Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

-Catherine-

Trådstartare
Hur gör ni nu i denna evinnerliga fukt? Allt är fuktigt och lädret möglar, jag bli GALEN!

Ikväll tog jag upp allt läder till pannrummet, jag får tvätta och smörja om allt ...igen. sen tar jag banne mig inte ner det till stallet igen förrän det blivit kallt.

Det är hopplöst detta väder. Fuktigt, fuktigt - sen fryser det till. Då blir det is på kondensplasten under plåten och sen när det tinar igen så "ösregnar" det inomhus. Jag har aldrig varit med om liknande :crazy:

Stallet är oisolerat (utom boxarna som är isolerade både i tak & vägg, där är det inga som helst problem med fukten) men det har god ventilation, genomdrag via fönster och dörr samt ventilation under taket. Jag har aldrig någonsin varit med om dålig luft i stallet.
Nu börjar det verkligen kännas jobbigt faktiskt, jag är less på fukt :(

Är jag ensam eller är det fler med mig som lider av samma bekymmer? Hur gör ni isf för att stå ut?
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

Haha, underbart med lite humor mitt i eländet :)

Så lerigt har inte jag det här så att jag kan gömma fukten under ett helt lager lera...tyvärr kanske jag skall säga :p

Kanske det bara är att bita ihop och flytta upp utrustningen till pannrummet, det blir bökigt förstås, men det är ju inte mindre bökigt att tvätta & smörja två ggr i veckan heller. Täcken, filtar, bandage o dyl förvaras i lådor och frysbox så det klarar sig. Det är lädret som far mest illa :(

Till våren är det jag som bygger sadelkammare/sadelskåp!
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

Jag har slängt in "torrbollar" och kopplat in ett vanligt litet element i sadelkammaren. Vi SKA fixa värme och avfuktare därinne... har min gubbe lovat..... han ska bara..... :mad:
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

Köpte såna där dry-bags från hööks, funkar än så länge, har inte fått tillbaka möglet än.
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

kan du inte bara ställa in ett element i sadelkammaren??
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

Absolut hade jag kunnat göra det, om jag hade HAFT ngn sadelkammare. Jag tror titeln på tråden blev lite otydlig, det är ju inte bara värmen som fattas utan faktiskt hela sadelkammaren :p

Jag hann inte med att bygga den i höst och i dagsläget är jag inte riktigt kurant pga en nyligen genomgådd nackoperation. Till våren hoppas jag att jag kan sätta igång med bygget av sadelkammaren, men tills dess måste jag försöka att överleva på ngt annat vis..
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

Vi bor ju nära dig o jag har kallstall, men jag har inte samma problem, har torkat bort ytterst lite från tränsen bara.
Jag har en gång läst (Mike skrev en lång tråd om lädervård en gång - tror det var där) att det är "smörjan" som möglar i första hand, även om lädret såklart tar stryk av möglet efter en tid. Så när det möglat har jag bara torkat bort noga - om det varit lite - har det varit mer har jag tvättat med sadeltvål men snålat lite på smörjandet.
Tänkte om du tvättar o smörjer ofta så kanske det möglar lättare?

Sadlarna förvaras i stallet, med öppna portar och bra luft (även öppet till loft) - inte optimalt med kylan för lädret men jag har heller inte hunnit bygga en sadelkammare som går att värma än. Har dock lyckats ordna ett utrymme att torka täcken i - äntligen!
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

Ja, det kan nog ligga ngt i det, att jag är lite för generös med smörjan på mitt läder. Jag skall testa att bara göra rent med såpa denna gång, för tvätta vill jag göra, möglet känns så äckligt :(
Sen så får lädret hänga kvar i pannrummet (60m från stallet, så det är ju inte sååå krångligt egentligen), jag får ta ned ett träns åt gången när jag skall rida. Sadeln är en textilsadel, den har klarat sig jättebra med sadelöverdrag och shettisens urvuxna regntäcke på toppen.

Jag hoppas att kylan skall tränga undan fukten, det kan väl ändå inte vara sån här väderlek hela vintern för då blir jag banne mig knäpp :(
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

Innan jag fick möjlighet att värma upp min stallbod så hade väldigt många torrbollar i skåp och många runt om i boden. Det funkade ganska bra men dyrt attt fylla på. Hade nog bort åt 15 stycken i boden. Samt 3-4 i varje skåp/garderob. Då funkade det rätt bra. Men var gansk pyssligt att tömma på vatten och fylla på. Har nu el indragen och har elemet så det är jämn temperatur i boden samt kör luft avfuktare när det är blöta täcken som skall torka.
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

Jag har heller ingen sadelkammare i stallet, och kallstall. Och med de här fuktiga sk vintrarna så det går inte.

Så jag har såhär...

Thumbnail.aspx
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

Oj, ja sådär ser det snart ut i mitt pannrum är jag rädd, det till min makes stora förtrytelse :crazy:

Jag skulle dock inte vilja ta in hästarnas utrustning i huset, det blir ju ändå en del hästlukt. Visst gillar jag hästlukt, men det kan ju ändå vara skönt att skilja en smula på bostad och stall.

Tycker inte du att det är lite besvärligt med den biten när du förvarar utrustningen inne (i vardagsrummet?)?
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

Inte vardagsrummet, eller jo det är ett vardagsrum eg men det används inte som det. Är mitt komb sovrum/datorrum/tv-rum.

Jag skulle allra helst haft det någon annanstans, t ex pannrum (det hade jag btw förr kom jag på, för länge sen, sadelkammare i pannrummet), men det häringa huset HAR tyvärr inte ens en källare (pannan står i köket), och det finns inget vettigt lättåtkomligt förråd/etc heller inne som kan användas (och alla ute ger samma problem som stallet).

Så det var liksom ett 'inget val'-lösning.

Dock, förutom det rent estetiska, det ser allmänt koko ut med en sadelhörna, så stör det mig inte alls. Det luktar absolut inte ett dugg, men jag är noga med att tvätta schabrak, benskydd etc, och resten luktar ju inte häst/stall.

Då är täckena värre, de rena är ju nema problemas - men de som tas in för att torka luktar ju en del även om jag även där försöker hålla rena. Men samma där, finns inget val (ja förutom bygga uppvärmd sadelkammare såklart, men det blir väl dyrt så inte blivit av än), men det är det enda som 'stör' mig minsta, både för det ser extremt förjävligt ut (även om de hängs i hallen) och där luktar det ju.

Men mitt svar var eg inte en rekommendation att 'ha det i sovrummet' typ, utan mer att enda lösningen jag hittat är att ta in det i värme, var det nu finns. Så i ditt fall pannrummet då =/ Värmen är ju skitsamma, men få bort fukten. ALLT blir fuktigt nere i stallet i det här vädret tyvärr. Däremot om du kan bygga isolerad sadelkammare, så du behöver nog inte mycket tillsatsvärme för att helt radera problemet. Om du proppar källaren tillräckligt full med grejer kanske sambon börjar leta efter hammaren? :devil:
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

Aha, ja har man inte ngt val så har man ju inte :(
Den här sabla fukten är fruktansvärd, igår hade jag mer eller mindre panik. Är så sabla less på att tvätta läder från mögel så att jag skriker snart. Förra året hade jag inte heller ngn sadelkammare, då hade jag inte ens ngn stallgång. All utrustning förvarades i ett litet utrymme innanför ponnyns box och det gick över förväntan bra. Men iår.. :(...så fuktigt som det varit iår har jag aldrig varit med om...*suckar tungt*. Gubben får allt leva med att det är grejor i pannrummet i vinter, så är det bara. Det kommer att bli gnäll, men precis som du så har jag ju inget val.

Skall det snickras en sadelkammare (vilket det SKALL göras) så får jag dock göra det själv. I vår familj är det jag som håller i hammaren, stallet har jag byggt själv. Dock så hann jag ju inte med sadelkammaren pga min hälsa, allt tar ju tyvärr så mkt längre tid när kroppen krånglar med en. Men till våren, då jäklar! Jag har ju byggt för att få in en sadelkammare på lite drygt 7 kvadrat...men just nu känns det långt till våren :(

*gnäll-gnäll*
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

Kan du inte skaffa ett tävlings skåp eller garderob att ha sadlar och träns i det borde jag ara relativt enkelt att hålla tort i ett sånt med en torrboll eller liknande. :)
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

Min stallbod är en gammal bygg bod. Det kanske finns någon till salu som inte är så dyr. Finns lite mindre modeller också. Även dom det blir fullt fort:) Då är det så mycket lättare att få det lite mer fukt fritt.
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

Jag har träns och sadel inomhus. Har sadelhängare på en avsats i trappan och där hänger sadeln. Klumpigt, javisst, men jag riskerar vare sig fukt, mögel eller möss (och det har vi från och till GOTT om:crazy:)!
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

Testa att först göra rent ordentligt, som vanligt med sadeltvål. Sedan torkar du av tvålresterna med en fuktig trasa, och avslutar med att stryka på ett tunt lager ättikssprit. Det tar bort mögelsporerna. Lädret kan kännas lite stelt på en gång, men du får inte olja in efteråt. Det förtar effekten, och "matar" möglet igen.
Testa på något! Jag tyckte själv det lät jättekonstigt, men det har räddat ett par fina lädertömmar som jag tänkte slänga pga att dom möglade jämt, trots värme i sadelkammaren.
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

Även om du inte har ett rum så borde det hjälpa att ställa torrbollar precis vid lädersakerna. Det borde göra skillnad, tycker jag?

Jag ska iaf testa det i vårt rum med garderober. I sadelkammaren har vi element, det är kalas för lädret (och fuktiga hjälmar etc). Men garderobsrummet har inget eluttag och ingen dörr... Men jag hoppas torrboll(-ar) kan hjälpa. Hade en avfuktare där med den frös =/
 
Sv: Ni som inte har uppvärmd sadelkammare?

*lånar min egen knapp för att svara alla*

Jag har nu tagit upp allt läder till pannrummet. Det lutar nog åt att jag tillfälligt (ja, över vintern lär det väl bli) bygger om mitt mörkrum till sadelkammare. Då slipper jag höra gubbens gnölande annat än när täcken skall torkas. Visst, det blir lite bökigare att göra så, men det känns inte så mkt mindre bökigare (eller billigare) heller att köpa mängder med torrbollar och placera ut överallt runt utrustningen. Stalldelen som är oisolerad är ju ändå på 32 kvadrat, så det är ju en relativt stor yta att sprida ut bollarna på :crazy:.

Ngn garderob har jag inte över heller tyvärr och köpa en bod kostar nog lika mkt som vad jag budgeterat för att bygga sadelkammaren så det känns inte heller riktigt försvarbart ur ekonomiskt synvinkel, det är ju ändå "bara" ca 3-4 månader fram till att jag kan börja snickra. All annan utrustning klarar sig bra i stallet tack vare täta plastlådor och en gammal frysbox som skyddar mot fukten.

Det är ändå lite skönt att höra att jag inte är ensam om att lida av fukten, det gör faktiskt det lite lättare att stå ut (förlåt, det där lät lite som om jag är skadeglad, det var inte så jag menade :o). Ett tag hade jag nästan lite panik och började få sådana tankar om byggfel och liknande, men jag vet att jag har byggt efter alla konstens regler, det är detta onormalt fuktiga väder som ställer till det :mad:

Tack för alla svar, vi får peppa varandra till att stå ut :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 348
Senast: Calmiche
·
Anläggning Har precis köpt hus (i fredags) och har nu påbörjat bygget av stallet till mina två hästar. Håller på att slita med golvet, eftersom...
Svar
4
· Visningar
1 556
Senast: Buck
·
Anläggning Sökte bland gamla trådar, och hittade enbart från år 2006. Nu tar jag upp detta ämne igen. Sedan 2006 måste det ju finnas nya smarta...
Svar
16
· Visningar
2 749
Senast: Merope
·
Anläggning Har ett litet, litet stall med två boxar. Totala längden på stallet är ca 10 m, bredd ca 5 m. Förutom boxar har vi även en liten del med...
Svar
11
· Visningar
3 430
Senast: TIzzANO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp