Bukefalos 28 år!

Ni som har erfarenhet av fölningar se hit!

Status
Stängd för vidare inlägg.

eldkyss

Trådstartare
Ska i vår betäcka mitt ena sto och jag vill lära mig allt och lite till om fölningar. Vad man ska tänka på före och efter och så vidare. Många funderingar...
Särskild kost till stoet under dräktigheten?
Hur ofta gör man ultraljud under dräktigheten?
Har man någon som helst hum om (förutom tiden) när det börjar bli dags?
Mardrömmen är ju att man inte ska vara hemma när det sker ifall mot förmodan stoet skulle behöva hjälp.
Föla inne eller ute?
Med andra hästar eller ensam?
Jag har hört att det inte får ta för lång tid från det att fölet börjar synas tills denne är ute? Hur lång tid är okej? Hur vet man om man behöver ingripa?
Skall navelsträngen avlägsnas direkt?
Hur lång tid har efterbörden på sig att komma ut innan det börjar bli akut?

Igentligen skulle jag behöva få vara med och se några fölningar så man inte är helt handfallen när det väl är dags. Någon som kan tipsa om någon bra bok?
 
Du hittar svar på alla dina frågor och många till om du använder sökfunktionen.

Varje år finns det en tråd om de dräktiga stona där alla dina frågor dyker upp. Kolla i dessa och i boken Att bli med föl så får du svar. Ställ de frågor du inte hittar i tråden om dräktiga ston, den läses av många som har erfarenhet och som gärna delar med sig av dem.

Görel moderator på avel
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 339
Senast: Sirap
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 289
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 628
Senast: Icfafn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp