrån.

Sam accepterade rätt så fort att det inte var mer amning, och sen sa han inte så mycket om det tills Isaac föddes. Jag ser ofta på honom nu att han skulle vilja och det är fortfarande skitjobbigt för mej att säga nej, trots att det gått 9 månader sen jag ammade honom sist. När han tittar ner i urringningen och säger "njölk" så säger jag "ja, det är bebisens mjölk". Isaac äter mjölk, du äter välling. Små bebisar äter mjölk. Det funkar. Men jag som också älskar att amma tycker det är jättejobbigt ibland. Eller jätte kanske var att överdriva, men lite jobbigt.

KL.

Tack alla för svar! Skönt att fler känner likadant. Det är ju bara något man måste igenom helt enkelt. Jag har inte svråt med att sätta gränser vad det gäller annat, men just detta med amning känns ju som om man "vägrar honom kärlek" /"försöker svälta honom" eller vad man ska säga, fast det ju SJÄLVKLART inte är så.

Ingen ny bebbe på G än i a f (hade tänkt oss tidigast om ett år), så innan det hinner han förhoppningsvis glömma.

Vindvissla: Förstår att det skär i hjärtat när lille älsklingen säger "njölk"... Hur gulligt som helst!

Nehej, nu är det dax att åka till jobbet o lära barn rida igen :). Ha det fint!

Mina är fem och sex år och minns fortfarande, men de var iofs drygt två och drygt tre när jag slutade. Om du känner att du helst skulle vilja fortsätta amma på dagtid så finns det tips för att lära dem somna om utan att tutta på natten.

Någonstans finns det väl en ålder för att vara "tillräckligt gammal" för att sluta ammas, men den måste inte gå vid 18-19 månaders ålder.

Jag ammade mina båda tills de var över två år och då slutade de självmant. Den äldste slutade tre månader innan hans syster föddes. Då var vi överens om att spara den maten till bebin. Han ville inte ha heller, när hon hade fötts.

BVC:s reaktioner gick från att "Åh vad bra att du fortfarande ammar!" till mer och mer "Men nu har du väl ändå slutat!" allt eftersom tiden gick.

Mina är fem och sex år och minns fortfarande, men de var iofs drygt två och drygt tre när jag slutade. Om du känner att du helst skulle vilja fortsätta amma på dagtid så finns det tips för att lära dem somna om utan att tutta på natten.

Jag behöver sådana tips! Lillebror 13 månader ammas på nattetid för att somna om, och jag känner jag snart inte orkar det mer. Dagtid är han ointresserad sen någon månad tillbaka. Okej för att bli väckt en gång per natt, men när det blir fyra gånger som på sista tiden så funkar det inte riktigt. Han tar inte napp, vill inte ha välling och blir bara vrålarg om vi erbjuder honom vatten i nappflaska eller pipmugg på natten. Vi kan söva om honom genom att rulla i vagnen på natten, men han kan ju inte sova i sin vagn i all framtid :crazy:

Haha, de yngsta är ju födda i Kalifornien och när mellangrabben var 2½ drabbades han av ett riktigt elakt noro-virus. Vi gick till en barnläkare, eftersom bröstmjölk var det enda han fick behålla och man började se varenda skelettknota på den lille stackaren. Läkaren hoppade jämfota och klappade händerna (en man i övre femtioårsåldern) och log som ett barn, samtidigt som en skrek "FANTASTIC!" när jag berättade att jag fortfarande ammade och att det var det enda han fick i sig. Lite skillnad. :D

Haha, de yngsta är ju födda i Kalifornien och när mellangrabben var 2½ drabbades han av ett riktigt elakt noro-virus. Vi gick till en barnläkare, eftersom bröstmjölk var det enda han fick behålla och man började se varenda skelettknota på den lille stackaren. Läkaren hoppade jämfota och klappade händerna (en man i övre femtioårsåldern) och log som ett barn, samtidigt som en skrek "FANTASTIC!" när jag berättade att jag fortfarande ammade och att det var det enda han fick i sig. Lite skillnad. :D

Underbart! :bow:

Vår äldste son ammades tills han var drygt 1 1/2 år men skulle en lång period "hålla tutten" vilket jag till sist fick honom att sluta med, även om han nu som 4 1/2-åring fortfarande kan få hålla-stunder. När han blev storebror vid 2 år 3 mån var jag orolig att han skulle vilja börja amma igen men absolut inte. Lillebror nattammade jag tills i julas (han blev 2 i mitten av mars i år så han var ju rätt gammal). Han slutade amma någon gång januari/februari ungefär och var då bra nära 2 år. Han kan fortfarande vissa nätter/morgnar smyga sig nedåt och helt plötsligt inser jag att han ligger och snuttar. Hans pappa upptäckte det en morgon när han kom ur duschen och sa till honom att "Edvin, så där ska du inte göra" varpå han svarade "Pappa, gå bort, jag är sur på dig". Enstaka gånger när han tex slagit sig illa har jag fuskat och låtit honom tröstas av bröstet och han snuttar bara lite, gissar att det är ganska tomt. Men han saknar detta och minns det verkligen så jag känner mig rätt elak. Men han fick så många tänder att jag fick sår runt bröstvårtorna och då gav jag upp när en nästan 2-åring fick det att blöda från brösten.

WHO rekommenderar att man ammar tills barnen är 2 år så 19 månader är inte "dags". Men däremot om han vaknar på natten och vill ammas så är det ju såklart jobbigt för er, en 1,5 åring ska ju klara att sova natten igenom. När jag började jobba och sonen var 13 månader, var amningen viktiga stunder för oss då han hade resten av dagen med sin pappa. Först ammade jag honom till sömns, men slutade då han också vaknade på natten. Så jag började amma bara på morgonen och när jag kom hem från jobbet, i soffan, aldrig i sängen. Han fortsatte vakna på natten ett tag till men vi gav napp och sjöng lite tills han somnade om. När han var två fick han eget rum och vaknade visserligen fortfarande klockan 5 på morgonen, men aldrig på natten.

WHO rekommenderar att man ammar till barnen är två år därför att de rekommendationerna ska gälla även för mammor i länder där det inte finns rent vatten att tillgå. Inte för att barn absolut bör ammas tills dess i länder som Sverige, där det finns rent vatten.

Att vi har alternativ till amning här i västvärlden, samt en kulturmässigt extremt kort amningstid, betyder inte att det är det som är normalt i betydelsen biologiskt naturligt för människan. Inte heller är vi intermittenta ammare, trots de påtryckningar som ofta förekommer att det är onormalt att amma flera gånger i timmen.

Min tjej var bara 6 månader när jag sluta amma, men då började jag bara att ge välling om nätterna eftersom att hon inte höll sig mätt och vaknade varje-varannan timme hela nätterna. När jag började med välling blev allt mycket bättre. Kan du inte tänka dig att börja ge honom välling om nätterna?
Då får du ju bort honom från bröstet och samtidigt behöver du ju inte tänka att du svälter honom. Är han hungrig så kanske han äter vällingen om du inte erbjuder något annat nattetid.

Det låter skitjobbigt att byta amning mot välling på nätterna. :crazy: Går du upp och fixar flaska?

Ja det gör jag, och det är inte det minsta jobbigt när man väl kommit in i den rutinen.

Man kan ha varmt vatten i en termos och vällingspulvret färdiguppmätt, så är det bara att blanda ihop.

Jag hade aldrig pallat det. I jämförelse när vi matade med flaska och när jag ammade så var amningen rena semestern.

Att vi har alternativ till amning här i västvärlden, samt en kulturmässigt extremt kort amningstid, betyder inte att det är det som är normalt i betydelsen biologiskt naturligt för människan. Inte heller är vi intermittenta ammare, trots de påtryckningar som ofta förekommer att det är onormalt att amma flera gånger i timmen.

Vad jag menade var att det inte finns hälsomässiga skäl för barnet att amma så länge. Att WHO rekommenderar det beror på att deras rekommendationer ska gälla även i länder där alternativet till amning är eventuellt hälsofarligt vatten/mat. Sverige är inte ett sådant land.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 871
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Ja, ruriken beskriver ganska bra hur jag känner just nu. I lördags kom vi hem efter att ha varit på semester i sammanlagt en vecka... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 199
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka