Bukefalos 28 år!

Ni som kan Kroatien?

mars

Trådstartare
Vart reser man om man vill ha fina bad och rätt lugnt? Framförallt vilka orter ligger relativt nära flygplats, max 1 timme busstransfer.
 
Beroende på vad som är viktigast skulle jag sikta på området runt Makarska, tex Brela eller Baska Voda. Strax över en timme från flygplatsen.

Närmare ligger Split, men det är ju lite mer stadsliv.
 
Vart reser man om man vill ha fina bad och rätt lugnt? Framförallt vilka orter ligger relativt nära flygplats, max 1 timme busstransfer.
Var i början av juni på Brac (ö utanför Split) lugnt, fina bad. Men det var iofs typ 45 min buss + 50 min båt.
 
Spinner vidare på den här tråden.
Finns det några andra sevärdighetee eller vackra nationalparker att hajka i runt braska voda och makarska?
 
Spinner vidare på den här tråden.
Finns det några andra sevärdighetee eller vackra nationalparker att hajka i runt braska voda och makarska?
När vi har varit runt om makarska har vi hyrt bil och kört till bland annat Mostar, i Bosnien - Hercegovina, och ner till Dubrovnik. Mostar är en väldigt spännande och fin ort och helt spektakulär natur på vägen dit, , faktiskt en av de mer spektakulära jag har upplevt i Europa. Så det borde absolut inte vara omöjligt att hitta fina nationalparker eller vandringsleder runt omkring.
 
När vi har varit runt om makarska har vi hyrt bil och kört till bland annat Mostar, i Bosnien - Hercegovina, och ner till Dubrovnik. Mostar är en väldigt spännande och fin ort och helt spektakulär natur på vägen dit, , faktiskt en av de mer spektakulära jag har upplevt i Europa. Så det borde absolut inte vara omöjligt att hitta fina nationalparker eller vandringsleder runt omkring.

Tack för tipset!
Vi vill ha vackert vatten och lugnt och skönt. Men vet själv att jag tröttnar på att sola efter 2-3 dagar. Dottern har stora önskemål om att hajka (jag med!) och jag vet ju att naturen i Kroatien är vacker. Dock vet jag bara om leder som ligger ganska långt ifrån makarska rivieran. Det ska vara hanterbart med bil.
Dubrovnik vill vi också se, dock är det väl 2,5 timma med bil dit. Får se om det är aktuellt då. En vecka går snabbt…
 
Inget om makarska men jag bodde lite i Cavtat utanför Dubrovnik. Lugn ort om man jämför med Dubrovnik. Där fanns leder etc. Men det bästa var ändå att åka till Montenegro. Herregud vilket land.
 
Tack för tipset!
Vi vill ha vackert vatten och lugnt och skönt. Men vet själv att jag tröttnar på att sola efter 2-3 dagar. Dottern har stora önskemål om att hajka (jag med!) och jag vet ju att naturen i Kroatien är vacker. Dock vet jag bara om leder som ligger ganska långt ifrån makarska rivieran. Det ska vara hanterbart med bil.
Dubrovnik vill vi också se, dock är det väl 2,5 timma med bil dit. Får se om det är aktuellt då. En vecka går snabbt…

Vi åkte på dagsturer till både Dubrovnik och Mostar från Makarska, och vägen till Mostar är som sagt spektakulär på sina ställen. Vet att det ska finnas vandringsleder uppe i bergen där, och det är ju precis ovanför Makarska. Annars går det att ta sig till Krka över dagen också, även om det är lite längre.
 
Kul med en Kroatien tråd
Jag ska med sonen och hans kompis till Rijeka i slutet på juli. Det är min första utlandsresa O_o :rofl:
Sonen och hans kompis ska träna och tävla simhopp, hoppas få lite träningshjälp av grabbarna mellan poolhänget :laugh:
 
Var i början av juni på Brac (ö utanför Split) lugnt, fina bad. Men det var iofs typ 45 min buss + 50 min båt.
Tyckte Brac var väldigt lugbt, vackert och trevligt.
Dock sjuuukt varma bussar för o ta sig runt (kanske främst jobbigt med små barn) och maten var verkligen inget imponerande om man tycker mat är viktigt.
 

Liknande trådar

Fritid Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma...
Svar
14
· Visningar
1 003
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 404
Mat Vi är några barndomskamrater som ska ses i GBG för att gå ut och äta och prata ikapp oss om vad som hänt i livet sen sist sas. Bodde i...
Svar
6
· Visningar
431
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 585
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp