Ni som kan juridik

Cambrie

Trådstartare
Kom på en tankenöt angående att häva köp om man inte är nöjd med hästen. Ponera att jag skulle köpa ett sto för att använda till avel, att stoet kommer direkt från tävlingsbanan och till exempel har varit skadat etc så en travkarriär inte längre är möjlig, och inte får henne dräktig under hela sommaren, trots idogt försök, är det något man kan häva köpet på då? Vi förutsätter nu att hon inte har fått föl innan.

(Jag har inte köpt en sto som inte blir dräktigt, var bara en fundering jag kom på).

Sv: Ni som kan juridik

Nej det kan man inte, om man har för avsikt att använda stoet i avel så finns det en rad undersökningar man kan göra vid en besiktning.
Ofta är ju också priset ett sådant på den här typen av häst, att det knappast lönar sig att tvista i saken.

Dessutom behöver det ju inte vara stoet det är fel på, hingsten kan ju också att en dålig fertilitet.

Om en häst kommer direkt från tävlingsbanan kan de faktiskt vara i så hög kondition att de är svåra att få dräktiga. Man kan få vänta tills året efter.

Det gäller hingstar också, spermieproduktionen kan bli faktiskt nästan noll.

Nu tror inte jag att TS menade en häst i full tävlingskondition om det har en skada, men visst är det så.

Den enda gången det skulle kunna gå att reklamera är om det:
1: är en privatperson som köper.
2: är en näringsidkare som säljer.
3: att det specifikt står i köpeavtalet att hästen kan användas för avel.
Men det tror jag inte det finns någon som kan lite juridik som gå med på att skriva just för att hästar är levande.
Det innebär inte heller automatiskt att det går att häva köpet. Säljaren kan välja att åtgärda felet (se till så att stoet bli dräktigt men har ju inget krav på sig med hingstval), byta ut stoet, reducera priset eller låta köpet gå tillbaka.

För att kunna häva ett köp måste Du kunna påvisa att det finns ett fel på det Du köpt och att detta felet inte hade varit möjligt att finna när Du köpte varan.

Så Du skall för det första påvisa att det finns ett fel hos hästen (räcker inte med att hon inte blir dräktig utan Du måste kunna specificera varför) och detta felet skulle Du inte kunnat upptäcka om Du gjort en noggrann undersökning när Du köpte henne.

Så svar nej.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
12 008
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 560
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 688
Senast: maria_b
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad... 2
Svar
34
· Visningar
5 515
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka