Ni som jobbar som personlig assistent...

Utan ob tjänar jag 135 kr. Helt okey tycker jag, med tanke på arbetsinsatsen, och att jag varken har utbildning inom vård eller erfarenhet. Jobbar långa pass, och har betalt hela tiden, dvs inget avdrag för raster.

Utan ob tjänar jag 135 kr. Helt okey tycker jag, med tanke på arbetsinsatsen, och att jag varken har utbildning inom vård eller erfarenhet. Jobbar långa pass, och har betalt hela tiden, dvs inget avdrag för raster.
Man har i stort sett aldrig avdrag för raster som personlig assistent - för man har inte rätt till rast som pa.

Man har i stort sett aldrig avdrag för raster som personlig assistent - för man har inte rätt till rast som pa.
Där ser du vad lite erfarenhet jag har. :-) Men jag tycker det är bra, naturliga raster blir det ändå. Förut när man jobbade med annat jobb var man ju borta 5 timmar i veckan utan betalt.

Jag har ingen utbildning som personlig assistent men har jobbat på några olika ställen. Lönen har nog legat runt 120 kr/timmen förutom det sista stället jag var på där den var 165 kr/timme. Men det var inget rolig ställe att vara på, stannade ett tag eftersom lönen var så bra men sen orkade jag inte mer.
Har nu utbildat mig och "bytt bana".

Ansvarar för Bl.a assistansen i en medelstor kommun. All personal har adekvat utbildning (OvP el. BoF). Snittlönen är 146 kr per timme. Ingångslönen är 124 om du kommer direkt från gymnasiet men med utbildning. De som är top notch och har arbetat länge ligger på ca 158 kr timmen. För att ett ärende skall gå jämt upp så kan vi egentligen inte betala löner högre än 20000 i snitt om vi skall hålla oss inom de 87% av schablonen till löner som det var tänkt från början. Kommunerna har i snitt en lönekostnad som är 11% högre än (Källa SKL) privata anordnare. Bl.a beroende på längre semester, tjänstepension, 25% högre jourersättning.

Gick på två intervjuer som PA i januari och blev erbjuden 125 kr/h från båda arbetsgivarna (privata). :)

(Valde i slutändan ett jobb inom ett annat yrke med något högre lön.)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 257
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 830
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Anonymt användarkonto då jag vet att folk i närheten av mig vet vem jag är. De senaste åren har jag studerat och jobbat som vikarie i...
Svar
15
· Visningar
1 976
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar... 18 19 20
Svar
386
· Visningar
24 702
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka