Ventilation, fukt och läder..?

sthu

Trådstartare
Har ett litet, litet stall med två boxar. Totala längden på stallet är ca 10 m, bredd ca 5 m. Förutom boxar har vi även en liten del med sadlar och sånt. Det är ingen avskild sadelkammare, utan allt är öppet.

Nu till bekymret.
Stallet är oventilerat.
Det är kondens i taket och på morgnarna känns luften lite unken. Det är inte för höga ammoniakhalter (än?) och inte panikdåligt, men bättre att mota Olle i grind innan han kommit in.

Jag har isolerat vattenledningarna och öppnat ett fönster, vilket gjorde en rätt stor skillnad. Har tänkt såga upp för ventilation i dörrarna, vanliga tallriksventiler.
Hur ska man placera dem för bästa effekt? Högt, lågt?

Hur kan jag bli av med fukten? Jag brukar lämna dörrarna öppna när jag är i stallet så det blåser rakt igenom, men det måste ju till mer.

Hur påverkas allt läder av kyla? Det kommer bli kallare i stallet när jag får ordning på ventilationen ordentligt.
Bör vi bygga in sadelkammaren och sätta in värme? Eller klarar det sig ändå, bara vi blir av med fukten?
 
Sv: Ventilation, fukt och läder..?

Läder vill ha svalt, inte kallt - det spricker - och inte fuktigt - stor risk för mögel. Helst ska temperaturen vara jämn.

När det gäller ventilationen är det bästa om luften kommer in där nere och ut där uppe, eftersom varm luft stiger och kall luft sjunker. Då får du cirkulation på luften och slipper kallras/kalldrag dvs kall luft som rusar ner mot golvet.

Läste någonstans nyss att en kropp värmer ca 1 W per kg kroppsvikt - hur mycket fukt den avger vet jag inte, men kor är definitivt värre än hästar :p

Vi har också ett sådant stall som du har, bara någon meter större på alla håll. Vi har tre boxar, på längden, varav en används till "grejer" - sadelkammaren har vi dock i källaren inne i huset. Det blir lite kondens på väggarna där inne, men inget jätteproblem. Vårt stall har inget loft, det är öppet upp till tak - yttertaket är dock isolerat, det minskar kondensen - det är öppet mellan tak och vägg längs hela långsidorna och från gavlarna och uppåt finns ingen "innervägg". Ena långsidan är tre stora skjutdörrar. Jag tycker att luften där inne är jättebra - du får tänka på att om det är kallstall så kan det inte bli torrare därinne än vad uteluften är...

Vi har stått i två andra små stall, som båda haft förfärligt dålig luft, det bokstavligen rann om väggarna. Det ena hade alldeles för många hästar, där löste man det bra med en vägghängd fläkt. Problemet var bara att när fläkten behövdes mest var ju när det var kallt ute och då fick den inte användas för att det var risk att den frös... I sadelkammaren hade man ställt in en hink med Fuktslukaren.

Det andra stallet hade vääldigt lågt i tak och var i stort sett inte större än de två boxarna plus en gång utanför dem, kanske 2 m bred. De hade vanliga tallriksventiler, en i taket och en i en vägg. Det var långt ifrån tillräckligt, de ventilerna har för liten diameter för att kunna fungera. Utanför själva stalldelen var ett lika stort utrymme, öppet upp till nock och upp till loftet över stallet, stora springor i dörren och ventilerad takfot. Vi höll alltid dörren dit ut helt öppen (ägarna ville dock gärna stänga till för att det inte skulle bli för kallt för våra två tjockpälsade islandshästar som ofta blev helt sjöblöta av att stå inne...) och när det inte var minusgrader höll vi även fönstrena i boxen öppna. Då funkade det bra. Dock ville vi inte ha fönstrena öppna när det var minusgrader, för vi ville inte få drag på hästarna.

Med de här erfarenheterna var jag vääldigt bekymrad över just ventialtionen när vi skulle ordna eget stall hemma, men så hittade jag något på nätet om hur man bygger om stall och något annat om hur naturlig ventilation fungerar, och det var det som gjorde att vi ordnade vårt eget stall som vi gjort - helt utan bullrande fläktar och inga ventiler utöver takfotar och naturliga springor - vilket hittills har funkat kanon (peppar, peppar).

http://www.osterby.se/bilder/djurvanlig_inhysning.pdf

http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/fakta_teknik/FTE94-12/FTE94-12.HTM
 
Senast ändrad:
Sv: Ventilation, fukt och läder..?

Tallriksventiler räcker inte om du inte har mekanisk ventilation. Sedan är det hästarna som ska ha frisk luft, inte stallgången. Därmed hjälper det inte hästarna särskilt om du sätter ventiler i dörrarna. Flaekja har tipsat om bra länkar som du kan ha nytta av.
 
Sv: Ventilation, fukt och läder..?

Fönstren i hästarnas boxar är öppna. Har aldrig haft problem med kondens i boxtaket, undrar varför..?
 
Sv: Ventilation, fukt och läder..?

Fönstren i hästarnas boxar är öppna. Har aldrig haft problem med kondens i boxtaket, undrar varför..?
För att ventilationen inte fungerar utan att du har fönstren öppna vilket medför att fönstren är tilluftsdonen. Svårare än så är det inte. Jag menar att om du sätter tallriksventiler i stalldörrarna så gör du ett helt meningslöst arbete. Hästarna ska ha tillgång till frisk luft utifrån alltid och jag gissar att du stänger fönstren när det är riktigt kallt ute. Vid de tillfällena får hästarna inte tillgång till frisk luft utifrån. Därför är det lämpligt att sätta in tilluftsdon i väggarna där boxarna är. De lagkrav som finns för vad som anses är tillräckligt med frisk luft för stor häst är en kapacitet på 300 kubikmeter per timme. En tallriksventil ger knappt 40 kubikmeter per timme vid naturlig ventilation (och då får inte locket vara på ventilen).
 
Sv: Ventilation, fukt och läder..?

Nej nej, jag har precis öppnat dem. Tidigare var de stängda, men det var ingen kondens i boxarna för det.
Nu står de öppna och nästan all fukt är borta i hela stallet. Kommer inte stänga dem, såvida inte lädret påverkas..

Någon mekanisk ventilation finns inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Ventilation, fukt och läder..?

Nu fattar jag inte :confused:

I inlägg 1 skriver du att du har kondens i taket och att du öppnat ett fönster och att det blev stor skillnad med det. Nu skriver du i inlägg 7 att du inte hade kondens i taket när fönstren var stängda?? Stäng då fönstren!

Tror dock att kondensen nu kommer sig av att det blivit kallare ute, kanske i kombination med (för) låg takhöjd.

I alla fall så räcker inte tallriksventiler ensamt för att ventilera ett stall. Fast kanske finns fler tilluftsvägar än du tänker på, springor under dörrar, otäta väggar osv.

För att få bort kondensen så krävs dock att luften kan komma ut och då är det uppe vid taket vi talar om, varm luft (som är den luft som bär fukt) stiger uppåt och hur mycket luft du än släpper in där nere så kan den fuktiga, varma luften inte komma ut. I stället möter den kallt tak och när luften då kyls ner så avsätts fukten som kondens i taket. Isolerar du taket så blir det inte så mycket kondens, helt enkelt därför att den varma luften inte träffar lika kallt tak (det är därför det inte blir kondens när det är varmare ute, då stannar fukten i luften)...

Om du har sadlar osv i stallet och det inte är uppvärmt på något sätt så kommer lädret att förstöras - vilket verkar vara vad du egentligen frågar om. Läder vill helst ha en jämn temperatur, aldrig under 0 grader, och det brukar vara svårt att hålla i ett kallstall - eller tom i en isolerad, men ej uppvärmd sadelkammare. Lädret spricker och/eller möglar.

http://www.skaneshembygdsforbund.se/samlingar/tips_lader.html
 
Sv: Ventilation, fukt och läder..?

Jag var nog otydlig, i boxtaken har vi aldrig haft problem med kondens, oavsett öppna fönster eller ej. Det är över stallgången och "sadelkammaren" det blir kondens.

Ja, för hästarnas del är det ju enkelt; öppna dörrarna. Rören är isolerade så ledningarna bör inte frysa sönder.
Men lädret är värre.. Bör jag kanske bygga in "sadelkammaren" och sätta in värme? Frågan är hur det påverkar resten av stallet.. Det kräver ju att jag isolerar och bygger om totalt, alternativt sätter in mekanisk ventilation och värme i hela stallet. Blir dock väldigt svårt och snordyrt :crazy:
 
Sv: Ventilation, fukt och läder..?

Aha, men kan det vara så att taket över boxarna är bättre isolerat än över stallgång/sadelkammare?

Nu vet jag inte hur du har det, men i ett av de stall vi stod i tidigare hade de en sadelkammare, jag tror inte att den var isolerad och där ville de inte att vi skulle använda värmeelementet för mycket, fick bara hållas frostfritt, för att värmen annars skulle läcka ut i stallet - dyrbart med andra ord. Men det betydde att det då och då faktiskt var minusgrader i sadelkammaren, för termostaten verkade inte funka på elementet (som f.ö. var rostigt och såg helt livsfarligt ut). Där valde vi att köra sadlarna i bilen på små vagnar som vi ställde i volvons lastutrymme. Jättebökigt, men det brukar ju inte vara så lång period det handlar om, här är det normalt inte mer än någon veckas "vinter".

Vi valde själva att inte bygga sadelkammare utan har sadlarna i källaren, ca 15 m från stallet - vi har ju stallkläderna där nere så det känns inte jättejobbigt. I stallet har vi sedan hopfällbara sadelhängare där vi kan hänga ifrån oss sadlarna tillfälligt. Både ur stöldskyddssynpunkt (var en del stölder runtomkring tidigare, så det tänker jag på) och med tanke på värmeekonomi känns det som en bättre lösning att slippa värma upp ett extra utrymme.

Att vattenrören är isolerade är inte en garanti för att de inte fryser. I vårt förra stall, kallstall med katastrofal luft och bara två boxar frös rören trots (iofs kanska dåligt gjord) isolering. Stallägaren drog en elkabel för att värma vattenpumpen så vi fick använda hyrdroforen att ta vatten ur - men jag vill minnas att den också gav sig till slut... Förra året var ju hemskt och det verkar inte bli bättre i år :( Nu drömmer jag om en vattenledning till stallet, den ska ha en värmande kabel i sig!
 
Sv: Ventilation, fukt och läder..?

Ja, jag har ju funderat på att ha sadel och sele hemma, men det är inte så praktiskt att cykla en halvmil med en 18 kg westernsadel på pakethållaren :crazy:
Håller på att prata till mig ett litet skjul på baksidan som man skulle kunna sätta värme i utan större problem. Känns lite bökigt att bygga in "sadelkammaren" (tänk stor spilta, så ser det ut i dagsläget)..

Ang taket. Det är inte mer isolerat över boxarna, ingen isolering alls. Jag frågade stallägaren, han sa att den enda isoleringen var för ledningarna, ingenting i taket. Det är egentligen ett ombyggt garage, inte byggt som stall utan det "bara blev så" för ett antal år sen.
 
Sv: Ventilation, fukt och läder..?

Jag har haft samma problem i mitt stall med kondensen, man måste åtgärda det ganska fort annars kommer mögglet ganska snabbt. Jag satte in två paxfläktar och lät en värmefläkt stå och gå i 3 dygn för att torka ut. Nu har jag inge problem alls. Jag har ett litet stall med 3 boxar och en sadelkammare.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
887
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 878
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 552
Senast: Ajda
·
Anläggning Äntligen dags att börja fundera på att inreda vårt mini-stall på 6x7 m.🙂 Det är alltså en befintlig byggnad.Utrymmet där 2 st hästar ska...
Svar
12
· Visningar
1 751
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp