Bukefalos 28 år!

Ni som har häst och jobbar heltid.

Sv: Ni som har häst och jobbar heltid.

Tack för era svar ! Och jag kan hålla med om vad många skriver, det handlar om inställning och prioritet! Absolut!

Tror jag fortsätter med som medryttare två ggr i veckan ett tag så får vi se om suget håller i sig så kanske det blir egen häst i framtiden.

ibland kan jag verkligen längta efter att ha ett ansvar över något, som man har när man har häst. Längta efter att planera tiden, gå upp på helger och åka till stallet tidigt och mötas av en underbar varelse som längtar efter att få komma ut i hagen och är överlycklig av att se att man kommer, att mötas av någon som faktiskt är väldigt beroende av mig och som behöver mig.. mocka, fixa, umgås med andra i stallet osv :)

Jag tror det är bra för mig och säkert många andra att ha en häst/hund/katt för att liksom inte säcka ihop och bli för ego och bekväm av sig.

Ne nu ska jag fortsätta jobba! Efter det blir det stalllet :D

kram
 
Sv: Ni som har häst och jobbar heltid.

Håller med många andra på forumet. Det är en prioriteringsfråga. Den tid som jag lägger på mina djur lägger andra på tid på annat så som träning på gym. sitta i soffan eller besök framför PC:n. Jag har idag en häst, vilket är självvalt. Jag har också två vuxna hundar och två valpar. Arbetar heltid med skifttider. Min sambo arbetar annars på samma arbete och då hjälps vi åt. Han rider mer än gärna med på tur med annan häst i stallet. Någon av hundarna följer med samtidigt och på motionstur. Nu är min sambo 90 mil ifrån mig, uppe i Nordnorge. Då kan det bli lite stressigt några dagar. Men, det är underbart med mina djur och jag vill inte byta.

I stallet mockar vi och tar in själva. Det är ett litet pyssel att få ihop intagningen då vi 3 i stallet alla arbetar heltid och på skifttider. Men, vi får ihop det - och ibland hoppar stallägaren in och hjälper oss. Det kan vara bra att ha ett nätverk som fungerar ifall man blir sjuk eller vill ha semester.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har häst och jobbar heltid.

...
Jag tror det är bra för mig och säkert många andra att ha en häst/hund/katt för att liksom inte säcka ihop och bli för ego och bekväm av sig.

Detta är en viktig poäng tycker jag!

Jag märker skillnaden mellan mig och många av mina arbetskollegor och vänner. Jag funderar på hur de orkar fylla sina dagar med endast dataskummande, tvtittande eller att egentligen inte göra "någonting" .... De tycker jag är galen med alla mina djur - medan jag kontrar att det är mer galet att sitta inne en hel dag utan att vissa "lediga dagar" inte ens veta vad det är för väder ute!
 
Sv: Ni som har häst och jobbar heltid.

Allt går om man vill, men tröttnar man är det ju svårt.
Det är ju mer ovanligt att vuxna tröttnar, men speciellt tonåringar(som jag hihi) tröttnar ganska snabbt i det iskalla vintermörkret.
Som någon skrev blir det ju mer som en livsstil än en hobby, speciellt när man jobabr som dig ända till 6 på kvällen!
Sedan måste man ju allltid tänka såhär, vem lunchar?
När måste jag gå upp på morgonen och släppa ut?
När ska jag ha tid och hämta spån, halm och hö tex.
Men jag tror nog att du ska få ihop det, som jag skrev:

Allt går om man vill :D
 
Sv: Ni som har häst och jobbar heltid.

...
De tycker jag är galen med alla mina djur - medan jag kontrar att det är mer galet att sitta inne en hel dag utan att vissa "lediga dagar" inte ens veta vad det är för väder ute!

Haha klockrent :D :rofl:
 
Sv: Ni som har häst och jobbar heltid.

Vill man har man tid:) Jag jobbar heltid, har inte tillgång till någon belyst ridbana & bara ca 3km asfaltsväg med belysning... Jag rider alltid på mina lediga dagar & när jag jobbar rider jag 2-3 dagar av 5 arbetsdagar. Jag förlitar mig på snön, månljuset & pannlampan;) Jag tycker det är mycket roligare & det ger mig så mycket mer livskvalité att ha häst än att ägna den tiden i soffan:idea: Min sambo vet också att jag är så mycket gladare & mår så mycket bättre när jag får vara i stallet så han tycker inte att det gör något att jag är borta så mycket.

att läsa ditt inlägg var som att jag skulle ha skrivit det själv! den som uppfann pannlampan borde få nobelpriset!
 
Sv: Ni som har häst och jobbar heltid.

Jag har ju hästarna på gården så slipper restiden till och från stall. Men det är ändå segt, ibland.
Det har gått väldigt bra men senaste veckan har en enorm trötthet slagit mig. Igår flexade jag lite, kom hem 16.20 och kom in från stallet strax efter 19. Vid 20.30 sov jag helt avdäckad i sängen :o Är väl mörkret kanske...

Nåväl. Hinner gör man ju. Men annat hinns inte alltid med. Jag är väldigt trött av mig, inget rastlöst energiknippe. Så efter stallet är min energi slut.

Jag har två hästar. Den ena har medryttare 3 vardagar, den andra har jag själv men han är inte igång så det är inte så jättetidskrävande, främst promenader och markjobb för hans del. Vi har upplyst ridbana men nu när det är fruset är den mindre bra. Jag hoppas på mycket snö! Då kan man ju rida där ändå. Åka till ridhuset känns alldeles för segt en vardagkväll med en smått svårlastad häst. Rida dit kan man ju göra, i bäckmörkret. Inte för att jag har något emot mörker men det tar emot att trava och galoppera, så det skulle ju ta en evighet att rida dit.

Umgås med vänner gör jag endast på helgerna. Har ingen pv som tar nån tid heller. Städa, baka och annat kul eller nödvändigt är främst lagt till helger också. Är mest underhåll, typ mat, disk, tvätt som jag kan bemöda mig med på vardagarna :p
Lat, lat, lat. *host* Jag skulle ALDRIG kunna ha heltidsjobb, häst och barn. Fattar inte hur folk orkar.

MEN - det går ju inte att vara utan häst. Häst + gård är min livsstil, jag älskar det. Jag blir helt nipprig, även om jag inte är ett energiknippe så måste jag få komma ut och röra på mig varje dag och skingra tankarna lite. Men man får ju vara beredd att det blir på bekostnad av annat. Det är inte samma sak som på gymnasiet, då jag red medan det var ljust och om jag var i stallet vid 17 fick jag lyssna på alla suckar och stönar från heltidsjobbarna :p Jag förstod inte deras problem. Nu gör jag det.
 
Sv: Ni som har häst och jobbar heltid.

Fast alla har ju inte lunchfoder iofs. de har aldrig jag haft till mina men det är ju olika. lunch hade finns det där jag rider nu, en magnet på lunchhagen som släpper kl 12 varje dag så kan hästarna gå in och luncha :)
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
854
Senast: Rosett
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 671
Senast: Solis
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 140
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp