Bukefalos 28 år!

Sänka golvet, boxar och funderingar om sadelkammare i stall.

Bokkenokke

Trådstartare
Har precis köpt hus (i fredags) och har nu påbörjat bygget av stallet till mina två hästar. Håller på att slita med golvet, eftersom takhöjden i den befintliga byggnaden endast var 235cm till lägsta punkten. Måste ha minst 240 för att det ska vara godkänt till mina hästar. Nu har jag räknat att vi måste gräva ut så att vi har minst 270cm till längsta punkten innan vi börjar fylla på med grus (10cm) + cement (10cm) + bädden i boxen (10cm) Vilket betyder att vi måste gräva ut nästan 40cm. Någon som har sänkt golvet så pass mycket i sitt stall? Det är stenfot under stallet, och vi kommer ju att hamna nedanför denna då vi gräver ut. Visst, vi fyller upp igen, men i alla fall. Är det något man måste vara rädd för så att säga? Vi har byggkarl med oss, men vill ändå få höra åsikter av andra och erfarenheter.

Sen en fundering angående boxarna. Är det okej att göra boxar som är 2.95cm x 400cm? Alltså det blir 11.8 kvadrat per box. När det gäller regler så står det att för mina hästar så är 8 kvadrat godkänt med en boxbredd på 2.35cm, så godkända är dom ju, men hur fungerat det i praktiken att inte ha kvadratisk form på boxarna utan lite mer avlånga?

Sen till en annan sak. Sadelkammaren. Det finns inget extra rum som man kan använda som detta så jag tänkte helt enkelt bygga ett litet rum i rummet så att säga. Jag har två hästar, endast hobbybruk, varsin sadel, nödvändiga täcken m.m. Alltså inget extra på det viset. Räcker det med en sadelkammare på 2x3 meter tror ni, som är 2 meter på höjden? Tänkte isolera denna och ha värme där så att lädret inte börjar mögla. I den delen där jag kan/ska bygga sadelkammaren så är det helt oisolerat och öppet ända upp i nok. Tänkte också förvara kraftfoder där i ett hörn. Hur stora/små sadelkammare har ni själva i stallet? Lägg gärna in bilder på hur det ser ut hos er.
 
När du gräver ur så du kommer under grunden bör du vara observant på fukt och markförhållanden. Iom att du fyller upp så du kommer över marknivå tycker jag inte att det låter som någon fara - men vi valde att höja taket istället för att vara på den säkra sidan. Våra boxar är alla 4 m djupa och med varierande bredd, de smalaste 3 m, den bredaste 4,20. Vi ser inga problem med att ha avlånga boxar, men man ska tänka på att 4 m är rätt långt för en boxvägg - risken finns att den sviktar av sparkar om den är hel.
Om du planerar sadelkammaren väl och har utrymme till t ex täcken på annat ställe bör 2x3 m vara fullt tillräcklig, det är inte så himla litet egentligen (säger jag som har en sadelkammare på över 20 kvm till fyra hästar...) I förra stallet byggde vi en sadelkammare i ett utrymme som var öppet i nock, gjorde en takhöjd på 240 om jag minns rätt. Vi byggde den som en eget litet hus i rummet.
 
angående box och sadelkammare, jag har ca 3*4kvm i boxarna och 2*3kvm isolerad sadelkammare/foderkammare och ca 3*3kvm oisolerad grov sadelkammare, har 2 hästar på ca 170 i mkh och tycker att de har det finfint i sina boxar, hade såklart gärna haft större men dessa duger bra :). har öppen boxfront så det blir ju lite extra utrymme i och med det.
men sadelkammaren på 2*3 tycker jag är liten, har bara läder, borstar och sånt där i. hade haft plats med schabrak och täcken osv om jag inte hade haft så många :o eller om jag inte hade haft fodret där.

i grov sadelkammaren har jag då alla täcken, schabrak, extra pryttlar och paddar m,m som inte används lika mycket och som inte behöver värme.
bilder finns i länken, dåliga mobil bilder och ostädad sadelkammare..
http://s1115.photobucket.com/user/lindalif91/slideshow/sadelkammaren
 
Kan inte råda dig om utgrävningen av golvet men att ha de måtten på avlånga boxar borde inte vara något som helst problem. Då kommer vi till det viktiga, sadelkammaren! Min är 3x4 meter. Jag har två pållar och sadelkammaren är full! Man har mer prylar än vad man tror. Jag har dessutom allt foder på en annan plats i stallet...

Mitt råd till dig är att bygga så stort du kan och dessutom ta till takhöjden. 2 meter är väldigt lågt! Jag har 2.70 och högst upp mot taket har jag fasta breda hyllor där jag har stora lådor för dels säsongförvaring av täcken dels förvaras schabrak etc i lådorna.
SK_hogHylla.JPG
 
ordentlig takhöjd och hyllor runt om högst upp är jätte smidigt, min hylla var först hem för täcken, schabrak, paddar m,m = överfullt! plus att det luktade lagom trevligt när värmen slogs på och man inte hade tvättat ute täckena..

har du en bred hylla och plastbackar så kan du ha allt ifrån transport skydd till alla täcken där uppe. och bara ha skydd, träns och sånt där nere. ett rent/fritt golv är också trevligt att ha då det är mer lätt manövererat än när man har fullt överallt och lägger saker på golvet "så länge", spec när man bara har ca 3kvm golv att röra sig på.
och glöm inte värmen!! lägg in värme golv! det är guld värt! jag har ett el element stående mitt på golvet vintertid... hemskt irriterande då det alltid är i vägen. och vägg hängda tar bara upp platts då man inte ska ha läder nära, då det torkar ut.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 676
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag har en gammal koladugård som i dagsläget fylls med en massa skräp. Planen är att bygga stall här och jag har varit inne på att höja...
2
Svar
39
· Visningar
6 433
Anläggning Sådär, då är alla familjemedlemmar överens om att innertaket måste höjas. Eller tas bort helt ;) Jag ska bygga stall i halva...
Svar
3
· Visningar
2 843
Senast: Cyllene
·
Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 068
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp