Ni som påstår att trav är djurplågeri

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Nu vet jag inte vad du gör med din hästar, men oavsett vad du gör, så om chansen skulle finnas att du har möjligheten att tjäna pengar på det du och dina hästar gör, skulle det ändra din hantering, utrustning, veterinärbesök, foderstater?

Jag gör inte detta för pengar, jag har mina hästar på samma villkor som de flesta andra, jag älskar dem, tillbringar massor av tid till att träna dem, ta hand om dem, gosa med dem osv.. Precis som de flesta andra, skillnande är att det kostar mig mer och jag har en liten möjlighet att få några kronor tillbaka.

Folk är olika. Du triggas (kanske) inte av pengarna. Ändå är det detaljer du "accepterar" eftersom det hör till sporten som jag själv inte vill ta så lättvindigt. Observera att jag gillar sporten och inte tycker den innehåller en hop med djurplågare för det - det är inget för -mig- att hålla på med och visst skulle jag önska att detaljer ändrades men det funkar inte för själva sporten.
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Jag vet att jag inte borde.. men jag kan inte låta bli.
Först av allt vill jag påpeka att jag både rider OCH håller på med trav.
Du har en poäng, pengar styr mycket i travvärlden. det jag inte riktigt förstår är hur du förknippar det med utrustningen. :confused:
En travhäst som inte trivs med utrustningen fungerar inte i de farter som krävs av den = inga pengar.
Och nu när vi ändå är på den nivån.
Huur många gånger har jag inte sett "duktiga" ryttare klämma ihop sina hästar och ponnyer med gramantyglar och annat krimskrams. Knappast för hästens komfort eller hur.


Se mitt inlägg ovan.

Tungband verkar få en del att gå i taket har jag märkt, jag kan faktiskt inte riktigt förstå varför. Käkremmen likaså..

Jag förknippar det inte bara med utrustningen. Och jo- hästar kan springa fast de inte borde eller fast det är obekvämt. Alla inser ju inte direkt att anledningen att hästen inte springer in pengar beror på något annat än otur eller något som är "fel", utan leder bara till mer experimenterande till symptomfixande (obs! givetvis inte alla) så i vissa fall kan det ta månader - år innan man ger upp. Här tror jag det är lättare för proffsen eftersom det blir dyrt och onödigt jobb för dom att jobba med hästar som aldrig vinner.

Du verkar ha snappat upp andra saker ur inlägget än det jag menat med det. Jag tycker inte travet är det minsta sämre än någon annan "sport", snarare att "sport" i sig kan sätta griller i huvudet eller försämra omdömet även för de bästa och mest välvilliga av människor. Likaså pengar, vilket det är mycket som står på spel även i ridsporten även om man inte tänker på det på samma sätt.
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Det Gotlandsrusset beskriver är situationer som jag känner igen mig och mina tävlande hästar i. De vill FRAM, fram, fram..... Så i stället för att driva på... så får vi ligga som "räkor" i sulkyn innan loppet gått iväg.....
Här handlar det inte om häst som inte vill utan snarare häst som vill (för)mycket.
Detta gäller även tex Sandie. Hatar sulkyn, gillar dressyr, älskar att hoppa.... Sandie är förövrigt en helt vanlig travhäst. Så vi kör henne inte, vi rider.... Fast egentligen är hon ett av våra avelsston (15 år). Ett annat exempel är Rigge (21 år). Ridning är väl ok i alla fall i skogen tycker hon, men sätter du på henne en sulky... får du vara snabb upp för hon vill ut å springa hon....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

alltså, anser man att de bilderna är HEMSKA och gör att travsporten är en plågsam gren så skrattar jag ihjäl mig. Konstigt att hästen gapar när den vill framåt och kusken inte vill att den ska springa fort? till skillnad från xxxx så väljer många att INTE dra ihop munnen på hästen med en rem. De andra bilderna ser jag inget fel på? en häst har troligtvis bitit sig någonstans i munnen o blöder. Ser otrevligt ut men med tanke på salivproduktionen så är det inte konstigt att de blir mycket.

Att ni orkar hålla på :p

Jag har inte sagt något om att det är plågsamma bilder :mad:
Därför jag skrev "skräckbilder".

Men TS la in bilder från hans sida från ridsporten, men undvek de från travsporten. Så ville bara inflika att det finns läskiga ögonblicksbilder därifrån också.
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Det Gotlandsrusset beskriver är situationer som jag känner igen mig och mina tävlande hästar i. De vill FRAM, fram, fram..... Så i stället för att driva på... så får vi ligga som "räkor" i sulkyn innan loppet gått iväg.....
.

Då kan man ju faktiskt säga att det är detsamma för ridsporten. Många hästar vill fram ryttaren bromsar..
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Då kan man ju faktiskt säga att det är detsamma för ridsporten. Många hästar vill fram ryttaren bromsar..

Kan det inte ibland vara så, inom alla sporter: galopp, trav, hoppning osv osv.. att hästen inte alltid vill fram, fram, fram för att det är kul, utan även för att det blir ett slags stressmoment för hästen??
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Kan det inte ibland vara så, inom alla sporter: galopp, trav, hoppning osv osv.. att hästen inte alltid vill fram, fram, fram för att det är kul, utan även för att det blir ett slags stressmoment för hästen??

"springa" ifrån finns ju självklart de som vill, dvs från ryttare/kusk så det stämmer nog
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

"springa" ifrån finns ju självklart de som vill, dvs från ryttare/kusk så det stämmer nog

Folk säger ju alltid att hästen tycker det är så himla kul för den drar iväg med öronen framåt.. Men jag tror som du säger att de ibland vill springa ifrån kusken. Och ibland stressar upp sig själva.
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Folk säger ju alltid att hästen tycker det är så himla kul för den drar iväg med öronen framåt.. Men jag tror som du säger att de ibland vill springa ifrån kusken. Och ibland stressar upp sig själva.

Bara en kul parentes- min toklata ridhäst/travare som inte tyckte jobba var särskilt kul överlag, alltså rätt lat/bekväm av sig, tyckte två och enbart två saker ALLTID var kul: 1. Köras framför vagn, öronen framåt hela tiden och den smygökade för varje kurva men var jättelydig för tömmarna och rösten, 2. Hoppa småhinder i terrängen utan krav på form eller specifikt tempo, då var öronen också alltid framåt och hästen "tog tag" i hindret men saktade ändå av snällt efteråt trots att klant-matte alltid tappade stigbyglarna efter första "hindret". :angel:
Ändå sades den inte ha någon "gnista" på travet. Varför? Jo, den hade lite känningar i kroppen t ex sneda höfter under travtiden och den utsattes förmodligen också för fel kuskar som manade på för hårt. Lite à la en dressyrhäst som är jättefin på träning och framridning och så snart man kommer in på banan dör hästen.
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Folk säger ju alltid att hästen tycker det är så himla kul för den drar iväg med öronen framåt.. Men jag tror som du säger att de ibland vill springa ifrån kusken. Och ibland stressar upp sig själva.



Men ån andra sidan kan man inte gå och anta att så är fallet. vi får ju helt enkelt utgå från att ägaren/tränaren känner SIN häst bättre än va någon annan gör. ( speciellt bättre än oss som sitter här och dömmer andra utan någon skam i kroppen)

OCH jag vill då påstå att dom de flesta tycker om det dom gör. hur skulle vi annars kunna ha hästar som själv tar i dom där sista hundra meterna?
som själv traskar ner i form under ridturen utan att man bett om det?
Som hoppar allt du ber om?

Som det låter nu i denna tråd så är generellt alla hästar i alla grenar missnöjda, ingen häst tycker om att träna och tävla för sin gren.

Ja då ska ni komma och träffa på stoet jag rider, som med några dagars vila motionerar sig själv med att hitta på en massa hyss och rymma.
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Nu får ni väl ta och ge er.


Det är bla på grund av såna som dig och TS som glappet mellan travfolk och ridfolk blir så stor.

Men gud att du ORKAR!!! :mad::mad::mad:
HUR många jävla gånger ska jag behöva säga att jag SJÄLV är både trav och ridmänniska?? Jag har för fan ridit i hela mitt liv så jag är nog MER ridmänniska än travmänniska till och med. Travet har jag bara hållit på med i ca 7 år. Ridning i över 20 år.
Du fattar ju ingeting. Det är som att snacka med ett trästock ungefär. Både blind och döv verkar det som. Nu orkar jag inte ens bry mig i dig längre och tänker inte posta fler inlägg här då du iallalfall inte fattar ett skit av vad jag försöker få fram, utan hellre ägnar dig åt att jag försöker smutskasta alla andra hästgrenar än riding. Give it a break.



Till Älgen: JAAAA; jag VET att rötägg finns inom ALLA grenar det var exakt så jag sa i några inlägg innan. Jag är inte dum i huvudet. Läs innan du kommenterar. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Hehe, helt off topic, men jag läste "smyg-göka" istället för "smyg-öka" flera gånger :p

För att slänga sig in i diskusionen (fast utan att ha läst tråden) kan jag säga att jag aldrig hållt på med trav, de enda travhästar jag kommer i kontakt med är de jag cyklar förbi på vägen till min egna feta lilla ponny och den omskolade ridtravaren i stallet. Jag ser en hel del vara ute och träna med sina hästar, och oj vad det går! De jag brukar se kör på stubbåkern utanför stallet, hästen ser väldigt pigg och glad ut och kusken skiner som en skäggig sol. Det ser visserligen inte så bekvämt ut i sulkyn, men hästen verkar trivas kanon med att knalla fram i (för mig) 120km/h :p Det går givetvis inte så fort, men i mina ögon (jag är van vid liten lat tjock ponny) går det enormt snabbt! Ingen pisk, ingen direkt våldhållning i tömmarna, ingen konstig utrustning (faktum är att jag gärna hade sett lite mer på kuskarna..Åtminstonde ett par vantar..).

Nevzorov har en väldigt bra och tänkvärd filosofi, helt klart något alla som har med hästar att göra borde ta åt sig av. Men sen kan till och med jag tycka att det kan bli lite extremt. Jag gillar hans idéer, men tänker samtidigt att om man är en ansvarsfull ryttare/kusk som verkligen gillar hästen, inte tävlingen, så behandlar man automatiskt sin häst bättre trots att man tävlar ibland. Ingenting är ju bra om man överdriver det, Lagom är bäst säger vi ju här i landet :p
Trav är inte mer djurplågeri än galopp eller hoppning eller vad man nu pysslar med. Fan, hobbyridning/körning kan vara mer plågeri!
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Men TS la in bilder från hans sida från ridsporten, men undvek de från travsporten. Så ville bara inflika att det finns läskiga ögonblicksbilder därifrån också.

Du, jag hade inte ens sett de bilderna innan jag läste inlägget i min tråd. Så förlåt för det då.

End of....
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Men ån andra sidan kan man inte gå och anta att så är fallet. .
Det gör jag inte heller.
Jag bara påpekade att bara för att en häst springer fort, betyder det inte att den alltid är glad.

Men gud att du ORKAR!!! :mad::mad::mad:
HUR många jävla gånger ska jag behöva säga att jag SJÄLV är både trav och ridmänniska?? Jag har för fan ridit i hela mitt liv så jag är nog MER ridmänniska än travmänniska till och med. Travet har jag bara hållit på med i ca 7 år. Ridning i över 20 år.
Du fattar ju ingeting. Det är som att snacka med ett trästock ungefär. Både blind och döv verkar det som. Nu orkar jag inte ens bry mig i dig längre och tänker inte posta fler inlägg här då du iallalfall inte fattar ett skit av vad jag försöker få fram, utan hellre ägnar dig åt att jag försöker smutskasta alla andra hästgrenar än riding. Give it a break.



Till Älgen: JAAAA; jag VET att rötägg finns inom ALLA grenar det var exakt så jag sa i några inlägg innan. Jag är inte dum i huvudet. Läs innan du kommenterar. ;)
Om du inte tål en diskussion så ska du väl ändå leka med dockor istället för att sitta här och skriva överhuvudtaget? Bara för att jag inte skriver vad du vill höra så har du ingen rätt att kalla mig blind och döv.

Jag undrar jag vem det är som inte förstår :grin:


Om du däremot hade kunnat läsa hade du kanske kunnat se att jag inte smutskastat några hästsporter alls!
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Jag vill fortfarande ha svar på min fråga som jag ställde,som du tydligen glömt av.
Vad är det för utrustningsfel du sett på travare?

Rammstein,som hoppas på svar denna gången :cool:
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Jag vill fortfarande ha svar på min fråga som jag ställde,som du tydligen glömt av.
Vad är det för utrustningsfel du sett på travare?

Rammstein,som hoppas på svar denna gången :cool:

Jag är i stort sett aldrig på travbanor så tittar sällan väldigt nära på dem.
Ingen verkar förstå någonting som någon annan skriver i den här tråden :crazy:

Det enda jag skrivit är att felaktig utrustning förekommer i ALLA ridsporter, och det kan du faktiskt inte förneka. :crazy:
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Jag är i stort sett aldrig på travbanor så tittar sällan väldigt nära på dem.
Ingen verkar förstå någonting som någon annan skriver i den här tråden :crazy:

Det enda jag skrivit är att felaktig utrustning förekommer i ALLA ridsporter, och det kan du faktiskt inte förneka. :crazy:

Citerar dej : "Det finns travare som springer med felaktig och framförallt felaktigt spänd utrustning"

Detta är alltså något du inte sett själv? Hur kan du då säga att det finns travare som springer med felaktig utrustning? Det jag undrar är vem du är som har rätt att säga att den ena utrustningen är FEL? Utrustningsfel för mej är exempelvis om man satt rycksnöret fel eller satt selen bakofram.
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Då säger vi såhär för att lilla du ska bli nöjd.

"trav är den fulländade sporten där det inte finns några fel på något vis och alla som pysslar med trav är 110% kunniga, där existerar inga fel.." :grin:



När jag var yngre såg jag en del fel när jag var med min ena farbror på travbanan (han kände någon där och spelade även en hel del)
Då såg man ibland, bakom själva banan, konstiga saker.
Jag vet inte exakt vad olika delar heter, men jag vet mycket väl när jag ser märkliga saker.
och det jag hela tiden menat är att det existerar fel inom alla hästsporter.
men du verkar inte förstå det?
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Då säger vi såhär för att lilla du ska bli nöjd.

"trav är den fulländade sporten där det inte finns några fel på något vis och alla som pysslar med trav är 110% kunniga, där existerar inga fel.." :grin:



När jag var yngre såg jag en del fel när jag var med min ena farbror på travbanan (han kände någon där och spelade även en hel del)
Då såg man ibland, bakom själva banan, konstiga saker.
Jag vet inte exakt vad olika delar heter, men jag vet mycket väl när jag ser märkliga saker.
och det jag hela tiden menat är att det existerar fel inom alla hästsporter.
men du verkar inte förstå det?

Bakom banan?? I stallarna då?
Hur kan du om du nu är oinsatt veta att det är konstiga saker? Ja konstiga eftersom det inte ser ut som ridutrustning.
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Bakom banan?? I stallarna då?
Hur kan du om du nu är oinsatt veta att det är konstiga saker? Ja konstiga eftersom det inte ser ut som ridutrustning.

Jag ser väl när något inte ser bra ut :crazy:
Så jäkla blind är jag inte.




Men ni kan väl leva i eran förnekelse då om att trav är den perfekta sporten utan några som helst felaktigheter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 816
Senast: nullo-modo
·
Ridning Har ett sto som jag haft på foder nu i ca tre månader och som när jag fick henne var riden, men inte särskilt skolad åt något håll. Hon...
Svar
7
· Visningar
1 667
Senast: Skugga
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 500
Trav Skulle vilja ha några andra ögon på min ponny, då jag tycker att hon inte riktigt rör sig helt hundra som hon ska, dock kan jag inte...
Svar
4
· Visningar
1 019
Senast: giffan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp