Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

uch jag har fått 2 mögelskadade sadlar och stela träns efter 10år i kallt fuktigt stall som det regnade in i. hemskt!
stallet är renoverat nu men regnar i ibland då takpannorna flyger av i blåsten(renoverar taket till våren) och
jag har äntligen fått isolerat i sadelkammaren och ett element, men det verkar lite fuktigt ändå. har en vask där inne som jag använder dagligen och fönstret är enkelglas med 2 små springor i där man öppnar det. kan man använda torrboll till en sadel/foder kammare på 6kvm som det blåser in lite i? hur fungerar en torrboll?
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

Ja, det är grymt jobbigt med rukten :(

Nu regnar det ju inte direkt in i mitt stall tack och lov (jag avundas dig inte takrenoveringen, fy vad jobbigt det är att lägga tak), men dessa kraftiga väderomslag gör ju att det är helt omöjligt att komma undan fukten helt. Mitt stall är ju som sagt helt oisolerat och ngn sadelkammare existerar inte ännu, all utrustning förvaras i "kallfarstun"/stallgången. Den är desstom så pass stor att det skulle krävas orimliga mängder torrbollar (om det ens skulle ha ngn effekt) att det garanterat skulle bli billigare att bygga och isolera en sadelkammare :p

För att det skall bli lättare att överblicka mitt "bekymmer" så finns det bilder här över hur det ser ut:

http://blog.kulturboa.se/#post28

Jag har skissat nu på sadelkammaren, den kommer att bli nere i högra hörnet (från dörren sett). Bara jag får igång kroppen efter min operation så sätter jag igång, det borde inte ta mer än ett par dagar att slå upp :)
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

Mina saker har inte möglat men lädret liksom sväller av fukten. Inte alls kul :crazy:
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

Det har jag faktiskt noterat också. Inte på allt läder, men på två av tränsen, där är det lite besvärligare att få i stropparna till sidostyckenna i öglorna samt att man får slåss med tränset när man skall byta bett. Rätt irriterande faktiskt :(
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

tänk dig då svullna stela träns som har legat i stallet i 10-15 år^^ fick mina träns med de första ponnyna och de håller fortfarande:D även om de är stela och gråaktiga så är lädret helt och inte det minsta utänjt. kom på att man inte ska smörja dem så mycket under vintern när det är minusgrader då de svullnar ngt enormt:) och möglar lätt under våren om man inte tvättar dem ofta med sadeltvål.
brukade ta in tränsen i köksfarstun där vi har stallkläder under vintern. då kan man olja utan att de förstörs^^
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

Jag tror inte att det hjälper med sadeltvål mot mögel alls. Snarare tvärt om som någon nämnde tidigare.
Jag har nämligen inte putsat mina saker på hela vintern (tvålen är slut och jag har inte kommit ihåg att köpa ny än) och inget har möglat.
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

det hjälper när sakerna redan möglat^^
frusen olja i tränsen/sadlarna som tinar på våren möglar fort, då är enda hjälpen sadel tvål och torr miljö.
om man inte putsar under vintern så möglar det inte, det är när lädret blir fuktigt och sen fryser och sen tinar och utsätts för fuktig miljö som de möglar. t ex; tömköra i regnväder på hösten-> hänga selen i kallstallet hela vintern-> olja den och låta den torka/frysa i minusgrader -> fuktig vår med slask utan att tvätta selen= mögel
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

kom presis på en urbra ide^^ isolerat sadel skåp!!
30032847.jpg
[/url][/IMG]
man tar ett gammalt ikeaskåp sätter på lås, klistrar dit gummi lister runt dörrhålet, spikar upp tyg på väggarna och sätter in ett element, klart!^^ i teorin dvs... men det kan ju vara bra till att ha sadlarna och tränsen i så att de inte far illa av vädret. och billigare än att bygga om stallet^^
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

Idén är inte dum, men man bör nog verkligen isolera skåpet då, för att det skall bli ett isolerat sadelskåp :). Med bara gummilist så stannar inte värmen i skåpet särskilt länge :)
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

det hjälper när sakerna redan möglat^^
frusen olja i tränsen/sadlarna som tinar på våren möglar fort, då är enda hjälpen sadel tvål och torr miljö.
om man inte putsar under vintern så möglar det inte, det är när lädret blir fuktigt och sen fryser och sen tinar och utsätts för fuktig miljö som de möglar. t ex; tömköra i regnväder på hösten-> hänga selen i kallstallet hela vintern-> olja den och låta den torka/frysa i minusgrader -> fuktig vår med slask utan att tvätta selen= mögel

Fast här möglar det (om jag låter det hänga kvar i stallet), långt innan det frusit?
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

bara tränset är fuktigt en längre tid så möglar det ofta.
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

mm, kom på det^^, såg på design programet "simon & tomas" igår och såg att de satte reglar och plywood skiva utanpå ett vanligt skåp, typ såhär;
30038139.jpg
[/url][/IMG]
man kan ju sätta vanlig gul fiber isolering sak mellan plywodden och skåpet^^
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

om man inte smörjer med olja så ofta utan bara tvättar med sadeltvål en gång i veckan så möglar det inte. även om det hänger fuktigt.
uch nu blir allting rörigt i mitt lilla huvud^^ ta in tränsen i huset istället så blir det bra:p
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

Om sadelkammaren är ett separat rum kan du väl ställa in ett element med fläkt. (om du har en kontakt där förstås) De värmer upp fort och sprider värmen jättebra. Finns med timer som är lätt att ställa in också.
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

Tror du inte att det är en dum idé att sätta in ett element i ett isolerat skåp? Det skulle nog aldrig jag göra för brandrisken.. Annars tycker jag att det verkar vara en smart lösning! Ställ in en torrboll längst ned också så att den kan suga åt sig extra fukt, finns att köpa billigt på Biltema under namnet "fuktslukare".
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

Jag skulle rekommendera en luftavfuktare den dagen du bygger din sadel kammare.Det går bra att torka saker även i minusgrader,det har med luftfuktigheten att göra.

Luftens fuktighet mäts i relativ fuktighet (% RF). Det är förhållandet mellan aktuell mängd vatten och maximal mängd vatten som luften kan bära vid en viss temperatur. Vid 100 % RF är luften mättad och fukten fälls ut i form av små vattendroppar. Redan vid 60 % RF korroderar stål. Vid 70 % RF finns det risk för mögel och svampangrepp. I Sverige (generellt) är den genomsnittliga luftfuktigheten drygt 80 %. En tumregel är att ca 50 % RF är ett bra klimat för de flesta material, vilket även känns behagligt för oss människor.

Det traditionella sättet att sänka den relativa fukten är att värma och ventilera. Detta är både dyrt och energikrävande. Om det är kondens man vill få bort måste man värma allt material och media förutom luften (jämför att försöka värma ett kallt glas vatten på sommaren som kondenserar).
Det effektivaste och minst energikrävande är att avfukta. Energibesparingen kan vara 25 till 50 % jämfört med att enbart värma.
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

hej har en cupevärmare som går på timer olika tider på dygnet en timme åt gången hela dygnet. :laugh:
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

ha ha! Härligt! Du är verkligen en sann hästmänniska:)

Jag hade också hästgrejerna inne en period när elementet gick sönder i sadelkammaren. Fast bara det viktigaste. På en bock i hallen. Nu har jag mitt älskade element och det är underbart.
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

ang hästgrejer inomhus.

Jag har alla mina saker nere i gillestugan/gästrummet. Har byggt om till sadelkammare :D

Tyvärr får jag ju släpa grejerna upp till hästarna (½km) men jag har ju inte problem med möggel iallafall :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 348
Senast: Calmiche
·
Anläggning Har precis köpt hus (i fredags) och har nu påbörjat bygget av stallet till mina två hästar. Håller på att slita med golvet, eftersom...
Svar
4
· Visningar
1 556
Senast: Buck
·
Anläggning Sökte bland gamla trådar, och hittade enbart från år 2006. Nu tar jag upp detta ämne igen. Sedan 2006 måste det ju finnas nya smarta...
Svar
16
· Visningar
2 749
Senast: Merope
·
Anläggning Har ett litet, litet stall med två boxar. Totala längden på stallet är ca 10 m, bredd ca 5 m. Förutom boxar har vi även en liten del med...
Svar
11
· Visningar
3 430
Senast: TIzzANO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp