Ni som lämnat era hästar hos fodervärd!!

T

tek

Hur har ni gjort med tillbehör?
Skall de med hästen eller?
Hästen skall iväg i ca 1år skall jag skicka med allt?
Vad är brukligt?
Skickar jag med tillbehör måste jag ju nämna det i kontraktet eller hur?
Hjälp! :confused:
 
ett tips är att skicka med en passande sadel, så fodervärden inte sätter på en sadel som ej passar hästen sedan. annan utrustning skadar ju inte hästen på så sätt.
förutom möjligen ett bett i rätt storlek kan ju va bra...
 
Skickade med grimma, träns o schabrak. Skrev med det som hade något värde i kontraktet (vilket endast innebar mitt ganska ny in köpta träns) Försökte skicka med sadeln... Men fodervärden vägrade att ta den då hon tyckte att den va hemsk. Obekväm o ful... Jaja... Hennes val. Ja hade ju ingen jätte lust (eller pengar) att köpa en dyr sadel till en växande unghäst så...
 
Jag har aldrig skickat någon häst på foder men utrustning som slits mycket (täcken osv) skulle jag nog vilja att fodervärden hade själv, om jag inte hade en häst som behöver väldigt mycket täcken. Passande sade träns och bett samt eventuella skydd tycker jag ska följa med.
 
Tack för svaren jag uppfattar det som om de flesta skickat med sadel och träns (förbruknings varor såsom täcke, vojlockar etc borde väl ändå fodervärden stå för?)
 
När vi lånade ut vår stora ponny skickade vi med träns, grimma och något täcke.
När vi lånade ut shettisen skickade jag med all hans utrustning; sadel, 2 träns, sele, 2 täcken, schabrak, sadelgjord, 2 grimmor, grimskaft m.m. Skrev ner precis all utrustning i kontraktet, att alla skador som inte kunde härröras till normalt slitage skulle ersättas plus att utrustning som ej längre var brukbar skulle ersättas. Tror att jag på så sätt garderat mig om t ex täckena skulle paja helt, det kan ju hävdas som normalt slitage.
När jag lånade min nuvarande häst på foder fick jag med grimma, grimskaft, träns plus svettäcke och vintertäcke.

mvh Maria
 
Nu har inte jag lämnat ut häst på foder, men däremot varit fodervärd. Hästägaren skickade med komplett sadel, träns, grimma, grimskaft, strykkappor, ett nästan nytt kombitäcke, ett slitet stalltäcke och två slitna utetäcken. Vi tog upp alltihop i kontraktet samt i vilket skick prylarna var.

Att få med utrustning var en förutsättning för att jag skulle bli fodervärd. Hade ingen lust att lägga ut en massa pengar på utrustning till en häst som jag kanske inte skulle ha längre än ett år. Jag var ridskoleryttare som vill prova på hur det var att ha häst, hade inte mer än några borstar och inte pengar till mer än driftkostnaderna för häst då. Just den här historien slutade dock med att jag köpte kusen efter 2 år som fodervärd. Jag hade honom sedan i 9 år tills jag sålde honom till medryttaren/kompisen i höstas.

Jag förstår inte riktigt hur folk resonerar. För mig är inte det svåra beslutet huruvida jag ska lämna med utrustning eller ej, utan om jag överhuvudtaget törs lämna iväg hästen till någon jag kanske inte känner. Men man kanske ser på det på annat sätt om man inte är så förtjust i sin häst, har för många hästar eller jobbar med hästar.

Prylar går alltid att ersätta, även om de kostar pengar, men en älskad (förhoppningsvis) häst finns det ingen ersättning för om den blir allvarligt skadad eller förstörd på annat sätt. Dessutom skulle ju grejorna slitas ändå om ägaren hade kvar hästen. Sedan kan det ju finnas fall när hästägare och fodervärd har olika uppfattning om vilken utrustning hästen behöver och hur t.ex. en bra sadel ska vara, men då får man väl lösa det efter bästa förmåga.
 
Tycker också att man bör skicka med sadel till hästen, så
att hästen har en sadel som verkligen passar. Om sedan fodervärden inte trivs med sadeln är ju en annan sak. Antingen får den väl acceptera det eller så får den väl införskaffa en ny sadel och då att du ställer krav på att h*n tar hjälp utav sadelutprovare.

Tycker även Ett träns, eller åtminstone bett(en) ska med.
Kanske även en grimma o grimskaft kan ju vara bra.

Övrig utrustning tycker jag att fodervärden borde kunna hålla med själv.

Tycker även det ska stå i kontrakten, ordentligt uppgjort
om vad som gäller med utrustningen, hur den ska skötas etc.
 
Jag letar foderhäst, men förväntar mig inte att utrustning medföljer. Ofta har man kanske samma sadel till mer än en häst osv... MEN jag skulle bli väldigt glad om jag fick råd till vilken utrustning hästen ska ha så att jag tämligen enkelt kan köpa rätt prylar. Tex om hästen har size full eller cob i träns/grimma. Vilken sadelmodell som ligger bra på hästen, strl + modell på bett som hästen har osv

Om man ska skicka med utrustning är väl sadel det första man tänker på för det är svårast för fodervärden att fixa själv. Träns är inte svårt, bettstrl + modell kan ju ägaren lätt uppge och då kan det ju inte bli så tokigt heller. Benskydd är väl definitivt en förbrukningsvara, liksom täcken, schabrak, läderskötsel grejor osv.
 
Har bara haft foderhäst en gång och då var det planerat för ett år (blev pga olika omständigheter inte mer än några månader). Ägaren skickade då med den mesta utrustningen och jag anser att det är bra. Sen tog jag på mitt ansvar att hon skulle få tillbaka utrustningen i bra skick, alternativt få tillbaka ny men likvärdig utrustning om något gått sönder.
Det som är bra med det är att hästen är van utrustningen och jag som fodervärd vet att den är anpassad på det sätt som ägaren vill. Sen är det väl inte heller så roligt för fodervärden att behöva köpa t ex sadel för nån tusenlapp till en häst man bara ska ha ett tag, sadeln kanske inte passar till nästa foderhäst man har eller liknande...

Sen tycker jag ändå att det är helt upp till ägaren, bara man kommer överens och är tydlig med varandra så går det mesta att lösa. Om du väljer att låta fodervärden skaffa egen utrustning till hästen gör upp om det i god tid så det finns gott om tid innan h*n ska hämta hästen, annars finns det risk att det blir första, bästa, billigaste som går att hitta, och det är inte alltid så bra...
 
när vi har en ledig foderhäst, så medföljer; en komplet sadel och träns. grimma,grimmskaft,benskydd, täcken. och om man vill, en komplet rycktlåda (nya grejer). allt i en enhetlig färg..
Vi gårigenom alla grejerna och skriver ett separat lista som vi båda skriver under... allt ska lämnas åter eller ersättas.
Och det har fungerat bra, många tycker att det är skönt att få med sig en komplett rid/sköttsel utrustning, desutom så känns det bra för oss att veta att hästen får använda sina fungerande grejer..
 
Jag vet inte vad du känner för hästar eller utrustning, men jag tycker inte att skydd och täcken är förbrukningsvara. De Eskadron-skydd som följde med min f.d. häst hade nog minst ett par år på nacken. Jag använde skydden i ca 5-6 år innan de börjar bli risiga. Kombitäcket och vojlocken från Hansbo använder jag fortfarande efter 10 år och täckena är fullt användbara så länge det inte regnar. Förutsatt att man inte har något emot att det finns en och annan lagning på dem, alltså.

Men egentligen spelar det väl ingen roll vad jag eller någon annan tycker. De endas åsikter som gäller är ju hästägarens och fodervärdens. Kan de inte komma överens får de väl se sig om efter annan kuse/fodervärd.
 
Om eller hur mkt utrustning man skickar med, det tycker jag man får välja från fall till fall.
Det är ju inget krav att skicka med ngn utrustning alls, men bara man gör upp det med fodervärden vilket man ska göra, så är det ju ok.

Jag ska låna ut min ena häst på foder.
Jag har sagt till intresserade fodervärdar att all utrustning ingår för min häst. Men att jag är så snäll och skickar med så mkt, beror helt enkelt på att jag har komplett utrustning till båda mina hästar.
Dessutom har de inte samma täckesstorlek, så jag kan skicka med hela pållens "garderob", andra hästen kan ändå inte ha täckena.

Jag ska skriva i kontraktet att full utrustning skickas med, och jag har sagt till de som funderar på att ta min häst på foder att de får laga/ersätta den utrustning som eventuellt går sönder.
Det som slits ut köper jag nytt.
Vilket jag också kommer skriva i fodervärdskontraktet.
 
Beror väl lite på hur länge du tänkt låna ut hästen?

Skulle jag ta en häst på foder 6 mån -1 år eller kortare tid hade jag inte vart intresserad av att köpa nya saker till den såsom täcken osv. De håller ju längre än en säsong och vad ska jag ha de till sen??

Ska hästen iväg på längre fodertid kanske man kan kräva mer från fodervärden. Men den nödvändiga utrustningen (sadel, träns osv) anser jag ska med.
 
Jag förstår era resonemang och tänker mig nog skicka med sadel, träns, benskydd, täcke, vojlock, grimma tycker jag är självklart. De jag var mest orolig över är huruvida man skall skriva i kontraktet så inte jag får ställa mig och köpa nytt när fodertiden är över(är endast 1 år) Sedan är faktiskt täcke för mig förbrukningsvara när man får köpa nytt varje år! Men skickar nog med mina ifrån förra året trots att det är väl så slitna. Och det är väl klart att man är mest orolig över att lämna hästen....otroligt dum kommentar tycker jag.....
Tackar för svaren.
 
Och det är väl klart att man är mest orolig över att lämna hästen....otroligt dum kommentar tycker jag.....

Jag tycker inte att det är en dum kommentar.:-) OBS! Jag menar inte att just du inte bryr dig om hur det går för din häst. Det har jag ingen aning om.

Ibland läser jag som fan läser bibeln och av vissa inlägg i den här tråden så fick jag ett intryck av att prylarna var det väsentliga. Syftar inte på dig, Tek.

Det som jag även får intryck av i många inlägg på Bukefalos är en stor brist på omtanke om hästen, missriktad omtanke, förmänskligande av hästen eller brist på förståelse av hur hästar fungerar. OBS! Menar inte att jag är perfekt här. Jag har många brister och luckor i mina kunskaper också.

Exempel:
Het häst - vad kan jag använda för bett som är skarpare? Istället för hur kan jag ändra hästens beteende? Eller gör jag något som framkallar hetheten.

Hästen går inte att lasta - vinscha in den.

Och fler trådar och förslag med denna karaktär. Och nu blev fodervärdstråden en annan tråd.
 
Tror att du tolkar in mycket som inte fanns i inläggen...
Frågan gällde utrustning, alltså svarade jag och de andra på det. Hade frågan gällt hästen hade förmodligen svaren blivit helt annorlunda, det är också oftast mycket mer reglerat i de kontrakt som finns.
Och visst finns det folk som lånar ut hästar på foder för att "bli av med dem", men de är förmodligen inte ens tillräckligt engagerade för att skriva här...
Tycker nog också att det var en ganska onödig kommentar.
mvh Maria
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 361
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 024
Senast: QueenLilith
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 881
Senast: Barbabelle
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
713
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp