Sv: Ni som ammat efter ett års ålder, j´hur lång tid tog det för barnet att "glömma"?
Min iofs begränsade erfarenhet - har dock även läst och hört flertalet likartade - är att den där frivilligheten formuleras ungefär som att ungen kommer att bli en helt relationsstörd, konstant infektionssjuk ungdomsbrottsling om man inte ammar. Men visst är det upp till dig!
Javisst. "Du gör ju självklart som du vill" *paus medan de spänner ögonen i dig* "Men det är ju Det Bästa För Ditt Barn."
Herregud, vilken förälder vill inte det bästa för sitt barn? Men ska det ske till vilket pris som helst
när det finns alternativ? Tydligen tycker socialstyrelsen det.
Amningstrenden känns för mig - i ett land som Sverige - som 90% ideologi och 10% vettighet, ungefär.
Det är så typiskt att det läggs någon form av duktighetsnivå på moderskap. Faderskap är tydligen inte lika prestigefyllt, det är bra om han "sitter barnvakt" ibland, men vi vet ju alla att män inte har medfödda talanger för att ta hand om barn

.
Vad om det råkar vara ett föräldrapar där Anknytningen Mellan Mor och Barn inte är det absolut oantastligt viktigaste, utan kanske anknytningen i hela familjen?
Och hur i fridens namn ska ett föräldrapar bestående av två fäder bära sig åt? De vill helt klart inte det bästa för sitt barn, eftersom de skaffar en bebis de inte kan amma.
Men om en mamma inte kan amma då? För att hon jobbar eller för att hon inte har mjölk, anledningen kan väl egentligen kvitta.
Angående de 10% vettighet; det påminner om en annan situation som diskuterades, en användare var gravid och blev tillsagd av vårdpersonal att hon inte skulle rida, eftersom det KANSKE KUNDE vara skadligt för barnet. Jag tycker mig se delvis samma argument för amning och allergier bland annat, inga säkra vetenskapliga belägg förutom "man vet aldrig, det kan vara så och hur skulle du då kunna förlåta dig själv?" Tydligen räcker det med ideologi och känslomässiga aspekter när det gäller just graviditeter och barn.
Tack och lov tycker jag mig märka en trend på buke som går ut på att peppa mammor till att låta bli amningen utan samvetskval om det inte fungerar, men det är inte en trend jag känner igen från verkligheten.