Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kraven på ekologisk odling är till vissa delar baserade på vetenskap, till vissa delar baserade på naturromantiska värderingar och till ytterligare delar rena påhitt som bara fördyrar och komplicerar. Vissa regler gör till och med att betydligt mer diesel krävs apropå fossilt eller inte.
Sa det ingar alltsa i KRAV att djuren inte ater soya? Vad far de da for mat?
KRAV-djur äter soja. Men det är ju inte precis så att det är det enda foderslaget, protein kommer även från andra grödor.
En gammal studie från 1999 visade exempelvis att ekologisk mjölkgårdar konsumerar betydligt mer diesel på egna gården än de konventionella som jämförts mot, hela dryga 50 procent i denna studie.
En del av problemet är att man i reglerna alltför ofta blandar ihop olika kort och exempelvis förbjuder bra växtförädling som skulle ge bättre avkastning på samma insats. Det är det jag menar med att man väljer teknikfientliga och naturromantiska ideal som utgångspunkt istället för vetenskap. (Fast det är givetvis inte så med alla regler). Istället för att anta ett vetenskapligt förhållningssätt, sätta upp mål och sedan anpassa reglerna efter det.
Kan du inte tala ut skägget?. Vad menar du med detta? Är det genmodifieringen du avser? Det blir svårt att argumentera om vi inte vet vad du menar.
Ja, det är bland annat GMO som avses som egentligen inte har alls med ekologi och hållbarhet att göra och det är till och med direkt kontraproduktivt för utveckling av växtodling att tacka nej till bidrag från hela teknikområden.
Ang. studien jag hänvisade till ovan - så är din observation relevant. När all energiåtgång (både direkta och indirekta) är skattade - iaf enligt studien, vinner den ekologiska gården i MJ/kg. Och ändå går det åt mycket mer fossilt diesel än i den konventionella produktionen.
Det där lät lite motsägelsefullt. Den ekologiska gården vinner i MJ/kg men gör av med mer diesel.
Vad är motsägelsefullt? Den konventionella produktionen straffas hårt av andra resursslöserier som mer transporter och konstgödsel för odlingen av proteinfödan. Det räknas också in som MJ/kg. Trots att just dieselnotan slutar 50% högre.
Jag själv kan inte förstå varför man köper utländskt kött, har flera anledningar till varför jag inte förstår det.
Men eftersom importen ökar, så ökar alltså efterfrågan på importerat kött. Så då undrar jag, vad är eran/era anledningar till att ni väljer utländskt kött?
Sa det ingar alltsa i KRAV att djuren inte ater soya? Vad far de da for mat?
Ja, och det är ingen som har skrivit det Mia_R skriver, vad jag har läst, jag tror det handlar om en tolkning från hennes sida.
Jag har dessutom hävdat motsatsen, och flera som inte skriker "sluta är kött" med mig. Vad är det som säger att det inte är dig hon syftar på?
Då ska jag erkänna : Jag har följt med generande lite i debatter etc rörande EU-valet. Hur hittar jag info där jag kan välja rätt inte minst i djurskyddsfrågorna? Är de flesta här klara över hur ni ska rösta?
Upplysningsvis kan jag meddela att djurplågeri förekommer även i Sverige. Är du säker på att du kan äta ditt kött med gott samvete? Har du kollat brottsregistret och de senaste tillsynsrapporterna från alla gårdar du köpt kött från? Vet du ens vilka gårdarna är? Eller köper du bulkkött, bara det är svenskt?
Att förenkla frågan till en fråga om svenskhet är både helt uppåt väggarna och icke-konstruktivt.