Ni som gått på evenemang med väskförbud hur har ni löst det?

Jag inser att jag är väldigt lättvindig när jag ger mig utanför mitt hem. Mobilen i ena bakfickan. Om jag inte har jacka har jag kortfodralet i den andra bakfickan. Där hamnar även bilnyckeln om jag har bilen med mig. Eller husnyckeln, om jag inte har bilen med mig, för då är den där. Ibland när vi åker iväg på jobbet (är lärare) behöver jag också ha med en klasslista och en penna. De hamnar också i bakfickan. Det är såklart något opraktiskt när man ska på toa, men det praktiska väger upp 😆
Men det är ännu mer lättvindigt att bara plocka upp väskan där allt det alltid ligger packat och klart :)

(jag har massor med stuff i min väska, pocketbok bland annat, o ibland pennor o ritblock, o såklart oftast på bio och event "olagligt" stuff som godis (om tåget skulle stanna, inser att jag behöver fylla på).)
 
Senast jag var på fotboll, efter väskförbudet, blev jag alldeles häpen över all pyroteknik de lyckats få in. Då skrattade mitt sällskap och sa ”Du vet väl hur de tar in det?”. Och jag började genast fantisera om massor av kreativa sätt grabbarna kunde smuggla in bengaler på ställen som inte nås av muddring… Då skrattade han och berättade att allt Tifo lämnades in i lådor innan matchen från respektive huligan, oh Föelåt supporterklubb (min felskrivning). Och att bengalerna helt enkelt ligger i dessa lådor. Jag har ingen aning om det är sant. Men det känns ju inte som något jätteinsats att söka igenom lådorna innan matchen. Jag menar det är ju inte direkt underbemannat med poliser på matcherna häromkring.
Kan bara tolkas som att arrangörerna vill att det ska vara bengaler? (jag har länge tolkat det som att de sporterna i allmänhet gillar lite slagsmål och bengaler och mest låtsas vara emot det.)
 
Ytterligare en anledning att öht inte gå på saker numera då. Som lite lagom allergisk mot en bunt saker är det rätt värdelöst att försöka få i sig något vettigt på ett generellt event som det är. :banghead:
De hade inget vettigt om man inte var allergisk heller :D vi åt helt enkelt bara glass från Lejonet och Björnen (för någon helt oerhörd summa typ 90 kr kulan eller ngt) till middag, de har ju ändå bra glass o hade satt upp ett stånd :) Lejonet och björnen alltså. Tur att man har en unge med tålamod och järnmage. De hade inte ens gelegodis i påse som var speciellt lockande.

Vad är hönan och ägget? om de hade haft ngt som gick att äta som var nyttigare än glass och billigare än restaurangmiddag så skulle de ju inte behövt muddra bort godis från folk :rofl:. Samma med Filmstaden. Det är ju inte som om man ens vill ta med godis till Nordisk Film som har en gigantisk smågodisdisk där man går in.
 
Jag har varit på evenemang idag som var betydligt kortare tid än GHS och fick ta på mig jeans för att ha fickor (brukar annars mest ha klänning) men fick ändå inte med mig telefon, plånbok, bilnyckel, lypsyl, handsprit, mediciner och näsdukar. Ytterkläder fick inte föras med in utan lämnades i garderoben. Rationaliserade bort det som inte var värdesaker eller medicin och sitter nu hemma med ont i läpparna eftersom så många timmar utan lypsyl den här årstiden helt enkelt inte funkar för mig.

Blir till att fundera inför GHS om jag kan hitta på någon lösning.
Tipsar om träningstights med mobilficka under klänningen, det går in mer än i jeansfickor.

En mer skicklig person än jag sprättar även upp ett par sömmar i klänningen och syr in fickor. Det är lättare än man tror, sägs det.
 
Men det är ännu mer lättvindigt att bara plocka upp väskan där allt det alltid ligger packat och klart :)

(jag har massor med stuff i min väska, pocketbok bland annat, o ibland pennor o ritblock, o såklart oftast på bio och event "olagligt" stuff som godis (om tåget skulle stanna, inser att jag behöver fylla på).)
Sakerna är alltid där. Mobilen alltid i höger bakficka. Kortfodralet i vänster, när jag har det med mig. Skulle jag behöva ha en massa mer saker med mig hade det naturligtvis varit bökigt, men nu är det väldigt sällan jag behöver det i den situationen tråden handlar om. Ska jag på semester är det ju en annan sak 😁
 
Jacka med fickor. Och unge, med herrfickor på sin jacka, går ned hur mycket som helst i både jeans och jacka på herrkläder tydligen. Var på Stockholm Horse show, gissar att det är Sihs. Sedan köpte jag en väska där :) att lägga jackorna i.

Vi behövde inte plocka ur när de muddrade.

Däremot tog de allt godis som de muddrade fram. Tyvärr, eftersom godiset inne på eventet var uselt. (kan de inte sälja bra saker om det ska vara förbjudet att ta in godis :) ) Dryck skulle de definitivt ha slängt. Ätbart är kort sagt ingen vits att ta in. Ätbart på event=vassa föremål på flygplan.


Är ju enbart för att de vill sälja sitt godis till ockerpriser känns det som.
 
Joo men för mig hade det löst sig enkelt genom att de hade sålt gott godis till ockerpriser :rofl: då hade jag nog inte orkat planera. Men de hade bara två sorter som inte var gott.


Själv brukar jag ta med några bars och frukter och vattenflaska när jag är heldag för att få I mig något snabbt på läktaren.,men det kan man nog glömma nu.
 
Kan bara tolkas som att arrangörerna vill att det ska vara bengaler? (jag har länge tolkat det som att de sporterna i allmänhet gillar lite slagsmål och bengaler och mest låtsas vara emot det.)
Ja. Så tolkar jag det också. Men kanske ser man hellre att de i så fall har bengalerna på supporterläktaren än på andra ställen, och därför släpper de igenom det. Annars vet jag inte. Tycker det är jätteskumt.
 
Sakerna är alltid där. Mobilen alltid i höger bakficka. Kortfodralet i vänster, när jag har det med mig. Skulle jag behöva ha en massa mer saker med mig hade det naturligtvis varit bökigt, men nu är det väldigt sällan jag behöver det i den situationen tråden handlar om. Ska jag på semester är det ju en annan sak 😁

Har du alltid samma byxor på dig i så fall...? :confused: Poängen med att ha väskan färdig är ju att man aldrig behöver plocka i eller ur saker som alltid ska med.

(Håller förresten mobilen att sitta på hela dagarna? Och får du inte ont av det? Så obegripligt för mig som tycker det är skevt att sitta på en kontorsstol som är aldrig så lite felinställd... :cautious:)
 
Har du alltid samma byxor på dig i så fall...? :confused: Poängen med att ha väskan färdig är ju att man aldrig behöver plocka i eller ur saker som alltid ska med.

(Håller förresten mobilen att sitta på hela dagarna? Och får du inte ont av det? Så obegripligt för mig som tycker det är skevt att sitta på en kontorsstol som är aldrig så lite felinställd... :cautious:)
Nu var det inte mig du frågade men jag tror skillnaden ligger i antal "grejer som ska med". Jag har också alltid mobilen i höger bakficka (alltid jeans, är det vinter och täckbyxor blir det i en jackficka) och kort/-en i vänster. Ett cerat i höger fram = färdig.

Så jag tror inte det handlar om kläder så mycket utan mer om attiraljer.
 
Nu var det inte mig du frågade men jag tror skillnaden ligger i antal "grejer som ska med". Jag har också alltid mobilen i höger bakficka (alltid jeans, är det vinter och täckbyxor blir det i en jackficka) och kort/-en i vänster. Ett cerat i höger fram = färdig.

Så jag tror inte det handlar om kläder så mycket utan mer om attiraljer.

För mig räcker det med vardagsgrejerna för att det ska kännas bökigt; plånbok, nycklar, bilnyckel, passerkort, mobil. Det är bara mobilen som plockas upp hemma. Annars har jag ju fyra prylar till som jag måste plocka upp och förvara varje kväll, sen packa ner igen, varje morgon.

Och, du sitter på din telefon hela dagen? Jag är alldeles för rädd om den där ömtåliga prylen för nästan 10' för att våga sätta mig på den hela tiden. :confused:
 
För mig räcker det med vardagsgrejerna för att det ska kännas bökigt; plånbok, nycklar, bilnyckel, passerkort, mobil. Det är bara mobilen som plockas upp hemma. Annars har jag ju fyra prylar till som jag måste plocka upp och förvara varje kväll, sen packa ner igen, varje morgon.

Och, du sitter på din telefon hela dagen? Jag är alldeles för rädd om den där ömtåliga prylen för nästan 10' för att våga sätta mig på den hela tiden. :confused:
Jag sitter inte så mycket men när jag gör det lägger jag den på bordet ;)
 
Ja. Så tolkar jag det också. Men kanske ser man hellre att de i så fall har bengalerna på supporterläktaren än på andra ställen, och därför släpper de igenom det. Annars vet jag inte. Tycker det är jätteskumt.
Nu har jag (som aldrig är på match :rofl: ) tittat lite på Youtube och det ser ju onekligen festligt ut. Jag blir lite osäker på varför det är så omdiskuterat om de tycker om det och det hör till och alla vill ha dem? Är de farliga? (frågar jag lite naivt). Det är ju inte en här och en där utan det är ju hela supportläktaren som ser ut att brinna.
 
De hade inget vettigt om man inte var allergisk heller :D vi åt helt enkelt bara glass från Lejonet och Björnen (för någon helt oerhörd summa typ 90 kr kulan eller ngt) till middag, de har ju ändå bra glass o hade satt upp ett stånd :) Lejonet och björnen alltså. Tur att man har en unge med tålamod och järnmage. De hade inte ens gelegodis i påse som var speciellt lockande.

Vad är hönan och ägget? om de hade haft ngt som gick att äta som var nyttigare än glass och billigare än restaurangmiddag så skulle de ju inte behövt muddra bort godis från folk :rofl:. Samma med Filmstaden. Det är ju inte som om man ens vill ta med godis till Nordisk Film som har en gigantisk smågodisdisk där man går in.
Btw kan jag tillägga att vi faktiskt såg indikationer på ett mattorg en bit bort i mässan. Som vi inte gick in i pga var tvugna att springa tillbaka från pausen. Men om man hängde där hela dagen hann man säkert se om det fanns ngt där att äta.
 
Btw kan jag tillägga att vi faktiskt såg indikationer på ett mattorg en bit bort i mässan. Som vi inte gick in i pga var tvugna att springa tillbaka från pausen. Men om man hängde där hela dagen hann man säkert se om det fanns ngt där att äta.
Ja det fanns en stor foodcourt med mycket att välja på, men ur allergisynpunkt brukar de ju oftast vara ganska dåliga tyvärr.
 
Vet någon om det är väskförbud på My Dog? (Mailat men inte fått svar).

"Angående Polismyndighetens beslut 1 november 2023 om väskförbud vid större evenemang. Beslutet omfattar i dagsläget inte mässor, men det kan komma att ändras innan ditt besök hos oss. Det är därför viktigt att du håller dig uppdaterad på respektive mässas hemsida för information om vad som gäller inför ditt besök. Även om Svenska Mässan i dagsläget inte omfattas av ett totalt väskförbud så uppmanar vi besökare att lämna väskan hemma eller att lämna in den i garderoben. Medtagna väskor kan komma att kontrolleras vid inpassage."

Men varför innefattar det horse showen i stockholm då?
 
Senast ändrad:
Vet någon om det är väskförbud på My Dog? (Mailat men inte fått svar).

"Angående Polismyndighetens beslut 1 november 2023 om väskförbud vid större evenemang. Beslutet omfattar i dagsläget inte mässor, men det kan komma att ändras innan ditt besök hos oss. Det är därför viktigt att du håller dig uppdaterad på respektive mässas hemsida för information om vad som gäller inför ditt besök. Även om Svenska Mässan i dagsläget inte omfattas av ett totalt väskförbud så uppmanar vi besökare att lämna väskan hemma eller att lämna in den i garderoben. Medtagna väskor kan komma att kontrolleras vid inpassage."

Men varför innefattar det horse showen i stockholm då?
För att sihs är mässa och show i samma entré.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp