Ni som har lättfödda hästar..

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare foraenirotippex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 8 075
Sv: Ni som har lättfödda hästar..

Lusernpellets, hö, halm, betfor och ibland lite soja.

glömde sommaren : begränsat bete, lusern och lite hö, står inne på natten

Senast ändrad:

Jadu, bra fråga :D

Jag har ett halvblodssto som är lättfödd och hennes foderstat blir jag inte riktigt klok på ärligt talat. Just nu går hon på "bete" i nerbetad gräshage och får endast en betfor/kliblandning för att få i sig tillskottsfoder.

I höst och vinter är planen att ge hö, betfor, kli och lusern i första hand men det beror ju också lite på hövärdena som man aldrig helt kan förutspå i förväg.

Jag har en ponny också som visserligen inte är så extremt lättfödd men väl en ponny :D Han får hö, havrefri müsli och betfor + ev. tillskott och mineraler. Även han går på bete just nu dock.

Mvh JV

Ensilage i första hand, samt en skvätt betfor..

Sen halm och lusern om det skulle behövas.

På sommaren får de bete med betesreducerare på, på kvällarna står de inne och får då hö, lite betfor, soja och mineraler.

Hö, halm, melassfri lusern och ibland ev lite soja, samt mineraler. Nu får de gå på liiiite gräs också under sommaren.

Halm, proteinfoder och mineraler. I vintras lucern och lite soja. I år ska jag prova potatisprotein.

Hö och de år det behövs kompletterar jag med soja. (hur mycket beror på värdena i höt)
Under vintern om det är väldigt kallt ger jag lite halm. Nu en månad under sommaren går hon på magert jättebete. Där blir hon aldrig tjock faktiskt.

Sen den bantats- bara betesreducerare för att förhindra frosseri.

Har ett helt annat behov sen den blev smal, både i energi o proteinbehov.

Är noga med att inte ge samma foderstat om den vilar- för att förhindra att vikten ökar o att den blir "lättfödd" igen.

Ingen motion o samma fodermängd... ja det är klart att alla individer ökar i vikt o sen blir tjockare av "inget". Intag vs förbrukning.

knapplån

Det finns nog många definitioner på lättfödda hästar.
Min erfarenhet är att det finns vanliga "normalt" lättfödda hästar och sedan finns det de som troligen pga ex insulinresistens verkligen är superlättfödda.

Jag kan konstatera att min ponny har varit en sådan superlättfödd varelse. Idag många kilo lättare så äter hon lika mkt som hon fick när hon bantades minus 1-1,5 kg halm men plus en hel del gräs (flera timmar om dagen med reducerare och ett par utan). Hon går fortfarande ner i vikt. Nu är det naturligtvis svårt att veta men jag är ändå ganska säker på att hon får i sig en hel del mer energi nu än tidigare och så mkt har inte ridningen ökat.

Hösilage, Hestekraft, soja samt till en häst vid behov sk riskli fast han får nog inte ses som lättfödd.

Nu på bete, får den ena 2 dl hestekraft enkom för att späda ut linfröolja och mineraler. Den andra får ½ l Hestekraft, 2 hg soja, linfröolja samt mineraler. Hestekraften är till för att späda ut olja, soja och mineraler, annars kan man fodra på den här killen utan problem även under bete.

Senast ändrad:

Har precis lämnat lillskiten i stora beteshagen (naturbete), han ska gå där rätt länge är tanken.

Uppstallad får han hösilage (mängd beroende på analysen), lite ,lite betfor med selenet blandat i. Ibland morötter. Aldrig havre eller korn eller nåt annat. har haft halm som bädd.

Hö, halm o mineraler. Just förtillfället så blir det gräs som inte är så kraftigt, och halm.

Den mycket lättfödda araben har fått hö + lite betfor och havre när hon varit i "normalt" arbete. Vid dåligt hö och/eller hård träning har hon fått lucern också.

När hon inte har ridits eller bara promenadridits har hon klarat sig fint på enbart hö.

Hösilage, Hestekraft, soja samt till en häst vid behov sk riskli fast han får nog inte ses som lättfödd.

Nu på bete, får den ena 2 dl hestekraft enkom för att späda ut linfröolja och mineraler. Den andra får ½ l Hestekraft, 2 hg soja, linfröolja samt mineraler. Hestekraften är till för att späda ut olja, soja och mineraler, annars kan man fodra på den här killen utan problem även under bete.

Ot här, varför ger du soja? I mitt tycke är det bättre köpa svenskproducerade proteinfodermedel.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 228
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 017
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka