Men fortfarande, du kan inte ta dessa två summor och jämför med varandra och säga att 279.60 är det den anställde betalar mer - mer än vadå? Det är ingen faktisk kostnad och den mellanskillnaden är rätt så oväsentlig.
För att veta vad den anställde exakt får betala så måste man jämföra i skattetabellen.. Vilket uttråkad som jag är idaggjorde. Tabell 32 är det visst och mellanskillnaden från med kostförmån till utan är 6268-6038=230:- det vill säga den anställdes faktiska kostnad för att ha rikskortet är 230+979.80=1209.90:-
Alltså skatten Som man betalar på förmånsvärdet 700.20:- är 230:-
Det är i allafall så jag skulle förklara för en anställd vad rikskortet kostar hen.
Och oavsett om det finns notering eller inte så ska en kostförmån aldrig vara med i nettolönen om man är intresserad av att göra rätt.. Man kan ju inte få betalt för att få rikskuponger
Som arbetsgivare måste man inte visa det genom att ha en minuspostering eller notering, men det är bra för att förklara vad som händer för den anställde så inga onödiga frågetecken uppstår. Ett förmånsvärde är underförstått endast ett värde som bara ska beskattas.
Många vägar leder till Rom även om inte alla är rättförstår du varför jag petar i dina tankar? Vi får samma slutbelopp men jag köper inte din förklaring dessvärre. Och anser du att det är jag som är ute och cyklar så får du gärna dra en förklaring till, jag tycker sånt här är kul
![]()
![]()
Men är det ingen notering om att förmånsvärdet enbart är med i skatteberäkningen så dras det bort från nettolönen i samband med avdraget som kommer efter skatteberäkningen i det här fallet 979,80. Då påverkar inte förmånsvärdet om 700.20 kr nettolönen. Det blir ju inte 2 minusbelopp ett på 700.20 kr och ett på vad den anställde ska betala mer än skatten på förmånen. Utan de bakas ihop till ett minusbelopp.
Och återigen eftersom det inte syns någon not så antar jag att förmånsvärdet dras bort genom beloppet 979.8.